[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:18

tuurlijk zijn er andere oorzaken, laten we het anders zeggen dan. Dood aan alle 'triggers' van de zomereczeem Lachen

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:44

Dat weet ik ook zo onderhand wel dat er andere oorzaken zijn, maar heb afgelopen week gemerkt dat die van mij toch wel echt veel last had (HAD Haha!) van de insecten. Zal niet zeggen dat het bij haar alleen daaraan ligt, maar had de afgelopen weken iig toch wel een grote rol...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:16

Hier stikte het tot gisteren ook nog van het ongedierte.

Vorig jaar hadden onze meiden rond deze tijd erg veel last. Nu nog steeds niet. Ik heb ze zelfs al weer langer in het gras staan. Zonder problemen.

Zomereczeem kent inderdaad vele triggers. Zo kunnen schimmels in het gras vooral in het najaar ook een oorzaak zijn.
Kijk maar 's hoeveel onkruiden en ook tuinplanten er momenteel wit zien van de schimmel door het langer vochtig blijven van de planten.
Ook op de bodem tussen het gras in ontstaan vooral in de herfst div. schimmelsoorten.

Verder kan ook het verharen een trigger zijn. Paarden met zomereczeem hebben doorgaans meer mineralen, spoorelementen en vitamines (nutrienten) nodig dan gezonde paarden. Door het stofwisselingsprobleem neemt het verbruik toe. Bovendien wordt bij een event. slechte darmflora ook nog 's minder nutrienten opgenomen door het paard.
Door de verharing zijn nog 's extra nutrienten nodig. Vooral robuuste pony's verbruiken veel tijdens de verhaarperiode. Juist zij zijn vaak eczemers. Als dat gehalte al laag was en door de verharing nog lager wordt lopen die paarden nu kans behoorlijk in de tekorten te zitten. Het wordt dan zo'n neerwaartse spiraal.
Mogelijk gevolg jeuk. (Dat laatste komt uit gegevens van een Hippolytbrochure die eerder onderzoek heeft gedaan bij een groep IJslanders)

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:58

in het najaar staat mijn poown alweer op stal dus van die schimmels in het weilandhebik geen last

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:45

het is vandaag alweer koud, Kinke kan dus nog lekker in d'r blote kont staan...jippieeee!!!
Ieder jaar geniet ik weer om haar in haar eigen natuurlijke kleur en vacht te zien:)

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:18

Interessant Henny, weet jij ook welke nutrienten ze dan meestal tekort komen en hoe je dat eventueel kunt meten? Met bloedonderzoek?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:24

Jónas had een plekje op zijn hoofd van het schuren en na het rijden schuurde hij zijn manen aan de voerbak, maar al een stuk minder dan vorige week. Voorlopig blijft zijn deken dus lekker af. Lachen

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:03

Heb ook de deken af... de jeuk vriest er nu wel af .. brrrr... wat is het koud! Gisteren na veel moeite Sublu Semit gahaald (kun je bestellen bij de Boerenbond al moet je daar echt om vragen.. ze bieden het niet aan om het te bestellen) en.. Evita lust het niet...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:37

Franka_Vosje schreef:
Interessant Henny, weet jij ook welke nutrienten ze dan meestal tekort komen en hoe je dat eventueel kunt meten? Met bloedonderzoek?

Zink en Magnesiumtekorten komen veel voor en zijn superbelangrijk.
Maar ook wel IJzer, Mangaan, Selenium, Koper, Calcium e.a.
Het ligt er ook een beetje aan op wat voor soort bodem de paarden staan en welk hooi ze krijgen.
Bijv. natuurlijk vit. A is ook ontzettend belangrijk(zit oa. in wortelen). Daar zal een paard niet makkelijk teveel van krijgen. De gewone (synthetische vit. A) is bij hogere doseringen schadelijk voor de lever.
Vandaar dat het meestal niet al te hoog in de kant en klare brok en muesli's zit. Fabrikanten zijn als de dood voor schadeclaims want ze stoppen er vooral synthetische nutrienten in.
Vit. A zit ook in hooi maar het gehalte loopt zeer snel terug. Dat is in Engeland onderzocht en loopt na 4 maanden al behoorlijk terug.
Dus als je hooi van de 1e snit voert en dat in de winter pas voert dan zit er nog maar weinig vit. A in.

Ik heb geen idee in hoeverre tekorten gemeten kunnen worden door reguliere bloedonderzoeken oid.?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:02

Goed, sinds gisteren begint mijn pony met het schuren van haar staartwortel. Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn, vandaar dat ik het even hier vraag.

Het gaat om een new forest pony met een aardig dik vachtje. Op het moment staat dag en nacht onder een 150 grams deken. Wanneer ze overdag naar buiten gaan en het regent krijgt ze daar haar regendeken nog overheen. Haar manen, staart en sokken laat ik gewoon lekker groeien, daar knip ik verder niets aan bij; ze heeft dus geen opgeschoren staart oid.

Wat o wat kan het zijn, en belangrijker; wat doe ik ertegen?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:09

Begin eens simpel weg dagelijks de staart in te spuiten met Klitwortel. Dat kan je voor 3 euro kopen bij de drogist. Werkt bij een hoop paarden al voldoende.

Heeft je deken een staartflap? zo niet dan zou dat al een uitkomst zijn om de staart te beschermen!

Mijn schuurder, heeft inmiddels een mooi bijgegroeide staart Haha! Sinds hij weer op stal staat (nu met een tussendeken op) ben ik gestopt met het smeren van Cojosol huidlotion. Ik hou het nu bij: minstens om de dag even de staartwortel nat te spuiten om die stof vrij te houden. En dagelijks spuit ik de staartwortel in met Klitwortel. (ook de manen spuit ik regelmatig in, maar die schuurde hij sowieso minder).

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:39

atreyuevita schreef:
Heb ook de deken af... de jeuk vriest er nu wel af .. brrrr... wat is het koud! Gisteren na veel moeite Sublu Semit gahaald (kun je bestellen bij de Boerenbond al moet je daar echt om vragen.. ze bieden het niet aan om het te bestellen) en.. Evita lust het niet...

klopt dat je het apart moet bestellen. Ik had van de week stop ich besteld van de paardendrogist (best duur) en mijn paard lust het ook niet Verdrietig Nu ben ik hem aan het laten wennen met een kwart van de normale hoeveelheid in de hoop dat ie het opeet Clown gewoon door zijn normale brok. Misschien kan je jou Evita ook laten wennen door eerst half half te doen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:43

Javayo schreef:
Begin eens simpel weg dagelijks de staart in te spuiten met Klitwortel. Dat kan je voor 3 euro kopen bij de drogist. Werkt bij een hoop paarden al voldoende.

Heeft je deken een staartflap? zo niet dan zou dat al een uitkomst zijn om de staart te beschermen!

Het gaat me niet zo zeer om het beschermen van de staart; het maakt me niet uit als die er wat minder mooi uitziet. Het gaat me er om dat haar jeuk weg is Lachen
Ik zal eens kijken of ze hier bij de drogist klitwortel hebben.. nog nooit van gehoord Verward

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:47

Hier in het dorp kende de Kruidvat iig geen Klitwortel. Heb het 3x gevraag aan verschillende werknemers en elke keer kwamen ze met anti klit van andrélon aanzetten Haha!.
Zelf kon ik het ook niet vinden, dus heb de hoop maar opgegeven Clown. Heb er iig wel al goede dingen over gehoord!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:21

henny_w schreef:
Franka_Vosje schreef:

Zink en Magnesiumtekorten komen veel voor en zijn superbelangrijk.
Maar ook wel IJzer, Mangaan, Selenium, Koper, Calcium e.a.
Het ligt er ook een beetje aan op wat voor soort bodem de paarden staan en welk hooi ze krijgen.
Bijv. natuurlijk vit. A is ook ontzettend belangrijk(zit oa. in wortelen). Daar zal een paard niet makkelijk teveel van krijgen. De gewone (synthetische vit. A) is bij hogere doseringen schadelijk voor de lever.
Vandaar dat het meestal niet al te hoog in de kant en klare brok en muesli's zit. Fabrikanten zijn als de dood voor schadeclaims want ze stoppen er vooral synthetische nutrienten in.
Vit. A zit ook in hooi maar het gehalte loopt zeer snel terug. Dat is in Engeland onderzocht en loopt na 4 maanden al behoorlijk terug.
Dus als je hooi van de 1e snit voert en dat in de winter pas voert dan zit er nog maar weinig vit. A in.

Ik heb geen idee in hoeverre tekorten gemeten kunnen worden door reguliere bloedonderzoeken oid.?

Interessante materie is en blijft zomerexceem toch.. Ziek Ziek
Als ik naar mijn kudde kijk: 3 volwassen paarden (nr 1 van ongeveer 17, zij is de moeder van nr 2 die nu 6 is en nr 3 die nu 2,5 is). Nummer 3 is eind vorige zomer (toen was ze dus 1,5) begonnen met schuren. In de winter had ze geen last, en afgelopen voorjaar begon het dus weer en uiteindelijk dus ook onder een deken gezet tot vorige week. Ze lopen alledrie op dezelfde wei, krijgen hetzelfde voer, en delen voor een deel dezelfde genen. En toch is zij de enige die schuurt..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:40

hebben jullie paardn trouwens ook weer een deken op (winterdeken etc) ?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:43

Die van mij is geschoren, dus die loopt idd met deken op. Maar ze heeft van de zomer niet met Boett rondgelopen. Dus voel ik me niet zo schuldig dat ze nu niet met blote billen rond mag lopen Haha!.

Rohdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:13

Hebben de dames en heren paardenmensen al aan de combi Franz Brant Wein en Babyolie gedacht? Dit helpt voortreffelijk tegen het schuren. Gooi de beide producten samen in een plantenspuit en spuit t maar op de manen en staart, goed inwrijven op de huid.

Bij mijn paard was het schuren kats over Knipoog

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:39

Rohdiamant schreef:
Hebben de dames en heren paardenmensen al aan de combi Franz Brant Wein en Babyolie gedacht? Dit helpt voortreffelijk tegen het schuren. Gooi de beide producten samen in een plantenspuit en spuit t maar op de manen en staart, goed inwrijven op de huid.

Bij mijn paard was het schuren kats over Knipoog

olie is zowiezo goed om te gebruiken, dan worden de manen en staart vet en dan kunnen de mugjes niet steken, die blijven in die vette olie plakken en olie houdt de huid soepel

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:04

Franz Brant Wein? Nors opkijken Wat is dat?

Rohdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:39

Wind schreef:
Franz Brant Wein? Nors opkijken Wat is dat?

Dit is een Duits middel dat ook gebruikt word om de spieren en pezen te koelen, niet per definitie alleen voor paarden. Ik haal het uit Duitsland bij de drogist. Ik heb het zelf ook geprobeerd en het werkt uitstekend tegen spierpijn Haha!

Wij spuiten dit in combinatie met de Babyolie op de manen en staart. Door de olie blijft de huid soepel en kunnen de vliegjes niet steken, door de geur van de Franz Brant Wein blijven de vliegjes ook aardig op afstand Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:44

Aha! Ik heb toevallig dit weekend een massageolie gehaald bij Kruidvat, heel goedkoop met eucalyptus olie die ook helpt om spieren te koelen. Klinkt een beetje alsof het weleens zou kunnen helpen bij m'n paard! Misschien morgen maar even proberen. Ik smeer zijn plekken nu met babywondzalf van Schlecker, dat helpt op zich ook goed, maar smeert wat lastig in de manen.

Rohdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:46

Een kennis van mij smeert vanwege de geur ook graag met Tea Tree olie. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar volgens haar blijven alle vliegen bij haar beest uit de buurt Vork

Rohdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:49

Franz Brant Wein kost ook maar 3 euro ofzo, en dan heb je een halve liter fles volgensmij... Het is een bruine glazen fles. Dus je doet er erg lang mee.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:52

is bij jullie de jeuk nog niet over?