[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:14

Op het moment is een van mijn trainingspaarden een beetje in de lappenmand.
Ze is de afgelopen weken flink getraind en nooit tegen problemen aangelopen.
Vorige week maandag is ze geschoren in jachtmodel, heeft een nachtje zonder deken gestaan, welke de volgende ochtend erop is gegaan. Nu heb ik haar vorige week gereden tot donderdag, donderdag en vrijdag vrij, zaterdag aan het werk gehad, zondag en maandag vrij en vandaag het zadel weer opgegooid.

Ik heb haar eenmalig horen kuchen dat ik haar uit de stal haalde, daarna meerdere keren in de bak gevolgd door geproest (dacht dat het eenmalig was, wellicht wat slijm wat loskomt) maar gedurende de warming up ging ze enkel meer kuchen. Verder was ze voor haar doen erg futloos. Foute boel dus!

Echter heeft ze toen de inspanning werd weggehaald niet meer gekucht. Alleen na het rollen in de paddock heeft ze nog gekucht. De stal eigenaresse heeft niets opgemerkt tijdens en na het voeren. Ze trekt niet met haar borstkas, anus of neusgaten. Verder geen neusvloeiïng of verhoogde temperatuur.
De eigenaren willen het allemaal nog aankijken dus een DA erbij hoeft niet geopperd te worden (hier heb ik geen recht van spreken over helaas).

Heeft iemand enig idee waar dit gekuch vandaan kan komen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:19

Ik denk, nav je verhaal, een koutje opgelopen door die eerste nacht geschoren zonder deken. Even in de gaten houden en ik zou haar even niet aan het werk zetten. Even opletten of ze niet alsnog koorts krijgt of snot.
Met een beetje geluk is ze "gewoon" verkouden.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:27

Een vraagje aan de bokkers met een COPD paard: ademen jullie paarden standaard sneller dan een gezond paard? Ik merk dat mijn paard met COPD zijn ademhaling wat sneller is dan mijn ander paard. Hij hoest niet, knijpt niet maar ik zie zijn ademhaling sneller dan bij mijn ander paard.
Vandaag komt de DA voor de entingen, ik ga haar sowieso nog eens laten luisteren, hoesten doet hij niet, ook niet bij het rijden.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:21

[quote="Kirstenn"]@spotgaai, had je verhaal hier nog niet gelezen, geen idee wat het kan zijn. Laat je die endoscopie nog doen?

Beetje een late reactie, ik heb uiteindelijk een andere DA laten komen en die hoorde dat er slijm zat in de bronchiën. Daar heeft ze slijm oplossers voor gekregen. Gaat nu super goed zo nu een dan een snotneus en een hoestje. Is wel zo dat ze altijd last houd van haar bronchiën. Zodra het in de avond kouder is dan 6 graden moet ze gewoon een deken om.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:34

Hier toch weer hoest. Niet heel lang geleden een luchtwegen infectie gehad (ventipulmin 2x, antibiotica en nog een potje sputolysin). Laatste dagen heel klein mini beetje gele neusvloeiing, niet dik, geen snot, gewoon dat witte water zeg maar maar dan beetje verkleurd. Dat vond ik al naar. Vanavond heeft ze 3x gehoest. morgen de kliniek bellen... Iemand ervaring met Bodegraven & Luchtwegen?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:18

Bij mij komt bodegraven ook voor paard met chronische bronchitis. Ik vind ze heel fijn en ruimte om ook mee te denken

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:05

Als mijn paard chronische bronchitis heeft ga ik ook naar Bodegraven. Tot nu toe ben Ik tevreden over Ze.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:57

Ik hoop dat ik hier terecht kan voor mijn vraag..

Heb sinds 8 weken een nieuwe pony. Toen ik haar kocht had ze een hele slechte conditie en flink overgewicht. Ze hoestte niet maar leek wel iets 'verkouden'. In 8 weken rustig conditie opgebouwd en ze is al veel afgevallen.

Afgelopen zaterdag begon ze op buitenrit opeens te hoesten. Er kwam ook wat slijm/snot vrij. Niet heel veel en het was snel weer over. De dagen erna niet gehoest. Tot ze vandaag met rijden weer begon, 2x met rijden en weer met snot/slijm maar niet veel ofzo. Ze hoest alleen als ik aan het rijden ben, tot nu toe nog niet als ze buiten/stal staat.

Wanneer bellen jullie de DA? En wat kan ik in de tussentijd doen?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:45

Ik heb wel geleerd niet te lang te wachten. Controle kan altijd en dan weet je ook wat. Zodra de mijne paar keer achter elkaar hoest, komt de dierenarts, zo hebben wij het afgesproken om te ergste benauwdheid te voorkomen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:13

Mijn vorige paard (heb ik 4 jaar gehad) heeft nooit gehoest dus ik heb geen idee wanneer ik echt moet ingrijpen zeg maar. Maar ik geloof dat hoesten meestal niet heel onschuldig is zoals bij ons mensen?

Ik ga het dit weekeind nog aankijken daarna bel ik de DA

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:29

Ik ben lang afwezig geweest in dit topic (gelukkig natuurlijk),
maar mijn paard loopt weer flink te snotteren en te hoesten.
Hij staat sinds anderhalf jaar 24/7 buiten met schuilstal, en dat beviel tot nu toe erg goed. Maar met dit rare natte weer is het weer helemaal mis. Hij was de afgelopen weken al wat benauwder met rijden, maar vandaag begon hij al met hoesten voor ik er goed en wel opzat (gelijk weer gestopt natuurlijk). In de wei is hij vrolijk, hoest hij niet, maar ik kan wel zien dat hij een beetje benauwd is.
Voorlopig krijgt hij weer even vakantie, een vitaminekuurtje en ik ga morgen de arts maar weer eens bellen, want ik heb het idee dat het nu alleen maar erger wordt ipv minder.
Iemand verder nog tips of gouden oplossingen? (hij krijgt trouwens voordroog, al eeuwen hetzelfde, dus daar ligt het niet aan. )

@Apple, hoe is het met jouw paard afgelopen? Zakte het hoestte of is de DA nog geweest?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:36

Is niet echt goed 'afgelopen'. Ze schijnt bronchitis te hebben en heeft sowieso super
gevoelige luchtwegen dus het kan steeds terug komen. Ook heeft ze waarschijnlijk een
stofallergie.. :( Ze krijgt nu een kuur Respulmin tegen het hoesten. Hier op stal worden momenteel
buitenboxen gebouwd, daar gaat ze zsm in en ik ga ander voer geven.

Alleen het hooi/kuil moet eigenlijk geweekt worden maar dat is voor mij niet
echt haalbaar aangezien ik niet 4x per dag naar stal kan en de stalmensen ga ik
dat niet vragen dat vind ik too mutch :o Hoe doen anderen dat?

Echt balen want ik heb deze pony dus net.. Ze zou gewoon gezond zijn.
Het is echt een super pony dus ze gaat sowieso niet weg maar ik baal
wel enorm.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:55

Onze pony met stofallergie krijgt alleen voordroog. In de zomer ook wel geweekt hooi maar in de winter dus voordroog want dan is hooi weken niet te doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:14

Oke bedankt !

Er is op stal ook natter kuil (geen koeienkuil hoor maar net iets natter dan
wat de meeste paarden krijgen). Dan ga ik dat maar geven ipv geweekt hooi.
Want dat is gewoon niet te doen voor mij.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:31

Het gaat er gewoon om dat er geen schimmelsporen ronddwarrelen want dat is waar ze gevoelig op zijn. In de stal kun je daarom ook beter kiezen voor stofvrije houtkrul ( dat gebruik ik) of vlas. In ieder geval geen stro want ook daarin zitten sporen waar ze gevoelig op reageren. Onze pony krijgt vrij droge voordroog maar het stoft niet. Zo'n ingepakte baal is dat. Dat gaat prima. Ik heb haar nu ruim twee jaar en behalve de eerste maand, toen ik nog niet wist hoe ik er mee om moest gaan, heeft ze nooit meer gehoest. Met goed stalbeleid kom je echt een heel eind. Nu heb ik makkelijk praten want bij mij staan ze aan huis en kan me voorstellen dat het wat moeilijker wordt als je pony op een pensionstal staat.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:43

Ja dat is echt ideaal als je alles zelf kunt bepalen. De bodembedekking kan ik niet aanpassen
jammer genoeg. De paarden staan hier nooit binnen als er uitgemest/opgestrooid wordt, dus dat
scheelt al wel denk ik. Als ze straks in de buitenbox kan, zal het ook al wel schelen hoop ik.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:01

Ik week 's middags het hooi voor die avond, volgende ochtend en middag. Dat gaat goed. In de zomer lukt dat niet altijd, dan weken we voor de avond en ochtend.
Hooi staat klaar in bakken en kunnen ze zo geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:29

Kan ik iemand plezier doen met nog bijna een volle emmer foenegriek??
Ik heb dat vorig jaar gegeven,nu niet meer nodig.
Van merk excellent.
was kilo, weet niet precies hoeveel nu.
Voor zakje kerstkransjes ofzo.

(ophalen rondom arnhem, soms helmond)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:12

xApple, wat voor onderzoek heeft de dierenarts gedaan? Mijne zou eerst pollenallergie hebben, toen stofallergie en na verder onderzoek bleek ze last te hebben een oude longontsteking. Met stofallergie was ik al aan t rondkijken naar 24/7 buiten ed, terwijl nu blijkt dat dit met de juiste medicijnen gewoon over kan gaan. Gevoelig zal ze altijd blijven maar stof is geen no-no meer, en dat scheelt echt enorm.

Ze staat nu wel zoveel mogelijk stofvrij, dus op vlas en krijgt geweekt kuilvoer (hebben op stal heel droog voordroog kuil). Dit doet de staleigenaar savonds in een cementbak op wieltjes en maakt t nat, haalt het er smorgens uit en doet dan weer nieuw erin. Werkt prima! :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:33

Hij heeft vooral veel gevoeld en geluisterd. Ze hoestte die dag ook toen ze hooi kreeg. Het stofte te veel volgens de DA. Ze krijgt nu kuil ipv hooi en ze dat ging vandaag in ieder geval goed.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:03

Als je het niet vertrouwd zou ik wel verder onderzoek laten doen. Ik persoonlijk vertrouw niet meer op een diagnose op basis van voelen en luisteren, door hoe t bij mij gegaan is. Maar goed, dat is natuurlijk ook niet altijd het geval!

Hoop iig dat het helpt voor je pony en je snel verbetering merkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:18

Het is altijd nuttig om te weten dat het soms ook anders kan gaan :)

Ik wacht eerst de kuur Respulmin even af, en dan kijk ik hoe het verder gaat.
Maar ik hou het zeker in gedachten :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:32

Mijn paard heeft sinds gisteren een hoestje, iig gister viel het me voor het eerst op.
Met rijden was hij een paar keer flink aan het kuchen, en vandaag vertelde een stalgenootje mij dat mijn paard op stal hoestte.
Morgen ga ik even voor de zekerheid zijn temp op nemen, maar ik verwacht niet dat hij koorts/verhoging zal hebben.
Maar ik weet niet helemaal wat ik ermee aan moet?
Foenegriek gaan geven? Of nog even aankijken?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:34

Ik vind een weekje aankijken altijd wel genoeg.

Mijn pony is helemaal niets opgeschoten met de kuur van de DA.
Ze krijgt het nu al een week 2x per dag en het heeft niets geholpen -O-
Morgen maar weer bellen..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:29

@ Apple,
Die van mij had hetzelfde. DA constateerde stofallergie en gevoelige luchtwegen, en in het begin ook allerlei soorten kuurtjes erin, maar dat werkte allemaal niet echt. Toen is hij verhuist naar een buitenstal op houtkrullen, en met voordroog ipv hooi, en toen was het over. Nu is hij vooral aan het hoesten door het vieze natte weer omdat hij natuurlijk nog steeds gevoelige luchtwegen heeft, maar een andere stal deed echt veel meer dan de kuren van de dierenarts.
Ik hoop voor je dat de buitenstallen snel klaar zijn, kan je paard daar ook op zaagsel, houtkrullen of vlas?