[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:02

Heb je Sanequi muscle al geprobeerd? Weet niet wat ze wel en niet mag hebben..
Mijn paard was toen ik haar thuis kreeg ook broodmager, die heb ik met dit voer weer op gewicht gekregen.
Maar wilde wel waken voor evt bevangenheid, daar is dit voer ook geschikt voor.

Wel fijn dat ze het goed doet! Hopelijk blijft dat zo!

mirjamalvaro

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 23:09

Ze mag alles eten wat ze wil. :j
Appels en peren zijn nog steeds jammie, dus die krijgt ze sowieso meerdere keren per dag.
Dan bieden we haar nog slobber, oavo condition, pavo sportfit, pavo 18+, sojabrok en euhhh dat was het geloof ik.
Wil nog naar de welkoop kijken voor koeken, of ze dag nog lekker vind.

Zo net zowat een uur geslapen. :oo

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:10

Lijnzaadolie? Zet goed aan en vinden ze vaak erg lekker. En chevivit voor vitamine e, om de spieren weer terug te helpen komen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:11

Kom jij ook weer bij!

Maar alles wat je aanbiedt eet ze toch niet, begreep ik? Omdat je schreef dat ze geen brok wil eten.

Iets anders, in de kliniek was er angst dat ze mogelijk bevangen zou raken. In deze tijd van het jaar met zon overdag en koude nachten heb je kans op veel fructaan in het gras wat tot bevangenheid kan leiden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 23:14

Nee Kyara uur geslapen, lol ik uur Kyara in de gaten gehouden. :')

En helaas eet ze er amper van ja. Dus olie etc gaat hem ook niet worden, krijg het er gewoon niet in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:21

Heb je al pavo topsport geprobeerd? Dat word ook geadviseerd na ziekte, die van mij is er na een heftige einschuss die hij bijna niet overleefd heeft en veel gewicht kwijt was weer goed van opgeknapt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 23:24

Nee wel sportsfit, dat lijkt ze nu nog het beste te eten. Dus kan dat wel proberen.

Oh ja bonpard eten wil ze ook niet meer. :list:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:26

Dame met wensen :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:29

van alleen ruwvoer komt ze uiteindelijk ook wel aan.
Vergeet niet dat ze natuurlijk een lange periode ernstig ziek is geweest met een zware operatie. Daar is haar lichaam ook nog van aan het herstellen.
Die uitgebroken ontsteking vergt op dit moment ook extra energie. Gelukkig zal dat nu relatief snel gaan, nu die naar buiten gebroken is.
Een groot deel van haar voedselopname gaat op dit moment nog op aan het herstel en weer op krachten komen. Zodra ze aangesterkt is gaat het hard omhoog met haar gewicht.

De schimmel uit mijn profiel is in 2013 ernstig ziek geweest; dat was kantje boord met een ernstige zwangerschap vergiftiging. Daar vloog het gewicht vanaf tot ze net zo mager was als Kyara, misschien nog wel een tikje erger zelfs. Die heeft maanden lang 24/7 een volle kruiwagen voor dr deur gehad ( naar buiten kon niet, want ze had zo'n klap gehad dat ze niet zelf kon opstaan). Toen het na maanden eindelijk vertrouwd was, is ze de zomerweide opgegaan. Toen ze daar heen ging ( was gewoon in het zicht van de boerderij, dus was wel goed toezicht op) was ze nog steeds mager. 3 maanden later kwam er een moddervet paard vanaf met een hals waar de gemiddelde hengst jaloers op is; alleen van gras en was nog een natuurweide ook nog, dus was echt geen rijk gras.

Met Kyara gebeurt dat straks ook wel als ze weer aangesterkt is. Eerst nog een tijdje geduld hebben; dr lichaam heeft een boel te verwerken nog.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:31

Dat gewicht zou ik me geen zorgen over maken, op de kliniek heeft ze heel weinig
gegeten, als ik ze nu op het gras zie staan gaat er nu genoeg in.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 00:07

Gaf je hooi of voordroog? Van kwaliteitsvol ruwvoer (onbeperkt!) komen ze echt wel bij.

Ik ken echt al die merken niet haha, gewoon merriebrok voor merries met veulen worden ze ook dik van. Dat is geen speciaal eten ofzo, of rare substantie.

Inderdaad opletten met het fructaan nu.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 00:08

Onbeperkt hooi. :)

Camera weigert dienst, zo kan ik niet gerust slapen aaaaarggghhhhhh

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 00:25

Je kan eens kijken naar appelmix van Horsefood. Ruikt echt naar appels en hier doen ze er echt een moord voor. Als ik dat een keer weglaat uit het voer zie je ze gelijk met lange tanden eten :+ :D Is een musli met stukjes appel en wortel erin. Niet te idioot hoog in de voedingsstoffen, maar mss een mooie aanzet om dr weer aan het eten te krijgen. En evt later om het andere voer lekkerder mee te maken (zo gebruik ik het ook, voor het lekkere). Als je wilt ik kan je een zakje toesturen om te testen of ze het lust.

https://www.horsefoodthebest.nl/assorti ... mix-detail

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 03:13

rina schreef:
Je kan eens kijken naar appelmix van Horsefood. Ruikt echt naar appels en hier doen ze er echt een moord voor. Als ik dat een keer weglaat uit het voer zie je ze gelijk met lange tanden eten :+ :D Is een musli met stukjes appel en wortel erin. Niet te idioot hoog in de voedingsstoffen, maar mss een mooie aanzet om dr weer aan het eten te krijgen. En evt later om het andere voer lekkerder mee te maken (zo gebruik ik het ook, voor het lekkere). Als je wilt ik kan je een zakje toesturen om te testen of ze het lust.

https://www.horsefoodthebest.nl/assorti ... mix-detail

Oh dat klinkt als iets dat ze misschien wil, appels gaan er zo in! Zak sla ik dan zeker niet af.

Even inwendig feestje hier. Ze is net zonder hulp opgestaan. *\o/*

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:45

mirjamalvaro schreef:
Even inwendig feestje hier. Ze is net zonder hulp opgestaan. *\o/*

*\o/*

Gewicht komt vast goed.
Er gaat nog gruwelijk veel naar herstel op dit moment (en dat werkt blijkbaar, ze wordt immers sterker!)

Gewicht gaat stijgen wanneer herstel minder kost.

Te hard aankomen zou ik zelfs voor waken. Het goed op gewicht komen mag rustig maanden duren.
Klinkt heel naar, maar te snel is helemaal niet eens gezond.

Als ze op dit moment nìet verder afvalt, en dus wél aansteekt en geneest, dan komt het echt goed!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:23

Wat goed dat het haar is gelukt om op te staan! Fijn dat je ons ook op de hoogte wilt houden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:34

Top dat ze alleen op heeft kunnen staan.
Dan word ze toch langzaam wat sterker.

Wel vervelend dat ze een lastige eter is.
Het is wel een speciale dame met een grote vechtersmentaliteit.
Dus als ik zo lees, gaat het helemaal goed komen met deze dame. Het zal tijd nodig hebben.

Ik blijf deze mooie dame volgen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:55

Sojabrok is een goed voer om aan te sterken. Heel hoog in eiwitten en vet. Mocht ze de brok niet goed willen eten kun je ook kijken voor sojaschroot. dat is in poedervorm en makkelijk ergens door heen te mengen.

15-4 2017

Afbeelding

15-6-2017
Afbeelding

Afbeelding

24/7 weide 1schep pulp 1 basisbrok en een halve sojaschroot.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:10

Wat fijn dat het haar gelukt is om zelf weer op te staan. Ze sterkt dus qua kracht aan. Het aankomen heeft gewoon tijd nodig.
Mijn merrie heeft de appelmix gekregen toen ze verder niks wou eten naast het kuil, de appelmix ging er bij haar goed in. Later dit door het andere voer gemengd :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:56

Zo ze heeft het slapen weer uitgevonden. 80% van de nacht geslapen en vamorgen eigenlijk ook de hele tijd. :wow:

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:01

Super!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:09

Slapen zal haar ook goed doen, des te minder energie ze gebruikt, des te sneller er vetjes bij zullen komen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:17

mirjamalvaro schreef:
Zo ze heeft het slapen weer uitgevonden. 80% van de nacht geslapen en vamorgen eigenlijk ook de hele tijd. :wow:

Je temperatuurd nog wel dagelijks?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 11:22

Gisteren 38, vandaag nog niet gelukt.
Maar ze eet wel gewoon hooi, slaaot ook gewoon heel rustig, dus verwacht dat het pure uitputting is die ze er nu uit probeert te slapen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:26

Wat fijn dat ze zelf is opgestaan!!

Van hooi komt ze echt wel aan hoor. Onze merrie kwam verwaarloosd bij ons en 24/7 op gras gezet en hooi bijgevoerd.

Het heeft gewoon tijd nodig. Volproppen met allerlei hardvoer voor het uiterlijk moet je niet willen. Iedereen kan van alles roepen, maar dan geef je van alles en gaat het echt niet sneller.