Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Minoes schreef:Hmm ja, het ene paard heeft een hoger eiwitbehoefte dan het andere paard.
Krijgen ze ook allemaal hetzelfde voer naast het graszaadhooi?
Ik ga voor je duimen dat hij verbeterd met de Pavo InShape!
Mac schreef:Pittige uitslag poosje81.
De varianten die jouw paard heeft uiten zich allemaal vergelijkbaar in algemene PSSM2 symptomen. Ze vereisen ook eenzelfde aanpak qua management, behalve dat de P8 een extra hoge dosering vitE vereist.
Poosje81 schreef:Hier vandaag de verpletterende uitslag gekregen van mijn favoriete merrie, staat notabene hoogdrachtig;
[ [url=m/4MOC3z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wordt vanzelfsprekend niet meer terug gedekt en blijft lekker lopen hier, alleen niet meer in de groep met de hengst.
Niet symptomatisch en hopelijk blijft dat zo, is nu 9 jaar.
Mocht iemand kunnen vertellen waar vooral p8 (andere 2 weet ik meer van) zich normaliter in uit, hoor ik het graag.
Godzijdank de andere 2 merries die ik getest heb helemaal schoon.
Elin_ schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verschillen tussen de P2 types ook nog niet helemaal snap.
Mac schreef:Elin_ schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verschillen tussen de P2 types ook nog niet helemaal snap.
Heel in het kort geven P2, P3, P4, P8 en K1 vergelijkbare symptomen van stijfheid, afwijkend gangwerk, algehele pijnsymptomen en spierschade, al worden deze bij elke variant door een ander mechanisme (of eigenlijk verstoring daarvan) veroorzaakt. Px is een gen dat wordt geassocieerd met RER, wat meer de klassieke spierbevangenheid is. Typisch voor paarden met Px is hun stressgevoeligheid en hun gevoeligheid voor calcium en kalium in hun dieet. IMM komt specifiek voor bij Quarters en gerelateerde rassen en uit zich in accute gevallen met een heel duidelijk en snel spierverval over de bovenlijn. In milde vorm lijkt het erg op de symptomen van de EquiSeq varianten.
Zie ook http://pssm.eu/nl/pssm-types/pssm2.html?start=1
Welk ras is jouw paard ook alweer Elin?
Nouvel schreef:Bedankt voor je uitleg Mac!
Ik vind het ook altijd nog vaag, al die varianten en wat de verschillen zijn...
Mac schreef:CAG prijzen:
MH is 35 Euro
IMM is tijdelijk niet beschikbaar zie ik, maar volgens mij is die ook rond die prijs
Congenital Myotonia (specifiek voor bepaalde lijn New Forest) 41 en nog wat Euro
Poosje81 schreef:Hier vandaag de verpletterende uitslag gekregen van mijn favoriete merrie, staat notabene hoogdrachtig;
[ [url=m/4MOC3z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wordt vanzelfsprekend niet meer terug gedekt en blijft lekker lopen hier, alleen niet meer in de groep met de hengst.
Niet symptomatisch en hopelijk blijft dat zo, is nu 9 jaar.
Mocht iemand kunnen vertellen waar vooral p8 (andere 2 weet ik meer van) zich normaliter in uit, hoor ik het graag.
Godzijdank de andere 2 merries die ik getest heb helemaal schoon.
ambre schreef:Zouden jullie bij aankoop van een nieuwe PRE preventief op PSSM testen?