PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:29

Inmiddels de pavo inshape opgezocht en lijkt me een goed plan. En dan gelijk vit e erbij, magnesium voer ik al.
Bedankt voor het meedenken, hoop zo dat het werkt!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:19

Hmm ja, het ene paard heeft een hoger eiwitbehoefte dan het andere paard.
Krijgen ze ook allemaal hetzelfde voer naast het graszaadhooi?

Ik ga voor je duimen dat hij verbeterd met de Pavo InShape! :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:40

Hier vandaag de verpletterende uitslag gekregen van mijn favoriete merrie, staat notabene hoogdrachtig;

Afbeelding

Wordt vanzelfsprekend niet meer terug gedekt en blijft lekker lopen hier, alleen niet meer in de groep met de hengst.
Niet symptomatisch en hopelijk blijft dat zo, is nu 9 jaar.
Mocht iemand kunnen vertellen waar vooral p8 (andere 2 weet ik meer van) zich normaliter in uit, hoor ik het graag.

Godzijdank de andere 2 merries die ik getest heb helemaal schoon.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:20

Wat een k u t uitslag zeg. Mijn merrie was p2 p4 en pas met 11 symptomatisch. Sterkte.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 04:50

Minoes schreef:
Hmm ja, het ene paard heeft een hoger eiwitbehoefte dan het andere paard.
Krijgen ze ook allemaal hetzelfde voer naast het graszaadhooi?

Ik ga voor je duimen dat hij verbeterd met de Pavo InShape! :D

Ze krijgen alleen Vital, zijn allemaal iets te vlot en goed op gewicht dus verder durf ik niets te voeren. Straks gaan ze weer op het gras.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:14

Oh heftig zeg poosje81, sterkte!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 17:40

Pittige uitslag poosje81.
De varianten die jouw paard heeft uiten zich allemaal vergelijkbaar in algemene PSSM2 symptomen. Ze vereisen ook eenzelfde aanpak qua management, behalve dat de P8 een extra hoge dosering vitE vereist.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:56

Mac schreef:
Pittige uitslag poosje81.
De varianten die jouw paard heeft uiten zich allemaal vergelijkbaar in algemene PSSM2 symptomen. Ze vereisen ook eenzelfde aanpak qua management, behalve dat de P8 een extra hoge dosering vitE vereist.

Thanks, gaan we mee aan de slag,eens kijken wat ik hier kan krijgen en anders bestellen in NL

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:33

Poosje81 schreef:
Hier vandaag de verpletterende uitslag gekregen van mijn favoriete merrie, staat notabene hoogdrachtig;

[ [url=m/4MOC3z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wordt vanzelfsprekend niet meer terug gedekt en blijft lekker lopen hier, alleen niet meer in de groep met de hengst.
Mocht iemand kunnen vertellen waar vooral p8 (andere 2 weet ik meer van) zich normaliter in uit, hoor ik het graag.

Wat heftig!!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verschillen tussen de P2 types ook nog niet helemaal snap.

Hier de pssm2 test alles n/n terug. Alleen P1 dus ookal heeft hij wel spierschade, maargoed ik mag niet klagen vergeleken met sommigen anderen :(:)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 19:01

Elin_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verschillen tussen de P2 types ook nog niet helemaal snap.

Heel in het kort geven P2, P3, P4, P8 en K1 vergelijkbare symptomen van stijfheid, afwijkend gangwerk, algehele pijnsymptomen en spierschade, al worden deze bij elke variant door een ander mechanisme (of eigenlijk verstoring daarvan) veroorzaakt. Px is een gen dat wordt geassocieerd met RER, wat meer de klassieke spierbevangenheid is. Typisch voor paarden met Px is hun stressgevoeligheid en hun gevoeligheid voor calcium en kalium in hun dieet. IMM komt specifiek voor bij Quarters en gerelateerde rassen en uit zich in accute gevallen met een heel duidelijk en snel spierverval over de bovenlijn. In milde vorm lijkt het erg op de symptomen van de EquiSeq varianten.
Zie ook http://pssm.eu/nl/pssm-types/pssm2.html?start=1

Welk ras is jouw paard ook alweer Elin?

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:10

Bedankt voor je uitleg Mac!
Ik vind het ook altijd nog vaag, al die varianten en wat de verschillen zijn...

Mijn paard viel vorig jaar ineens enorm terug op de bovenlijn, is gelukkig wel weer iets beter geworden, maar dat is wel soort griezelig...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:11

Mac schreef:
Elin_ schreef:

Heel in het kort geven P2, P3, P4, P8 en K1 vergelijkbare symptomen van stijfheid, afwijkend gangwerk, algehele pijnsymptomen en spierschade, al worden deze bij elke variant door een ander mechanisme (of eigenlijk verstoring daarvan) veroorzaakt. Px is een gen dat wordt geassocieerd met RER, wat meer de klassieke spierbevangenheid is. Typisch voor paarden met Px is hun stressgevoeligheid en hun gevoeligheid voor calcium en kalium in hun dieet. IMM komt specifiek voor bij Quarters en gerelateerde rassen en uit zich in accute gevallen met een heel duidelijk en snel spierverval over de bovenlijn. In milde vorm lijkt het erg op de symptomen van de EquiSeq varianten.
Zie ook http://pssm.eu/nl/pssm-types/pssm2.html?start=1

Welk ras is jouw paard ook alweer Elin?

Mengelmoes. Maar gezien zijn bouw lijkt het Amerikaans, maar de blauwe ogen en aanleg voor lange manen zouden Tinker kunnen zijn. Ookal vind ik dat niks :+
Maargoed P1/n hierzo

Afbeelding

Edit; overigens klopt de site exact met wat er gebeurde. Esio werd een soort van gereden volgens de vorige eigenaren en er was weinig mee aan de hand (hij kwam wel door de keuring zegmaar) , maar dat was enkel wat door de bak heen. Pas toen ik begon met echt trainen ging het mis. Overigens een rustige training maar wel lang laag e.d.
Verder ten tijden van de eerste signalen vond ik zijn knie in krappe bochten een soort van op slot springen. Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik zag toch iets wat niet lekker liep. Ik

Maargoed zoals ik zei hierzo wel spierschade en opeens invallen van de hals.. dus waar dat van komt geen idee

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 19:19

Nouvel schreef:
Bedankt voor je uitleg Mac!
Ik vind het ook altijd nog vaag, al die varianten en wat de verschillen zijn...

Als je het interessant vindt, kun je eens op de menselijke varianten googlen van waar de varianten voor staan. Als je dan filmpjes kijkt van mensen die deze aandoening hebben, wordt er veel duidelijk.

Als voorbeeld: P2 en P3 geven klachten van Limb Girdle Muscular Distrophy. Als je dan naar dit plaatje kijkt:
Afbeelding
en je vertaalt dat naar een paardenlijf, dan wordt het ook een stuk duidelijker waarom je bij sommige varianten op bepaalde delen van het lichaam schade ziet en op andere delen niet.

Deze had ik ook al eens geplaatst volgens mij:

Deze man kan heel goed uitleggen hoe de aandoening zijn beweging beinvloedt

Elin: als er idd Quarter (of gerelateerd) bloed in zit , dan zou het de moeite waard zijn om op MH en IMM te laten testen.
Laatst bijgewerkt door Mac op 04-04-21 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:20

Oh super, dank je, dat ga ik eens doen dan, bedankt voor de tip!
Die van mij is n/p3

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 19:22

Ik heb er nog een filmpje bij geplaatst Nouvel. Die man kan heel goed uitleggen wat het met zijn lijf en zijn manier van bewegen doet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:11

Hoe duur is die test? Ik ben eerlijk gezegd een beetje uitgetest na de complete pssm testen. Esio is nu goed, krijgt supplementen en ten tijde van een aanval weet ik nu dat ie gedoseerd moet bewegen voor de suikers.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 20:27

CAG prijzen:
MH is 35 Euro
IMM is tijdelijk niet beschikbaar zie ik, maar volgens mij is die ook rond die prijs

Congenital Myotonia (specifiek voor bepaalde lijn New Forest) 41 en nog wat Euro

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:35

Mac schreef:
Ik heb er nog een filmpje bij geplaatst Nouvel. Die man kan heel goed uitleggen wat het met zijn lijf en zijn manier van bewegen doet.

Dank je!
Ik ga er eens rustig naar kijken!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:50

Mac schreef:
CAG prijzen:
MH is 35 Euro
IMM is tijdelijk niet beschikbaar zie ik, maar volgens mij is die ook rond die prijs

Congenital Myotonia (specifiek voor bepaalde lijn New Forest) 41 en nog wat Euro

Oh dat is nog eens te doen. En wat zou dat qua supplementen/ verzorging dan veranderen? Hij krijgt al P1 dieet namelijk

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 22:58

Paarden met MH worden ernstig getriggerd door narcose (kan fataal zijn) en het hebben van MH kan de symptomen van PSSM1 verergeren. Als het paard toch onder narcose moet, dan is daar een protocol voor met geneesmiddelen.

IMM wordt getriggerd door een negatieve stikstofbalans. Een aanval kan ondervangen worden door tijdig corticosteroides te spuiten. Voor deze paarden moet ook worden afgewogen welke vaccinaties echt noodzakelijk zijn, omdat deze een aanval kunnen uitlokken. Paarden met IMM die herstellende zijn hebben een verhoogde eiwitbehoefte en naar men vermoedt hebben ook paarden met lichte symptomen deze behoefte en wellicht de schijnbaar symptoomvrije ook.

Het is dus wel goed om het te weten, omdat beide aandoeningen wel ernstige gevolgen kunnen hebben in het geval van een aanval.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:03

Pfff, wat een hoop info allemaal. Het is duidelijk complexer dan ik dacht. Poosje81: zonder symptomen is het dus ook belangrijk om al volgens het dieet te voeren?

Ik ben sinds zaterdag vit e en selenium aan het bijvoeren en pavo inshape.
Of het zo snel verbetering kan geven weet ik niet, maar hij lijkt nu al anders. Had de paddock groter gemaakt en hij is heel de dag aan het vliegen geweest. Kwam vandaag wel heel goed uit zijn hok, niets van stijfheid gezien terwijl hij zaterdag nog kreupel vh hok kwam.

Zouden jullie bij aankoop van een nieuwe PRE preventief op PSSM testen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 20:55

ambre schreef:

Absoluut!!

Dat kan goed hoor, dat je al snel resultaat ziet :-) . Fijn!

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:28

Poosje81 schreef:

[ [url=m/4MOC3z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pfoe, dat is een heftige uitslag. :(
Gelukkig is ze nog niet symptomatisch en zijn je andere 2 merries wel PSSM-vrij.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:33

ambre schreef:

Toen ik mijn huidige merrie kocht (7 jaar geleden) had ik nog nooit van PSSM gehoord, met de kennis van nu, zou ik zeker preventief testen!

Een stalgenoot heeft een PRE, zij is op het moment bezig met verschillende dierenarts onderzoek; ik verdenk hem sterk van PSSM. Haar mijn advies gegeven: gelukkig heeft ze de haren opgestuurd, nu wachtend op de uitslag.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:38

Ik heb afgelopen week nagedacht of dat ik mijn merrie ook nog wil laten testen op P8 en K1 (ze is N/P2 en N/P1) .. er was nog voldoende DNA aanwezig voor het uitvoeren van de test; dus nu afwachten! :)