[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:12

Hoe help je hem dan? Tong uitsteken

Luxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:59

sorayalover1 schreef:
Hoe help je hem dan? Tong uitsteken

2x per jaar reinigingskuur (Groene leem en Silsterk), in februari beginnen met Pollen Extra Veterinair, kruidenmuesli voor ondersteuning luchtwegen. En bij "ongunstig-pollen-weer" proberen zoveel mogelijk 's avonds te rijden, dan heeft hij minder last.
Vriendjes zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:49

ap heeft ook heel lang kruidenmuesli gehad die van Havens? reformmuesli,maar ik vond hem er sloom door worden dus ben ik nu over gestapt naar de sportmuesli van Havens..
merk tot nog toe geen verschil,wel is hij dus veel opgewekter en voorwaarts Tong uitsteken

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:38

Vraagje: ik belde net de DA en legde mijn vermoeden bij haar neer, dat ik denk dat mijn pony misschien wel eens last zou kunnen hebben van een pollenallergie. Zij gaf aan, dat wanneer een paard pollenallergisch is, dat het kortademig is. Geldt dit voor jullie paarden ook?
Mijn pony reageert ontzettend heftig op insecten in het algemeen, begint ontzettend met zijn hoofd te slaan. Verder, zodra ik 'm aan het werk zet, begint ie te flemen met zijn lip omlaag en wil met zijn neus aan zijn been krabben. Verder heeft ie bijna dagelijks wat nat vocht uit zijn neus, tis geen snot. In het weiland heb ik 'm nog niet zien schudden. Tandarts is al geweest en als ik uit de insecten omgeving weg ga, houdt het schudden op, maar het beenkrabben en het flemende lipje blijft.
Ik heb 1 keer met een netje gereden en dit leek goed te gaan. De volgende dag ben ik met hetzelfde netje gaan rijden, hij leek zich aan het netje te irriteren en wilde het alleen maar af!
Ik zit er aan te denken om een plukje haar naar Josefien te sturen en met Pollen extra veterinair te beginnen. Wat denken jullie ervan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:42

Mijn pony schud niet als hij aan het werk is, zou hij wel echt last hebben van het headshaking syndrome?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:46

sorayalover:
in wat voor omgeving rijd jij?
wat is daar anders dan op de andere plekken waar je paard wel schud?
bepaalde bomen,strooisel etc....

ninawodina:
ap is ook vaak kortademig, vooral bij warm weer zie ik hem nogal es behoorlijk zwaar staan ademen,hoesten doet hij nooit.
dat vocht lijkt me normaal,alle paarden bij ons op stal hebben dat nu.
als jouw dier heftig reageerd op vliegen dnek ik eerlijk gezegd dat een behandeling voor pollen weinig zal helpen.
vliegvrij rijden zal ook wel erg moeilijk worden.
is t een idee om met zo'n viegenfrontriem te gaan rijden?
weet niet of dat helpt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:56

Ik rijd gewoon in een stoffige bak haha en er staan dezelfde bomen als op het stukje waar hij buiten staat.. Ook als ik hem los in de bak zet begint hij te schudden maar als ik erop zit of hij aan de longe zit weer niet??

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:10

poeh, rijden was gister geen pretje...
Kindnes had weekje vrij af gehad... dus lekker heet..
Maar ooh ohh wat een jeuk had ie...
Schudden heeft ie niet veel gedaan, maar de grond was wit van de pollen... niet leuk meer... had er zelf ook last van...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:20

kan een paard het zo opeens krijgen dan pollenallergie,want ik ga er op af dat het ligt aan de ongedierte,en ze doet alleen in het bos ze heeft steeds jeuk aan de neus dan onder het rijden briest dan en schudt met hoofd kan dan ook niet normaal galoperen of draven hoe kom ik erachter of het dat is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:54

sorayalover1 schreef:
Ik rijd gewoon in een stoffige bak haha en er staan dezelfde bomen als op het stukje waar hij buiten staat.. Ook als ik hem los in de bak zet begint hij te schudden maar als ik erop zit of hij aan de longe zit weer niet??

mooiste zou zijn als je een filmpje zou maken ,dan kunnen we zien wat ie doet.
wel apart dat ie t dus los wel doet en met rijden niet...nou ja alleen maar prettiger toch?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:32

Ja wel prettig ja!
Je bedoelt een filmpje over hoe hij schudt met zijn hoofd en zijn neus afveegt enzo? Wil ik wel maken morgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:00

ja een filmpje van wat hij nou precies doet,wie weet zien wij hier er nog wel iets heel anders bij.
vind ik zowiezo wel interresant om te zien Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:05

Haha oke! Hij doet het heel raar alsof er een knik ofzo inzit ja heel moeilijk uitteleggen als ik het vandaag zie en ik kan het op de film zetten zal ik het doen Knipoog

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:49

Ik kom er dus geloof ik net achter dat mijn pony ook pollenallergie heeft.. Verdrietig
Ze heeft er nog nooit last van gehad, maar sinds 2 weken (precies vanaf wanneer het lekker weer werd) schud ze ook heel erg met der hoofd (niet alleen met rijden).
Ook briest ze vaak, jeukt ze aan der voorbeen, schuurt ze met der neus over de grond en ook gewoon aan mensen of dingen proberen te jeuken.
Ik dacht eerst dat het van de vliegjes was, maar dat kan gewoon niet want er zijn vaak amper vliegjes in de lucht.

Ik heb maar een paar bladzijde van het topic gelezen de rest doe ik binnenkort, want voor alle 78 blz heb ik nu geen tijd.
Maar eigelijk wil ik graag weten wat jullie van mijn verhaal vinden en of ik er iets aan kan doen?
Ik heb al paar keer fysio gelezen en wat middelen ertegen?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen, maar ik ben eigelijk wel blij dat ik nu weet wat het is want ik werd een beetje wanhopig van dat geschud. Clown
Ik kan echt niet meer normaal rijden.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:58

Schudden jullie paarden nu ook zo erg? Die van mij namelijk wel. De DA heeft sinds kort vastgesteld dat mijn paard ook last heeft van headshaking syndrome (mijn verhaal staat op pagina 76)
Bij mijn paard heeft het denk ik echt met de pollen en zonlicht te maken. Overdag schud ze erger dan 's avonds en nu het zo droog en stoffig is, schud ze nog erger. Een netje voor de neus helpt wel een heel klein beetje, maar toch schud ze nog hevig. Ik wil mijn paard laten testen op allergieën door Josefien en misshien nog een osteopaat laten komen. Hebben jullie verder nog tips? De meeste andere oorzaken heb ik namelijk uitgesloten, tandarts is geweest en harnachement is ook goed. Ook schud ze heel erg als ze los loopt in de longeerbak, dus het is ook geen rijtechnisch probleem (heb trouwens al een paar weken niet gereden ivm artrose). Alle tips en info zijn welkom!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:00

Die van mij schudt bijna niet meer! Volgens mij was het toch verveling dan? Want er word nu veel meer mee gedaan Bloos
Maaarr.. Waar komt dat neus schuren en het vele briezen dan vandaan? Ook dit is wel wat minder geworden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:57

nou hehe,ap heeft vandaag eindelijk ongelooflijk lopen schudden Haha!
fijn een buitenrit gemaakt en met opzet een redelijk groot bos opgezocht
ik zat er al op te wachten, grappige is dat hij begon op een plek waar ze bezig geweest waren met mest uitrijden op het land.
later stopte hij weer tot we echt in het bos waren en toen heeft ie echt vreselijk lopen schudden.
tot we bijna terug waren en helemnaal uit die bomen toen stopte hij er acuut mee Haha! Haha!

nou ja, bos is dus trigger bij hem,die bomen staan niet bij zijn wei nu dus dat verklaard waarom hij thuis nog steeds niet schud Knipoog

Sjoyceje: denk dat je wel heel goed bezig bent.
josefien kan zeker helpne bij vaststellen of er pollenallergie is en welke planten het zijn, werkte bij mij in elk geval wel zo goed dat ik nu echt ook kan merken wanneer ik kan verwachten dat ap gaat schudden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:51

Tot mijn grote verbazing ging hij vandaag rond een uur of 5 weer klapperen met zijn lippen en schudden.

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:14

OPROEP

Is er iemand die een paard heeft, die alleen schudt als het druppelt/regent?

Ik heb zelf een "regen-shaker". Dit is van de een op andere dag begonnen. Ze is volledig onderzocht in een kliniek maar er is niets gevonden. Ze is al diverse keren behandeld door een osteopaat, echter zonder resultaat. Haar gebit wordt regelmatig nagekeken en eventueel gevijld. Op dit moment ben ik bezig met homeopatische druppels waarvan het evt. resultaat nog moet afwachten...

Waar ik ook kom, niemand heeft van deze manier van headshaking gehoord en niemand kan me helpen. Daarom deze oproep.

Ik ben benieuwd!!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:46

Hier heb je een!!
Mijn paard is ook een regen shaker.
In de regen is ze niet te berijden. Ik ben al jaren mee bezig en het rijden als het regent kan ik vergeten.
Zij kan al de aankomende regendruppeltjes voelen..
Ik denk dat de zenuwen in het hoofd te overgevoelig reageren op de prikkels.
Soms is een blokade op atlas de oorzaak.

Mijn paard heeft verder ook een pollen allergie en allergische rhinitis ( door de allergische reactie zwellen de slijmvliezen zodat zij moeilijker ademt).
Het begon met het krabben van de neus, jeuk in de mond, tik slaan met het hoofd op de kleine buiten prikkels.
Schudden in de regen en moeilijke hoorbare adem in de zomer.
Zij is in 2006 3x behandeld door een cranio-sacrale osteopaat (had de blokkade op de atlas) en dit jaar nogmaals.
Zij schudt nu minder met hoofd (heeft ook lang niet geregent) - vandaag probeerde ze haar hoofd naar beneden en naar de borst op te rollen en te beschermen.
Verder geef ik de druppels van Josefien (allergie hooi, stro, mijten, graspollen).
Reactie op de regen blijft.

Kun je aub vertellen wat voor druppels heb jij?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:55

jdk schreef:
OPROEP

Is er iemand die een paard heeft, die alleen schudt als het druppelt/regent?

Ik heb zelf een "regen-shaker". Dit is van de een op andere dag begonnen. Ze is volledig onderzocht in een kliniek maar er is niets gevonden. Ze is al diverse keren behandeld door een osteopaat, echter zonder resultaat. Haar gebit wordt regelmatig nagekeken en eventueel gevijld. Op dit moment ben ik bezig met homeopatische druppels waarvan het evt. resultaat nog moet afwachten...

Waar ik ook kom, niemand heeft van deze manier van headshaking gehoord en niemand kan me helpen. Daarom deze oproep.

Ik ben benieuwd!!

Is hij ook al door een 'holist' doorgemeten/bekeken?

Die van mij is juist blij als het regend, dat betekend voor hem 'geen last van schudden'.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:38

Ellepel: Ja dat denk ik ook, veel meer kan ik denk ik niet doen.

Ik ben ontzettend blij dat het vandaag eindelijk weer regent. Ik denk dat mijn merrie nu juist minder gaat schudden, vanavond dus maar ff kijken hoe het gaat. Laat het wel weten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:37

ik bedenk me net ineens...ap schud dus niet,nou ja afgelopen zondag dan wel.
maar...hij staat niet in gras! alle andere jaren wel,maar op deze stal is er nog geen gras.
t moment waarop hij begon te schudden was toen we door een graspad liepen, hij stopte dus ook toen we weer bijna terug waren...
ik dacht eerst de bomen,maar die staan rondom zijn wei eigenlijk ook wel( wel andere soort maar toch)

hij is ook getest op allergie voor gras en daar kwam ook wel het een en ander uit, maar kwam echt net pas in me op dat ik besefte dat hij dus niet in gras staat..
hopelijk is dat de verklaring voor zijn schudvrij zijn Haha!

nou ja en als ie wel weer gaat schudden, hahaha dan hebben we pech Tong uitsteken

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:27

Heeft iemand hier van de 'Schudders' ervaring met de MSM geven?

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:56

Jirina: ik weet niet wat er in die druppels heeft gezeten maar het werkt in ieder gaval niet, helaas. Afgelopen zaterdag is een chiropractor langs geweest. Zij heeft geconstateerd dat er erg veel spanning in het hoofd zit. Misschien dat dat ermee te maken heeft... Wat heb jij tot nu toe allemaal geprobeerd?

Singasong: Een holist heb ik nog niet geprobeerd. Ik ken ook geen mensen in de buurt die zich daarmee bezig houden. Een holist is toch een persoon die zich bezig houdt met shakra's? Ik zit nog wel over Reiki na te denken (dit heeft met energievelden te maken) of acupunctuur.