[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:51

Nou, ben al een poosje de melasse-vrije luzerne van Subli aan het voeren. Of liever gezegd, dat probeer ik want hij vindt het niet echt lekker. Elke dag vind ik een pluk luzerne in Macho's voerbakken, waar keurig netjes de muesli tussenuit gepeuterd is Rolleyes Ok, ik geef toe, zo doet hij ook lang over zijn eten, maar dat was toch niet helemaal de insteek Clown Toch maar op een luzerne met (een klein beetje) melasse overstappen dus, helaas pindakaas. Macho zou nog steeds wel iets mogen aankomen, maar hij zit wel ontzettend lekker in zijn vel momenteel. Ik heb ook het idee dat hij wat minder is gaan zuigen. Hij glimt als een dubbeltje en hij is zowaar aan het spelen geslagen met een jong paard. Het is om je te bescheuren, die ouwe is gewoon in zijn tweede jeugd beland! Ik voer nu Marstall, heb twee zakken Senior Plus op stal afgeleverd gekregen, prima service dus. Met een beetje mazzel gaat een voerhandelaar in de buurt dat merk nu ook verkopen.

Is er trouwens al een wiki-artikel over luchtzuigen? Ik heb het idee dat hier best vaak hetzelfde wordt verteld. Op zich ook logisch, het is een heel gedoe om een heel topic door te moeten ploeteren op zoek naar informatie. Het zou naar mijn idee best handig zijn als een aantal dingen die hier vaker verteld worden in de wiki zouden komen te staan. Hoe denkt de rest daarover?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:00

@JoT: laat hij de hele harde stengels soms liggen?? Doen die van mij ook, die vinden ze idd ook niet lekker. De cavia's daarentegen zijn er gek op en eten het als spagetti Haha!
Heb je al aan de Luzerne geroken, want er schijnen wat slechte balen in omloop te zijn. Die ruiken wat ranzig nl. Er loopt een onderzoek naar wat daar mis mee is in Haringam-lab in Wageningen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:09

Het 'gruis' eet ie inderdaad wel op, maar dat eet ie natuurlijk makkelijk met z'n muesli mee. Ik had de berichten over die slechte luzernebalen ook gelezen, maar met die van mij is volgens mij niets mis. Hij moet het gewoon niet, verwend mormel dat ie is Nors opkijken Dus DD als je interesse hebt in een bijna halfvolle zak luzerne voor je cavia's... Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:12

Soms moeten ze er ook gewoon even aan wennen. Die van mij eten het wel, maar soms eerst de Luzerne en soms eerst het hooi. In het gruis zit ook de meeste voedingswaarde. Die stengels is meer buikvulling en goed voor de darmwerking.
Je zegt zelf dat ie er best goed uit ziet nu.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:23

Ik voer het nu al een aantal weken, wennen kan het dan niet meer zijn lijkt me. De hoofdreden waarom ik luzerne door de muesli heen geef, is zodat hij wat meer te kauwen heeft. En dat bereik ik hiermee dus niet. Een stalgenoot voert andere luzerne, zal anders eens aan haar vragen of ik wat van haar mag 'lenen'. Beetje vergelijkend warenonderzoek.

En tja, ik vind dat ie er best aardig uitziet. Het is en blijft een scharminkeltje, maar ik ben redelijk tevreden zo. Hij glanst mooi en dat komt echt van binnenuit. Je blijft z'n ribben zien, maar het is geen Brooke Hospital paard en zijn flanken zijn weer aardig opgevuld. Maar ik zie 'm elke dag, dat scheelt ook wel natuurlijk, dat vertekent toch je beeld.

xanake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:06

Ik had nog een vraagje en ik denk dat het hier thuishoort!

Wij hebben een merrie op stal, en die zuigt lucht. Maar ze is ook hoogdrachtig en is nu al een week overtijd. Maar ze zuigt nu nog meer lucht dan anders en staat echt opgezwollen door het luchtzuigen. We zijn nu al 4 dagen aan het waken met de camera omdat ze zou moeten veulen, haar uier staat ook al redelijk gevuld.
Het valt ons op dat ze haar iedere nacht helemaal neerlegt, echt helemaal plat met haar poten gestrekt vooruit en ze snel ademt. Maar na een eindje staat ze terug recht en gaat ze weer gaan luchtzuigen, hierna legt ze haar terug plat, en kijkt voordurend naar haar buik.

Kan luchtzuigen veel invloed hebben op een bevalling of op een dracht? Iemand ervaring hiermee?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:08

mijn fjordje is een flinke zuiger, maar die heeft ook vorig jaar een veulen gehad!
maar die liep al wel vanaf 1 mei 24/7 in het weiland en is 21 mei pas bevallen... (en in het weiland zuigt mijn pony niet vanwege voldoende gras e.d.)

dus als het even kan zou ik haar gewoon lekker in het weiland zetten met alle ruimte! en weinig stress om te luchtzuigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:11

xanake daar heb ik nog nooit ook maar iets over gehoord! Je merrie zal door de naderende bevalling en mogelijke bijbehorende pijntjes misschien wel extra luchtzuigen, maar dat luchtzuigen van invloed is op de bevalling en dracht, nee dat denk ik niet. is bij mijn weten ook nooit onderzoek naar gedaan. Mijn merrie zoog niet extra bij haar dracht en het zuigen heeft ook zeker geen invloed gehad...

xanake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:12

@CindyUniek: ze zuigt even veel lucht in een weide vol gras en zelfs wanneer ze gezelschap krijgt blijft ze luchtzuigen. Normaal niet zoveel hoor, maar sinds de laatste 2 weken zuigt ze haar echt serieus vol! We denken dat het veulen begint te spartelen en wat ongemak veroorzaakt. Is jouw merrie gemakkelijk bevallen? En ze is dus ook wat over gegaan? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:15

xanake schreef:
@CindyUniek: ze zuigt even veel lucht in een weide vol gras en zelfs wanneer ze gezelschap krijgt blijft ze luchtzuigen. Normaal niet zoveel hoor, maar sinds de laatste 2 weken zuigt ze haar echt serieus vol! We denken dat het veulen begint te spartelen en wat ongemak veroorzaakt. Is jouw merrie gemakkelijk bevallen? En ze is dus ook wat over gegaan? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

ze was maar een paar dagen overtijd 4 ofzo
mijn merrie is helemaal alleen bevallen! je zag niks aan haar uier en de volgende dag stond dj ernaast Haha! ze stond nog gewoon met mijn andere paard samen en is allemaal goed gegaan!
ik heb ze 2 weken 's nachts op stal gehad en overdag samen in de paddock en toen gewoon de groep in gegooid.... toen ze wat meer gewend was aan haar veulentje wilde ze als ze op de manege was wel weer gaan zuigen, maar heb ik voor de zekerheid band om gehad... wilde het risico niet lopen dat dj het over zou nemen van zijn moeder!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:22

Heeft iemand van jullie ook ervaring met Subli EM en luchtzuigers? Ik zit er over te denken om het te mengen met muesli en luzerne. In hoeverre is vetrijk voer goed voor luchtzuigers? In de folder van Subli staat dat het goed is voor paarden die wat schraal zijn en koliekgevoelige paarden.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:25

@Xanada: Klinkt als proefdraaien. En ik denk dat het inderdaad door het ongemak komt dat ze meer lucht zuigt. Myrdal (die niet luchtzuigt) was de laatste week helemaal kapot van de dracht. Dus kan me voorstellen dat jouw merrie dat ook is en daarom meer luchtzuigt.
Maar Myrdal was 19 dagen overtijd, dus daar zou ik me nog geen zorgen over maken.

Tes heb ik gek genoeg weer van het hooi over gezet op kuil. Klinkt heel raar, maar van het hooi ging ze veel meer luchtzuigen. Niet omdat het hooi slecht was, maar omdat ze het niet at omdat ze kuil lekkerder vindt.
's Avonds laat hooi voeren komt er nog wel een dikke plak gewoon hooi bij zodat ze de hele nacht wat te knabbelen heeft en zo gaat het weer goed.
Ik heb het echt wekenlang geprobeerd, maar het werkte echt niet. Ze at het niet, werd gefrustreerd dat zij geen kuil had en de rest wel en ging dus fanatiek staan zuigen. Vervolgens piste ze over het hooi en kon ik het weggooien.
Ze is morgen 270 dagen drachtig, dus wil dat ze voldoende eet, dus nu maar zo. Ze zuigt weer minder en lijkt weer happier.

@Jamike: mijn merrie krijgt geen Subli EM, maar gewoon pure EM over het voer, dat bevalt prima.
Ze zuigt tijdens het muesli voeren praktisch niet meer.
En nu met de kuil erbij helemaal bijna niet meer. Ik ben heel tevreden Knipoog

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:00

ik heb een vraagje via iemand anders..
haar paard en iemand anders paard(die hun verzorgen) doen allebei luchtzuigen.. het gebeurt alleen na het rijden..
Hun zijn de enigste 2 die regelmatig rijden.. bijna elke dag..
ze hebben allebei al jaren dezelfde brok..
en ze doen het puur alleen na het rijden...

ze stressen bijna helemaal niet.. ze krijgen nog geen kwart brok per dag.. ze staan wel lang op stal.. maar dit
is al heel hun leven gewoon in de winter op stal, en anderhalf uurtje per dag in de wei of paddock..
maar dit zijn ze al heel hun leven gewend..
ze zijn 5 en 6 jaar.. en ze doen het pas sinds 2 weken...
ik denk zelf dat het misschien door verkeerde training kan zijn(beetje in de krul)..
heb namelijk zelf een luchtzuiger die het bijna nooit meer doet

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:13

wat zijn de gevolgen van luchtzuigen? (vraag voor schoolonderzoek)

misschien staat het wel hier overal tussen maar heb nu geen tijd om op te zoeken..

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:22

Lekker makkelijk Lindy... Google of Wiki even op luchtzuigen en je komt ook een heel eind.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:26

jaa heb ook al heel wat na gezocht...maar misschien zijn er wel nog meer gevolgen...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:10

LiiNd_Y schreef:
jaa heb ook al heel wat na gezocht...maar misschien zijn er wel nog meer gevolgen...

even goed lezen in de beginposten Knipoog
er zijn geen gevolgen van luchtzuigen. het enige wat je kan krijgen is een paard met wat kortere tandjes, wat beschadigd houtwerk waar ze zich op vast zetten en wat gefrustreerde stalgenoten. Clown

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:06

En ik heb gefrustreerde Bokt genoten, omdat het stroomdraadje op het waterbakkie zo goed werkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:44

Goh Arieben laat zich weer eens zien met een zeer nuttige en waardevolle post... *zucht* Ja Ariebren...wij zijn echt gefrustreerd hoor Rolleyes Het enige dat ik heel erg triest vind, is dat IMO jou paardje de dupe is van het feit dat jij je simpelweg overduidelijk niet hebt ingelezen in het hele probleem...

Liindy_Y er staat heel erg veel hier over luchtzuigen. Ik heb zelf veel wetenschappelijke onderzoeken gelezen en zelf een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar luchtzuigen, dus ik zou zeggen zoek mijn berichtjes hier eens op. Of die van Anya...dan heb je al heel veel informatie! En ook een aantal anderen hebben uiteraard goeie bijdragen geleverd. Ja Beetje zoeken mag ook wel voor je school hoor...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:47

Ik heb maar even op de TEM-knop gedrukt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:48

@Ariebren: had jij nu al uitgezocht waarom jouw paard lucht zuigt?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:49

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling dat dit een reltopic gaat worden. Goedbedoelde adviezen zijn fijn, maar plaats geen adviezen om te rellen aub.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:57

Ik vroeg me af of meer paarden hier knarsentanden en luchtzuigen? Ik heb namelijk bij mijn paard het idee dat dit samenhangt. Ik heb hem nu namelijk een band om gedaan (dit is geen oplossing, maar omdat hij niet wilde aankomen heb ik dit als tijdelijke oplossing tot ik weet wat er aan de hand is) hierdoor kan hij dus niet meer luchtzuigen, maar knarsentanden doet hij nu ook niet meer.
En als iemand dit herkent, wat zou dan eventueel een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:59

Wou even vermelden, dat ik mijn pony die deed luchtzuigen verkocht heb.
Had een tijdje geleden hier een reactie geplaatst dat het zo lastig was, omdat iedereen daarop deed afknappen. Hij staat nog altijd bij ons op de manege, een lief meisje heeft hem gekocht Ja

een stroom draadje om de waterbak?
als je het zo goed vind werken dan doe lekker je ding, maar probeer andere mensen hier niet in te betrekken. Dadelijk denkt nog iemand werkelijk dat het goed is Dromen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:24

Larissa wat fijn dat je pony verkocht is aan een lieve eigenaar Ja
Ik moet zeggen dat ik echt zonder problemen weer een luchtzuiger zou kopen. Ze zijn vaak wat goedkoper en lopen er net zo goed om. En bij mij hebben ze het goed omdat ik er geen last van heb Haha!