[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:56

Ik zou een jong paard gewoon staand laten doen , maar een wat ouder paard (7) echt op de bank bij de da
er zitten dan toch wat meer risicos aan vast en als er daar wat gebeurd kunnne ze meteen actie ondernemen

LisaD

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:08

Ik spuit er ook niet op, maar er gewoon langs zegmaar zodat het er langs stroomt.
Zover het lukt..

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:18

maar waarom?
als de zwelling niet te erg is, is beweging voldoende.
maar ja daar verschillen nogal de meningen over.
als het moeilijk gaat en hij is normaal gezwollen kun je het afspuiten dus makkelijk weglaten

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:32

Ik heb een friese hengst van nu 2 en een paar maanden oud. Hij staat nog in de opfok, maar ik wil hem zó graag thuis hebben. Ik heb ook nog 3 merries die wel thuis staan en ik zou ze dus zo graag op 1 plek willen hebben zonder al het gezeur die een hengst meebrengt.
Ik heb nog niet echt een idee wanneer het slim is om hem te castreren. Ik denk in het voorjaar/zomer, zoals ik hierboven heb gelezen omdat hij dan nog beweging heeft in het land. Bij mij thuis staan ze 's winters ook gewoon van 8-5 buiten maar dan wel in de bak.. Dus met zand enzo.
Hij staat nu met 5 andere hengsten op het land. Zou ik het daar kunnen laten doen? Of is het verstandiger om hem eerst naar huis te halen zodat hij alleen op het land kan genezen... Een paard alleen is zo alleen! Daar op stal komt hij weinig buiten 's winters, dus dat wil ik zowieso niet...

Wat vinden jullie van de leeftijd, wanneer ik het moet doen(ivm weidegang) en het inscharen bij de merries(natuurlijk na minimaal 8 weken zodat ik geen kruising fries X shetlander krijg....Ook leuk...)?? Zal ik hem thuis of in de opfok laten doen? (mijn moeder is bang dat hij dan de plek hier thuis gaat associëren met de dierenarts en dus de operatie enzo...)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:05

denk niet dat een paard dat gaat associëren hoor
kijk voor jezelf wat jou het beste uitkomt. van een paar weekjes
alleen staan gaat ie niet dood hoor. en de shets zijn toch in de buurt?
bij de andere hengsten op het land castreren zou ik niet doen.
op zand is ook iets minder goed, maar niet uitsluiten hoor. gras is gewoon het schoonst.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:26

zelf nooit ervaring met hengsten gehad enkel altijd merrie's.
nu is 2jr geleden ons eerste veulen geboren,en je raad het al een manneke.
nu 2jr later zijn beide ballen ingedaald,hij heeft al die tijd gestaan bij een kennis verder op in de straat omdat hij ook ruintjes had(dus daar stond hij samen met een ruin).graag wil ik hem naar huis halen(maar hebben alleen merries,waaronder zijn moeder).dus moeten we castereren,want wil hem niet alleen zetten.voor zijn karakter hoefde hij niet geholpen.hij is nu 2jr en 4mnd en is gecastereerd liggend bij ons thuis(voor zo ver ik weet is alles ook goed gegaan).ik koel hem iedere dag even gewoon voor de zekerheid maar hij heeft geen zwelling gelukkig.maar nu de vraag hoelang moet ik hem appart houden(ik weet dat hij nog 6weken vruchtbaar kan zijn).maar hij reageerd niet op de dames is rustig zoals altijd,ik zou hem graag bij de 2 paarden merries zetten en de 2 merrie veulens(zijn moeder staat er niet,inverband het spenen van veulen van dit jaar).dus wanneer is de wond dicht en kan hij bij de rest???????

dus vraag: is eigenlijk wanneer is de wond goed dicht,om bij de rest te kunnen!!!!!

alvast bedankt

ps ik hoor vaker iets over een bijbal die is blijven zitten zie je dit(dus kun je dit contoleren),of hoe merk je dat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:58

niemand die mij verder kan helpen??????

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:46

Waarom zou je moeten wachten tot de wonden dicht zijn, daar komen ze toch niet aan? Als jij het vertrouwt om hem al bij de rest te zetten hoeven die wonden geen reden te zijn om te wachten naar mijn idee.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:55

ik heb even dringend advies nodig:
mijn 3 jarige trekpaard-Hengst is precies 14 dagen geleden gecastreerd, De operatie is goed en vlot verlopen en aanvankelijk leek het goed te genezen maar dat blijkt toch niet helemaal het geval te zijn:

dinsdag: dag van castratie, tevens anti-biotica toegedient gekregen via spuit
woensdag: nacontrole, nogmaals anti-biotica spuit, op aanraden van arts 2 keer per dag koelen tm zondag
donderdag tm zondag: 2 keer per dag gekoeld met koud water
maandag en dinsdag: 1 keer per dag gekoeld met koud water, Wond zag er ietwat smerig uit, scrotum niet warm en al stuk minder gezwollen
donderdag: scrotum en koker beginnen dikker te worden en warm aan te voelen,
vrijdag: scrotum en koker nog dikker, tevens voelt paard warm aan en staat bezweet op wei waarschijnlijk zonder inspanning te hebben geleverd er komt wat gelige drap uit.
zaterdag: arts op controle gevraagd, geeft aan weer 2 keer per dag koelen tot volgende zondag, antibiotica kuur voor 4 dagen 2x pd 8 schepjes poeder
koorts gemeten: 39.4. Wond schoon gemaakt, zag er goed uit volgens de arts, de gele drap is voornamelijk wondvocht met bloed
zondag tm dinsdag: 2 keer per dag gekoeld met water, 2 keer per dag antibiotica door voer, antibiotica is nu op, in namiddag 38.9 koorts. tevens weer bezweet waarschijnlijk zonder inspanning

Hij is dus nu 2 weken verder, heeft nog steeds n behoorlijk dikke harde scrotum, is wel al iets minder warm. anti-biotica is op maar weinig verbetering in temperatuur of omvang zwelling. hij staat 24/7 op wei, komt dus niet in vieze stal terecht. Hij heeft ietwat ingevallen flanken terwijl hij op n behoorlijk groene wei staat, doet verder niet bijzonder ziek aan. Ik ga daarnaast gemiddeld 4 keer per week rondje met hem lopen, 20 min rustig stappen.
Wat moet ik hiermee doen?

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:58

Komt er nu je antibiotica geeft nog steeds zoveel derrie uit die wond? Of wordt het al minder. Ik zou wel een arts raadplegen hoor.. Tis toch een nare plek. Straks tast het andere organen aan.
Sterkte!!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:02

nu komt dr minder derrie uit de wond (gelukkig en eindelijk) maar ik hoor van verschillende kanten dat t eigenlijk na 10 dagen weer redelijk in orde zou moeten zijn... De arts heeft me nu voor de 2 keer weggestuurd met, ga maar wat koelen, maar als hij koorts heeft en alles nog steeds heel dik is, wat heeft koelen dan voor zin, klinkt mij meer in de oren als een infectie, de koorts is niet weg en de medicatie is op. creëer je daar niet normaal resistentie mee?

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:03

Pus is een infectie... Is het een open wond? Of is het al aardig dicht... Anders misschien met iets van betadine? Ik zeg ook maar iets wat in me op komt hoor. Heb niet veel ervaring met castraties.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:08

dankjewel voor het meedenken!!
het begint nu aardig dicht te gaan maar t zijn nog wel 2 wonden van 3 cm lang en n halve cm breed schat ik zo. De arts heeft er nu 2 keer betadine op gedaan, bij beide controles. is het een idee dat ik gewoon zelf de wonden uitwas en er dan wat betadine op doe?

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:09

Zou ik doen... Maar dan wel 1x per dag. Anders heeft de wond geen tijd om op te drogen. Toch?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:11

ok... dus: eerst koelen, dan de wond zelf echt schoonmaken en betadine erop doen en dat dan 1 keer per dag?

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:47

Dat zou ik wel doen ja... Maar niet met water ín de wond spuiten he. Laat maar weten of het werkt! Succes
Als je twijfelt, dierenarts....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:18

als je koelt langs het scrotum doen,niet direct op de wond,zo spuit je het vuil naar binnen.wiij hebben pas ook onze eerste casteratie achter de rus wij hebben ,dag van casteratie en dag erna antibiotica gespoten,1x per dag gekoeld(maar koelle hoefde niet van da,eigenlijk alleen als het dik werd,het bleef mooi slank en was ook na paar dagen dicht helemaal,na 1 week stond hij bij de rest.ik zou anders een andere arts laten komen,want onze da zei alser geel uit komt is het niet goed en moest ik bellen.dus jou paard heeft dit en ook nog koorts.sterkte

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:35

ik koel sowieso nooit direct op de wond. dus daar zou t eigenlijk niet aan mogen liggen. Ik heb contact opgenomen met een dierenarts. die kan ik morgenvroeg bellen voor een afspraak.
het zou best kunnen zijn dat ik overbezorgd ben, maar ik krijg er gewoon geen goed gevoel bij als ik een slappe anti-biotica kuur voor 4 dagen krijg en het advies om "wat te koelen". Bij mensen is t normaal toch ook zo dat je voordat je stopt met anti-biotica eerst beter moet zijn? Is dat niet bij paarden ook zo, ik bedoel beestjes zijn beestjes toch?
Ik voel me n beetje afgescheept denk ik....

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:28

Afgelopen voorjaar onze jaarling trekpaardruin gecastereerd, na casteratie liep hij direct alweer vrolijk, maar als een dronkenmannetje op de wei. :+
Dagen erna hebben wij niet gespoeld.. Af en toe bloedde het nog een beetje en kwam er wat drek uit, ook was het zaakje behoorlijk dik.
Het is ruim 2 weken gezwollen gebleven en daarna ging het slinken.

Op advies van de dierenarts niet gespoeld, als het bloed bloed het schoon!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:31

heb vanmorgen een andere arts laten komen omdat ik het echt niet vertrouwde. Deze zei bij de eerste aanblik al: "oei dat is wel erg dik" ik heb nu voor 2 weken antibiotica meegekregen en moet nu tevens 2 keer per dag het scrotum wassen en dan de wonden uitspoelen met betadine zodat ze goed open blijven en zodat het ook van binnen uit wat schoon wordt. Hij heeft de wonden van binnen schoon gemaakt en er kwam echt heeeel veel vieze drap uit. Hij geeft tevens aan dat het nog wel 2 weken zo dik kan blijven dat hij hoopt dat het conservatief opgelost kan worden. Met andere woorden: als dit niet aanslaat moet ie onder t mes om zo al het necrotische (dode) weefsel te verwijderen etc. Zijn flanken zijn wat ingevallen en hij heeft nog steeds verhoging dus ik ben blij dat er nu ECHT wat aan gedaan gaat worden.
Ik ben nu overgestapt van dierenarts. Complicaties kunnen altijd voorkomen, daar heeft arts 1 totaal geen schuld aan. maar ik denk dat de nazorg veel adequater gekund had!
arts 1 en 2 spreken elkaar praktisch tegen, de ene zegt :ach beetje koorts is t probleem niet, andere maakt zich er wel zorgen om. Arts 1 zegt je hoeft er niet mee te gaan lopen hij staat toch op wei, de andere zegt dat k zoveel mogelijk ermee moet lopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:34

lopen is zeer goed er voor,ik zou zeker lopen als je de mogelijkheid hebt
_black_rose_ schreef:
heb vanmorgen een andere arts laten komen omdat ik het echt niet vertrouwde. Deze zei bij de eerste aanblik al: "oei dat is wel erg dik" ik heb nu voor 2 weken antibiotica meegekregen en moet nu tevens 2 keer per dag het scrotum wassen en dan de wonden uitspoelen met betadine zodat ze goed open blijven en zodat het ook van binnen uit wat schoon wordt. Hij heeft de wonden van binnen schoon gemaakt en er kwam echt heeeel veel vieze drap uit. Hij geeft tevens aan dat het nog wel 2 weken zo dik kan blijven dat hij hoopt dat het conservatief opgelost kan worden. Met andere woorden: als dit niet aanslaat moet ie onder t mes om zo al het necrotische (dode) weefsel te verwijderen etc. Zijn flanken zijn wat ingevallen en hij heeft nog steeds verhoging dus ik ben blij dat er nu ECHT wat aan gedaan gaat worden.
Ik ben nu overgestapt van dierenarts. Complicaties kunnen altijd voorkomen, daar heeft arts 1 totaal geen schuld aan. maar ik denk dat de nazorg veel adequater gekund had!
arts 1 en 2 spreken elkaar praktisch tegen, de ene zegt :ach beetje koorts is t probleem niet, andere maakt zich er wel zorgen om. Arts 1 zegt je hoeft er niet mee te gaan lopen hij staat toch op wei, de andere zegt dat k zoveel mogelijk ermee moet lopen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:21

hij krijgt 2 keer per dag hooi en dat leg ik verspreid in stapeltjes over de wei om wat lopen te stimuleren en als school t toelaat loop ik om de dag n half uur/3 kwartier met m. (beetje afhankelijk hoe laat ik klaar ben, lopen in t pikdonker vind ik geen goed idee)
Ben blij dat ik overgestapt ben! krijg net van de nieuwe arts een mailtje met verslag van anamnese, diagnose, behandeling en advies!! Ik weet waar ik aan toe ben en hoe t in elkaar steekt, geen geheimen geen gedoe:)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:31

staat hij alleen,want als ze samenstaan lopen ze over het algemeen ook meer.weet natuurlijk niet of dat mogelijk is voor je.wel goed dat je hooi versprijd om lopen te stimuleren.sterkte met je maatje
_black_rose_ schreef:
hij krijgt 2 keer per dag hooi en dat leg ik verspreid in stapeltjes over de wei om wat lopen te stimuleren en als school t toelaat loop ik om de dag n half uur/3 kwartier met m. (beetje afhankelijk hoe laat ik klaar ben, lopen in t pikdonker vind ik geen goed idee)
Ben blij dat ik overgestapt ben! krijg net van de nieuwe arts een mailtje met verslag van anamnese, diagnose, behandeling en advies!! Ik weet waar ik aan toe ben en hoe t in elkaar steekt, geen geheimen geen gedoe:)

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:50

Ik meld mij ook even,
Ik ben erg zenuwachtig. Ik heb gister mijn tinkerhengst naar de kliniek gebracht en daar blijft hij tot vrijdag.

NU ergens.. vanmorgen gaan ze hem castreren en ik ben zo zenuwachtig. Na de castratie zouden ze mij bellen hoe dat het is verlopen en eigenlijk gaat t over het algemeen altijd wel vlot en soepel bij hun.. maar toch kan ik het niet helpen dat ik t echt ENG vind !!

ik wacht op t telefoontje..

Hoe was t voor jullie toen je je hengst op ging halen en als ruin mee nam.. anders ??

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:56

Mijn hengsten zijn alle drie thuis gecastreerd. De pony staand en de 2 paarden liggend buiten op het land. De pony heeft wel wat last gehad van ontsteking nadien en 1 van de 2 paarden helaas ook, maar na antibioticum spuitjes was het gelukkig klaar. Bij één van beide paarden heb ik zelf geassisteerd, vond het erg interessant moet ik zeggen.