Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renske_W schreef:Mijn paard heeft nagenoeg nooit koliek.
Tot 2 weken terug dan...
Krijg als het goed is vandaag de uitslag van het mest onderzoek.
Ben benieuwd of ze daar wat in hebben kunnen vinden.
Hij gaat nu een paar dagen op het zand naar buiten zodat de darmen weer tot rust kunnen komen.
En daarna zal het weer een klein afgezet stukje wei worden waar we langzaam opbouwen.
fargo schreef:Renske_W schreef:Mijn paard heeft nagenoeg nooit koliek.
Tot 2 weken terug dan...
Krijg als het goed is vandaag de uitslag van het mest onderzoek.
Ben benieuwd of ze daar wat in hebben kunnen vinden.
Hij gaat nu een paar dagen op het zand naar buiten zodat de darmen weer tot rust kunnen komen.
En daarna zal het weer een klein afgezet stukje wei worden waar we langzaam opbouwen.
Colosan inderdaad als hulpmidddel als er al koliek is, je mag het 2 x geven. Je geeft het en wacht een half uur of het al beter is en wordt, als het nog niet voldoende is geef je het nog een keer en kijkt het weer een half uur aan, dan moet het over zijn. Vaak is dit bij kleine gaskoliekjes voldoende. Is het een groot paard dan niet 15 ml maar 20 ml geven (misschien is dat het Yellomofoon?) Is het niet voldoende dan heeft je paard in ieder geval toch wat hulp/verlichting tot de DA aanwezig is..
En daarnaast kan het zijn dat jouw paard zijn darmen even hulp nodig hebben om op conditie te komen qua weerstand. Hoe is zijn conditie op het moment? Het dagelijks geven van probiotica maakt dat de darmen een betere weerstand hebben en dat de goede bacteriën ondersteund worden en de slechte niet. De slechte zijn verantwoordelijk voor het (extra) produceren van gas. Elk paard produceert gas bij het verteren maar als er veel slechte bacteriën in darmen aanwezig zijn door slechte weerstand dan produceert je paard extra gas. Door bijvoorbeeld een tijdje yakult te geven of een probiotica dat voor paarden is gemaakt kun je de weerstand van je paard en zijn darmen helpen. Dat gaf bij mijn paard echt heel veel verschil!
Renske_W schreef:Paard loopt 5 a 6 dagen in de week. Afwisselend, longeren, dressuur en flinke bosrit en soms een sprongetje.
Heb hem in het Z dressuur lopen, dus het is niet dagelijks een half uurtje simpel rijden, maar ook flink aan de bak.
Hij is momenteel in super conditie.
Renske_W schreef:Hij gaat van het weekend weer voor de eerste keer de wei op.
Maar we gaan het langzaam opbouwen en hij gaat nog niet de grote wei op.
Mocht hij koliekerig blijven ga ik me er zeker eens in verdiepen!
Yellomofoon schreef:Hoeveel yakult gaven jullie de paarden?
Yellomofoon schreef:Hoeveel yakult gaven jullie de paarden?
c_alsemgeest schreef:Yellomofoon schreef:Hoeveel yakult gaven jullie de paarden?
Als je uit rekent hoeveel effectief zou zijn per dag van yakult, wanneer het al de goede bacterie stammen zouden zijn... heb je voor een gemiddeld paard (500kg, massa) minimaal 2,3 liter per dag nodig.
Dan kan je imo beter op een poeder preparaat over.
c_alsemgeest schreef:Yellomofoon schreef:Hoeveel yakult gaven jullie de paarden?
Als je uit rekent hoeveel effectief zou zijn per dag van yakult, wanneer het al de goede bacterie stammen zouden zijn... heb je voor een gemiddeld paard (500kg, massa) minimaal 2,3 liter per dag nodig.
Dan kan je imo beter op een poeder preparaat over.