Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:10

Niet extreem nauw. (niet op de minuut zeg maar)
Ik vind zelf een uurtje speling geen probleem.

Er staat ergens online wel een curve van hoe lang het duurt voordat het opgenomen wordt, in welke tijdsperiode het optimaal werkt, en na hoeveel uur dat weer afneemt. Nu mobiel kan ik die zo snel niet vinden. Als ik morgen tijd heb (niet zeker) dan kijk ik wel even of ik die terug kan vinden.
Maar je hebt op zich wel iets speling. Iedere dag rond dezelfde tijd is het prettigst, maar niet zo belangrijk als bij bijvoorbeeld pijnstilling.
Ik zou zelf niet iedere dag uren en uren willen verschuiven dat dan weer niet.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:44

Dank! Ik heb ze gister binnen gekregen. Ze at ze vandaag gewoon door de vitamine brokjes heen zonder probleem. Ik had er een beetje olie opgedaan maar niet alles is aan de brokjes blijven plakken waardoor er nog blauwe korreltjes aan de plastic voerbak zijn blijven plakken. Hoe zorgen jullie dat alles binnenkomt? Dan toch maar op boterham voeren? Of iets anders erbij voeren waar wel alles aan blijft plakken?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:47

Hey ik ben nieuw hier. Wat geven jullie aan je paard als beloning wanneer hij wel weer helemaal genezen is van een maagzweer? Ik zoek een gezonde beloning die ik een enkele keer kan geven bij wat grondwerk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:12

Niets is echt ideaal.
Maar kleine stukjes wortel gaat hier vrij goed, bij een redelijk heftige maagzweerpatient.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:18

Raamzicht, ik rasp de helft van een klein appeltje en maak daarmee een 'bergje' midden in de voeremmer. Dan druk ik met mijn wijsvinger een klein gaatje in het bergje, doe daar de korrels in (puntje van het zakje af knippen) en strooi er een paar stukjes geraspte appel overheen. Dan is het in 1 hap weg.

Wat de tijd betreft: ik probeer het om de 24 uur te geven, maar dit lukt niet elke dag precies. In het ergste geval zit er 28 in plaats van 24 uur tussen, dat is 1 keer per week. De andere dagen lukt het me binnen die 4 uur 'speling'. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

Mijn kleine doet het tot dusver goed op 1/2 zakje (klopt af). Op 2 januari ben ik van een heel naar een half zakje gegaan, nadat o&n rustig verlopen was. Vorige week heb ik hem 1 keer even zien gapen, maar ik besloot niet meteen Abler bij te geven, maar het een dagje aan te kijken. De dagen erna heb ik hem niet meer zien gapen. Het lijkt erop dat hij gewoon heel gevoelig is voor een lege maag. Die dag was ik namelijk iets later dan anders en hebben ze een uur of 2-3 zonder ruwvoer in de slowfeeders gestaan. Hij moet dus écht 24 uur per dag kunnen eten.

Aankomende week wil ik teruggaan naar 1/4 zakje. Een beetje truttig misschien, maar het lijkt nodig te zijn om heel langzaam af te bouwen...

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:42

Bij mij gaat wortels ook goed.. Ook gewone winterpenen, appels gaat bij de mijne niet goed!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:09

Iemand ook ervaring met een maagzweer patient die met het ruwvoer eten heel veel drinkt tegelijk? Hij blijft dit nog steeds doen ondanks de medicatie. Mijn paard zit nu een week aan de Cimetidine en vanaf overmorgen moet ik starten met de Ekygard.. Ik zie eigenlijk nog niet echt verbetering..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:15

maar zie je nergens verbetering in? wat zijn de verdere klachten naast het vele drinken?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:16

Ik heb geen ervaring met die medicatie. Voor zover mij bekend heeft omeprazol bijna altijd de voorkeur.

Toen mijn paard (op een vorige stal) nog met emmers zijn water kreeg, sopte hij zijn hooi ook heel erg, dat was tijdens de heftigste maagklachtperiode.
Hij heeft nu een aromatische drinkbak, met zijn hooinet aan de andere kant van de stal. Ik zie nu niet meer dat hij erg veel met zijn water klooit. (maagklachten zijn ook beduidend minder als toen op dat moment, dus of de maagklachten of de wijze van water verschaffen het verschil maakt, weer ik niet)
Tweet maakt wel hele "vogelnesten" in zijn voerbak. Die propt hij vaak vol met hooi en stro. (ook nu nog, hij is op dit moment ook niet maagklachtvrij)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:21

Een aromatische drinkbak? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? :')

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:33

WowAmigo schreef:
Hallo, nou kom ik hier buurten... Ben heel Bokt al langs geweest met mn poown... Pony was/leek ca. Een goeie maand terug hoefbevangen. Hij heeft nu 3x novacam gehad omdat de klachten steeds terug kwamen als dat op was. Hij ging steeds even achteruit leunen, achterbenen onder de massa. Hij is inmiddels getest op cushing (negatief), ontwormd en bij de smid geweest. Volgens de smid was de bevangenheid echter heel minimaal geweest.

Het ging een paar dagen goed, maar nu gaat hij ipv achterover leunen steeds helemaal gestrekt staan. Al googelend kom ik dan bij maagzweer... Pony is 20 en in het verleden een fanatieke luchtzuiger geweest. Nu 24/7 buiten en doet het nauwelijks meer. Afgelopen weekend deed hij het voor het eerst weer in zijn (open) stal. Hij eet goed, mest goed, maar als ik er n stukje mee ga wandelen gaat hij stilstaan om die stand aan te nemen.

Iemand die dit herkent?

Ik heb n filmpje eventueel.

Dat gestrekt staan kan ook teken zijn van spierbevangenheid. Is er bij bloedonderzoek ook getest of ie bijv. voldoende vit. E en selenium en magnesium heeft en zo?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:35

Voor die mensen die Abprazole korreltjes geven: werkt dit echt? Wat ik niet snap: die korreltjes zijn enterisch omhuld, dwz dat dat omhulsel niet afgebroken wordt in de maag (vaak bij geneesmiddelen die de maag irriteren) maar het product komt pas vrij in de darmen. Maar dan ben je de maag al voorbij, dus hoe kan het dan nog zijn nut hebben?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:36

Het geeft een stof af waardoor maagzuur amper wordt aangemaakt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:38

Omdat het -zoals ook voedsel bijvoorbeeld- in de darmen wordt opgenomen, en op die manier door het lichaam getransporteerd wordt.

Apart, maar misschien duidelijk voorbeeld: Een paracetamol voor hoofdpijn steek je ook niet rechtstreeks in je hersenen...

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:42

Nee, het leek even zo na 2 dagen maar nu vind ik het weer 'tegenvallen'. Zijn klachten;

- Verminderde eetlust
- Veel drinken
- Meer liggen in de box
- Overal in bijten/ aan slikken
- Chagrijnig bij het voeren (boos kijken, met hoofd op en neer slaan)
- Drammeriger/ onrustiger in de omgang
- Schrikachtiger
- Gapen
- Bokken deed hij in galop aan de longeerlijn en moeilijk aangalloperen

Ik vergeet vast nog iets.. Dit is allemaal sluimerend 'er in geslopen'. Tevens heeft hij ook een beetje last van blaasgruis en daar krijgt hij nu ook een kuurtje voor. Sinds dat ik hem heb plast hij me te weinig per keer en is het altijd troebel geel van kleur. Bloed is onderzocht en er is een echo van de blaas gemaakt. En we gaan nog een keer een urinetest doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:49

Sammie schreef:
Een aromatische drinkbak? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? :')

Hahaaaa, die ruikt naar lavendel... Is extra goed... :D

Nope, stomme, grappige autocorrect :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:51

Peet_Paneel schreef:
Nee, het leek even zo na 2 dagen maar nu vind ik het weer 'tegenvallen'. Zijn klachten;

- Verminderde eetlust
- Veel drinken
- Meer liggen in de box
- Overal in bijten/ aan slikken
- Chagrijnig bij het voeren (boos kijken, met hoofd op en neer slaan)
- Drammeriger/ onrustiger in de omgang
- Schrikachtiger
- Gapen
- Bokken deed hij in galop aan de longeerlijn en moeilijk aangalloperen

Ik vergeet vast nog iets.. Dit is allemaal sluimerend 'er in geslopen'. Tevens heeft hij ook een beetje last van blaasgruis en daar krijgt hij nu ook een kuurtje voor. Sinds dat ik hem heb plast hij me te weinig per keer en is het altijd troebel geel van kleur. Bloed is onderzocht en er is een echo van de blaas gemaakt. En we gaan nog een keer een urinetest doen.

Klinkt wel echt naar maagzweren. (hoewel je dat pas 100% weet bij een gastroscopie)

Ik zou -denk ik- toch zelf het liefst een week of 2 volle dosering omeprazol willen proberen. Als dat werkt: duidelijke zaak. Als dat niets doet: eigenlijk ook duidelijke zaak...

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:56

Hij heeft een Gastroscopie gehad ;) Overduidelijk zweertjes.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:00

Ok, dan zou ik denk ik toch voor omeprazol gaan. Voor zover ik weet veruit het effectiefste. Met daarnaast uiteraard stalmanagement en werkschema aangepast op maagpatient.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:03

Femke_Tweety schreef:
Ok, dan zou ik denk ik toch voor omeprazol gaan. Voor zover ik weet veruit het effectiefste. Met daarnaast uiteraard stalmanagement en werkschema aangepast op maagpatient.

Binnen hoeveel dagen zou je normaliter resultaat moeten zien? Ben ik niet te ongeduldig in het willen zien van resultaat? Vorige week ben ik begonnen met de Cimetidine..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:09

Bij de omeprazol zag ik met ongeveer 4 dagen de eerste verbeteringen. (volle dosering) echt grote verschillen na een week.
Dit is toen Tweet echt heel, heel ziek was vorig jaar.

Vlak voor de kerst begon Tweet weer te veel klachten te krijgen, toen ben ik op kwart dosering begonnen. (geen acute zweren waarschijnlijk, maar echt chronisch geworden probleem helaas) toen zag ik na een ongeveer een week verschil. En daarna dosering omhoog. Kwart was niet genoeg helaas.

Cimetedine ken ik niet. Daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:35

Femke_Tweety schreef:
Omdat het -zoals ook voedsel bijvoorbeeld- in de darmen wordt opgenomen, en op die manier door het lichaam getransporteerd wordt.

Apart, maar misschien duidelijk voorbeeld: Een paracetamol voor hoofdpijn steek je ook niet rechtstreeks in je hersenen...

Ja, maar da's nog anders: die paracetamol gaat symptomatisch behandelen, dus de pijnsignalen wegnemen, dat geneest niets in je hoofd, zorgt er wel voor dat je geen pijngewaarwording meer krijgt.

Ik bedoel gewoon: als het pas in de darmen wordt opgenomen, dan is het daar al op weg richting uitgang (mest) en keert het niet meer terug naar de maag, dus kan het het maagzuur toch niet remmen zou ik denken?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:36

Nog een vraagje (heb niet hele topic doorgelezen): weet iemand of je inmiddels via bloedonderzoek maagzweren kan aantonen? Een tijd geleden waren er (via een kliniek in NL dacht ik) proefnemingen met gastroscopie icm bloedonderzoek, om te zien of er een link kon gelegd worden, maar ik weet niet of hier al resultaat van bekend is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:38

Niet alles wat in de darmen zit, wordt uitgepoept. Sterker nog, het opnemen van stoffen in de bloedbaan gebeurt pas in de darmen.

Omeprazol is een maagzuur remmer. Het zorgt ervoor dat er minder maagzuur wordt aangemaakt.
De exacte werking is wel te vinden als je op omeprazol googled.
Het wordt dus opgenomen in de bloedbaan, en kont dan op de plaatsen waar het moet zijn.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:19

Femke_Tweety schreef:
Bij de omeprazol zag ik met ongeveer 4 dagen de eerste verbeteringen. (volle dosering) echt grote verschillen na een week.
Dit is toen Tweet echt heel, heel ziek was vorig jaar.

Vlak voor de kerst begon Tweet weer te veel klachten te krijgen, toen ben ik op kwart dosering begonnen. (geen acute zweren waarschijnlijk, maar echt chronisch geworden probleem helaas) toen zag ik na een ongeveer een week verschil. En daarna dosering omhoog. Kwart was niet genoeg helaas.

Cimetedine ken ik niet. Daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen.

Zo jammer dat ik geen creditcard heb om eventueel Omeprazole te bestellen.. Ik zal een deze dagen bellen met mijn da om te vragen wat hij van de situatie vindt nu