[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:08

@ Mistral - ja ik ken het goed vanuit Amerika - wordt o.a. aanbevolen door de ECIR groep waar ik lid van ben. Toch.. heeft geen enkel middeltje zin als de voeding voor het paard niet uitgebalanceerd is, maar zolang hooi in Nederland niet op gedifferentieerd suiker getest kan worden ( hier geeft men alleen de WSC waarde en niet, wat voor IR paarden nodig is de ESC+Zetmeelwaarde) is het uitbalanceren van voeding hier lastig. En uiteraard véél beweging geven waardoor de glucose in het bloed verwerkt wordt, helpt eveneens.

@ Mando - je bedoelt het goed, maar dit voer is potentieel een doodvonnis voor IR paarden. Geen suikers? Wat dacht je van 24,8% zetmeel. Dat zijn ook suikers en zorgen juist ervoor dat het paard nog zieker wordt. Voor een IR paard ligt de grens op maximaal 10% suiker ( zetmeel+suiker)! Bovendien lijkt het vetgehalte vrij hoog en onderzoek heeft uitgewezen dat te veel vet in de voeding ook IR kan veroorzaken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:15

Je heb gelijk daar had ik even niet naar gekeken..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:04

Mando schreef:
Ik las dat treurniet mengvoeders een nieuw soort brok heeft.

Afbeelding

Voor paarden en pony's die een overgevoeligheid hebben voor een teveel aan suikers in het rantsoen.
Graag willen wij u kennis laten maken met een nieuw onderdeel in ons paardenvoeder assortiment: Racing Horse Feed "Low-Sugar". De eerste paardenbrok volledig geproduceerd zonder toevoeging van suikers en 100% melassevrij! Voor dit productieproces is zelfs een octrooi verleend. Dit is terug te vinden onder octrooinummer 1030482.

Eigenschappen
Onze suikerarme paardenbrok is zeer geschikt voor paarden- en ponyrassen die een overgevoeligheid hebben voor een teveel aan suikers in het rantsoen. Een veel voorkomend probleem is dan hoefbevangenheid. De extra toegevoegde vezels en harde brok zorgen voor meer speekselvorming en zodoende een betere vertering.
Samenstelling: sojaschillen, gerst, lucernemeel, tarwe, maispellets, maisglutenvoer, tarwegries, koolzure voederkalk, lijnzaadschilfers en premix paard.
Bijzonderheden
Deze paardenbrok is havervrij en dus ideaal voor nerveuze en temperamentvolle paarden en pony’s. Low-Sugar brok heeft een natuurlijk suikergehalte van 2,6% en een verteerbaar ruw eiwitgehalte van 8,8% en zetmeelgehalte van 24,8%. Dat is bijzonder laag voor een volledige brok.

Zakgoed 25 kg.
Bestelcode: 243
■Zonder toegevoegde suikers
■Melassevrij
■Eiwitarm
■Havervrij
■Extra vezels

granen is NIET goed voor IR paarden of cushing paarden.
En dan kan er nog opstaan dat het melassevrij/havervrij/eiwitarm.
In gerst zit zetmeel,mais ook,tarwe ook!

Niet intrappen...een IR paard mag zelfs niet onbeperkt hooi hebben.
Bietenpulp is zo ongeveer het enige wat je relatief veilig kunt geven....en dan moet je paard geen overgewicht hebben.
Bietenpulp,ongemelasseerd en dan doe je daar een vitamine en mineralen supplement doorheen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:00

Dus eigenlijk maken ze hiermee geen reclame en zouden ze het anders moeten noemen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:53

Ach, het punt is natuurlijk dat de kreet "geen suiker" het goed doet tegenwoordig en dat stimuleert de verkoop.
En daar gaat het ze toch om? Het hele internet barst uit z'n voegen met websites die van allerlei moois beloven en gewoon leugens zijn - onthou nou maar gewoon dat koolhydraten ( zetmeel) door zowel mens als dier in het verteringsproces omgezet wordt in suikers ( o.a. glucose) - of het nou jouw bruine boterham is of het handje brok dat uit granen gemaakt is.. (of teveel gras want daar zitten óók koolhydraten in!)

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:05

Hey allemaal,

Hierbij wil ik me ook graag aanmelden. 1,5 jaar geleden is er ir geconstateerd bij mijn merrie,erge schok. Ze heeft echt op het randje van de dood gelegen, Ze is weer flink opgeknapt en we zijn weer heerlijk aan het rijden en rijden weer wedstrijden. Alleen we lopen de laatste 2maanden heel erg te zoeken naar goed voer. Ze deed het altijd goed op ons hooi en een kruide mix maar nu heeft ze er niet meer voldoende aan, dus maar opZoek naar een brok. Ik hoop dat iemand mij misschien kan helpen en gezellig te topic te volgen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:15

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:15

muesli en spelt zitten ook boordevol koolhydraten....ik snap dat niet hoor.
Iedereen blijft maar vrolijk vanalles voeren terwijl de paarden daar vroeg of laat weer dooziek van worden.
Word er eigelijk wel gelezen?
JP@ post ook niet anders dan bruikbare info...maar als niemand daar iets mee doet?
(JP@ verdiept zich er serieus in en schrijft niet zomaar wat)

Begrijp me goed....ik maak mij nu alleen druk omdat ik van paarden houd....ook van jullie paarden!
En ik weet als geen ander hoe het is om een ziek paard te hebben,ben ook door schade en schande wijzer geworden.

Nogmaals:
Beperkt hooi
Beperkt of geen weidegang(evt. met graasmasker)
GEEN muesli's,brok,granen,oergranen....ook al staat er op de zak dat het speciaal voor jullie paard gemaakt is.Paarden zijn geen graaneters.
De fabrikant heeft vaak geld geroken en weet vaak nieteens wat IR/EMS/Cushing inhoudt.

Wel een goed vitamine en mineralen supplement.
F4F is goed,kijk even of je paard daar goed op reageert,dat wil nog weleens wisselen.
Soms kun je ongemelasseerde lucerne geven(verschilt ook per paard)
Ongemelasseerde geweekte bietenpulp is prima en wordt over het algemeen goed verdragen door IR paarden.
Heeft veel vezels en de zelfde energiewaarde als haver.
Soms verdraagt een IR paard iets aan vetten....wees hier erg voorzichtig mee.
Ga niet een halve liter olie voeren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:17

klopt. :j
michiemuis kan dus beter een goed supplement halen en die mengen door de kruidenmix?
dan is het ook klaar en voer je geen onnodige zaken...

bietenpulp ga ik deze week proberen of mijn pony dat lust.
hoorde namelijk dat niet alle paarden dit lusten?
geerke geef jij zelf ook bietenpulp?

ik moet iets hebben waar ik de multivitamine van appie doorheen kan mengen
ik stop straks met de biks als die op is en dan hoop ik dat het met wat bietenpulp wel goed gaat

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:39

Voor de geïnteresseerden: Eind November komt Subli met een nieuw voer op de markt: Subli, Dieetmix.
Het product is zonder granen - ik heb het inmiddels al kunnen proberen bij mijn paarden en Yammie.. wat vinden ze het lekker!! Het is zeer geschikt voor paarden met Insuline Resistentie, het suiker- en zetmeelgehalte is maximaal 12%.
Als je meer wilt lezen: in de loop van vandaag open ik het volgende deel van het Centraal Topic voor Hoefbevangenheid Deel 3. Heel veel in de openingspost is ook van toepassing voor IR-paarden. Dus als je een uitstapje wilt maken, kan ik je dat aanbevelen :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:49

Jannepauli schreef:
Voor de geïnteresseerden: Eind November komt Subli met een nieuw voer op de markt: Subli, Dieetmix.
Het product is zonder granen - ik heb het inmiddels al kunnen proberen bij mijn paarden en Yammie.. wat vinden ze het lekker!! Het is zeer geschikt voor paarden met Insuline Resistentie, het suiker- en zetmeelgehalte is maximaal 12%.
Als je meer wilt lezen: in de loop van vandaag open ik het volgende deel van het Centraal Topic voor Hoefbevangenheid Deel 3. Heel veel in de openingspost is ook van toepassing voor IR-paarden. Dus als je een uitstapje wilt maken, kan ik je dat aanbevelen :)

Is 12% niet alsnog bijzonder veel?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:00

Voor paarden met insuline resistentie, cushing en EMS is dit net aan de grens. De norm is maximaal 10-12% aan zetmeel en suikers.
Maar vergelijk het eens met de gemiddelde granenvoeren: suiker en zetmeel bij elkaar optellen en dat zit je in sommige gevallen er heel ver boven - wel tot bijna 40%.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:20

Ik lees dat jullie erg enthousiast zijn over bietenpulp.
Alleen hoor ik van mijn therapeute dat daar vaak veel schimmels inzitten.
Ik begin er daarom niet aan.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:20

Tnx voor jullie reacties voor mij. Ik wil het liefst van mijn kruidenmix af omdat het eigenlijk heel weinig aanvult. En een heel gedoe om eraan te komen. Ik zou dus graag een ander soort voer willen. Alleen ik kom er via Google enzo echt niet meer uit. Ik heb een paar bladzijde gelezen maar ik kom er niet uit. Mijn IJslander merrie staat zo goed als hele dag op de paddock overdag en sommige dagen mag ze een halfuurtje op de wei.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:16

singasong schreef:
Ik lees dat jullie erg enthousiast zijn over bietenpulp.
Alleen hoor ik van mijn therapeute dat daar vaak veel schimmels inzitten.
Ik begin er daarom niet aan.

ik geef mijn Welsh (niet IR maar ik voer ze zo natuulijk en suikerloos mogelijk) Kwikbeet van Dodson & Horrell, voorgekookte suikerbietenpulp. inderdaad rijk genoeg aan energie voor hem, en het zet hem ook mooi aan (als hij dit niet krijgt wordt hij heel iel, ik merk een zéér positieve invloed op zijn spiermassa, energie en uithoudingsvermogen). voordeel van Kwikbeet is dat het voorgekookt is, je kunt het met heet water in zo'n vijf minuten geweekt hebben, op de zak houden ze tien minuten aan, maar met koud water is dat wel iets langer. het koken doodt ook bacteriën en schimmels, tenminste als ik even logisch nadenk lijkt mij dat wel.

sinds kort geven we het ook aan onze haflinger merrie, we verdenken haar van IR en hebben haar aan een Mg kuur op het moment, dit vond ze erg vies en at ze met haar gewone brokken (Healty Herbs normaal plus, 10% suiker en zetmeel) niet goed op. met de Kwikbeet vliegt het erin, al onze paarden vinden het gewoon heel erg lekker.

verder heb ik nog een vraag, voorheen gaven wij onze paarden een vitaminen/mineralen/spoorelementen supplement van St Hippolyt, maar onze leverancier heeft dit niet meer. hebben jullie tips ter vervanging? we zijn met onze leverancier mee overgestapt op Healthy Herbs en dat bevalt op zich goed, maar we willen toch als het even kan graag weer zoiets als dat van St Hippolyt. dit is een supplement in de vorm van brokjes waarvan onze grote paarden 100 gram per dag kregen, ideaal voor als je een keer minder tijd hebt en je doet lekker lang met één zak.

dus, iemand een goede optie voor een vitaminen/mineralen aanvulling?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:49

Maar die bietenpulp zet dus aan?? Mijn paard heeft al een eeuwig overgewicht wat moeilijk onder controle te houden is, dan is zelfs dit niets voor haar? -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:58

Dat eeuwig in de weer zijn met brokken en muesli komt toch voort uit een bepaalde dwangmatigheid: mensen willen hun paarden perse verwennen, iets gezonds en lekkers geven... en dat begrijpt de fabrikant maar al te goed.
Zelfs ik neig er wel eens naar, en denk dan snel: niet doen!

Mijn beide paarden krijgen alleen hooi, schraal gras en pre alpin aspero van agrobs. Mijn merrie krijgt energie in de vorm van olie. Beiden krijgen ze een multivitaminepoeder over het voer van de Groene Os... zonder overbodige zooi erin.

Snel, makkelijk, smakelijk en vooral: gezond!

ps: ik wilde wellicht 1 ruwvoerportie vervangen door bietenpulp... maar wanneer ze ervan aankomen bedenk ik me toch maar 10x, ze zijn nu mooi op gewicht... zou zonde zijn als ze er weer zwaarder van worden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:05

Ik wil ook niet perse bijvoeren hoor, mijn paard doet het inderdaad prima op enkel ruwvoer.
Maar ik geef ondertussen dagelijks al 2 poeders (glucobalance voor de IR en joint comp voor de artrose) dmv een spuit in haar mond. Doordat ze niets bij gevoerd krijgt hoor ik langs alle kanten dat ik ze best dan wel en multi vitaminen poedertje bij geef, dat zijn dan al 3 poeders met een spuit in de mond te geven ... Dan wordt het toch handiger om het allemaal ergens onder te kunnen mengen. :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:27

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:46

ik ben heel beniuwd naar dat nieuwe voer van subli,staat nog niks op hun site en ik wil eerts kijken wat de verder vitaminegehaltes daar in zijn. :j
wat ik van bietenpulp weet is dat het aan kan zetten,maar dan geef je ook vrij veel denk ik?
ik wil het alleen hebben om dus de multivitamine doorheen te mengen en dan zal het zo weinig zijn dat mijn pony daar echt niet dik van gaat worden.

merrieveulen,ik geef beide paarden in de winter altijd veteranensupplement van de paardendrogist
info staat wel op hun site,is wel voor paarden van 3 jaar en ouder,maar jongere dieren kunnen het volgens mij ook wel hebben :)
kun je st hippolyt niet ergens anders vandaan halen?
misschien via internet bestellen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:58

samenstelling per kg SUBLI Dieetmix
ruwe as 86 g
Ruwe eiwit 105 g
ruw vet 35 g
ruwe celstof 260 g
zetmeel en suiker 120 g (12% is interessant)
calcium 10,25 g
fosfor 4.75 g
natrium 7 g
magnesium 5.9 g

toegevoegd vitaminen
A 30250 ie
D 2260 ie
E 249 ie
B1 5.99 mg
B2 9.98 mg
B6 6.24 mg
B12 294 mcg
Biotine 1022 mcg
Ijzer 92 mg
Koper 21 mg
Mangaan 67 mg
Zink 137 mg
Cobalt 1,5 mg
Jodium 2 mg
Slenium (deels in chelaatvorm) 0,43 mg

Ruwvoermix ( ook nieuw van Subli: gras,hooi,lucernes) en de voerbakken werden meteen schoon gestofzuigerd en leeggelikt. In de Ruwvoermix zit overigens wel melasse (4%) en overig suikers|zetmeel is niet gespecificeerd. Ga ik vandaag toch even navragen.
Ruwvoermix: EWpa 0,50e | Vrep 60 g ( Calcium 0,7%, Fosfor 0,25%, Magnesium 0,15%)
Beide voeren zijn vanaf eind november verkrijgbaar.

Even gekopieërd uit hoefbevangenheid topic (oud). ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:23

Ik ben via Laarakker bij het voer van bio-ron gekomen en neem aan dat die wel verstand van zaken hebben hoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:52

Ninx schreef:
ps: ik wilde wellicht 1 ruwvoerportie vervangen door bietenpulp... maar wanneer ze ervan aankomen bedenk ik me toch maar 10x, ze zijn nu mooi op gewicht... zou zonde zijn als ze er weer zwaarder van worden.

Als je één ruwvoergift vervangt door bietenpulp worden ze niet dikker. Bietenpulp is op zich geen dikmaker. Maar als je het gaat toevoegen aan wat je normaal gesproken geeft - dus als extra - ja dan willen ze wel aanzetten!
Bietenpulp is een uitstekende energie- en vezelleverancier, heeft weinig suiker ( -4%) en naast wat goede mineralen ook aminozuren die het paard ged kan gebruiken.

Als je bietenpulp wilt gebruiken om er bv medicijnen doorheen te mengen, gebruik dan 1 ons per portie. Dan krijg je na het weken al een behoorlijke hoeveelheid.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:22

Tooske schreef:
Ik ben via Laarakker bij het voer van bio-ron gekomen en neem aan dat die wel verstand van zaken hebben hoor.

Jouw voer is vast uitgemeten voor jou paard?
Dan past het ook bij jouw paard. Het wil alleen niet zeggen dat het dan voor een ander paard ook goed is.
Maar dat geldt voor ieder ander voer ook!

V.w.b. die bietenpulp. Als ik lees waarom het gegeven wordt, waarom dan niet gewelde wiesencobs waar ongeveer 2% fructaan in zit.
Ik mix al mijn supplementen incl. vezels om zand af te voeren hier door heen. Mijn paard eet het al jaren met smaak.
En de wiesencobs zijn daarnaast super om als beloning te krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:20

zit nogal een verschil in bietenpulp en wiesencobs?
wiesencobs is gemaakt van gras dacht ik en bietenpulp is weer wat anders.
ik vind het bij appie eng om te voeren met zijn allergie voor verschillende grassen en als je hun mailt willen ze je niet vertellen wat er in zit.
het is hier in de buurt ook niet te krijgen