[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:10

Sjukke: De naam komt me wel heel bekend voor. Volgens mij heb ik dat wel eens gebruikt, met zekerheid durf ik het niet te zeggen Lachen

Voor de geinteresseerden: kreeg de dierenarts niet aan de telefoon vandaag.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:50

helosan...mmm vraag me af of het niet te veel uitdroogt...zitten er genoeg vette bestanddelen in? heb er geen ervaring mee..
ik gebruik zelf nu 3 dagen sudocreme...3.35 bij kruidvat en etos...en moet zeggen dat ik er wel blij mee ben...de korsten gaan eraf, huid is mooi roze en rustig en creme is ook vettig....en nu ook vanaf zaterdag de cure-mok tabletten dus daar kan ik nog niks over zeggen....wat doen jullie om de benen als je gaat rijden en de bak is vochtig en je paard heeft mok? een plastic zak? Haha! Clown ......ik weet echt niet wat ik erom heen moet doen.....bandages lijken me niet handig ivm nat worden en dan is het nog nat...dus...en een beschermer? sluit denk ik niet genoeg af...help Verdrietig

knoevel

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:20

_Dunja_ schreef:
Mariek1983 schreef:
Ik ben op de site van de paardendrogist een soort van ademende laarzen tegengekomen die je paard beschermen tegen vocht en zon. Die van mij krijgt altijd zomers mok door de combi van verbranding en nat gras. En mij lijken deze laarzen wel iets. Het been zit absoluut niet afgesloten, want het is echt ademend zeg maar. Dus misschien iets voor jou? met buiten zetten???

hoe ziet dit eruit heb je een plaatje of foto?
weet je hoe duur dit is?
heeft er iemand ervaring met deze laarzen?

ja dat zou ik ook wel willen weten, lijkt me ideaal !

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:28

Ik heb gekeken en ik heb Helosan.
Dat zit in eenblauwe redelijk grote tube Lachen
Schijnt ook te helpen.

Edit:
Voor de MokCare gebruikers, had ik deze vraag
[MD] Vraag aan MokCare gebruikers
Mocht iemand het weten heel graag Lachen

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:31

Oke, dankjewel!
Wij hebben een grote blauwe tube Helosan thuis wat vooral gebruikt wordt voor de schrale bouwvakkershanden van mn broertje Koe
Ooit had ik gehoord dat het ook hielp bij mok... vandaar die vraag Schijnheilig

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:42

ik las net iets over bandages..
maar weetje wat ik nu wel denk als je bandages er om doet tijdens het rijden in een natte bak verstoot je het meeste vuil..
het is dan nog wel nat maar dat kun je na het rijden afdrogen of schoon spoelen behandeling doen.. ( wat wij meestal naar het rijden doen ) ik ga morgen even voor bandages kijken en even uit proberen.. misschien dat het wel helpt.. je verstoot toch veel rotzooi Bloos!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:23

Dat is waar, het meeste vuil zit aan de buitenkant Ja

Ik schrok me gister wezenloos, ik loop de stal in van mijn pony's en zag bij mijn kleinste dat de mok is open gegaan. Ik heb er sudocreme weer opgesmeerd en bel vandaag maar even de dierenarts.
Bij mijn paard is het trouwens over en bij mijn andere pony merk ik nog geen verschil.. jammer Scheve mond

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:15

ik heb vandaag even iemand nagevraagt of hoe en wat met mok maar je moet het niet schoonmaken met water word het alleen maar erger van en zoveel mogelijk op het droge rijden!!

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:04

mmm vandaag heeft ze buiten gestaan voor t eerst weer in het land en smeer nog steeds sudocrem..maar nu zijn de meeste plekken lichtroze en ziet er rustig uit...moet ik dan dit in blijven smeren met de sudocreme nu ze weer in het nattige land staat of gebruik je de sudocreme alleen als het rood korsterig en open is? tips zijn welkom aangezien ik er echt niet zo veel ervaring mee heb..

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:45

hoi!
Ik zet hier maar een paar tips voor als de mok nog niet helemaal uit de klauwen is gelopen.
Anders uiteraard altijd je veearts erbij halen.
Groene leem sluit teveel af waardoor het bij mijn paard snel uitbreidde. Had spijt!!!
Cure Moktabletten kunnen de mok wat rustiger maken als het nog geen rasp is, sowieso is de site van Eric Laarakker een goeie om ook inwendig de boel aan te pakken.
Graphietzalf in combinatie met goudsbloemzalf onder gazen met daaroverheen bandages (4uur)
is een goedkope manier om de korsten zacht te maken. Hierna zachtjes met een handdoek eroverheen wrijven. Niet met je nagels de korsten eraf duwen dan maak je zgn, tunnels waardoor de mok naast die plek ook weer uitbreidt. Als het been droog is zachtjes met een handdoek over de korst wrijven valt het er vanzelf af. Duurder maar beter 8 uur animallintex met bandages.
Zinkzalf werkt om uit te drogen beter dan sudocreme.
Sudocreme is wel lekkerder voor je paard bij kloven.
Duurder maar super is ossido zinco van de Levade ruitersportzaak in Haarlem, werkt echt goed. Pling
Nooit vaseline of iets op oliebasis zoals johannesolie omdat je het als exceem moet behandelen.
Nooit tandpasta of met dettoloplossing wassen Huilen En niet te vaak met jodiumscrub of shampoo vanwege allergie van je paard hiervoor 1x hiermee wassen als de korsten eraf geweekt zijn is genoeg tenzij je DA anders voorschrijft. Ik moest op advies iedere dag wassen maar dan de ene dag met Paxcutol en de andere dag met betadinescrub.
Liefst zoveel mogelijk droog houden. Altijd met droge benen op stal zetten.
Mijn paard mag echt niet meer in de modder, da's vragen om problemen.
De laarzen van de paardendrogist heeft mijn paard ook. de winteruitvoering is gemaakt van hetzelfde spul als duikpakken. Ze houden het been droog maar ik heb ze zelf liever niet langer dan een paar uur bij hem om omdat ik het idee heb dat de bloedcirculatie beinvloed wordt. Kan hij toch eventjes naar buiten!
De zomereditie heb ik ook vanwege zijn uv-lichtallergie maar nog niet omgedaan.
Mijn paard heeft 1 wit voorbeen en 2 witte achterbenen en de haren zijn hetzelfde, maar nog nooit op het voorbeen mok gehad.
Om bloedarmoede tegen te gaan heb ik het advies gekregen om na 4 weken wel, 2 weken geen knoflook te geven.

Na twee jaar HEL is Arie eindelijk mokvrij Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Mok/Rasp is echt heel pijnlijk voor je paard Ach gut je veearts heeft hier pijnstillers voor.

Als ik 1 persoon hierdoor heb geholpen ben ik al Pling

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:57

nou bedankt voor de tips
bij mijn paardje wil het nog niet zo lukken met de rasp grrrrrrrrrrr
heb nu hydrocortiderm van de DA gehad maar wil ook niet zo
de DA zei ook laat het eens even rusten voordat je er zoveel aan doet ff wat rust geven die benen
maar weet het eigenlijk ook niet meer pfffffffff

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:20

Ik blijf erbij dat de voeding het verschil kan maken hoor Peet, wie weet moet je het toch inwendig proberen op te lossen!

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:19

Caira schreef:
Ik blijf erbij dat de voeding het verschil kan maken hoor Peet, wie weet moet je het toch inwendig proberen op te lossen!

tja wat dan
hij krijgt subli brok en meusli
fruit, knoflook
en staat op vlas
krijgt voldoende mooi/goed hooi !!!!!!!
en loopt bijna de halve dag buiten in het land

ik weet het niet meer

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:57

@peetisgreat...misschien kun je er een keer een dierenhomeopaat bij halen? ik zeg maar wat hoor...kan begrijpen dat je er moedeloos van wordt..ik heb er pas 2 weken mee te maken en als ik het hierzo lees zit ik er voorlopig wel aan vast...suc6 ermee Ach gut

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:05

Even een vraagje.
Ik smeer mijn pony'tje nu met mokzalf van de dierenarts zelf.
Als ik het erof smeer en inwrijf vallen de korstjes er vanaf en stukjes haar met huid enzo.
Ik vraag me af of dit normaal is. Verward
Verbetering merk ik nog niet echt volgens mij.
De eerste week moet ik elke dag smeren, de tweede week om de dag.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:17

@Marchador:misschien even DA bellen....die kan je denk ik het beste vertellen wat je kan verwachten en hoe snel van de zalf...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:20

Had ik geprobeerd, ik denk misschien weet iemand hier het.
Ik zal straks nog eens naar ze bellen.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:22

Bloos ..ooh hihih sorry...nee ik heb helaas geen idee...suc6 met nog n x bellen dan maar..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:24

Haha nee maakt niet uit hoor Knipoog

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:52

Peetisgreat niet de moed opgeven hoor! de aanhouder wint Pling Hoelang heeft jouw paard al mok en sinds hoelang is het rasp. geworden op pag.77 van dit topic staat het verhaal van Arie, misschien heb je hier iets aan. Is er al een kweek bij je paard gemaakt door de DA?

Caira kon je ons jouw tips voor inwendig behandelen geven? bloednieuwsgierig ............ Vooral omdat ik het geloof in de homeopathie bij de behandeling van mok zelf niet meer zie zitten. Wel na het hele verhaal uiteraard vitaminekuur gegeven en hij krijgt probioforte om zijn darmflora te normaliseren.

Marchador zolang de korsten en haren erop zitten kan de zalf er niet bij.... en werken. Animallintex kun je bij iedere ruitersportzaak kopen, is niet goedkoop maar eventjes weken in lauwwarm water eromheen hierna goed bandageren en je gelooft je ogen niet hoeveel korsten eraf komen. Op moeilijke plekken lichtvochtig maken en met flexwrap vastzetten. Je kunt ze er 3 x omheen doen. Na 1x zien ze er vies uit Misselijk nix van aantrekken en gewoon weer gebruiken. Hierna de benen goed met betadinescrub wassen en de benen droogfohnen. Probeer vooraf zoveel mogelijk haar weg te knippen.
groetjes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:04

Ik heb al eerder in dit topic mijn bevindingen neergezet. Ook hoe ik bij mijn merrie de mok na 8!! jaar onder controle gekregen heb.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:45

Mijn paard heeft een mega streep mok van links naar rechts in z'n koot rechtsachter. De zalf die ik gebruik zorgt er voor dat er geen korsten opzitten, maar echt beter worden doet het verder niet. Scheve mond
Ik geef m nu sinds vorige week drainagecompositum om het van binnenuit aan te pakken, gecombineerd dus met Phytobalm.
Maar ik geloof dat ik iets anders moet gaan proberen. Wat raden jullie aan?
Overigens, als het einde van de week nog steeds zo is laat ik de DA maar even kijken.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:50

Ik zweer nog altijd bij MokCare, Needje!! Heb maanden zalf gesmeerd bij Zenith, en had hetzelfde resultaat als jij, het werd niet beter....
Heb 3 kuren van de mokCare kruiden gegeven, na 3 dagen zag ik al resultaat, en hij is nu al meer dan een half jaar mokvrij!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:59

Heb je daar een linkje van?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:08

Ik heb ze besteld bij huppa.nl !