[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:12

Haha nou naar de slacht hoeft hij van mij niet, maar ik hoef er niet nog een paardje bij met eczeem. 1 chronisch hoefbevangen, 1 eczeem en 1 allergie vind ik wel welletjes. Ik heb maar 1 volledig gezonde.

Zonder deken zou ik ook idealer vinden, maar goed bij Jamilla is maantop begin manen nu testgebied en werkt het naar zin dan probeer ik het ook op de rest van de manen en staart. Gelukkig staan ze in principe voor de rest van het jaar zonder dekens dus dat scheelt al. En nee, ben geen natural, maar het zelf nogal een toestand met die dekens. Ze staan in principe hele jaar 24/7 buiten dus zijn dekens niet echt praktisch... Laatst rolde er ook eentje toen een ander paard het presteerde om op de deken te staan, gaat je deken weer....

Binoche

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:40

Sinds kort schuurt mijn merrie de onderkant van haar voorpluk. Je ziet het niet als je hem niet opheft, dus waarschijnlijk doet ze dit al een aantal dagen en nu is het een bloederige wonde. Mag ik daar iets opdoen tegen de insecten, of beter gewoon ontsmetten, hopen dat het geneest en dan pas smeren?
Ze heeft een RSIH op, maar heeft nogal een lange hals, waardoor de oren niet blijven zitten en de voorpluk dus vrij is

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:55

frisiangirl: ik denk ook dat als je een paar jaar achtereen goed resultaat hebt geboekt, het steeds beter gaat.

Die van mij vloog tegen de muur op, als er een vliegje aankwam.
Nu zit ze onder de vliegen en blijft ze rustig staan, haha.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:57

Oei, heb hier een hele discussie gemist :D

Wel of geen deken... tja, ik ben zelf niet zo van de dekens opdoen in de zomer. Mijn andere Tinker en Shetlander staan (ondanks vliegengespuis waar ze last van hebben) ook gewoon zonder deken. Hoogstens krijgt mijn andere merrie een gordijntje voor d'r ogen want die krijgt nogal snel last van ontstoken ogen door die rotvliegen.
En ondanks dat Dunla tot nu toe niet noemenswaardig schuurt ( *\o/* ) en die Cavalesse dus echt schijnt te werken bij haar heeft ze wel een exceemdeken op. Maar als ik dan zie (in vergelijking met vorig jaar) hoe heerlijk ontspannen en tevreden zij nu 24/7 op de wei staat zonder dat dwangmatige schuren.... ja, dan laat ik die deken lekker nog op. Als ze deze zomer nou goed doorkomt wil ik volgend jaar (met Cavalesse) misschien wel de gok wagen om haar zonder deken te laten lopen.

Hey, Ingeborg is ook weer boven water gekomen! :+ :wave: :*

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:08

Sodeletuut schreef:
Ik kom weer even binnenvallen. :o
Mijn merrie blijft ontzettend veel jeuk aan haar buik hebben, weten jullie iets wat ik daar aan kan doen. De rest van haar lichaam heeft ze nauwelijks last, alleen haar buik echt heel erg!
Daarom zijn we dit jaar al overgestapt op een deken met buikflap, maar ze blijft veel last hebben. (gaan liggen en dan met haar buik over de grond schuren, steeds willen dat ik haar kriebel onder haar buik, etc.).
Bedankt!

Mijn merrie heeft ook het allermeeste last van dr buik maar de deken helpt wel echt hoor.
Bij de uier heeft ze nog n beetje plekjes maar dat is niet te vergelijken met hoe haar hele buik er normaal uitzag.
De Everline heeft een vrij brede buikflap en de Itch Off is nog beter/ breder. Deze laatste bevalt mij erg goed. Pony dr hele buik is weer mooi/ rustig/ behaard :D.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:25

Wat een rottige vliegende beesten gisteravond zeg!
Maar niet te veel gestapt in het bos haha.

Pony gaat erg goed. Schuurt alleen dr hoofd nu nog (de rest niet meer sinds de deken (behalve t laatste stukje bij de uier een klein beetje)) dus heb ook de hoofdkap maar opgedaan..
Ik vind de 'echte' eczeemhoofdkappen en vrij prijzig maar ook wel heel aanwezig.. Het is al zo'n spook met dr deken en 'gewoon' hoofdmasker om nou ook nog zo'n groot, donker geval met oren op te doen.. Welke hoofdkap kunnen jullie aaraden voor n B/C-welsh hoofdje..?
Ze schuurt dr hoofd wel behoorlijk erg..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:57

frisiangirl schreef:
Zammie, ik ben helemaal niet tegen dekens hoor! Ik vind alleen dat als je iets kunt vinden tegen exceem, dit toch veel fijner is dan je paard met een deken op te laten lopen? En als jouw paard zoveel jeuk heeft en een deken helpt is daar echt niks mis mee.
Maar gebruik je nu ook nog middeltjes, of alleen de deken?

Tuurlijk heb ik het voer aangepast.
+ Drainage + de producten van cojosol.
Ik geloof niet, dat er echt iets totaal werkt bij ZE. Je moet meerdere dingen uitproberen. Bij ieder paard werkt dat anders.
Deze periode hoor ik hier iedereen over haast geen schuren. Hier idem dito. Maar hier staat ook vaak veel wind en dan zijn er geen knutjes. Gisteren geen wind en meteen knutjes. Als Zam dan geen deken op heeft, dan wordt hij helemaal gek. Ook reageert hij heftiger op insecten als de andere die dus dekenloos rondlopen.
Hij zal dus (totdat er echt een middel is die werkt) gewoon zomers met zijn pyama rondlopen. Zal ook wel aan mij liggen, maar Zam doet de deken haast zelf op. Loopt er als het ware in en is dus duidelijk blij met de deken. Ook als ze al buiten lopen en ik hem alsnog opdoe. Vandaar dat ik dus heel erg blij met de uitvinding van de pyama's.
Ik heb een ZE-er gehad in de tijd, dat er nog geen pyama's en middelen bestonden. Nou neem van mij aan, dat dat echt heel erg was destijds met die pony. En laat die pony nu in die tijd haast niet op de wei komen en qua krachtvoer weinig kreeg. Vandaar dat ik er dus niet van overtuigd ben, dat je ZE kunt oplossen met alleen de voeding aanpassen. Je kunt wel de hele lichamelijke huishouding verbeteren en dus minder reactie vanuit het lichaam.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:03

Mijn pony heeft ook veel last bij haar buik, deken helpt hier niet. Uiers heeft ze ook veel last, meestal smeer ik de buik in met klei. Laat ik 1 of 2 dagen zitten en haal het er helemaal af en even luchten. Maar meestal is het klei er zelf al grotendeels af na 2 dagen. Dit helpt wel heel goed, alleen moet je de klei eerst goed laten drogen want het intrekken van de klei geeft ook jeuk.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:10

Nog liefhebbers voor een rambo sweet itch hoody deken? *D Ik ga weer bestellen...en het nu wel echt weer de tijd van de jeuk :o ....gisteravond was het ook echt heel broeierig....gelukkig staan ze hier heel fijn onder hun rambo dekentjes *D Heb mijn drachtige shet ook een dekentje op...want vorig jaar hebben mijn 2 veulens lekker aan haar manen zitten eten....en daar wil ik dit jaar mooi een stokje voor steken en opzicht is een witte deken voor een zwarte shet alleen maar fijn *D En mijn witte blijft met zijn rambo dekentje mooi wit op deze manier :+

[EA-CO] Rambo Sweet itch hoody dekens (eczeem/dazen/vliegen)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:23

Nou Jamilla schuurde juist erger als normaal ondanks deken, maar ik moet wel zeggen dat ze ook aan de sukkel is geweest...

En Derfen werkt!!! Vanaf gister maantop en begin van de manen niet tot nauwelijks geschuurd!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:04

zammie,bij ons staat de halve stal momenteel aan elkaar te knabbelen hoor.
viel me op dat ontzettend veel paarden elkaar opzoeken vanwege de jeuk.
zelfs de paarden die nog helemaal niet in het gras staan.

ik had ap gister even zonder deken en zijn vriendinnetje had hem compleet nat geknabbelt op zijn hals haha, leek wel heel komisch :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:49

De paarden hier in de buurt gooiden zich massaal tegen weidepalen, muren, hekken en in de stal overal tegen.
Viel vandaag gewoon ontzettend op.
Overal geschuurde manen, dikke ribbels, pleeborstel op de staartwortel.

Het seizoen is weer in volle gang.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:57

Dan meld ik me ook maar!
wij hebben ook een drachtige merrie staan die ook zomereczeem heeft
ik ben begonnen met haar de Druppels van PUUR te geven tegen zomereczeem
ze begon gister pas met een klein beetje te schuren
vorigjaar had ze er al meer last van..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:17

Ik zit wat te balen, mijn merrie had vandaag toch echt wel een klein stukje van de manen geschuurd. Ik vind het zo raar, haar navel, wat voorheen altijd het beginpunt was, of de staartwortel of het hoofd... en nu ineens midden op de manenkam, hoger dan waar ze normaal altijd schuurde, ineens een "wervelwindje" en stukke haren. Vind het zo onlogisch. Gauw ingesmeerd met de leovet, morgenochtend weer naar stal, zien hoe het er dan uitziet. Verder ziet alles er wel rustig uit, haar manenkam wisselt wel met de dag. De ene keer zijn de groeven veel duidelijker dan de andere keer.
Deze week is een wat gekke week, met mijn vriend ziek en in het ziekenhuis, maar ik hoop morgen lekker met haar naar het bos te kunnen, flink galopperen en flink zweten, dan gaat het vast gauw weer wat beter, want ik merk duidelijk dat dat helpt bij haar, goed in beweging..
Mijn hoody-project is nog gaande, nog geen goede oplossing kunnen vinden helaas... we zijn nog in de test fase :(.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:55

Ik heb geen last meer van dikke manenkam.
Ik masseer hem sowieso 1x in de week heel goed.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:05

Sanet schreef:
Mijn hoody-project is nog gaande, nog geen goede oplossing kunnen vinden helaas... we zijn nog in de test fase :(.

Ik heb wel een tijdje een flymask over de hoody gedaan, dan bleven de oortjes wel zitten hoor *D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:10

ik heb mijn Agradi-dekens binnen, zal ze zo uit de doos halen om te bekijken. Ga morgen passen en zal dan even foto's plaatsen :)

Hier was het alweer rustiger in Wisse's manen, lijkt toch gewone jeuk te zijn geweest idd.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:41

Hoi, ik heb een vraagje.. Mijn shetlander begon al een tijdje steeds meer te jeuken en vandaag de dierenarts geweest en jawel.. zomereczeem. Nou daar gaan me bos manene n staart! 20 jaar oud nooit gehad maar nu opeens.. |(
Ze word nu met fenonolf spray behandelt en dit is even afwachten of het wat helpt..
Nou heb ik al een vliegenkap besteld zodat in ieder geval de plekken op der hoofd rust krijgen.. Ook heeft mijn pony erg last van schilfertjes op der huid.. Nou wil ik der eigenlijk van de zomer een keer met eczeemshampoo wassen om dit tegen te gaan en zo mogelijk ook de eczeem wat te verzachten!
Wat zouden jullie evt. aanraden en waarom wel/niet?
Bedankt alvast.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:55

opisop_shop schreef:
zozo, netjes hoor!
En dat zonder deken?
Dan was het waarschijnlijk toch overgevoeligheid voor iets in het voer?

Wat geen gras allemaal doet he :D Ze heeft wel een deken op, maar speelt hem vaak voor de helft uit, vooral aan de hals dan.

Toen ik de foto's nam heeft ze haar deken een uurtje afgehad, en geen stamp of trilling gezien. Hopen dat het zo blijft!!! Ik riskeer het niet zonder deken, ben zo bang dat ze er op 1 dag tijd alles afschuurt :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:24

Cuubje schreef:
Sanet schreef:

Ik heb wel een tijdje een flymask over de hoody gedaan, dan bleven de oortjes wel zitten hoor *D

Ik wil geen vliegenmasker op doen als ze dat niet nodig heeft :o.. anders geef ik de strijd met de oortjes wel gewoon op, want verder blijft hij dus wel mooi achter de oren zitten...
Ik zag vandaag nog een paard met een hoody, zonder de oortjes erin.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:41

jullie enig idee welke maat ik van de hoody zou moeten hebben?? ik heb een new forester van ongeveer 1.40 hoog met een behoorlijk brede borst. dekens maat 1.75 zijn net aan de krappe kant, wat moet ik dan van de rsih hebben, ik vind t zo moeilijk omdat ik m niet kan ruilen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 06:29

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:26

ellepel schreef:
zammie,bij ons staat de halve stal momenteel aan elkaar te knabbelen hoor.
viel me op dat ontzettend veel paarden elkaar opzoeken vanwege de jeuk.
zelfs de paarden die nog helemaal niet in het gras staan.

ik had ap gister even zonder deken en zijn vriendinnetje had hem compleet nat geknabbelt op zijn hals haha, leek wel heel komisch :+

Als het knutjesweer is, dan heb ik er zelfs last van. Bij stil staan of zitten buiten kruipen die krengen altijd onder mijn staart en prikken me dan. Dan krab ik ook. denk dat ieder paard er wel wat op reageert door te schuren, maar een ZE-er krijgt er juist een heftige reactie door. En door die reactie is het een cirkel die je moet zien te doorbreken. En dat is dus bij ieder paard verschillend.

Had trouwens iemand een paar bladzijden terug een heel interessant artikel geplaatst. daar kon je ook in lezen, dat er verschillende soorten knutten zijn en dat ze per soort op verschillende plaatsen gaan zitten bij een paard.
Dan zou je dus kunnen denken, dat eentje die juist op manen/staart reageert allergies is voor dat soort en de paarden die juist op de buik reageren, dus weer op een ander soort reageren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:42

soniep schreef:
.. Nou wil ik der eigenlijk van de zomer een keer met eczeemshampoo wassen om dit tegen te gaan en zo mogelijk ook de eczeem wat te verzachten!
Wat zouden jullie evt. aanraden en waarom wel/niet?
Bedankt alvast.

elk merk shampoo is wel goed hoor, een keer wassen is wel goed om de schilfertjes los te maken.

zammie sorry,wat voor artikel was dat?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:49

hebben jullie de weersvoorspelling gezien???
joepie voor ons: tegen de 22 graden gaat eraan komen... :D
arme eczeempaarden : daar gaan we weer! :(