Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:20

Binck8 schreef:
Hier voorzichtig positief, paardje heeft vandaag weer redelijk gegeten. Niet alles op maar wel het grootste gedeelte.
Geen verhoging qua temperatuur.

Evengoed heb ik de tandarts gevraagd binnenkort te komen, even alles weer checken en schoonmaken. Denk dat ik deze truck standaard 2x per jaar ga vragen.

Hoe vaak hebben jullie de tandarts over de vloer?

Aangezien hij een hartaandoening heeft is verdoven en lastig iets. Hij krijgt als Fries sowieso maar voor 400/450 kilo, bij meer wordt zijn hartje en beetje te spannend zeg maar. Maar ik vind het nu ook al spannend gewoon...

Wat een zorgen. Wel fijn dat hij iets heeft gegeten.

Hoevaak de ta komt hangt er van af. Had altijd 1x per jaar, maar m'n pony is vorig jaar 4x gecheckt ivm in de gaten houden van een losse kies. En mijn grote merrie 5x doordat ze proppen bleef maken en diastases steeds moesten worden schoongemaakt.

Door de diastases en ouder worden zegt mijn ta iig elk half jaar checken. En als ze klachten hebben eerder.

Lastig lijkt het mij wel met een hart probleem.... qua verdoving. Maar tand problemen in combinatie wil je ook niet hebben, want heb wel eens begrepen dat tand ontstekingen samenhang hebben met het hart? Weet niet precies hoe dat zit.
Maar dat lijken me lastige afwegingen omdat hij nu toch ooo weer last van z'n gebit heeft :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 07:24

Ik laat hier de paarden altijd voor in de borst enten. Maar ook de jonkies zijn er wel eens een dag wat min van. Dat is het hele idee ook toch? Dat ze beetje ziek worden en dan zelf antistoffen maken. Alleen wel sneu als ze er echt ziek van worden, maar dan alleen maar fijn dat ze dan geënt zijn en daarna antistoffen hebben ipv echt echt echt ziek worden.

Ik ben inmiddels wel helemaal klaar met die oliebol oliebol sneeuw. Nu is er vannacht nog weer best wat gevallen :/

Oh en mijn oudste dame gaat 2x per jaar naar de tandarts. Dat is met name vanwege haar slokdarm, als ze goed kan kauwen dan kan het ook goed door de slokdarm is mijn principe. Soms hoeft er ook niets te gebeuren of maar iets heel kleins. Maar dan toch fijn dat het gecontroleerd is.

Mijn bijna 4 jarige gaat ook 2x per jaar inmiddels. Die heeft steeds fors scherpe punten op de kiezen en is nog steeds aan het wisselen. Haar 15 jarige moeder gaat maar 1x per jaar.
Ik heb nog 2 bijna 2 jarigen staan, die gaan vanaf dit najaar voor het eerst, zal wel dure business worden zo :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 08:57

Wat vervelend binck dat slechte eten. Ik kom net uit die fase en vond het verschrikkelijk. Ik bleef van alles en alle soorten voer aanbieden om te kijken wat hij wel at tot het opgelost was. Hij was in een paar weken 30kg afgevallen..

Hier met enten geen last. Terwijl mijn jonge en vitale bijrijpaard er altijd ziekig en zielig van wordt. We laten ze ook altijd in de borst spuiten voor als ze een verdikking krijgen.

Tandarts doe ik op gevoel. De ene keer is dat eens in het jaar en soms na 3-4 maanden al weer. Of nouja op gevoel, ik kijk naar mijn paard. Meestal zie ik er wel iets aan en dan moet er wat gebeuren maar als hij goed eet en ik zie niks geks dan ga ik niet meer laten vijlen ‘omdat het eens in de zoveel tijd moet’. Dat zegt mijn tandarts ook. Als hij goed eet is het goed en dan niet er aan zitten meer op die leeftijd.

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:11

TA hier meestal jaarlijks, maar kan ook wel eens een paar maanden meer worden als ik zelf niet zo goed ben.

@binck: lastig probleem verdoven en hart... is zonder verdoving niet te doen ??

Hier begint de sneeuw aardig te slinken, nu de rugpijn nog, dan kan ik de hooibakken weer gebruiken.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 14:53

DubbelFun schreef:
@binck: lastig probleem verdoven en hart... is zonder verdoving niet te doen ??

Deels, eerst wordt alles bekeken en gevoeld zonder verdoven. Maar als er dan behandeld moet worden is het wel even nodig omdat hij anders behoorlijk tegengewerkt met zijn hoofd en hard knauwen op de sper... Dat geeft hem ook wat stress natuurlijk en dat is ook niet wenselijk voor zijn hart.
Het blijft een beetje zoeken maar een echte ideaal is er niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 16:38

Dat is idd een probleem, kiezen uit 2 kwaden dus.

Ik vind het nog steeds vies koud buiten en Jasmijn lijkt steeds chagerijniger naar Boon te worden. Ik hoop niet dat die het zat wordt en ze eens uit gaat halen.

Mijn rug vind uitmesten nog steeds niet leuk, maar ik bedacht me dat ik nog ergens zo'n elastieken heupband had liggen en dat hielp best wel wat. Dus die houden we er maar even in :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:54

Die van mij hadden vandaag een feestje,Kelly had het draadje naar het stukje gras losgedrukt en ze hebben heerlijk lopen grazen.
Mijn ruin was echt net een skippybal met pootjes er onder,die was helemaal opgeblazen _O-
Komt wel weer goed,maak ik me geen zorgen over.

Rugpijn ja vervelend, hier ook dagelijks.
Beetje kalm aan doen en hopelijk gaat het morgen wat beter :(:)

Tandarts, jaarlijks hier :j

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 21:16

Showtime heeft de afgelopen 2 dagen binnen gestaan met de sneeuw. Niet mijn voorkeur maar omdat hij sinds kort op aluminium ijzers staat ipv gewone nu maar wel. Vandaag na tip van de smid wel met polymorph korrels een soort zooltje in het ijzer gemaakt en nu kan hij als het goed is morgen gewoon weer naar buiten. Met zijn gewone ijzers stond hij eerder wel altijd in de sneeuw, hij is namelijk erg handig in het weg krijgen van de klompen onder zijn voeten.

Afbeelding

Ziet er wat gek uit maar zolang het werkt ben ik tevreden. Heb hem liever niet zoveel binnen want dan word hij zo stijf. Verder komt de TA hier tot nu toe nog maar 1x per jaar. Ik heb het geluk dat Showtime een super goed gebit heeft nog ondanks zijn leeftijd. Hij is nu 27 maar er is 2 jaar terug alleen een half stuk kies uit gegaan wat gebroken was en los zat maar verder heeft hij alles nog.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 22:10

Oh geven alluminium ijzers ook net zoveel klompen als gewone ijzers? Dat is wel jammer. Ben benieuwd of dit gaat werken!

Dubbelfun, balen dat je rug nog zo blijft miepen, maar fijn dat die band wel iets verlichting lijkt te geven :(:)

Wat een sneeuw weer bij sommigen! Hier was het na een dagje ook wel weer weg gelukkig dat mini laagje... Het is wel waterkoud :brr:

Vandaag controle van de DA bij mijn pony. Begin van de week had ik al gebeld voor een checkup en ik had toen nog niet echt een goed gevoel. Woensdag de laatste x puffers gegeven. Ze knijpt sinds dinsdag wel een stuk minder, toen zag ik pas echt verschil, maar het hoesten blijft nog wel. Gelukkig was de check wel goed, en was ze zeer tevreden omdat er op de longen bijna niets meer te horen was terwijl 2 weken terug er echt veel herrie was. Nu kijken hoe het gaat zonder de puffers. Volgende week wel nog een kuurtje ventipulmin als de hoest zo aanwezig blijft. Maar ik ben erg blij, want ik had er 2 weken terug wel een beetje een hard hoofd in....

De grote gaat ook wel aardig. Ze loopt lekker en van de week dacht ik, waarom niet kijken hoe ze weer wat meer draf werk wilt oppakken. Begin van de week ging dat goed. Vandaag mepte ze linksom toch weer een aantal keren boos uit met rechtsachter. Aan die zijde zit ook in haar rug het artrose puntje waar ze 2x voor is ingespoten, en blijkbaar geeft dat toch wel irritatie dat ze het los moet trappen? Of uit neidigheid een keer uitslaat? Misschien dan toch niet zo'n goed idee om de draf weer wat uit te bouwen. Ik dacht, misschien kan ze dan binnenkort weer een keertje mee langs de fiets. Want in het koppie wilt ze wel graag. Eens kijken hoe dit zich de komende tijd ontwikkeld. Als het niet gaat, dan gaat het niet, als ze niet wilt, dan is het ook goed. Niets moet, maar als ze wilt mag het wel :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:05

Ja lastig is dat het met ijzers en sneeuw.
Die van mij krijgen ook van die klompen onder de voeten,maar dat valt er zo weer onderuit.
Dit is echt een mooie oplossing zo.

Krijg je het er wel weer makkelijk onderuit .of blijft het de hele tijd zitten?

Tancreda, gelukkig gaat dat het de longen ook een beetje de goede kant op.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:36

Ik ben wat dat betreft toch blij dat Sakyr niet op ijzers staan. Die van jou zien er wel supersonisch uit.

Fijn dat de zorgen rondom de gezondheid weer minder worden.

Nogmaals: op naar de lente!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

@DoCumera: Leuk die zool-inlages van polymorph korrels :) Ik gebruik ze om mijn partiële tandprothese passend te houden :)

@marleen_88: de lente kan mij ook niet vroeg genoeg komen. Hopelijk in maart weer een paar van die lekker warme dagen :)

@Tancreda4: pony gaat gelukkig goed, grote nog iets problemen. Altijd moeilijk als het koppie nog wel wil, maar het lijf niet.

Hier zijn de grote hooibakken weer sneeuwvrij, dus de paarden een plezier gedaan en het hooi daarin gedaan. Allebei maar wel de jassen aangelaten, want echt droog was het niet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21 min geleden

Volgens de voorspellingen komt er weer sneeuw en vorst aan. Zijn jullie alweer voorbereid?

Wij hebben vandaag in ieder geval lekker gewandeld. Afbeelding
De crossmotoren waren toch wel interessant.