'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:21

_Inge schreef:
Soms heb ik wel spijt dat ik Cassis hier besproken heb, en niet omdat niet elk berichtje positief is, want zelfs van de positieve berichten kan je je soms ongemakkelijk van voelen, voor ons is het namelijk normaal om je in te zetten voor je paard(en andere dieren), en ik voel me allesbehalve 'goed' erin momenteel'
Maar meer omdat ik het gevoel heb dat er aan alle kanten aan me getrokken wordt,( ook in diverse pb's) in laten slapen is volgens de één het beste, de ander gaat weer tot het uiterste of vindt dat wij niet tot het uiterste gaan of verkeerde beslissingen nemen.
Het maakt je in ieder geval even zeer onzeker.
We hebben vooral Cassis hier besproken omdat ik het fijn is als je tips kan krijgen en soms eye openers , daarom blijf ik ook wel updates neerzetten maar moest bovenstaande even kwijt.

.

Ik vind het enorm vervelend om te lezen dat mensen (hoe goedbedoeld soms) jou zo dwingend hun mening willen opdringen. Je moet het helemaal ZELF weten wat je doet, verdorie. Wat je ook beslist. Jij hebt gedaan en doet nog steeds wat jij denkt dat het beste is voor het paard en dat is al meer dan veel mensen hier zouden doen denk ik zo. Dat geldt uiteraard niet alleen voor Cassis.
Laat de adviezen en oordelen van je afglijden alsjeblieft. Ja, het zijn mensen die meeleven maar het zijn ook mensen die nog nooit bij je op stal zijn geweest, die geen dierenarts of hoefsmid zijn. Ga dus af op wat de profs je vertellen. En je hart.

Sterkte en succes met álle paarden Inge! :*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:28

_Inge schreef:
Ik heb nog nooit een paard in laten slapen...laat staat een hond , kat of wat dan ook.
De dierenarts is vanmorgen weer geweest, echt alleen maar lof over hem, hij is zo enorm betrokken, dat merk je aan alles in hem.
Hij heeft een kanaaltje kunnen maken langs onderen zodat er nu een doorloop van boven naar beneden is, en hebben we nog cubarmix gehad , dit gaan we minimaal 7 dagen vervolgen nu
Cassis was weer zo ontzettend lief...

Ook heb ik een mailtje terug van de vorige eigenaresse, ze heeft iemand in het nederlands het verhaal laten typen, echt super fijn :j :

Cassis was een normaal en gezond veulen, vanaf zijn 6 maand werd hij bij een ander veulen gezet (ook een hengst). Ze zijn samen opgegroeid maar zoals alle hengsten stoeiden ze veel.
Bij het spelen en bijten heeft Cassis achteraan zijn hoefwand bezeerd (heb er nog foto’s van), ze liepen samen in de wei en het werd niet onmiddellijk opgemerkt, tegen de tijd dat we het ontdekten was er al een serieus gat tussen de hoefwand, Cassis had hoge koorts en heel veel pijn, hij werd toen binnengehaald en in de box gezet, dierenarts is toen niet gekomen. Na enkele weken leek hij beter te zijn en werd hij terug bij zijn kameraad gezet, jammer genoeg was de abces niet helemaal genezen en heeft die nog verder schade aan zijn hoeven veroorzaakt.
Cassis werd zadelmak gemaakt toen hij 3 jaar was zonder enig probleem, hij werkte heel goed mee en was heel lief. Toen hij 4jaar was liep hij super, Eigenaresse wou ermee op jumping gaan toen de problemen begonnen, hij mankte soms en de dierenarts werd erbij gehaald , deze gaf zeer weinig hoop en stelde voor om hem te verkopen. Eigenaresse was (is) dol op Cassis en wou er niets over horen; de smid vertelde hetzelfde verhaal, het rare is dat pas na het op rust zetten van Cassis de grote problemen zijn begonnen, zolang hij in het werk zat mankte hij enkel af en toe.
Zodra hij volledige boxrust kreeg hij hoefzweren, koorts etc…

Heb haar naam in eigenaresse veranderd.

Dit maakt het misschien wel wat duidelijker nu.

Cassis staat overigens op Fiber Force bij ons :j

het zou mij niets verbazen als dat hoefbeen toen ontstoken is geraakt.En dus nooit goed is behandelt.
En die behandeling is redelijk ingrijpend.Het openleggen van de voorzijde van de hoef en het hoefbeen schoonschrapen....Je zou Janouk@ een om raad kunnen vragen.Haar paard heeft dit gehad.En is er weer bovenop gekomen.Wel door een kliniek waar jij de naam niet meer van wilt horen :+
Ik denk zolang dat niet goed schoongemaakt word hij last blijft houden van ontstekingen die ''opvlammen''.
Erg jammer dat het nooit goed behandelt is....

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:31

Gupje ik ben het helemaal met je eens.

Wil er wel aan toevoegen dat je bij het eventueel inslapen niet aan je eigen gevoelens moet denken maar aan het leed dat je het paard hebt bespaart.
Als dit je voor het eerst overkomt is het heel moeilijk al weet je in je achterhoofd dat je al wist dat dit zo kon aflopen toen je er aan begon.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:39

geerke, het is niet dat ik er niet meer van wil horen , maar meer mijn wederhelft, die is nogal van principes en bekijkt het vanuit de zakelijke kant dat hij ook niet zo tegen zijn klanten hoeft te doen.
En aangezien ik geen zin in ruzies hier thuis heb ;) is dat inderdaad afgesloten hoofdstuk.

Maar een kliniek zou dit toch ook wel moeten kunnen, kan allicht er eens een aantal contacteren.

Romera

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:46

Zo is het al een heel ander verhaal, en dikke kans dat dát idd de oorzaak. Ik zou dit verhaal ook zeker op de kliniek en tegen je smid vertellen! Ik heb totaal geen verstand van zulk soort zaken, maar het lijkt mij wel een belangrijk iets om te weten voor de behandelaars! :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:53

_Inge schreef:
geerke, het is niet dat ik er niet meer van wil horen , maar meer mijn wederhelft, die is nogal van principes en bekijkt het vanuit de zakelijke kant dat hij ook niet zo tegen zijn klanten hoeft te doen.
En aangezien ik geen zin in ruzies hier thuis heb ;) is dat inderdaad afgesloten hoofdstuk.

Maar een kliniek zou dit toch ook wel moeten kunnen, kan allicht er eens een aantal contacteren.

ach ja...ik heb ook zo een wederhelft. ;) Lastig...
Neem even contact op met Janouk@En kijk even of wat ik schrijf aannemelijk is.Zij zal je uitleggen wat er met haar paard is gebeurt en volgens mij kunnen ze dat bij andere klinieken ook.
Het is wel een aardige ingreep hoor!

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:58

Ik ben een stille meelezer, ik heb respect voor veel posters hier...zowel voor de ts, als alle andere die haar tips geven en haar oprecht willen helpen, petje af voor jullie allemaal!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:11

Misschien een hele vreemde en domme vraag/opmerking. Kan het niet zo zijn dat hij ergens iets geblokkeerd heeft zitten en daardoor zijn bloedtoevoer niet goed heeft zitten in zijn benen. Afvalstoffen worden niet goed afgevoerd, hoef krijgt onvoldoende voeding en groeit daardoor minder en kan een hoefzweer ook niet goed wegwerken. Als het alleen door de verwonding in het verleden komt zou ik denken dat ie dan alleen last heeft van dat been.. en niet 4 benen.

Wanneer komt de osteo? Misschien dat dat al veel verlichting geeft

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:18

Ik heb geen goede adviezen of zoiets dergelijks. Wil je alleen maar even een hart onder de riem steken. Dat spreekwoord betekent "een zetel van moed" en dat is wat ik je toewens. Sterkte!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:57

Bijzonder om te lezen dat zijn hoeven slechter werden toen hij vooral veel stilstond. Lijkt dan toch iets met doorbloeding te maken te hebben, waardoor toevoer en afvoer van stoffen verminderd is, wat MarjanB ook net zegt. Dat tesamen met een mogelijk niet adequaat behandelde ontsteking blijft problemen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:59

MarjanB schreef:
Misschien een hele vreemde en domme vraag/opmerking. Kan het niet zo zijn dat hij ergens iets geblokkeerd heeft zitten en daardoor zijn bloedtoevoer niet goed heeft zitten in zijn benen. Afvalstoffen worden niet goed afgevoerd, hoef krijgt onvoldoende voeding en groeit daardoor minder en kan een hoefzweer ook niet goed wegwerken. Als het alleen door de verwonding in het verleden komt zou ik denken dat ie dan alleen last heeft van dat been.. en niet 4 benen.

Wanneer komt de osteo? Misschien dat dat al veel verlichting geeft

Dat lijkt me idd geen raar idee hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:30

de doorbloeding van hoefbevangen hoeven is altijd erg slecht.Doordat de haarvaatjes voor een groot gedeelte afgestorven zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:31

Maar kan het ook andersom ontstaan? Doorbloeding slecht en daardoor problemen met voeten? Dat is wat ik me afvraag :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:53

Je hebt natuurlijk al snel dat wanneer je een paard ineens uit het werk haalt en stilzet, maar wellicht wel "goed" door blijft voeren dat je het systeem een beetje overbelast met "afvalstoffen" die dan bovendien niet goed afgevoerd worden door een gebrek aan beweging.

Die van mij had een jaar of 10 geleden de pech dat ik er een heel warm aanbevolen Strasser-bekapper bij haalde die een beetje te enthousiast bezig ging waarna ze amper nog kon lopen....moest echt voetje voor voetje het erf af -O-

Op zo'n pony ga je natuurlijk niet rijden, maar ze ging wel gewoon lekker naar buiten met de andere paarden (die ook weinig gereden werden) en dat hele seizoen heeft ze gevoelig gelopen van hoefzweertjes en op een gegeven moment werd er gezegd dat ze hoefbevangen was en is ze op ijzers met zooltjes en aan de Quadrisol gezet....

De jaren daarna ook elke keer in het voorjaar last van hoefzweertjes.

Nu al jaren niet meer, sinds ze gewoon dag en nacht rondloopt, zelf naar binnen en naar buiten kan, op zowel verharding als weiland loopt en geen brokken en muesli's enzo gevoerd krijgt (waar toch altijd meer rotzooi in zit dan je denkt) maar gewoon VoerGezond brokjes, goed bekapt wordt: geen enkel probleem meer.

Veel bewegen, geen rotzooi er in stoppen maar wel genoeg ondersteunende stoffen voor een goede werking van het hele lijf en de hoeven regelmatig netjes bekappen....dat scheelt echt zoveel!

Ze krijgt al zeker 10 jaar na die bevangenheid in de zomer een te dikke pens en loopt nooit gevoelig, simpelweg omdat die afvalstoffen niet ophopen zo blijkbaar :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:46

MarjanB schreef:
Maar kan het ook andersom ontstaan? Doorbloeding slecht en daardoor problemen met voeten? Dat is wat ik me afvraag :)

dacht het niet,de haarvaatjes sterven af door de toxinen en stofwisseling probleem.
Het rare is ook dat als een paard bevangen raakt door een hoefbeen wat ontstoken is...de rest van de hoeven dus ook bevangen raken overbelasting.Daarna zie je vaak dat het paard,eenmaal weer o.k,weer bevangen word.Soms ook met aangepast voerbeleid en geen of weinig weidegang.
Het metabolisme heeft zo een opdonder gehad dat het vaak weer fout gaat.Insuline resistent dus.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:46

Ik ben wel 'blij' met de reactie van de vorige eigenaars, dit is in ieder geval al een stuk duidelijker.
Ga sowieso nog wel wat verder vragen en ben benieuwd of ze de foto's me door kan sturen van de wond toen.
Zijn andere been is echt nog enorm gevoelig, ook zijn hoef wat warm, de dierenarts en ook wij voelen alleen geen pulsatie maar persoonlijk ben ik er niet zeker van dat er geen zweer zit, hij zat daarnet bv ook aan zijn hoef te likken.

Geerke, het lijkt ook mij heel aannemelijk dat het probleem is dat het nooit goed schoon is geweest binnenin, zoals ze eigenlijk al zelf zeggen in de mail.
Morgen even dagje rondbellen en informeren hierin.
Ik had in het begin al met Janoek contact gehad, zal haar vanavond of morgen ook even een pb sturen.

Ow ja en echte mannen kunnen roze dragen toch :j

http://www.mijnalbum.nl/Album=MSHBCLVO#HLWH7EIC

En er staan nog wat foto's van vandaag op.
Onze paarden zijn overigens echt enorm lief en begaan met hem , toen de dierenarts er was vanmorgen gingen ze beide aan een kant van Cassis staan om steun te bieden <3

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:50

Staat 'm goed hoor Inge *\%/* *\%/* *\%/*

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:54

Deze deken is super zacht, zou hem bijna zelf als dekentje willen hebben.
Vooral gekocht op gebruiksgemak en helaas dus met roze :+ , we merken dat een dekentje op hem echt wel wat helpt, alles kost al veel energie nu, en die andere was wat te klein aangezien die van mijn andere ruin is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:05

Doe je de voeten van Cassis eigenlijk koelen Inge?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:35

Ik moet even opnieuw iets kwijt namelijk: Inge je doet het goed :j je volgt je gevoel en hebt het beste met je paarden voor! Zolang je dat doet is geen enkele beslissing een verkeerde beslissing! Respect voor jouw handelswijze en liefde voor je dieren!

Fijn dat je via de oude eigenaar dit verhaal te horen hebt gekregen, het geeft weer een andere wending aan het verhaal en geeft naar mijn idee ook weer nieuwe mogelijkheden omdat je nu de waarschijnlijke oorzaak van zijn bevangenheid hebt en je dus de bron kunt proberen aan te pakken.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:36

_Inge schreef:
Deze deken is super zacht, zou hem bijna zelf als dekentje willen hebben.
Vooral gekocht op gebruiksgemak en helaas dus met roze :+ , we merken dat een dekentje op hem echt wel wat helpt, alles kost al veel energie nu, en die andere was wat te klein aangezien die van mijn andere ruin is.

Dat de deken lekker warm is voor Cassis is toch het belangrijkste :j
Kleur is dan maar bijzaak !
Super goed hoor Inge +:)+

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:02

Heb dit topic al een tijdje gevolgd en eerst en vooral: je hebt echt heel veel voor je paarden over en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. In sommige gevallen is er echter niets aan te doen, maar is opgeven soms de enige respectvolle manier voor het paard. Ik zal me niet bezighouden om te zeggen wat er hier goed of fout is gebeurd, maar ik wilde je graag nog eens wijzen op een laatste en drastische oplossing, waarbij dit paard misschien kan geholpen worden.

Bij dergelijke paarden kan je eventueel nog kiezen voor een operatie. Dit wordt gedaan bij zeer uitzichtloze gevallen, waar andere opties opgebruikt zijn. Ik weet niet of je al gehoord hebt van een volledige laminectomie? In het kort en eenvoudig wordt hier een operatie uitgevoerd onder algemene verdoving (op een kliniek), waarbij de volledige hoef (alle stukken waar ontsteking zit en waar losse hoorn zit) wordt weggenomen tot op het hoefbeen. Dat hoefbeen wordt helemaal schoongemaakt. Het einddoel is dan om een volledig nieuwe en gezonde hoef te laten groeien. Op die manier kan je dus ook de kanteling van het hoefbeen oplossen, omdat er een volledig nieuwe hoef rond groeit. Ik ken een paar paarden die er nog slechter aan toe waren dan Cassis en die hiermee volledig hersteld zijn. De voeten zitten in het gips na de operatie, maar in principe is de grootste pijn hiermee onmiddellijk weg. Het duurt 6 maanden tot een jaar voor de voet volledig teruggegroeid is, maar die is dan in principe zo goed als normaal. En de pijn is al veel sneller weg. Ik dacht dat de prijs hiervan ook meeviel. Als je wil kan ik wel een naam geven van een chirurg die dit uitvoert. Je bent van België? Je stuurt me maar een pb.

Misschien is dit wel een optie als je echt zeker wil zijn dat je alles geprobeerd hebt?

Romera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:15

@JaBa: Hoe zit dat bij paarden waarbij de hoef niet zo groeit als hij zou moeten doen? Ik neem aan dat dat, mocht Inge zo'n operatie willen overwegen, eerst uitgezocht moet worden?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:19

Dat is eigenlijk geen probleem. Er zijn paarden waarvan de hoeven snel groeien en er zijn paarden waarvan die trager groeien. Punt is gewoon dat alle slechte en ontstoken delen volledig weggenomen worden en men enkel gezonde delen laat zitten. Die groeien per definitie al beter. Er wordt meestal ook biotine bijgegeven. Met deze operatie kunnen echt spectaculaire dingen gedaan worden. Sommige paarden keren ook terug naar hun vroeger atletisch niveau. Is een zeer drastische ingreep, maar dikwijls met zeer spectaculaire resultaten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:29

Operatie klinkt interessant! Kan mij alleen geen beeld vormen hoe het gedaan wordt en hoe het na de operatie eruit ziet. Zie daardoor een of ander horror beeld voor mij haha :') . Is er beeld materiaal hierover te vinden?