[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:25

aerdenhout1 schreef:
Ik heb anders een staan die was opgegeven, zowel in Utecht als door de eigen dierenarts.
De afspraak om in te laten slapen was al gemaakt!
Is naar mij toe gekomen en heeft sinds dien geen last meer!!
Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen van de 2 topics, maar ze zijn van haflingertje hier op bokt.
Het heeft dus zeker zin om het in elk geval te proberen lijkt mij.
Stef ( Haflinger) is nu een heerlijke jonge pony van 3 jaar die geniet van het leven!

Voor sommige paarden zal het helpen. Maar aangezien veel paarden aan de kust niet zonder een deken kunnen, dan geeft je toch te denken.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:26

aerdenhout1@ waar woon jij dan ergens?

_CS_@ even na kijke, nee in maart had ze hem nog niet op volgens mij, maar toen was het hier nog zo koud..en er zaten nog helemaal geen vliegjes..

Mindim@ is dat die injectie wat hoefbevangenheid bevorderd?

ik ga haar dadelijk maar scheren en wassen, en itch free gel erop en maar de kapote deken op, anders weet ik het ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:29

xTesske schreef:

_CS_@ even na kijke, nee in maart had ze hem nog niet op volgens mij, maar toen was het hier nog zo koud..en er zaten nog helemaal geen vliegjes..

Mindim@ is dat die injectie wat hoefbevangenheid bevorderd?

ik ga haar dadelijk maar scheren en wassen, en itch free gel erop en maar de kapote deken op, anders weet ik het ook niet.

Geen idee, hier is er nog nooit een hoefbevangen van geworden iig :D

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:32

dat is inderdaad wel een succes verhaal.

Zo is het bij mijne ook wel, deken op maar nog wondjes eronder en heb al allerlei middeltjes enzo geprobeerd, nu hopen dat derfen werkt anders ook maar eens de DA laten komen

edit; en helpt die spuit?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:45

In dit artikel: Identification of environmental factors affecting the prevalence of insect bite hypersensitivity in Shetland ponies and Friesian horses in the Netherlands, wordt gekeken of omgevingsfactoren invloed hebben op de prevalentie van ZE. Paar van de resultaten waren: The results showed that the environment with low
IBH-prevalence had high rainfall, many cold days and few warm days per year. Habitats with a low IBH-prevalence were based along the coast line. Habitats with increasing prevalence of IBH had soils of clay with heather and woody vegetation.
Kortom een paard met ZE dichtbij de kust zetten kan zeker wel invloed hebben, mits de andere omgevingsfactoren ook gunstig zijn. De ZE zal denk ik niet verdwijnen, maar wel minder ernstig worden.

@CS: Toch merk ik wel dat als ik meer naar het oosten van het land ga (ik woon zelf in Zuid-Holland), dat daar veel meer paarden staan met eczeemdekens.

@Mindim: Dat zijn vaak injecties met corticosteroïden en ik zou daar toch wel voorzichtig mee zijn. Zeker bij de wat sobere rassen en paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Aan de andere kant als je paard zo onwijs veel jeuk heeft dat het helemaal gek wordt, dan is het kiezen uit 2 'kwaden' en dan zou ik toch ook wel voor zo'n injectie kiezen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:46

xTesske schreef:

In Aerdenhout ;) (dat ligt tussen Haarlem en Zandvoort)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:48

Ben het eens met @C-S: sommige paarden/ponies beginnen met op ZE-gelijkend schuurgedrag door verandering van omgeving (ongenoegen) of verandering/weghalen van weidemaatjes (verveling).
Het is niet altijd het land of de voeding (alleen).

Zo ook mijn 8-jarige Shet Bartje die ik al vanaf veulen heb... stond altijd lekker in grote open weide bij een of andere paarden/ponie groep in. Jarenlang. At natuurlijk altijd te veel, door 24/7 op gras.
Eind vorig jaar jaar moest ik hem daar weghalen en stond hij opeens in z'n eentje in de zandpaddock-met-inloopstal op mijn achtererf. Na 4 weken begon het manenschuren aan een lage, in de paddock groeiende vlierboom-tak.
Na 3 dagen was het middenstuk van zijn mooie lange manen weggeschuurd.
Tak er af gezaagd, er werd niet meer geschuurd (hoewel hij dat makkelijk nog had gekund tegen de hoek van de stal etc.) maar het was toen inmiddels ruim in oktober, dan zijn de ZE veroorzakende mugjes zo'n beetje weg, dus kon ik er toen onmogelijk achter komen of het ZE of STRESS was.

Nieuw adres voor Bartje gezocht... safe home in deze crisis tijden niet goed mogelijk, dus: ik vond het niet eerlijk om hem alleen te laten staan, terwijl hij geen dag in zijn leven alleen was geweest/had geleefd. Shet-vriendinnetje er bij gezocht.
Shet vriendinnetje kwam en was ZE verdacht, had ook manen af geschuurd na indertijd verhuizing naar andere eigenaren.
De Shetten waren op slag van zien helemaal blij met elkaar! Het beste dat ik voor ze heb kunnen besluiten!

Het is eind mei: beide Shetlanders hebben nog geen ZE verschijnselen, de manen groeien weer heel mooi bij, hoewel zij hier zonder dekens in een door bomen omzoomde zandpaddock in midden Drenthe staan, alleen hooi plus vitamine-aanvulling (geen brok!) krijgen, en zelfs (vooral de merrie) door het winterhaar nog niet heen zijn.

ZE-ers zijn het naar mijn voorlopige conclusie dus toch niet echt, hoewel de merrie wel haar staart schuurt tegen de hoek van de stal, maar niet dramatisch. Er is niets kaal, er helemaal af, of open.

Hiermee wil ik aangeven, dat het dus dikwerf kan, dat dit soort schuur-gedrag, meerdere oorzaken kan hebben, en ook uit stress-factoren kan voortkomen.
Doorbreken van de bestaande situatie is dan inderdaad punt 1 op de lijst, om ZE uit te beginnen te sluiten.
Hoe langer het geschuur duurt, hoe meer "fijn gevoel geven" stofjes er loskomen in het paardenlichaam, op het verslavende af, hoe moeilijker het is om de inderdaad vicieuze cirkel die er dan ontstaat te doorbreken.

Bij echte ZE-patienten maakt dit alles geen enkel verschil: daarbij gaat het om een lichamelijke aandoening: een allergische reactie op de gif- stof in een beet van een bepaald klein mugje.
Ze kunnen door de aanhoudende en ondraaglijke jeuk niet anders dan zich radeloos en letterlijk kapot schuren.
Het onbehandeld en zonder eczeemdeken laten staan van een echt ZE-paard/ponie komt neer op dierenmishandeling: dit zijn patienten die geholpen moeten worden.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:00

Zoë haar rambo deken is bij de leermaker want deken zat niet mooi om haar borst heen dus even zonder deken .
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 30-05-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel verwijderd, dit heeft niets met zomereczeem te maken.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:06

@flosje 446, mijn tinker heeft het vorig jaar gehad en bij hem heb ik gelukkig geen bijwerkingen gehad, de spuit heeft drie dagen gewerkt en toen hielp ie al niet meer, terwijl zo'n spuit langer zou moeten werken. Maar je ziet wel dat het een veel gebruikt middel is, we hebben hier een paard gevoelig voor hoefbevangenheid, die heeft er gelukkig gee bijwerkingen van gehad.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:27

Hallo,
Nee me paard jeukt al een tijdje...
Maar ik wou eerst middeltjes proberen...
Ik heb net de deken laten zien aan me ouder en die zeggen meteen van
Ja dat ga je niet op doen is zielig blablabla...
Maar die hebben er geen verstand van...
Dus zegge ze nu ja annuleer de bestelling...
Lol maar dat ga ik echt niet doen...
Ze zeggen ook dt iedereen me zal uitlaggen op stal...
Maar ik denk toch wel dat elke paardenliefhebber weet wat zon eczeem deken is :P

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:42

Als het werkt moet je je er niks van aantrekken wat andere mensen zeggen! :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:48

_Marlijn schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn merrie heeft sinds vorig jaar zomereczeem. Nou loopt ze al een paar maanden met haar Bucas buzz off full neck rond, maar die schuift bij haar halster iets naar achteren. Dus heeft ze nu de eerste 10-15 cm van haar nek die dus bloot licht, helemaal stuk geschuurd.

Nou las ik dat veel van jullie de rambo sweet itch eczeem deken hebben, waarbij de oren door de hals heen gaat. Kan hij niet naar achteren schuiven --> Ideaal!

Nou heeft deze deken alleen geen buikflap die helemaal onder de buik doorgaat zoals de Bucas die ze nu heeft. Daar wordt ze normaal wel heel veel gestoken met allemaal bulten enzo. Hoe zit dat bij de Rambo? n
Er staat op de website van epplejack: extra lang aan de onderkant (buikflap) met 3 rechte buiksingels, laat de deken optimaal rondom de buik sluiten

Hoe ervaren jullie dat bij jullie paarden? Hebben die geen last van alsnog kapotte plekken onder de buik? Sluit dat fatsoenlijk aan? Of is mijn merrie gewoon een bijzonder geval dat ze daar last van heeft. Dat kan natuurlijk ook. Haha

Hoop dat jullie me kunnen helpen want ik wil zo snel mogelijk iets anders voor haar regelen!

De Rambo SIH zakt zowiezo niet naar achteren. De gaten voor de oren passen mijn Fries niet, dus dat stukje is altijd omgeslagen. Maar omdat de stof niet rekt, zakt de hals niet naar achteren. Dat heb je met veel eczeemdekens wel, heb ik de ervaring. Omdat die stof rekbaar is.

De buikflap sluit redelijk goed af, met 3 singels. Bij paarden met echt veel jeuk aan de buik weet ik niet of de deken echt goed werkt. Die van mij jeukt alleen aan zijn manenkam....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:53

Fennadev schreef:
hij moet 75/125 hebben en die staat niet bij de dekens, zelfs niet bij dekens voor pony's

Bij een ruglengte van 75 cm hoort meestal een onderlengte van 105 of 110 centimeter.
Dat zijn dekens voor minipaarden.
De maatvoering bij minidekens ligt anders dan bij dekens voor grotere ponies/paarden, zoals maat 175. Daarbij hoort een ruglengte van 125 cm.

Bij een deken van 125 onderlengte zal ws een ruglengte horen van 100 cm.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:19

Die spuit bij zware eczemers zou ik wel doen, en dan peerd op zand zetten.
De mijne heeft 2 jaar terug 1 moeten hebben voor andere kwaal, en eczeem kwam daarna in alle heftigheid terug, terwijl ze al flinke tijd enorm goed ging.

Die spuit werkte overigens ook maar een aantal dagen, je hebt ze wel dat ze ook langer werken.

Terpetijn: Je verwoord precies zoals ik zou doen, alleen kon ik het even niet zo mooi verwoorden als jij gedaan hebt haha.

Tess: je moet het juist voor zijn, dus deken op als het nog kouder is en er geen mugjes zijn.
Zodra jij de mugjes ziet, ben je sowieso al veel te laat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:22

Mijn stal staat in aerdenhout en dat is tegen Haarlem aan.
Ook bomen rond om,weiland waar weinig op staat en paddocks.
Paarden staan hier overdag buiten van 9 tot 4 en daarna op stal.
IK zou zo graag nog een ZE paard/pony willen opnemen om nu eens te kijken of het nu gewoon geluk was of dat er toch ergens een link gelegd kan worden.
Helemaal omdat het volgens mij steeds meer voorkomt, en ik zie inderdaad ook paarden hier in de nabije omgeving staan met een dek op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:29

Ik heb een kaal weiland zonder bomen, vlakte en je kan de zeedijk praktisch zien, hemelsbreed staat hij 3 km vanaf de zee. Verderop staat een paard ook op de vlakte 500 meter van de zeedijk en ook die staat ingepakt. Dus dan zou het op zich niet zo de zee of wind moeten zijn, wat het hem doet, anders hadden we hier geen eczemers. Tis hier kouder dan in de rest van het land, altijd wind en zee.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:50

Mandyke schreef:
_Marlijn schreef:
Koetje: Bedankt voor je antwoord! Zij is dus ook heel erg gevoelig op de navellijn. Heel zielig.
Had zelf idd ook bedacht om er een buikflap aan te naaien. Helaas toen ik net wilde gaan bestellen bleek hij uitverkocht in haar maat. Paar weken levertijd. Dat gaat hem dus niet worden! Heb nu een deken op een duitse website besteld, ook met nekdeel met oren en wel een buikflap. Hopelijk is het wat!

Heb je een link van de deken die je besteld hebt?

Ik heb nu deze besteld:
http://www.loesdau.de/Fliegendecke-mit- ... egendecken

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:02

aerdenhout toch gaaf dat hij het zo goed doet!

de (2jarige) die nu 3 is, heeft het spuiten niet geholpen, zoals het nu lijkt, het was te proberen, ik hoop dat we het in de hand kunnen houden, maar een paard wat niet naar buiten kan..Worden we allemaal niet gelukkig van.
Heb ze schraal gezet van de rest en in maart had ze de deken al op, maar de plekken die dus niet bedekt zijn, zijn nu weer open

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:16

De mugjes (culicoide-stam) die dit veroorzaken, veroorzaken dit ALLEEN bij paarden die er allergisch voor zijn, die ontzettend kleine mugjes kunnen niet vliegen bij regen of (veel)wind. Vandaar het Aan de Kust Zetten sprookje.
Maar het is toch echt wel vergelijkbaar met een bepaalde vlooien-allergie bij je hond of kat.
Ik heb 3 Dobers. Als we weer in het ongedierte-seizoen raken (nu dus al lang) met vliegen, vlooien en teken, grijp je weer in met middelen, om ze daar vanaf te helpen.

Twee van mijn Dobers krabben gewoon.. a la: vervelende rot vlooien, maar nummer 3 die natuurlijk ook krabt bijt zich in twee dagen de hele staartwortel/achterkont rauw. Die wordt er compleet gek van, van de jeuk. Rolt over de grond en bijt zich kapot. Die is allergisch.
Het heeft ook niets met leeftijd te maken, deze reu is 7 jaar, de ander twee Dobers zijn 12,5 en net 2 jaar.
Alleen de 7-jarige reu wordt compleet knots van 1 vlo.

Waarom en waardoor...? Dat weet bij honden ook niemand, gewoon behandelen er tegen (en uiteraard de rest ook, dat lijkt me vanzelf spreken).

Met paarden ook zo..maar we moeten qua paarden denk ik niet door gaan draaien: paarden schuren, rollen en scheuken (en ook mekaar) van nature).
Vaak en ook voortdurend op 1 dag.
Manen en staartwortels worden onderling uit sociale knabbel/groom drang ook vaak zodanig bewerkt, dat het er naar onze menselijke maatstave "niet meer uit ziet".

OOK over stroomdraden heen, het is de natuurlijke drang van een paard een ander te beknabbelen.
Te verzorgen.

Dus de "schade" alleen aan manen of staart is op zich geen maatstaf voor ZE. Dan moet je ze toch betrappen "in the act".

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:09

Mindim schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik heb anders een staan die was opgegeven, zowel in Utecht als door de eigen dierenarts.
De afspraak om in te laten slapen was al gemaakt!
Is naar mij toe gekomen en heeft sinds dien geen last meer!!
Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen van de 2 topics, maar ze zijn van haflingertje hier op bokt.
Het heeft dus zeker zin om het in elk geval te proberen lijkt mij.
Stef ( Haflinger) is nu een heerlijke jonge pony van 3 jaar die geniet van het leven!

Voor sommige paarden zal het helpen. Maar aangezien veel paarden aan de kust niet zonder een deken kunnen, dan geeft je toch te denken.

Ja... maar niet geschoten altijd mis toch? En veel paarden... dat valt dus erg mee. aangezien NH de provincie is waar het minst ZE voorkomt.
En je hele leven jeuk of toch maar verkopen en dan zonder jeuk bij een ander baasje...........
Nogmaals, ik sta open voor een test en zou een pony met zware ZE een maandje hier willen plaatsen.
Heb dat al meerdere keren gevraagd, maar niemand wil de uitdaging aan.
Persoonlijk denk ik.... en val me niet meteen aan !!.... dat het ook wel een beetje tussen de oren van de eigenaren zit.
Stef heeft wat kale plekjes op het hoofd sinds een week. Schuurt niet verder. IK denk dat veel dan al in paniek raken en denken, ZE, o jee, smeren. deken enz...
Ik ben even logisch gaan nadenken... vliegen, warm weer, spelen, wat voor halster heeft hij om en waar zitten de plekken? Verder geen jeuk aan manen staart, dan is het vast wat anders.
Juist, precies op de metalen delen van het halster, dus, ander halster om en plekjes even insmeren met zalfje.
Gaat nu al veel beter en de plekjes verdwijnen al.
En dan ga ik niet zeggen dat iedereen het overdrijft natuurlijk....Ik ben een leek w.b.t ZE maar verdiep me er wel een beetje in sinds ik Stef heb.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:16

Wij eigenaren van ZE zijn zeker overbezorgd aerdenhout, dat klopt zeker.
Maar al die bezorgdheid is ook teveel van het goede.
Smeersels en shampoos doen vaker kwaad dan goed.
Maar geef de mensen eens ongelijk.

Ik denk dat stef gewoon totaal verkeerd stond, en de verhuizing de cirkel doorbroken heeft.
Bij een eventueel 2e paard zou dat toeval kunnen zijn, pas bij een 3e zou ik zeker van zijn dat het aan je plek zelf ligt.

De mijne is al jaaaren geen zware eczemer meer, anders had ik haar graag willen uitlenen als 'test' materiaal.

Die van mij zou ik nooit verkopen, maar dat komt ook door haar karakter, en niet door haar eczeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:18

@Aerdenhoudt
Tuurlijk. Ik bedoel het ook niet vervelend.
Maar ik vraag me dan af wat er bij jou anders is, dan ergens anders aan de kust. Ik bedoel dat je het misschien niet in wind en zee moet zoeken. Aangezien andere paarden ook bij zee staan in de volle wind.

Verder wordt idd de diagnose ZE te snel gesteld. Maar goed als je paard daadwerkelijk met een pleeborstel, kale manenkam, kop tot bloedens toe open en kloven in de manenkam, heeft dat toch weinig te maken heeft met het tussen de oren zitten van de eigenaar. En dat noem ik ook geen overbezorgd zijn.
Dat geld voor de eigenaren met een paard die geen ZE heeft, maar asl zijn baas wel als zodanig wordt behandeld.

De mijne is ook geen zware eczemer meer, maar ik zou hem niet zo snel naar de andere kant van het land verplaatsen als test, vooral omdat hij hier ook praktisch met zijn snufferd in het zoute water zit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:26

Natuurlijk weet ik dat alle eigenaren van ZE paarden het aller beste voor hun dier over hebben.
Laten we wel wezen, al die onderzoeken, kuren en middeltjes kosten niet niks!
En iedereen hier in dit topic wil het allerbeste voor zijn of haar paard.
Maar... als je alles al hebt geprobeerd aan dierenarts en dus middeltjes, maar nog nooit je paard in een andere omgeving hebt gezet en dus niet weet of dat kan helpen..............Tja.
En stel het ligt toch aan de bomen die er staan, het gras en dan vooral het zand waar dat gras in groeit!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:31

Het is dat ik geen zware eczemer heb en het aardig goed onder controle kan houden tot nu toe.
Anders had ik verhuizen naar een andere omgeving zeker als optie gehouden hoor.