EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:18

Karlijn_dv schreef:
Regio Drenthe,gewoon Annelous die ik hier vaker voorbij zie komen volgens mij. Zal het volgende keer eens vragen. Lees op internet ook wel wisselende verhalen of het wel of niet altijd nodig is. Maargoed ik ben geen paardentandarts dus geen idee, zie alleen een heel blij paard vol eetlust dus maak me nog niet direct zorgen. Maar wel benieuwd naar iedereens ervaringen.

Gewoon Annelous vertrouwen hoor...doe ik ook.

(Voor de anderen; ze is dierenarts én tandarts).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:53

Ik geloof best dat ze dierenarts en tandarts is (dat is die van mij ook), maar je kan het gewoon echt niet van de buitenkant zien :n Ze zal geen röntgenogen hebben. Een paar foto's zijn echt de kosten niet

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:02

Kidde schreef:
Ik geloof best dat ze dierenarts en tandarts is (dat is die van mij ook), maar je kan het gewoon echt niet van de buitenkant zien :n Ze zal geen röntgenogen hebben. Een paar foto's zijn echt de kosten niet

Nee natuurlijk niet. Maar klinisch onderzoek icm het verhaal van de eigenaar en een controle op een redelijke termijn is een prima aanpak.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:33

Paintlinger schreef:
Kidde schreef:

Nee natuurlijk niet. Maar klinisch onderzoek icm het verhaal van de eigenaar en een controle op een redelijke termijn is een prima aanpak.

Dan verschillen we van mening. Ze kan gewoon echt niet door het tandvlees heen de conditie van de wortels beoordelen :n Zie ook hier: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... een-paard/

Ik vind het eigenlijk wel schokkend dat een dierenarts dit advies geeft. Maar ik zie dat de dierenarts van jullie ook zonder sedatie behandeld, daar ben ik persoonlijk ook niet van. Mijn tandarts leidt andere tandartsen op en geeft ook aan dat je dan gewoon niet goed achter in de mond kan behandelen, hoe braaf ze ook zijn.

Ik snap ook echt niet wat er tegen het maken van wat controlefoto's is?

Paintlinger

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:39

@kidde
Mijn pony is ook niet direct behandeld terwijl de diagnose er wel was, maar staat sinds een tijdje onder controle en we hebben maanden geleden de afspraak voor komende week gepland....
Zo heb ik tijd gehad om hem in zeer goede conditie te krijgen zodat hij de ingreep beter kan dragen.
Soms is het beter om (op geleide van pijnstilling) eerst ze situatie beter te krijgen alvorens je een vrij zware ingreep gaat uitvoeren.
Zo kan alles een reden hebben

(En ik ben zelf al heeeeel lang paraveterinair en ik ben het daar mee eens).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:23

Het gaat mij ook niet om jouw paard, zijn conditie en het uitstellen. Daar kan ik verder allemaal niet over oordelen. Het gaat er mij om dat je m.i. EORTH niet goed kan vaststellen zonder foto's. Zie ook:

Citaat:
Op basis van klinisch onderzoek kan de diagnose EOTRH vaak worden gesteld, maar de definitieve diagnose en beoordeling van het stadium kan enkel door het uitvoeren van röntgenonderzoek. Met behulp van röntgen is vast te stellen welke gebitselementen zijn aangetast en of er sprake is van tandoplossing, cementvorming of een combinatie daarvan.

Bron: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... een-paard/

In het geval van Karlijn_dv zijn er blijkbaar signalen dat er EORTH speelt. Ik snap dan gewoon niet dat een dierenarts geen foto maakt en het advies geeft om het maar weer een jaar verder aan te kijken. Ik kan daar eerlijk gezegd wel wat kwaad om worden. Het is een ontzettende pijnlijke aandoening en snel ingrijpen kan verergering vertragen. Je ziet soms aan de buitenkant amper wat, terwijl er toch flinke aantasting is. Als ze zelf niet over de apparatuur beschikt om foto's te maken zou het fair zijn als ze mensen daarvoor doorstuurt naar de kliniek.

Maar ik neem aan dat bij die van jou dan inmiddels wel foto's zijn gemaakt en niet blind alles wordt getrokken?

Bij mijn paard was er bijvoorbeeld ook een vermoeden waarna er foto's gemaakt zijn. Enkel de buitenste tanden bleken aangetast te zijn. De rest mocht voorlopig blijven zitten. Alles in een keer verwijderen schijnt ook achterhaald te zijn.

Prima als jullie tevreden met haar zijn, maar als ik Karlijn_dv was zou ik nog eventueel telefonisch om een advies vragen bij een kliniek.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:31

Karlijn_dv schreef:
Regio Drenthe,gewoon Annelous die ik hier vaker voorbij zie komen volgens mij. Zal het volgende keer eens vragen. Lees op internet ook wel wisselende verhalen of het wel of niet altijd nodig is. Maargoed ik ben geen paardentandarts dus geen idee, zie alleen een heel blij paard vol eetlust dus maak me nog niet direct zorgen. Maar wel benieuwd naar iedereens ervaringen.

Mijn paard had overigens ook genoeg eetlust, maar er bleken toch tanden zodanig aangetast dat ze getrokken moesten worden. Paarden zijn vaak hard en laten het niet snel merken

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:39

Kidde schreef:
Karlijn_dv schreef:

Mijn paard had overigens ook genoeg eetlust, maar er bleken toch tanden zodanig aangetast dat ze getrokken moesten worden. Paarden zijn vaak hard en laten het niet snel merken

Ik heb nog geen foto's.
Dat staat wellicht aankomende week voorafgaand op het programma. Geen idee....ik bemoei me niet met de werkwijze verder.
Dat mijn pony het heeft staat buiten kijf.
De buitenste tanden zijn duidelijk aangetast dus er moet sowieso wat gebeuren.
Verder ga ik er niet over hoe de behandeling verder gaat, ben zelf geen tandheelkundig veterinair.

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:59

Even voor the record ik heb niks tegen röntgenfoto's en het is helemaal niet zo dat ik over de kosten struikel. Ik weet gewoon niet voldoende hierover om me in deze discussie te mengen.
Mag ik vragen wat jouw achtergrond is Kidde en wat zijn je bronnen dit alles? Ik zie al een website maar ben wel benieuwd naar meer

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:48

Karlijn_dv schreef:
Even voor the record ik heb niks tegen röntgenfoto's en het is helemaal niet zo dat ik over de kosten struikel. Ik weet gewoon niet voldoende hierover om me in deze discussie te mengen.
Mag ik vragen wat jouw achtergrond is Kidde en wat zijn je bronnen dit alles? Ik zie al een website maar ben wel benieuwd naar meer

Mijn paard heeft deze ziekte helaas ook al een aantal jaar. Hier nog een voorbeeld waarbij klinisch niet veel te zien was, maar er toch veel aantasting was: https://www.tevs.com.au/socialmedia/eorth

Dit is ook nog een uitgebreid stuk op basis van wetenschappelijke bronnen: https://madbarn.com/equine-odontoclasti ... 6NawX7xY6C

Je kan altijd eens vragen of je toch een foto mag? Of wat dan de reden is dat foto's niet nodig zouden zijn. Voor hetzelfde geld is er gewoon nog niets aan de hand, maar dan weet je het zeker :)

@Paintlinger sterkte met de behandeling verder. Hopelijk hoeft op basis van de foto niet alles eruit

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:30

Ik heb vandaag controle foto gemaakt en naar de da gestuurd. Alles hersteld voorspoedig +:)+ .
Vandaag ook de eerste dag zonder pijnstillers dus benieuwd hoe hij morgen is.

Ik las een paar berichten over geen foto's maken en monitoren.
Bij twijfel of zelfs voor de zekerheid zou ik wel foto's laten maken.
Mijn paard heeft vorig jaar de diagnose gekregen en dat is alleen maar ontdekt omdat er een tand afgebroken was en er foto's gemaakt moesten worden ivm het verwijderen.
Omdat het op dat moment nog minimaal was mochten ze blijven zitten.

Vorige maand was ik opnieuw bij de tandarts voor de jaarlijkse controle en ik wilde opnieuw een controle foto. Ik dacht dat het wel okay zou zijn want aan de buitenkant was werkelijk niks te zien en mijn paard ook gewoon at.
Daarom kwam het best rauw op mijn dak dat op 2 na alles was aangetast en er niks anders opzat om alles eruit te halen.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik nu wel een iets blijer paard heb. Achteraf gezien had ik beter ene half jaar eerder ff en foto kunnen late maken. Maar ja dat is achteraf. Nu gaat gelukkig alles weer goed.

Als iemand interesse heeft in de foto's van nu wil ik ze wel plaatsen.
Zal ik ook ff kijken of ik de x-ray's kan plaatsen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:18

Ja laat zien! :))

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:46

Morgen is het zover...stiekem wel spannend hoor.
Rond 11 uur is ze er.

Wensen jullie ons succes? :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:27

Succes!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:23

Het is goed gegaan!
De voorste snijtanden staan nog. De rest moet eruit.
Maar het ging makkelijk en is tot nu toe meegevallen.
Hij stond een half uur na de narcose weer lekker in zn weitje gras te eten.

Afbeelding

Afbeelding

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:27

Hoi allemaal! Wat ontzettend leuk dat hier een topic over is met lotgenoten. Ik kom ons even voorstellen. Ik ben Marloes en mijn 28 jarige merrie Paola heeft ook EOTRH. In de zomer van 2023 heeft mijn tandarts de eerste tand getrokken. In juli 2024 zijn er foto’s gemaakt en ook 5 tanden getrokken. Vorige week dinsdag 20 mei zijn de laatste 6 tanden getrokken zonder foto’s. Gelukkig heeft dit altijd thuis kunnen plaatsvinden. Sinds zondag staat ze zonder novacam. Paola staat nu apart en krijgt los hooi. Ik maak me toch wel een beetje zorgen omdat ze ook niet probeert om uit een hooinet te eten of om te grazen… hoe lang duurde dit bij jullie? de vorige keer at ze prima maar toen had ze natuurlijk nog een aantal tanden… Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:27

Bij onze ruin alles in 1 x verwijderd en geen enkel probleem met eten uit net of gras vanaf allereerste begin dat ie weer bijkwam
Ik vind je merrie ook pijnlijk ogen op de fotos.
Heeft ze ook pijnstilling?

Algemene vraag, niet perse aan Marloes, wat is voordeel van in delen laten trekken ten opzichte van alles in 1 x?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:59

Branco ging meteen alles weer eten. Maar die kreeg ook al 2 keer daags 2 scheppen senioren slobber vanwege zijn slechte kiezen. Grazen deed hij wel meteen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:08

Ik zou even afstemmen met de DA. Misschien is niet alles eruit of heel er iets niet goed? Ik vind haar ook pijnlijk ogen.

@symke: ik vond het prettig dat niet alles in 1x werd gedaan omdat mijn paard zn tong nu bv minder hangt. Ook het groomen gaat nog wat makkelijker.
Hier stagneerde de eotrh ook nadat alleen boven is getrokken. Zijn tanden zaten uberhaupt nog erg vast en mijn paard gaat snel door de de sedatie. Dus dat was niet meer te doen nadat boven verwijdert was. De ondertanden zijn nu al 2 jaar rustig.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:23

Ik ben wel blij dat er nog wat voortanden staan. Nu is de occlusie van het verdere gebit eigenlijk niet heel anders dan ervoor.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:39

Goedemiddag allemaal.
Aangezien mijn paard wat gekke dingen vertoont heb ik soms een vermoeden van eorth. Mijn paard, aankomende week 17 jaar. Heeft al een aantal jaar de gewoonte om de tong tussen de snijtanden te doen en dan eigenlijk bijna altijd aan de rechterkant (zie foto’s). Ook piept de zijkant van de tong vaak eruit met bit in. Daarnaast is hij soms wat mondig en vooral halstertouwtjes vind hij fijn om in zijn mond te doen en hij doet ook nog wel eens flossen met een touw. Het is een ruin, ja die zijn soms wat mondig dus ik trek deze in twijfel.

Mijn paard staat elk zomer met graasmasker en er is nooit een probleem mee geweest. Maar nu ineens wel, hij accepteert het masker niet meer. Hij weet hoe het werkt maar het leverd erg veel frustratie op. Hij staat alleen maar te schrapen met de voorbenen, gooien met het hoofd en uren maar te staan. Er is vanaf de buitenkant niet veel geks te zien denk ik. Hij gaat 1 keer per jaar naar de tandarts en mijn tandarts zegt dat hij een goed gebit heeft en dat de tong tussen tanden een gewoonte kan zijn :7

Hier foto’s bijgevoegd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:58

Vorige week vrijdag zijn er 2 snijtanden getrokken bij mijn paard.
Gisteren voor het eerst weer gereden maar wauw wat een ander paard heb ik! Zijn singelnijd is weg, aanleuning is veel beter, oortjes staan weer lekker naar voren! Vond het allemaal spannend maar erg blij mee

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:59

Yenni schreef:
Vorige week vrijdag zijn er 2 snijtanden getrokken bij mijn paard.
Gisteren voor het eerst weer gereden maar wauw wat een ander paard heb ik! Zijn singelnijd is weg, aanleuning is veel beter, oortjes staan weer lekker naar voren! Vond het allemaal spannend maar erg blij mee

Wat fijn zeg!!!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:35

Hieperdi schreef:
Goedemiddag allemaal.
Aangezien mijn paard wat gekke dingen vertoont heb ik soms een vermoeden van eorth. Mijn paard, aankomende week 17 jaar. Heeft al een aantal jaar de gewoonte om de tong tussen de snijtanden te doen en dan eigenlijk bijna altijd aan de rechterkant (zie foto’s). Ook piept de zijkant van de tong vaak eruit met bit in. Daarnaast is hij soms wat mondig en vooral halstertouwtjes vind hij fijn om in zijn mond te doen en hij doet ook nog wel eens flossen met een touw. Het is een ruin, ja die zijn soms wat mondig dus ik trek deze in twijfel.

Mijn paard staat elk zomer met graasmasker en er is nooit een probleem mee geweest. Maar nu ineens wel, hij accepteert het masker niet meer. Hij weet hoe het werkt maar het leverd erg veel frustratie op. Hij staat alleen maar te schrapen met de voorbenen, gooien met het hoofd en uren maar te staan. Er is vanaf de buitenkant niet veel geks te zien denk ik. Hij gaat 1 keer per jaar naar de tandarts en mijn tandarts zegt dat hij een goed gebit heeft en dat de tong tussen tanden een gewoonte kan zijn :7

Hier foto’s bijgevoegd.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe doet hij de worteltest? Dus met zijn voortanden een wortel laten doorbijten. Bij gezonde tanden moet hij dat makkelijk kunnen. En anders bij twijfel toch vragen of er wat foto's gemaakt kunnen worden. Dan weet je het zeker ;) Het blijft nu denk ik toch maar in je hoofd zitten, dan kan je het beter uitsluiten met foto's

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:37

Ik vind het tandvlees er wel wat gezwollen uit zien vlak boven de tand.