Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:49

fargo schreef:
Je zou jouw paard zijn bloed kunnen laten bekijken op cortisol maar ook op suiker etc.

Is dat ook met een urine onderzoek mogelijk? Cortisol en suiker .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:32

Volgens mij kunnen ze uit urine inderdaad ook wel een aantal dingen afleiden, weet het niet meer precies. Vlgs mij in ieder geval suiker wel.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:05

Afbeelding

Ben al een poosje niet op het forum geweest dus tijd voor een update. Zoals jullie op de foto kunnen zien gaat het erg goed met Dana. We zijn nu 10 maanden aan de pergolide en ook al maanden aan de AB ivm de wortels van haar kiezen die problemen blijven geven.
Maar het werkt nu (eindelijk) sinds april wel. Ze is vrolijk en behoorlijk fit. Ze heeft een mooie vacht en wordt ook weer lekker rond. Gelukkig want ze is erg mager geweest.
De zomer is natuurlijk ook wel een betere tijd voor onze cushing-moppies, maar ik hoop dat ze nu dusdanig op krachten is gekomen dat we straks beter de herfst en winter in gaan dan vorig jaar!

Sylvia80

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:06

P.s. voor het verschil, zie de foto die ik 11-5 op het forum plaatste!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:58

Stille meelezer hier: zo zeg wat een verschil. Geweldig!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:46

Zo Sylvia dat is echt een verschil!
Hoe oud is jouw fjord eigenlijk? En hou vaak heb jij deze zomer geschoren, of heb je dan niet?

Zo ziet Illo (21) er nu uit. Ik heb hem gisteren weer voor de 3e keer geschoren sinds april. Nu een jachtmodel vanwege hij dag en nacht op de wei staat.
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:14

Alweer een tijd niet gepost hier :o
@sylvia80 wat een verschil! Ziet er echt stukken beter uit :j

Die vacht is altijd een drama in de zomer... warina heeft dit jaar voor het eerst ook een wat langere vacht. Nog niet nodig om te scheren, maar ik merk wel dat ze niet het gladde strakke velletje heeft van vorig jaar.

Foto's van haar huidige velletje zijn hier te zien:
[ITP] de allerknapste 29+er itp

Merken jullie trouwens ook dat jullie oudjes minder goed tegen de warmte kunnen?
Rien iig wel, op de dagen dat het echt klam en warm was had ze het best zwaar... vooral omdat ze altijd aan het huppelen en gek doen is... haar heetheid zit d'r dan echt tegen.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:34

Onne kan ook niet tegen de warmte, hij heeft ook het nadeel dat hij zwart is .
De vacht van onne is mooi kort zonder te scheren.
Zal weer eens een foto van hem maken.
Jullie paardje zien er erg goed uit .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:55

Nou jullie paardjes zien er zeker goed uit hoor top houden zo +:)+

Zal ook weer eens een foto plaatsen, iedere keer als het goed gaat met Rava en ze strak in haar velletje zit gebeurt er iets en zijn er weer lange haren en beginnen we weer opnieuw. :D

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:58

@cynthiar: Dana is alweer 26 jaar! Vorig jaar twijfelden we of ze de 25 wel ging halen en zie haar nu eens!
Ik heb haar in april geknipt omdat scheren echt onmogelijk was met al dat haar. De rest is er uiteindelijk door verharing erafgevallen. Ze is wel al sinds feb aan een stuk aan het verharen, maar heeft nu wel een mooie, gladde en glimmende vacht.

@c_alsemgeest: Vorige zomer heeft Dana het heel zwaar gehad met warmte, toen had ze ook nog veel dikkere vacht, toen was haar koppie elke keer helemaal dondker van het zweet en haar hele lijf zeiknat. Vacht werd ook moeilijk droog etc. Nu met pergolide verhaart ze veeeeeeel beter en gaat het deze zomer gelukkig heel goed.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:07

Goedemiddag! Ook ik kom toch weer even in dit topic neuzen. Hoewel Perdy op dit moment eigenlijk prima gaat, blijf ik mijn twijfels houden betreft cushing.

Daarom hier de vraag of iemand een dierenarts in de omgeving van Zaandam (NH, in de buurt van Amsterdam) weet die echt ervaring heeft met cushing?

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:08

Kliniek Bodegraven is net Zuid-Holland daar zeggen ze verstand te hebben van Cushing. Ze klonken door de telefoon ook echt als of ze wisten waar ze het over hadden. Maar die komen niet aan huis, daar moet je naar toe. Wij willen ons paardje nu met zijn speciale beslag niet in de trailer zetten.

Ik heb afgelopen weekend foto's gemaakt bij de paardenkamp in Soest, ze hadden daar twee ijslanders waar van er 1 cushing heeft en de ander niet. Kan je erg goed de verschillen tussen die twee zien. Zal foto's plaatsen als ik tijd heb.

We zijn vandaag met magnesium en dat andere breeding spul begonnen. Ben benieuwd.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:03

Yellowfish schreef:
Goedemiddag! Ook ik kom toch weer even in dit topic neuzen. Hoewel Perdy op dit moment eigenlijk prima gaat, blijf ik mijn twijfels houden betreft cushing.

Daarom hier de vraag of iemand een dierenarts in de omgeving van Zaandam (NH, in de buurt van Amsterdam) weet die echt ervaring heeft met cushing?

Fijn dat het weer beter gaat met je Perdy, wat heb je gedaan/gegeven om Perdy beter te laten lopen?

Inmiddels is de DA ook bij Maron geweest en die heeft de urine onderzocht en daar kwam uit dat maron dus te veel op rantsoen staat. Hij is zichzelf aan het vergiftigen, moeilijk hoor DA eerst moest maron alleen hooi en mocht hij helemaal niets anders. Er zou een 150 kg vanaf moeten.( is 70 kg vanaf) Hij kreeg van mij wel vitamine erbij, verder alleen hooi. Nu dus brokken en dan moet hij weer willen gaan lopen.

Maar ook ik twijfel aan de diagnose, denk dat er meer aan de hand is. Moet een vergiftiging niet onderschatten natuurlijk, voorlopig nog geen verbetering te zien.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:14

Hoeveel hooi kreeg hij Jomaro? Ik zou een paard met mogelijke IR/cushing liever onbeperkt hooi geven dan de gok nemen om brok erbij gaan voeren. Als hij al onbeperkt of veel hooi kreeg + vitaminen dan kan ik me haast niet voorstellen dat hij zich aan het vergiftigen is door het dieet? Lijkt me dat er dan wel meer aan de hand is, want volgensmij moet een gezond paard daar prima op kunnen leven..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:35

Hij kreeg 3 plakken hooi per dag. Verder liep hij in een klein weitje. Dat kreeg hij de laatste drie maanden. In de winter was het onbeperkt hooi. Vitamine elke dag een schep. Toch gaf het urine onderzoek volgens de DA een vergiftiging aan.
Neem aan dat een DA weet wat je dan moet doen om dat te herstellen. Toch ben ik er niet gerust op hoor, denk zelf ook dat er meer is dan alleen de afwijkende waardes. Moet nu drie weken bijvoeren en dan moet er al duidelijk een resultaat zijn. Hij had eerder al een pijnstiller gekregen maar dat deed dus helemaal niets. Omdat het geen resultaat gaf is er een urine onderzoek gedaan.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:08

Jomaro; eigenlijk helemaal niets! de fysio is er een aantal keer bijgeweest en uiteraard de DA, de laatste raadde aan om haar gewoon lekker even een tijdje met rust te laten en dat heeft geholpen :) de eerste periode overdag buiten, 's nachts binnen, en nu dag en nacht buiten zolang het weer het toelaat :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:29

Sylvia80 schreef:
@c_alsemgeest: Vorige zomer heeft Dana het heel zwaar gehad met warmte, toen had ze ook nog veel dikkere vacht, toen was haar koppie elke keer helemaal dondker van het zweet en haar hele lijf zeiknat. Vacht werd ook moeilijk droog etc. Nu met pergolide verhaart ze veeeeeeel beter en gaat het deze zomer gelukkig heel goed.

Verharing ging dit jaar ook erg snel, maar het lijkt of de vacht 2 weken geleden weer wat dikker begon te worden.
Pergolide kan rien helaas niet krijgen, zoals ik al aan het begin van dit topic uit had gelegd ;) Haar vaten systeem en bloeddruk zijn daarvoor niet goed. En met haar heette en stressige karakter is dan het risico te groot op bloedingen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:48

Bij Evita wordt de vacht sinds ca 2 weken ook weer ietsje dikker. Nog lang niet dik, maar zo glad als op de laatste foto´s is het niet meer. Ze verhaart nu ook een klein beetje, toch al begin van de wintervacht misschien? Het is wel erg vroeg!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:27

Bij Perdy merkte ik het ook al ietsje moet ik zeggen! :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:04

Willy verhaart deze zomer echt K.U.T om het maar eens plastisch uit te drukken. We zijn nu al naar een hogere dosis pergolide gegaan en hij lijkt wel weer donkerder te worden en het verharen komt een pietsje op gang. Maar hij is echt weer lang en ook best wel krullerig en daardoor natuurlijk ook warm. Zit er stiekem over te denken om hem toch te scheren. Maar ben ook nog aan het hopen dat de extra pergolide de truuc gaat doen, samen met hoge temperatuur buiten...

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:31

Ja dat is zeker te hopen fargo. Is dat het enige dat je aan hem merkt? Of had hij meer verschijnselen dat je dosis hebt verhoogt?
Hoe gaat dat trouwens met het verhogen van de dosis? Ben benieuwd of hij dan ook last heeft van bijwerkingen zoals als je start met pergolide?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:39

Ik had het idee dat hij een paar dagen iets narriger was naar de rest van de groep omdat hij zich wellicht iets minder voelde. Maar hij is wel gewoon goed blijven eten gelukkig. En daarna leek hij weer rustiger en zelfs was zelfverzekerder te zijn. Met name zijn dikkere vacht en het weer oranje/goudachtig kleuren van zijn haar was aanleiding om de dosis te verhogen. Hij kreeg al die tijd ook minder dan de dosis die hij op basis van zijn gewicht zou mogen hebben en wilde niet dat hij nu door onderdosering meer last zou krijgen.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:44

Nee inderdaad, beter op tijd proberen met aanpassen dan te laat met alle gevolgen van dien! Succes!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:00

Fargo, wat balen dat Willy moeite heeft met zijn vacht.. Zeker met de warmere temperaturen die eraan zitten te komen, hoop ik dat hij snel wat haren eruit gooit! Op wat voor dosis heb je hem nu zitten?

Sylvia, wat ziet Dana er veel beter uit zeg!! Hoe gaat het nu met de kiezen, nog steeds aan de AB lees ik?

Ik ben vorige week weer gestart met rijden met Ivanka *\o/* . Ze gaf de laatste tijd echt aan dat ze er zin in had (liep gewoon naar de bak als we terug naar de wei gingen, dat soort dingen). Ze is ook echt superenthousiast, heerlijk! Nog even een beetje conditie opbouwen en dan binnenkort een bosritje, daar doen we het iig voor :) .

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:06

Hoi Tinne, Ja wortels van kiezen zijn een blijvend probleem. Zonder ingrijpende ingreep niet op te lossen en dat gaan we haar op haar leeftijd en in haar conditie niet meer aandoen. Gelukkig reageert ze nog steeds goed op AB. I napril laatste kuur geprikt, nu krijgt ze dagelijks 2x 2 schepjes door voer en dat gaat goed.

Geniet samen van het rijden, hoop dat jullie snel het bos in kunnen!