Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:05

zo he wat een verbetering!! wat een gewicht zit er alweer op!
wat me opvalt aan het filmpje is dat ze los wil gaan maar het niet helemaal lijkt te kunnen, voor is ze lekker aan het losgooien maar de achterkant is ze voorzichtiger mee. verder dan hele klaine bokjes komt ze niet lijkt het. wel zit er zo op het eerste gezicht een hele vooruitgang in, heb je dat idee zelf ook TS?
zie nu wel een vrolijk paard wat lekker op gewicht is in ieder geval, stukken beter als een aantal weken geleden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:57

ze ziet er goed uit hoor!
Het lijkt wel of ze bang is om echt los te gaan?Misschien de herinnering aan pijn?
Iedergeval gaat het stukken beter met haar!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:42

Aan de lijn,Scheef...Op het harde, voorzichtig en scheef, in de berm beter voorwaarts, scheef...los,beter,maar scheef...gevecht tussen lichaam en geest om recht te worden...!
Haar natuurlijke instinct laat zien dat ze het zelf wel degelijk merkt/voelt, dat ze zelf er nog steeds aan probeert te werken om recht te worden...los zie je ook duidelijk de punten die vast zitten !

Waarom laat je haar haar gang gaan met scheef lopen en stofzuigen als je de leider bent ?
Zoek iemand die wel doelbewust kan corrigeren, want met zulke acties wordt zij echt niet geholpen hoor !

Ik zie los (vrij van de leider) een sterke verbetering , zelfs even een sterke afkeer naar lichte dwang achter haar naar diegene die filmt !!!
Hier wordt dus een zoete koekje gebakken...in het negatieve !

Duidelijk gevoelig vanuit de hoeven en er wordt niks gedaan om te corrigeren, wat echt wel moet gebeuren om haar los te krijgen !

Aqua-training is een goede optie voor het ontlasten van de hoeven en het rechter worden .
Waarom ben je toch zo tegen op "hulp-middelen"om te revalideren", zowel voor jezelf als voor je paard ???
Laat haar los wat werken betreft, overdag in de wei en 's nachts een droog plekje om te liggen...

Het vrij-laten is duidelijk verbeterend, Kyana probeert zichzelf te corrigeren...het laten lopen, zonder correctie en vrij longeren/laten rennen(scheef !!!) is dus afbrekend !!!

Een scheef paard ,ongecorrigeerd laten lopen en werken is de grootste fout die je kunt maken en daarin heb je totnogtoe helemaal niks aan gedaan...overal aankloppen in de medische wereld , terwijl je altijd bij de basis moet blijven...Recht,recht,recht !

Wat jij als basis ziet (scheef/op de voorhand/stofzuigen/grondwerk ) ,werkt averechts voor dit paard !
Dit paard moet bergopwaarts, balans-corrigerend, eerst gelongeerd en later gereden worden ...ws voor altijd ! Revaliderend dus !
Zoek dus deze richting op en blijf niet hangen in het niets doen ! Uiteraard op het zachte i.v.m haar gevoelige hoeven en besef dit ook in de zomer/winter als de wei hard is...is negatief voor haar kunnen wat haar hoeven betreft !

Ik zie veel fouten , waar ik je op gewezen heb ,waar je niks mee wilt doen, die wel degelijk Kyana haar welzijn negatief beinvloeden...
Ze zegt het door zelfkastijding, omdat ze jouw als mens respecteerd , je bent goed voor mens en dier, maar hebt echt een tekortkoming in het corrigeren van balans zoeken en houden !

Je werkt nu aan jezelf, bent wakker geschud dat er inderdaad veel veranderd als je moet werken aan een verstoorde balans, het kost je veel moeite...
Zoek iemand die dit voor je paard kan en wil doen, daar wordt ze veel meer door geholpen en jij tegelijk óók !

Tja houden van is zorgen voor maar óók loslaten als het echt niet meer gaat...en dan bedoel ik niet de dood, maar het loslaten aan jouw eigen beeld van goed of fout !
Jij wilt zo met een paard werken, kunt die andere manier van werken niet vanuit je eigen kunnen en lichamelijke ongemak, kunt hier niks aan doen en kan het probleem niet verbeteren/verhelpen, alléén werken aan stabiliteit...!
Toen je moest stoppen met intensief rijden, zakte Kyana van niet helemaal goed naar zeer slecht...de laatste ontspanning (tt-touch) brak haar bijna letterlijk...
Ik kreeg géén reacties meer terug en ook niet het beloofde filmpje...hoeft ook niet meer, mijn beeld is bevestigd met dit laatste filmpje...
doe ermee wat je wilt...maak voor Kyana de goede keuze door haar in haar tempo terug te krijgen naar recht en gedragen !
Zij zal je er dankbaar voor zijn...ze blijft jouw trouw maar geeft naar anderen toe duidelijke signalen van uit mijn buurt blijven !
Kyana zal uiteindelijk zelf bepalen wie ze toelaat en wie niet !!!
Laatst bijgewerkt door broadway op 27-12-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:49

Ik zie heel veel verbetering :j , oké je bent er nog niet maar iets wat langdurig gaande is, is er niet binnen 1 maand uit.
Wat heb je met haar gedaan de afgelopen weken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:17

haha,dat tweede filmpje :D

volgens mij wil ze wel losgaan,maar staan heel simpel die paaltjes in de weg en moet ze daar steeds omheen
ze is ook bang om uit te glijden,ze zal vast vroeger een flinke schuiver gemaakt hebben? en daar houdt ze nu rekening mee :j
maar ze ziet er goed uit hoor, stukken beter!!! *\o/* *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:53

Broadway@Ze loopt niet de hele tijd scheef....Maar inderdaad momenten wel.
En dan geef ik je gelijk als je zegt...een gevecht tussen recht en scheef.Daar zit zeker wat in.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:32

Ik heb je hele topic doorgelezen, de volledige 79 pagina's. Niet dat ik niets beters te doen heb, maar ik vond het een geweldig interessant onderwerp en ik bewonder de manier waarop je met de situatie omgaat enorm. Het heeft me een aantal avonden gekost om hierdoor te geraken en ik heb dan ook niet alle reacties kunnen doornemen, maar ik heb wel al jouw posts gelezen.
Ik kan je geen nieuwe inzichten of mogelijke diagnoses bieden. Ik studeer zelf wel diergeneeskunde, maar ben nog te onwetend en heb nog veel te weinig ervaring om hier dieper op in te gaan, ook aangezien je in mijn ogen al vanalles uit de kast hebt gehaald.

Wel wil ik je graag een hart onder de riem steken. Velen zijn het er misschien niet mee eens, maar ik vind dat je naar jouw gevoel op elk moment handelt in functie van het paard, en zeker niet naar je eigen behoeften. In deze situatie is er geen goeie of slechte keuze. In zo'n onzekerheid kan je niemand verwijten het een of het ander te doen of gedaan te hebben. Ik merk dat je bereid bent ermee op te houden als het voor Kyana niet meer gaat en velen zouden de strijd al hebben opgegeven, maar ik zie ook dat je bereid bent door te gaan tot je eindelijk je antwoorden vindt. En dat is even goed een begrijpelijke reactie waar even veel mensen voor zouden gaan. Zeker wanneer een dierenarts je aanraadt door te gaan. Als hij het zelf blijft volhouden om te blijven zoeken, dan snap ik zeker dat je voor je paard blijft vechten en dan vind ik dat zeker niet egoïstisch. Je legt raad en commentaar van anderen niet zomaar naast je neer en elke beslissing is heel doordacht, dus nogmaals, jou valt echt niets te verwijten, integendeel.

Op het laatste filmpje zie ook ik dat je paard erg vooruit is gegaan. Zelf zou ik ook de witte paaltjes wegnemen, zodat ze eens op een groter stuk haar gang kan gaan. Als dat haar wens is, zou ik ze daarin steunen. Ik hoop alleen, zoals wij allemaal, dat dit niet weer gewoon een piek is en dat hierna weer een dal zal komen.

Ik zat me ook nog 1 ding af te vragen. Het spijt me als jullie het hier al eerder over hebben gehad, maar in 79 pagina's is snel iets over het hoofd gezien. Ik heb nergens zien terugkomen dat een dierenarts Kyana al eens heeft opgevoeld. Heeft er wel een iemand aan haar darmen gevoeld? Op deze manier is ook soms een opgezette lever te voelen en soms een afwijking aan de nieren. Aleja, het is een heel simpele behandeling die wel eens een uitweg zou kunnen bieden. Nogmaals mijn excuses als dit al lang gebeurd is, maar ik vond het echt nergens terug.
Waarom ik hieraan denk? Kyana doet me erg denken aan mijn Arabische merrie die vorig jaar ingeslapen is. Ze had dezelfde bouw (behalve de arabische kenmerken dan), heeft ook een gedragsmetamorfose ondergaan en had soms last van evenwichtsstoornissen. Ze is uiteindelijk gestorven aan een zware koliek waarbij meters darm al waren afgestorven. Dit was uiteraard niet het werk van 1 dag, maar was waarschijnlijk al jaren aan de gang zonder duidelijke symptomen in die richting. Voor Bijou was het te laat, maar voor die van jou wellicht nog niet, omdat je er van het begin bij was.
Hoogstwaarschijnlijk scheelt er bij jouw paard iets heel anders dan bij Bijou, maar ze doet me er gewoon zo hard aan denken dat ik het toch maar even vermeld. Bijou was ook wit, nogal zwaar gebouwd voor een arabier en had ook een opgeblazen buik, maar was verder niet te dik. Ze liep ook scheef en reageerde ook heel erg op aanraking. Ze liet altijd uitschijnen dat ze gewoon met rust gelaten wilde worden.
Ik kan hier nog heel veel over vertellen, en als je dat wil, vraag je het maar, maar ik zal je voorlopig besparen dat ik heel het levensverhaal over mijn paard ongevraagd uit de doeken doe. :)

Heel veel succes met Kyana. Ik blijf zeker meelezen en hoop natuurlijk van harte dat het ooit goed komt.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:21

Ik vind het heel goed hoe jij naar je paard luisterd en kijkt! Ze probeert idd duidelijk te maken dat er iets mis is want ze heeft alle kANS je te grijpen maar ze doet het niet. Je ziet haar tijdens het poetsen opbouwen in haar onrust ,ze gaat mesten ,draaien en bijt naar haar buik.Ik denk dat in die streek iets niet ok is. Ik hoop dat je iets kunt vinden! Ik blijf je even volgen want ik heb sinds juli een merrie die sinds november toenemend zuur is. Ze doet lelijk met voeren en is bitserig naar de andere paardjes. Zelf denk ik de kant op van een maagzweer. Het is nl ontstaan sinds ze niet meer aan een stuk door kan eten...de wei is op en met regelmaat staat ze uren zonder ruwvoer 6-8uur.In de middag krijgt ze rond 17u voor het laatst een hooinet in een speciekuip die om 10u zeker leeg is. daar ze op een zand paddock staat s'nachts staat ze dus vanaf die tijd tot de andere ochtend zonder eten.Ik denk dat dat haarzuur maakt letterlijk het zuur geeft.
Ik hoop dat jij wat vind en volg je even!
Succes met haar!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:13

Broadway, je zal het ongetwijfeld goed bedoelen maar ik vind de toon die je aanslaat niet zo leuk.
Het was een stuk aardiger over gekomen als je je zinnen anders had geformuleerd.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:35

Lonan schreef:
Broadway, je zal het ongetwijfeld goed bedoelen maar ik vind de toon die je aanslaat niet zo leuk.
Het was een stuk aardiger over gekomen als je je zinnen anders had geformuleerd.

Je haalt de woorden uit mijn mond,iets op een normale manier overbrengen is een vak apart.... :j
broadway,zo komt de boodschap niet over,ook al begrijp ik waar je op aanstuurt,maar zo wekt het alleen irritatie op bij velen.En ik persoonlijk zou jouw hulp dan ook niet gauw inroepen,hoe goed je misschien ook bent......

TS ik bewonder je ontzettend,een ander had het allang opgegeven... _/-\o_
Wat ik zie op t filmpje dat Kyana meer ontspant als er niemand op haar let,ik zou heel graag een filmpje zien dat je haar los gooit en haar haar eigen gang laat gaan en t vertrouwen in haar hebt....Je weet wat wat ik bedoel ;)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:46

lonan...Heb je alles gelezen...al mijn zinnen die werden geschreven ? Antwoorden en bevestigingen ? jij vind de toon die ik aansla niet zo leuk ? Dat is jouw probleem, ik heb het niet met jouw te doen, wel met de ts, al héél lang !Heb je alles gelezen ?
Hoeveel heb ik al geschreven naar de ts ontopic en pb ? En jij, wat is jouw bijdrage totnogtoe ?
Zulke opmerkingen heeft de ts niks aan...en dit paard al helemaal niet !
Ik stop mijn tijd erin omdat ik dit paard wil helpen en natuurlijk ook de ts , maar ook de andere paarden die zij gaat doen !

Ik heb het met de ts te doen en ja de waarheid is soms hard en in dit geval weet de ts dat ik haar niet persoonlijk aanval maar dat er wel degelijk problemen worden veroorzaakt door meerdere factoren die meespelen...Kyana kan duidelijk verbeteren ,ze laat genoeg zien wat dat bevestigd , maar wel op een sturende manier revalideren in Kyana haar tempo en kunnen !
Spieren loslaten en spieren vormen en oprekken waar het moet anders kan ze nooit rechter worden !

Dit paard was niet goed , dus is het de vraag of ze ooit helemaal recht kan worden...maar ze kon ermee door toen ze bij de ts kwam...maar de ts was toen ook niet capabel op dat moment om dit te doen.....dus wie weet komt Kyana toch over dit punt heen en lukt het wel ....is dus een vraag !
De ts wil haar maatje van toen terug, dat is de eerste streven...Kyana wil wel hoor !
Maar het zal niet vanzelf gaan !

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:53

tsja broadway wederom,....op deze manier hoe je dit brengt,zou ik het ook niet(s) aannemen van je.....al bedoel je het misschien goed.
Misschien zou ook jij er over kunnen denken om je woorden/zinnen anders te formuleren...dat mensen er daadwerkelijk iets mee doen? ;)

Kennis is macht,maar vergt wijsheid om het aan de man te brengen.....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:43

C'est le ton qui fait la musique...
Broadway, dit is geen nieuws voor je. Het is hier al vaker gezegd.. Toch geloof ik wel dat je het met de beste bedoelingen zegt.
Maar zie ook de positieve verandering. Misschien is het juist goed dat het niet zo snel gaat. Het lichaam kan zo langzaam weer wennen aan de 'nieuwe' situatie..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:56

tja Sandra...overdenken en/of uitproberen... of naast je neerleggen...leren van je fouten/tekortkomingen of iedere keer jezelf tegenkomen en dezelfde fouten blijven maken...het is maar net waar je voor kiest !

Ben je het niet met mij eens dan leg je het maar naast je neer of lees je gewoon niet wat ik schrijf ...ik vind het best !

Ik reageer op de topic en de ts en dat zou iederéén hier moeten doen !
Zij heeft het recht om zo naar mij toe te reageren ! Ik weet dat ze goed bezig is en dat het moeilijk is, zij zit ook niet te wachten op zulke antwoorden naar anderen toe , dat heeft géén meerwaarde !

Tegenwoordig is kennis macht én uitbuiting ,kijk maar hoever de ts is gegaan en ...hoeveel wijzer is ze geworden... of moet ik zeggen armer ?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:18

imj, zal nog wel vaker gezegd worden...begrijpend lezen is ook een punt.
Fijn dat je toch geloofd dat ik het goed bedoel, want zo is het ook !
Natuurlijk moet het rustig aan maar wel werken aan het doel zodra je een lijn ertussen zet of als je een paard gaat opjagen in de bak,zoals je op het filmpje zag... ! In vrijheid (zonder inwerking van een mens) werkt Kyana nu ook weer mee en wordt duidelijk actiever,rekt zichzelf op op verschillende plaatsen... !
Revalideren is begeleiden...werken aan...in Kyana haar tempo !
Rekening houdend met de verkregen informatie van de da en de gevoelige hoeven !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:03

TS een hart onder de riem steken heeft ALTIJD meerwaarde!
Het hoeft niet allemaal medisch onderlegde praat te zijn...gewoon even een post dat Kyana er inderdaad beter uitziet en zich veel beter beweegt dan in de OP....Dat doet TS zoveel goed!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:26

@matasja,ik zie dat ze in gewicht is aangekomen,voornamelijk op haar billen.
Vooruitgang wil ik nog niet zo hard roepen,want even hard is ze weer terug bij af.

@broadway. dit was geen filmpje van een kyana aan het werk,ik corrigeer ze niet omdat ik wil zien wat ze doet/loopt.
Ze verkiest duidelijk de voorkeur voor het zachte en laat haar dit ook aangeven.
De gehele dag,nou ja zelfs 24/7 loopt ze hoe ze dit zelf wil,de korte periode dat ze meegelopen heeft zullen haar echt niet meer schaden.

Wat bedoel je met zoete koekjes?

Tegen welke hulpmiddelen ben ik tegen?
Ijzers,doel je daarop?

Zoals jij omschrijft zoals ik de basis zie is larie (volgens mij de eerste keer dat ik zo tegen je 'schrijf'. )
Sorry voor de toon die erin zit,heb ook enkele dagen nodig gehad om je post op me in te laten werken en ik weet ook nog steeds dat je het goed bedoelt.
Ik heb wel degelijk een beeld van een basis en deze is niet die jij omschrijft.
Helaas leer je een basis niet in een dag.

Tekortkomingen in het corrigeren kan ik me invinden,ik heb hier geen ervaring mee en zal dit moeten ondervinden door nu zelf van de situatie te leren en er mee om te gaan.

IMJ; wat ik gedaan heb,niets!Haar losgelaten en geen focus op haar gelegd en het zo gelaten.
Zien wat het dan bracht,ik kan niet objectief zijn als ik er diep met mijn neus bovenop zit en heb dus wat afstand genomen.

Sandra, ik neem je tips mee en bij het juiste moment zal ik dit proberen.heb een mooie kleur in gedachte ;-)
Bedankt!

Overigens doen de hart onder de riem berichten me ook goed,dus echt bedankt hiervoor.

Goed even uit mijn schulp kruipend kan ik jullie vertellen dat ik denk de juiste begeleiding te hebben gevonden voor mij en Kyana.
In janurari gaan we hiermee beginnen en ik ben erg benieuwd of het zo is zoals broadway zegt dat het verbetering gaat geven.
Ik ben mezelf ter degen bewust dat ik niet zelf met Kyana moet gaan aan rommelen,indien alle klachten veroorzaakt worden door het zogenoemde scheef zijn ben ik benieuwd of training hierin verbetering gaat geven,dus de tijd zal het leren.

Indien ze vooruitgang boekt,overweeg ik zeer zeker de aquatraining.
De inspuitingen laat ik voorlopig wat het is.

Om nog maar eens op ijzers te reageren,ik ben er nog niet uit...
De dierenarts zegt dat het geen gevoeligheid is van de hoeven zelf,echter als je zo op het oog naar Kyana kijkt zie je duidelijk dat ze moeite heeft met harde ondergrond..
Ik ga voor de overgangen de hoefschoenen nogmaals proberen en eventueel denk ik erover om in de lente te zien hoe ze op ijzers zal reageren indien de hoefschoenen verbetering laten zien.

Ik wil verder niet in discussie gaan en hopelijk lezen mensen uit bovenstaande post ook echt wel dat ik iets met hun reacties doe of heb gedaan.

Ik hoop over een tijdje nog een positieve update te kunnen plaatsen.
Iedereen bedankt nog steeds voor het meevolgen en de tips!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:01

Kijk dat waardeer ik zo in deze topic...jouw manier van beantwoorden !

Ik weet dat ik veel moeite heb met duidelijk te zeggen wat ik bedoel...het komt vaak anders over ,doordat je verkeerd begrepen wordt door andere topic-lezers...en ik het niet anders kan/wil verwoorden...
Soms wil je er echt wat wrevel in brengen , dat geeft adrenaline en vechtlust, wat je soms nofig hebt om dóór te gaan !Dan krijg je weer een tegengas...ook boos maken/blij maken hoort bij revalidatie/vechtzin, geldt dus voor beide !
Zou ik bij jullie zijn en er komen via Kyana emoties los dan zijn er nooit woorden voor nodig...het paard verteld op dat moment dat het goed is...dan kun je even een spiegeling scheidden in twee onafhankelijke energie-velden en dan weet je daar weer op in te spelen...werkt veel makkelijker als woorden !
Is echt een vertrouwensquestie die wordt gevormd vanuit liefde en respect naar elkaar toe...mens-dier-mens, waarbij het paard bovenaan staat en blijft staan !!!

Ik bedoel met zoete koekjes in de negatieve zin...wel wat doen met het paard maar het zijn gang laten gaan in het negatieve...
Wandelen is prima, in balans bijzetten is beter !
En nee het wandelen zo schaadt niet maar verbeterd ook niets...jij moet het tij nu keren en werken aan hoe het wel moet ...recht en gedragen !

Lopen aan de lange lijnen ,dus van achter zien en corrigeren, desnoods iemand die ook voor naast haar blijft lopen, net als het beleren met mennen geeft dit dus meerwaarde...concentreren op de achterhand en ook vanuit hier activeren !
Ik heb al gezegd hoe ze dan moet worden bijgezet met singel en bijzetteugels (absoluut niet naar beneden dwingend !!!maar begrenzend op borsthoogte,dat ze niet kan gaan stofzuigen en in balans blijft met voor haar hals-vrijheid !)
Zal ze heus wel even kribbiger van worden maar is echt een must !
Vrij in de wei mag ze zelf balans zoeken...maar zodra je wat met haar doet moet ze doen wat jij graag wilt...werken aan herstel...dat is revalideren !

Dit is de eerste keer dat je laat weten toch nog steeds open te staan voor mijn aanwijzingen om anders met Kyana te gaan werken...
helemaal super !!!
Spieren oprekken doet pijn, Kyana zal/kan dus af en toe even goed uitslaan ...is balanscorrectie...vooral bij de lendenen en net voor de schoft zal ze "kriebelig worden...onrustig,schuddend met het hoofd moet je met het loswerken even toestaan, dat zal rustiger worden naarmate ze losser wordt !
Concentreer je op haar lijf ...bergopwaarts en recht, dus véél rechte lijnen, let op staart en halshouding links en rechts maar ook reacties vanuit het opdrukken vanuit de schoft, dus absoluut niet hangend, anders tikje tegen de kont !

Blij dat je even uit je schulp bent gekropen...jij bent de toezichthoudster voor Kyana, blijf haar spiegelen ook al gaat Kyana straks een ander spiegelen...dan pas zul jij zien en merken of het goed gaat of niet...blijf je gevoel volgen !
Het zou fijn zijn als je toch af en toe even laat horen/zien hoe het gaat, ik wil Kyana uiteraard blijven volgen...bedankt voor je vertrouwen in mij !
Laat zien dat je de basis kunt corrigeren ook al gaat dit via een ander...jouw ogen en gevoel moeten echt "de weg terug " zien in harmonie...dan ben je goed bezig !
Jullie kunnen het !!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:34

Geerke...helemaal mee eens, dat liever 10x dan 1 onzinnige opmerking naar mij toe van lezers !

De ts mag van mij zichzelf zijn ...emotioneel zijn...uitvallen...is een vorm van verwerken van wat er speelt en opend tegelijk hopenlijk een weg naar herstel of in de meest erge gevallen een berusting...

Dit blijft computerwerk...filmpjes zijn prima, geeft een beeld zoals het op dat moment is...paarden spelen géén toneel !!! maar het meest geschikt is toch het zelf zien,voelen en direkt contact (paard leren kennen/observeren,in stilstand en in beweging en gedrag !) langere tijd !!!

Helaas door eigen verplichtingen en de afstand zal dat heel moeilijk zijn...anders was ik er allang even langsgegaan om te helpen, want dit zijn echt 2 kanjers hoor !

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:39

Hier even een korte update,maar als eerst moet ik misschien eerlijk toegeven dat broadway op haar manier toch wel die schop onder me kont heeft gegeven en nog eens kritisch te zijn.

Dus hebben wij vandaag onze eerste les gehad.
Mooie is dat we allebei met 0 beginnen en dus beide stuntelen,kyana op haar manier met haar lopen en ik met het mijne,schept wel een band.
Ik ga niet heel positief zijn,wil ik ook niet want niets is blijvend en alles kan veranderen.
Wel kan ik vertellen dat ik in het hier en nu heerlijk genoten heb om samen weer iets te doen,streven naar een mooi doel,niet om het doel maar om de weg.

Wat eerste dingetjes die onze nieuwe juf zijn opgevallen,
rechterbil en schouder zijn (beter) bespierd.Links achter stuwt ze verschrikkelijk.
Broadway,ik geef je gelijk want haar hoofd moet op borsthoogte tijdens het oefenen waarbij de onderhals ontspant.Dit kan bij ieder paard wisselen maar voor kyana is borsthoogte dus 'diep'genoeg.

Wat we gedaan hebben is vrij basic (maar oh zo moeilijk om goed te doen en alles te zien en te voelen)
Voorwaartsneerwaarts,buiging waarbij de 'valse 'heup (heup kun je niet zien namelijk) mee naar voren komen bij de buiging.
Dit op de volte.Waarbij het achterbeen moet haan dragen en zich onder de massa moet gaan plaatsen op het draagtepunt.Verder schouderbinnenwaarts,wederom weer om het achterbeen.
We moeten bij kyana twee dingen tegelijk meepakken omdat het gewicht gewoon des te sneller op de achterhand moet zodat ze gaat dragen en niet stuwen.
Bereiken we natuurlijk niet in 1 dag.

ergens moet ik ermee lachen,de gedachte van jij wil leren,nou volgens Kyana zal ik nu wel moeten wil ik haar kunnen helpen (als het verbetert,blijf skeptisch).
In elk geval was het erg leuk,leerzaam maar zooo moeilijk.
Wij oefenen lekker door en de lessen gaan nu in het begin zo kort mogelijk achter elkaar opvolgen zodat ik ook niet de kans krijg om fouten te maken en verkeerde dingen te doen.

Juf was positief,die verwacht als het zo doorgaat dat het best mogelijk is om over 3 maanden erop te zitten.
Daarintegen denk ik hier zelf nog niet aan..ik geniet dat ik nu met haar bezig kan zijn onder begeleiding,iemand die me continu corrigeert en verteld hoe en wat en hopelijk leer ik er van.wat de toekomst uit wijst zullen we zien.

Overigens deed Kyana goed haar best,maar vond het verschrikkelijk moeilijk,met name niet te stuwen.
Ze hield het goed vol,alleen morgen kijken hoe het met de spierpijn staat.

Verder heeft kyana last van darmwater (voor het eerst dat ik die term hoor) waar ik een goede tip voor kreeg die ik even wil uitzoeken eerst.Juf dacht toch ook wel aan een probleempje in de dikke darm (of stofwisseling ivm het moeilijke lopen op het harde)
Eerst het een dan het ander zullen we maar denken en eerst eens wat meer info vergaren.

Bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:03

Ik heb niet het hele topic door gelezen dus misschien is het al genoemd, maar heb je al eens aan maagzweren gedacht. Herken namelijk best wel het een en ander in het gedrag van mijn paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:14

darmwater :D
leuke benaming,denk dat ze dan bedoelen dat kyana wel eens waterige ontlasting laat lopen?
dat heeft een andere naam,maar darmwater klinkt wel leuk.. :P
toxines en andere oorzaken kunnen er ook voor zorgen dat dit gebeurd, is best wel wat aan te doen hoor :j
(ik noemde na het zien van het 1e filmpje ook al maag/darmproblemen)

fijn dat je zo'n leuke les saampjes hebt gehad *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:54

darmwater :+ Ik noem het natte scheetjes :D
Dat heeft mijn paard ook,een teveel of een te weinig aan ruwvoer.
Darmbacterieen stromen over naar een darm waar ze niet horen...toxinen=darmwater

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:58

Klinkt zeer positief!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:58

broadway: vermoed dat wij beiden hetzelfde euvel hebben ;)
Niet zo tactisch kunnen omschrijven wat ons gevoel bij het zien van het filmpje, en bij het doorlezen van dit topic, ons zegt!
Nou... wat mij betreft heb jij gelijk!

En ik weet allang dat je het niet geschreven hebt voor je eigen ego... maar om dat paard te helpen.
En de eigenaresse.

Ook ik heb dingen gezien en ik durf ook nog te beweren dat dit paard pijn heeft in alle vier haar voeten.
Het is niet normaal zoals dit dier gelijk de berm opzoekt en echt niet op het verharde wil lopen.
Ik ben geen dierenarts, maar wel, hobbymatig en pure belangstellig, natuurlijk bekapper.
Ik denk dat ik iets meer over voeten weet als, pak-em-beet, de gemiddelde Nederlander.

Buiten de dingen waar je al mee bezig bent TS, en ik van ook van mening dat je er alles voor over hebt... zou ik zeer zeker hier geen hoefijzers onder timmeren. Want dat beperkt wederom het bewegingsmechanisme. Beweging is doorbloeding, en doorbloeding is een snellere afvoer van afvalstoffen! Laat d'r s.v.p,. blootvoets lopen, zodat die voeten weer gaan voelen. Geef haar een paar hoefschoenen met wisselende hardheden inlegpads als dit nodig is... en train op die manier ook die voeten. Valt niet mee in de Nederlandse blubber, maar het kan!
No feet..... no horse!