Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:49

Ik kom hier even om het hoekje kijken.
Gelukkig geen stress van een koliek operatie, maar wel een paard wat de laatste 2 weken heel koliekerig is.
Vermoeden is dat het door het gras komt, dat het te vers is.
Weidegang is netjes opgebouwd, en in het begin ging het ook goed.
Maar sinds 1,5 a 2 weken is hij iedere avond wel een beetje koliekerig.
Staleigenaar jaagt hem dan vaak even het zand op om hem daar wat te laten lopen en dat was eigenlijk altijd voldoende.
Vorige week echter stond hij met een flinke gaskoliek, en de dierenarts heeft toen Meflosyl en buscopan gespoten en daar is hij weer van opgeknapt.
Vandaag echter was het weer flink raak, terwijl paard sinds koliek vorige week al de helft minder op de wei loopt, hij krijgt 's ochtends meer hooi en gaat pas 's middags de wei op.
Rest op stal heeft er geen last van.
Hij is nooit koliek gevoelig geweest, en ik ken hem al sinds veulen af en en ken zijn medische geschiedenis.
Vandaag is er weer Meflosyl en Busopan gespoten en heeft de dierenarts mest mee genomen voor onderzoek.
Hij mag een paar dagen de wei niet op en dan moeten we weer heel rustig opbouwen.
Misschien zijn er nog bokkers met goeie tips?
Want ik snap er niks van dat hij nu zo koliek gevoelig is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:42

Colosan... voor mij is dat echt een wondermiddel. :wow: Scheelt mij duizenden euro's per jaar aan dokters en utrecht kosten en scheelt United erg veel ongemakken.
Bij koliekverschijnselen geven en na een half uur moet het nagenoeg weg zijn, zo niet dan toch de VA bellen.
(als je al ziet dat het tandvlees extreem bleek is of als hij donkere urine plast sowieso meteen bellen)

Uni heeft vaak koliekjes omdat zijn darmen gewoon niet goed meer werken na de operatie. (voor het hele verhaal zie profiel)
Hij is vaak gassig bij weersveranderingen, vet gras of wat zuurder hooi, als een enthousiaste voorbijganger hem een peertje of sinaasappel met schil geeft e.d. Beetje colosan erin, even aankijken en 90% van de gevallen is het bij Uni over, terwijl hij echt heel aangetast is op zijn darmen.

Uniteterd zijn beenwond is trouwens helemaal genezen mede koliek-mensjes :D
We zijn alweer heerlijk een weekendje naar drenthe geweest en zijn hard aan het trainen voor de aankomende wedstrijden. Het was enkele momenten even spannend met het minder bewegen (kans op verstoppingen) en daarna het weer opbouwen in voer (kans op gas en kramp) maar hij heeft zich er weer doorheen geslagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 00:18

Wat ziet United er goed uit!
Colosan heeft hier nog nooit geholpen :(
Ik denk de enige oplossing is hem nog minder het gras op laten gaan of wachten tot het gras wat minder rijk is? Of misschien met een grasmasker de weide op?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:32

Mijn paard heeft nagenoeg nooit koliek.
Tot 2 weken terug dan...
Krijg als het goed is vandaag de uitslag van het mest onderzoek.
Ben benieuwd of ze daar wat in hebben kunnen vinden.
Hij gaat nu een paar dagen op het zand naar buiten zodat de darmen weer tot rust kunnen komen.
En daarna zal het weer een klein afgezet stukje wei worden waar we langzaam opbouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 09:06

Renske_W schreef:
Tot 2 weken terug dan...
Hij gaat nu een paar dagen op het zand naar buiten zodat de darmen weer tot rust kunnen komen.
En daarna zal het weer een klein afgezet stukje wei worden waar we langzaam opbouwen.

Colosan inderdaad als hulpmidddel als er al koliek is, je mag het 2 x geven. Je geeft het en wacht een half uur of het al beter is en wordt, als het nog niet voldoende is geef je het nog een keer en kijkt het weer een half uur aan, dan moet het over zijn. Vaak is dit bij kleine gaskoliekjes voldoende. Is het een groot paard dan niet 15 ml maar 20 ml geven (misschien is dat het Yellomofoon?) Is het niet voldoende dan heeft je paard in ieder geval toch wat hulp/verlichting tot de DA aanwezig is..

En daarnaast kan het zijn dat jouw paard zijn darmen even hulp nodig hebben om op conditie te komen qua weerstand. Hoe is zijn conditie op het moment? Het dagelijks geven van probiotica maakt dat de darmen een betere weerstand hebben en dat de goede bacteriën ondersteund worden en de slechte niet. De slechte zijn verantwoordelijk voor het (extra) produceren van gas. Elk paard produceert gas bij het verteren maar als er veel slechte bacteriën in darmen aanwezig zijn door slechte weerstand dan produceert je paard extra gas. Door bijvoorbeeld een tijdje yakult te geven of een probiotica dat voor paarden is gemaakt kun je de weerstand van je paard en zijn darmen helpen. Dat gaf bij mijn paard echt heel veel verschil!
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-04-14 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:17

Klopt, probiotica helpt vaak ook.
Uni krijgt ook 20ml, 15 werkt niet voldoende

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:07

Ik kom net om de hoek kijken maar ik weet hoe verschrikkelijk koliek kan zijn. Onze Friese merrie (9 jaar) is niet koliekerig aangelegd maar vorig jaar is het verschrikkelijk mis gegaan. Het was een dag voor Hemelvaartsdag (2013) toen we een laatste ronde deden voor het slapen gaan. En daar stond ze, haar eten niet opgegeten en met veel pijn. Meteen de DA gebeld (23:00 uur) en die kwam gelukkig ook meteen! Hij heeft meteen inwendig gevoeld en het bleek dat de dikke darm was gedraaid. Obbelientje moest meteen naar de Paardenkliniek (Wolvega). Mijn man is nog nooit zo snel met de trailer over de snelweg gegaan (wel voorzichtig uiteraard) richting de kliniek. Daar aangekomen werd Obbelientje meteen onderzocht en werd bevestigd wat de DA al had gezegd. De enige optie was een operatie maar dat zou rond EUR 5000,00 gaan kosten. Om haar te redden, zouden we dat graag voor haar over hebben maar we hadden het geld niet. Een groot dilemma! Een operatie zou 40 à 50 procent kans geven op overleven. Een alternatieve behandeling 20% Pff... daar sta je dan. We hebben toen besloten om haar de best mogelijk behandeling te geven en het belangrijkste was dat ze geen onnodig pijn zou lijden. De behandelaar is begonnen met darmspoelingen en darmontspanners en uiteraard pijnbestrijding. De volgende dag (Hemelvaartsdag) leek het allemaal niet best en vreesden we het ergste. We probeerden 3x per dag naar de kliniek te gaan om haar te steunen en haar er doorheen te slepen. Tegen de avond moesten we in overleg met de behandelaar besluiten dat er de volgende ochtend verbetering moest zijn en anders... voor de nacht heeft Obbelientje dubbele dosis slaapmiddel en pijnbestrijding gehad en moest er dus de volgende ochtend verbetering zijn. We hebben weinig geslapen en zaten 's ochtends aan de ontbijttafel samen een potje te janken met het idee dat we die ochtend naar de kliniek moesten om afscheid te nemen. Dan besef je ineens hoe zeer ze deel uitmaakt van ons leven. We hebben haar al sinds ze veulen was. Dus met lood in de schoenen naar de kliniek. En tot onze verbazing oogde ze weer een stukje monterder. De behandelaar (Marco) zei dat Obbelientje, die nacht haar hoofd door het spreekwoordelijke oog van de naald had gestoken. Nu moest haar lijf er nog doorheen. De dikke darm was weer verschoven en het leek een stukje positiever. We mochten een paar keer per dag met haar gaan lopen en ook kreeg ze een handje vol hooi. Nog een aantal spannende dagen gehad met uiteraard elke dag behandeling. Op zondag (dag 4 in de kliniek) had ze nog steeds niet gepoept maar uit onderzoek bleek dat de dunne darm nog steeds activiteit had. Wij 's ochtends weer in de auto (uur rijden) en Obbelientje weer opzoeken. Op de radio was een oud nummer van BZN "rocking the trolls" en alsof het een voorbode was... Obbelientje heeft gerockt die dag (en gemest)! Ik wil dit filmpje graag met jullie delen.

Obbelientje is nog 2 dagen in de kliniek gebleven om kijken of alles goed ging en uiteindelijk mocht ze op dinsdag weer mee naar huis! Ik vond het de eerste tijd, dat ze weer thuis was erg spannend. Je bent er toch wel angstig voor dat ze weer koliek krijgt. Maar nu een jaar verder gaat het heel goed met haar! De oorzaak van haar koliek hebben we nooit kunnen ontdekken helaas. Het kwam in ieder geval niet door het gras omdat ze volledig op hooi stond toen. Ook was het geen zandkoliek. Op de scan hebben ze geen mogelijke oorzaak kunnen ontdekken. De arts (Marco), die haar al die dagen in de kliniek heeft behandeld sprak over een wonder. Wat een vechtlust heeft die kanjer van ons! <3

Bedankt dat ik hier mijn verhaal mocht plaatsen!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:52

fargo schreef:
Renske_W schreef:
Tot 2 weken terug dan...

Colosan inderdaad als hulpmidddel als er al koliek is, je mag het 2 x geven. Je geeft het en wacht een half uur of het al beter is en wordt, als het nog niet voldoende is geef je het nog een keer en kijkt het weer een half uur aan, dan moet het over zijn. Vaak is dit bij kleine gaskoliekjes voldoende. Is het een groot paard dan niet 15 ml maar 20 ml geven (misschien is dat het Yellomofoon?) Is het niet voldoende dan heeft je paard in ieder geval toch wat hulp/verlichting tot de DA aanwezig is..

En daarnaast kan het zijn dat jouw paard zijn darmen even hulp nodig hebben om op conditie te komen qua weerstand. Hoe is zijn conditie op het moment? Het dagelijks geven van probiotica maakt dat de darmen een betere weerstand hebben en dat de goede bacteriën ondersteund worden en de slechte niet. De slechte zijn verantwoordelijk voor het (extra) produceren van gas. Elk paard produceert gas bij het verteren maar als er veel slechte bacteriën in darmen aanwezig zijn door slechte weerstand dan produceert je paard extra gas. Door bijvoorbeeld een tijdje yakult te geven of een probiotica dat voor paarden is gemaakt kun je de weerstand van je paard en zijn darmen helpen. Dat gaf bij mijn paard echt heel veel verschil!

Zijn conditie is top! Hij ziet er momenteel super uit!
Glanst mooi, is vrolijk, werkt graag. Niet te dik en niet te dun.
Hij krijgt dagelijks bietenpulp en lijnzaadolie, naast zijn brok en hooi.

Hij heeft tussen deze 2 zwaardere kolieken ook lichte koliek gehad, en dat was vaak gauw over, na even loslaten op het zand en laten lopen, stond hij vaak alweer rustig op stal.
De 2x dat ik de DA heb laten komen, was het best zwaar.
Zijn buik heel opgezwollen, hij was ongelofelijk rustig, stond te pompen, constant naar buik kijken, uitschatten en naar buik trappen en veel liggen.

De DA heeft helaas nog niet gebeld, dus denk dat ik zo nog even bel of ze al iets weten, en anders morgen nog even afwachten.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:23

Nou uitslag mestonderzoek gehad, niks uitgekomen.
Zat wel wat zand in zijn mest, maar dat was eigenlijk niet noemenswaardig.
Nu dus nog even een paar dagen op zand om zijn darmen weer tot rust te laten komen, en dan de wei weer rustig opbouwen.
Hij gaat voorlopig op een klein afgezet stuk ipv op de grote groep in de wei.
Vind het wel jammer dat hij nu alleen moet, maar hij ziet de rest en over de draad kan hij erbij.
Beter dat, dan iedere avond buikpijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 23:02

Qua conditie bedoel ik meer staat hij goed in het werk, want dat is een belangrijke ondersteuning van de vertering en van het functioneren van de darmen en de algehele weerstand. En hoe hij er uit ziet is natuurlijk wel een afspiegeling van hoe hij in conditie is, maar hoeveel werk hij doet en hoe vaak in de week zegt meer over zijn echte conditie en of hij dus genoeg beweegt of meer moet bewegen om zijn vertering te ondersteunen.. Dagelijks goed aan het werk is voor veel paarden een vereiste om de vertering te ondersteunen en zeker als ze op de wei staan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:14

Paard loopt 5 a 6 dagen in de week. Afwisselend, longeren, dressuur en flinke bosrit en soms een sprongetje.
Heb hem in het Z dressuur lopen, dus het is niet dagelijks een half uurtje simpel rijden, maar ook flink aan de bak.
Hij is momenteel in super conditie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 09:40

Renske_W schreef:
Paard loopt 5 a 6 dagen in de week. Afwisselend, longeren, dressuur en flinke bosrit en soms een sprongetje.
Heb hem in het Z dressuur lopen, dus het is niet dagelijks een half uurtje simpel rijden, maar ook flink aan de bak.
Hij is momenteel in super conditie.

Dat klinkt goed, daarmee houd je dus in principe zijn darmen goed aan de gang.. Hoe gaat het op het moment?? Heb je al nagedacht over het geven van probiotica of yakult om hem te ondersteunen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:21

Hij gaat van het weekend weer voor de eerste keer de wei op.
Maar we gaan het langzaam opbouwen en hij gaat nog niet de grote wei op.
Mocht hij koliekerig blijven ga ik me er zeker eens in verdiepen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 19:01

Renske_W schreef:
Hij gaat van het weekend weer voor de eerste keer de wei op.
Maar we gaan het langzaam opbouwen en hij gaat nog niet de grote wei op.
Mocht hij koliekerig blijven ga ik me er zeker eens in verdiepen!

Ikzelf zou andersom denken, met probiotica help je hem om goed voorbereid te zijn en zo min mogelijk gas te krijgen, dat scheelt waarschijnlijk ellende en kosten. Maar goed dat ben ik ;-) Succes in ieder geval!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:14

Hoeveel yakult gaven jullie de paarden?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 23:34

Yellomofoon schreef:

Ik heb toen whizz herstelde van 1e operatie en gevoelig was voor te veel gas bij het weer opbouwen van kuil en weinig beweging hem een tijdje yakult gegeven toen ik nog niet wist welk probiotica ik moest kopen en hij zou lusten. Toen gaf ik hem 2 x daags 1 yakult door de slobber (denk een week of 1,5) en op een gegeven moment tijdje 1x per dag.

Denk dat je over het algemeen met 1 x per dag ook al heel eind komt hoor, door de slobber ofzo. De mijne vond het niet vies, dat moet je natuurlijk even uitproberen ;-)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:08

Casu doet het nu voorlopig heel erg goed. Maar een kuurtje geven kan nooit kwaad natuurlijk!
Ze is nu (na 2 weken) eindelijk terug een beetje gerevalideerd na de bevalling. En ik stop ze ook niet graag vol, net omdat ze zo koliekgevoelig is. Dus rustig aan, maar alles valt in zijn plooi stilletjes aan...

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:41

Heb je hier wel gemeld dat ze bevallen is Yello?? Wat een prachtig mooi veulen is het geworden en is het allemaal goed gegaan?

Heb even zitten zoeken, zie dat je elders wel foto's geplaatst hebt, wat een scheetje.
En zag ook opmerking voor bokhoef, dat moet je juist vanaf het begin in de gaten houden met een goede smid, want het ontwikkeld zich echt al als ze veulen zijn, juist ook bij veulens met lange benen (en evt wat kortere hals).

En je pony is bevangen? Hoe gaat het daarmee? Wel laten testen op cushings hoor, want vaak zijn pony's en paarden die heel onverwacht bevangen worden wel degelijk de paarden waarbij hormonale problemen de grondslag/aanleiding vormen. En dan kun je er gewoon beter vlot bij zijn om het zsm onder controle te krijgen.

@c_alsemgeest wat een prachtige foto's en wat goed dat alles weer in orde is en hij geen last meer heeft van wond of van zijn buik!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:29

Nee ik heb het hier niet vermeld omdat ik dat van weinig respect vond getuigen naar jouw kant toe. Was rond de periode dat Whizz is heen gegaan :(

De bevalling is super vlot gegaan, alleen wat opstart problemen en zijn leven hing eventjes aan een zijden draadje. Maar geluk doet hij het nu top!

De bokhoef ging niet over ons veulentje maar over een ander boktveulen ;)

Ik denk dat ik inderdaad wel ga laten testen op cushing alhoewel ze eigenlijk geen verdere symptomen heeft. De bevangenheid is inmiddels al terug onder controle, ze stapt nog wel iets gevoeliger, maar de manenkam is terug zacht en haar hoefjes niet meer warm. Enkel op het harde stapt ze nog wat gevoeliger, maar maandag komt de smid. Hopelijk is het dan weer een beetje beter! Ze staat nog op minder en minder rijk voer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 22:56

Och lieve yello, dat is lief, maar het had me ook positief afgeleid hoor! Dan hier af en toe vanaf nu maar lekker een beetje spammen! Super hoor dat het zo'n mooi kind is geworden en dat hij na de opstartproblemen nu goed gaat!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:07

Wat een leuk veulentje Yello! Van dat soort berichten worden we toch blij. Fijn dat hij het inmiddels na zijn opstartproblemen toch goed doet. Het blijven soms toch zulke zorgenkindjes die paarden....

Maandag ga ik met Bo naar de eigen dierenarts en wordt haar buik weer gescand. Hopelijk is de peesplaat inmiddels mooi geheeld. Sinds afgelopen woensdag mag Bo nadat ik haar gestapt en een beetje gelongeerd heb, een stukje vrij rond lopen. Ik zet haar gewoon samen met Symphony in de bak, de eerste dag gaf ik haar een iets kleiner stuk, maar ze was eigenlijk zo rustig dat ik vind dat ze wel in de hele bak kan lopen. Op momenten dat ze explodeert doet ze dat op een kleiner stuk net zo goed. Ik vind haar iets aan de dikke kant nu. Hopelijk maandag goed nieuws en dan zal ik er binnenkort wel een keer weer op mogen? Ik vond het zo fijn dat ze weer lekker in het zand kon rollen, zij zelf ook, ze ging de eerste dag echt heel erg uitgebreid rollen en nog een keer en nog een keer en deze keer duidelijk niet van pijn. Ik ben ook niet meer zo bezorgd, inmiddels slaap ik 's nachts weer een stuk beter en sta ik niet steeds naast mijn bed als ik denk in de stal iets te horen. Ze doet het gewoon goed. Ik durf haar niet in de wei te zetten, zeker nu niet omdat het gras heel erg hard groeit. Maar geeft niet, zo in de bak redden ze zich prima. Fijn weer met z'n tweetjes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:05

Yellomofoon schreef:

Als je uit rekent hoeveel effectief zou zijn per dag van yakult, wanneer het al de goede bacterie stammen zouden zijn... heb je voor een gemiddeld paard (500kg, massa) minimaal 2,3 liter per dag nodig.

Dan kan je imo beter op een poeder preparaat over. :+

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:39

Ben even een tijdje hier niet geweest nadat ik mijn paard heb moeten laten inslapen..

Ik kan melden dat ik inmiddels een nieuw paardje heb gekocht om mee aan de slag te gaan. Het is een net 3jarige merrie van Boss x Lux x Farn. (https://picasaweb.google.com/lh/photo/G ... directlink)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:14

c_alsemgeest schreef:
Yellomofoon schreef:

Als je uit rekent hoeveel effectief zou zijn per dag van yakult, wanneer het al de goede bacterie stammen zouden zijn... heb je voor een gemiddeld paard (500kg, massa) minimaal 2,3 liter per dag nodig.

Je moet paarden niet met mensen vergelijken, paarden zijn vaak gevoeliger dan mensen!!! Ik geef van het mensenmiddel van groene os ook 1 mini schepje en dat was de dosis voor het paard, maar het is hetzelfde middel met ander etiket voor mensen met ongeveer zelfde dosis.

En in de tijd dat ik whizz met 2 flesjes yakult behandelde ging hij van rustig en gedwee met me mee wandelen naar om me heen steigeren van energie en vrolijkheid, dus het is ZEKER effectief en genoeg voor een paard. En het was een paard dat absoluut niet van de steigeracties was!

(Cushing-paarden krijgen een mensen medicijn en kunnen zelfs soms met minder toe dan mensen kunnen. In het begin wist men dat niet dus gaf men 7 keer zoveel als aan een mens, gevolg paarden die hoefbevangen waren en overleden van ellende ongeveer.)
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-05-14 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:16

c_alsemgeest schreef:
Yellomofoon schreef:

Het ging er ook meer over als je niet structureel op poeder wilde maar toch even iets extra's voor je paard wilde gaan doen. Zo heb ik het ook een tijdje gegeven toen ik aan het uitzoeken was wat ik wel structureel zou gaan geven.