PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:46

Ik heb nu de pavo inshape gekocht, bedankt voor de tip Spenk. Dat hoge eiwitgehalte maakte mij blij, en daarnaast het lage calciumgehalte ondanks het feit dat er luzerne in zit.

Ik heb van de week mest opgestuurd naar den Hoek, omdat mijn paard af en toe onverklaarbare pijnaanvallen kreeg. Het leek geen koliek, maar ook geen bevangenheid. Mijn dierenarts kon er niets mee.
Dus ondanks dat ik er sceptisch over ben, heb ik toch deze stap genomen. Voor mij een verrassende uitslag. Naast dat hij insulineresistentie heeft, wat ik eigenlijk wel wist, en wat problemen in de darmen, wat ik eigenlijk ook wel wist omdat zijn mest altijd net iets slap is, blijkt hij nierproblemen te hebben en een vermoeden van nierstenen. Erik Laarakker zei dat hij daarom die pijnaanvallen kreeg. Hij noemde het nierkoliek. Heb vandaag de spullenboel binnen gekregen. Ik hoop dat dit gaat helpen!

PSSM2 vind ik al ellendig genoeg......

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:05

Eveline5 schreef:
Hoi Jaan81,
Ik woon net over de grens en kan het volgende voer in Duitsland bestellen en het gaat mijn PSSM2-er sindsdien veel beter.
https://www.okapi-online.de/grundversor ... sette.html Er wordt alleen aanbevolen als je paard slokt dat je het inweekt.
Ik had er nog nooit van gehoord maar mss dat je het ook niet kent. Helaas vind ik met een snelle search geen Nederlandse aanbieder.
Gr. Eveline

Ik ga er eens induiken of het voor PSSM1 ook geschikt is, bedankt.

Jeetje Marloezz, dat klinkt heel naar voor je paardje. Kan dat een gevolg zijn van de pssm of staat het er compleet los van?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:13

Marloezz schreef:
Ik heb nu de pavo inshape gekocht, bedankt voor de tip Spenk. Dat hoge eiwitgehalte maakte mij blij, en daarnaast het lage calciumgehalte ondanks het feit dat er luzerne in zit.

Ik heb van de week mest opgestuurd naar den Hoek, omdat mijn paard af en toe onverklaarbare pijnaanvallen kreeg. Het leek geen koliek, maar ook geen bevangenheid. Mijn dierenarts kon er niets mee.
Dus ondanks dat ik er sceptisch over ben, heb ik toch deze stap genomen. Voor mij een verrassende uitslag. Naast dat hij insulineresistentie heeft, wat ik eigenlijk wel wist, en wat problemen in de darmen, wat ik eigenlijk ook wel wist omdat zijn mest altijd net iets slap is, blijkt hij nierproblemen te hebben en een vermoeden van nierstenen. Erik Laarakker zei dat hij daarom die pijnaanvallen kreeg. Hij noemde het nierkoliek. Heb vandaag de spullenboel binnen gekregen. Ik hoop dat dit gaat helpen!

PSSM2 vind ik al ellendig genoeg......

Wat zijn kenmerken van IR dan?

Jaan81

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:29

Die van mij is ook IR, getest en gediagnosticeerd toen ie bijna 5 was.
Hij schuurde, zodra hij op de wei stond, alles kapot. Echt, zaten geen manen meer aan, zelfs op z'n buik lag 't open... Harde manenkam ook, kon niets hebben wat kriebelde.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:11

Jaan81, ik denk dat het er los van staat, dat nierprobleem. Zou niet weten hoe dat op elkaar in kan werken.

Elin, IR is bij de mijne best duidelijk te voelen door de harde manenkam. Die hoort veel zachter te zijn. IR zou trouwens wel samen kunnen hangen met PSSM2, mijn paard heeft ook n/Px, dus dan schijnen ze gevoelig te zijn voor gras.

Maar Friezen hebben sowieso vaak IR

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:33

Jaan81
Ik was erg tevreden met victorious secret 200
Paarden deden het er goed op, alle 6 op de wei aten het ook goed die twee jaar dat ik het daar gevoerd heb
Na verhuizen van mijn eigen paard voer ik nu wat anders, maar ik ga waarschijnlijk weer terug over op de vs200

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:01

Mijn da vond zijnbeeld niet passen bij ir maar heb niet gevraagd waarom hij het niet vond passen. Maar moet hem toch weer laten prikken ivm leverwaarden dus dan laat ik dat ook checken

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:17

Zijn er meer mensen die steeds geweigerd worden bij het lid worden van de Facebook groep? Ik heb na een lange tijd weer Facebook en eigenlijk heb ik een aantal bestanden nodig die in die groep staan ivm het voeren van de supplementen. Maar ik ben dus al meerdere malen geweigerd...

_TaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:37

@Saphira ik dacht dat het aan mij lag.. meerdere malen geweigerd en nu zelfs geblokkeerd, kan de groep niet meer vinden.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:57

SaphiraR schreef:
Zijn er meer mensen die steeds geweigerd worden bij het lid worden van de Facebook groep? Ik heb na een lange tijd weer Facebook en eigenlijk heb ik een aantal bestanden nodig die in die groep staan ivm het voeren van de supplementen. Maar ik ben dus al meerdere malen geweigerd...

Ik zit wel in een pssm facebook groep (niet omdat mijn paard het heeft, maar omdat ik mij er graag in verdiep). Dus als je wil zou ik je de bestanden wel kunnen sturen? Ik weet niet welke bestanden je wil?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:14

_TaraM schreef:
@Saphira ik dacht dat het aan mij lag.. meerdere malen geweigerd en nu zelfs geblokkeerd, kan de groep niet meer vinden.

Hier ook. Groep is spoorloos.
Bizar om zo met mensen om te gaan.

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:36

Hmm heel apart, ik ben in iedergeval blij dat het niet aan mij ligt maar dat meer mensen er last van hebben.

@freekfuchs
Ik heb vooral het bestand nodig met de merken van de supplementen ik wil namelijk kijken wat er eventueel nog voor alternatieven zijn. Ik voer nu namelijk alles van horseflex

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:44

Oh ik dacht ook al dat het aan mij lag :?
Maar niet dus. Bizar.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:57

Hoi allemaal,
Zouden jullie met mij mee willen denken? Vandaag de p3 uitslag binnen gekregen.
Ik heb geen idee wat ik nu exact moet gaan voeren ...

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:30

Ik kan er volgens mij nog wel steeds in, heb er vorige week nog wat gepost.

Mijn paard is ook n/p3 kelszz

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:36

Beheerder pssm-forum hier‍♀️
Wil iedereen mij pb sturen via Messenger of hier op bokt die geblokkeerd is? Graag met je naam, dan kan ik even kijken hoe en wat.
Bedankt!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:28

Hi, stille meelezer zag op Facebook dit webinar voorbij komen: https://drdavidmarlin.com/events/an-upd ... e-valberg/

Ik volg hem omdat hij interessant onderzoek gedaan heeft naar de temperatuur onder al dan niet natgemaakte dekens wanneer de zon erop staat, maar hij gaat veel verder dan dat. Van de effectiviteit van supplementen naar head shaking etc. Misschien is dit onderwerp iets voor jullie.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 18:55

Hoi! Ik ben me een beetje aan het inlezen over dit onderwerp. Omdat ik twijfel of mijn paard dit mogelijk ook zou kunnen hebben.
Ik vroeg me af of jullie dit mogelijk bij pssm, en ik denk dan 2, vinden passen.
Mijn paard (6) is erg lastig op gewicht te houden, als in hij is snel te dun. Maar vooral ook is hij sinds ik hem heb al arm bespierd geweest en het is nog altijd zo. Iemand zei toen tegen mij of ik al eens aan pssm gedacht had. Ik voer hem naar mijn idee best wat bij en ook best wat eiwitten in de vorm van sojaschroot. Nu wil het misschien niet meehelpen dat het hooi erg arm is wat op stal gevoerd wordt. Dit wil ik binnenkort nog laten testen ook hoeveel er dan precies in zit.
Maar ik twijfel continue, waar het nu aan ligt. Het vorige hooi was wel rijker maar ook toen nog hetzelfde lied.
Als ik het symptomen lijstje erbij pak van pssm.eu kan ik niet zeggen ‘jaaa alles valt op z’n plek!’. Er zijn een aantal dingen, die hij ook wel eens heeft, maar ook anders te verklaren kunnen zijn.
het paard lijkt lui of niet vooruit te komen, tja soms wel soms niet, misschien heeft ie er geen zin in die dag?
gespannen buik, hier twijfel ik soms over dat te zien
schrapen met de voorvoeten, ja maar te verklaren als ongeduld omdat ik het hem alleen op die moment zie doen als ik bvb zn eten maak of hij uit de bak wilt oid.
overmatig met de neus aan de grond lopen tijdens het longeren, dit doet hij wel.

Ik vind het een erg lastig en vaag onderwerp :+ zou dit er bij kunnen passen denken jullie of zeg je van neeee dat kan het echt niet zijn?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:08

Hoi Reeltje, als ik dit lees zou het best pssm kunnen zijn helaas. Je kunt het eventueel zelf laten testen door haren te trekken maar dat is best prijzig. Je zou ook alvast kunnen beginnen met het pssm dieet te geven en te kijken hoe je paard daarop reageert.

Maar het kan uiteraard ook nog iets anders zijn. Gespannen buik zou ook kunnen wijzen op maag-darm problemen of nóg iets anders

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:31

Ja daar twijfel ik ook over hoor of het wel echt zo is, wellicht ook omdat ik dat lijstje gelezen heb en dingen probeer te zoeken :+ Als ie het al heeft dan heeft hij het zeker niet altijd gehad en de andere dingen wel.

Hij krijgt wel al vitamine e en magnesium van horseflex. Ik heb nu ook amino complex van Vaesen besteld, is nog niet binnen.
Alleen ik weet niet zo goed hoeveel ik daarvan moet geven volgens het pssm dieet? Hij krijgt nu gewoon wat op de verpakking staat.

Ja het is niet een prijs van, oh ik doe ff een testje hup :roll: en dan kan je er een naamkaartje aanhangen maar veel meer kun je er niet mee dan het dieet toch? Hoewel het ook wel fijn is om te weten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:44

Aan alle ervaringsdeskundigen de vraag of dit herkenbaar is:

6 jarige Andalusië, 1,5 jaar in bezit , snel gespannen in het rijden, prima voorwaarts. Vorig jaar blessure gehad aanhechting tussenpees en nu al half jaar weer gewoon aan het werk. Rij hem dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag. Staat 12 uur per dag op de paddock. Krijgt onbeperkt graszaadhooi, pavo vital en magnesium.

Vond hem maand of 2 terug wat achterblijven in bespiering en de 2de dag rijden wat lastiger in de aanleuning in het begin. Ben hem toen half schepje pavo topsport gaan voeren. Daar werd hij wat explosief en schrikkerig van dus teruggezet naar 2 handjes. Vorige week dinsdag met vooraf longeren erg explosief maar dacht er wat onregelmatigheid aan te zien. Woensdag gelijk opgestapt en voelde niet zuiver. Naast me op het harde rechtuit prima, harde volte rechtsom drama.

Vrijdag naar de kliniek: niets aan te zien. Buigproeven etc ook goed en pezen gescand, niets mis mee.
Advies: rijden en direct komen als hij weer niet goed is. Zaterdag met rijden niets te zien.

Dinsdag met rijden prima, gisteren onregelmatig maar na een tijdje stuk beter. ‘s Avond met uit de paddock halen weer niet best en hij keek ook niet blij. Vanmorgen met naar de paddock brengen stijf en onregelmatig, draagt wel snel aan.
Rolt ook sinds paar weken direct na de training, spieren voelen niet hard.

RaRa, moet ik het in de PSSM 2 kant zoeken of in iets anders?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:39

Hmm, het zou best pssm2 kunnen zijn.

Maar wat mij het meeste opvalt: ik lees dat je onbeperkt graszaadhooi geeft, daar zit eigenlijk helemaal geen voeding in voor een paard. Het is vooral buikvulling.

In pavo vital zitten gelukkig alle vitamines/mineralen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat hij een flink eiwit tekort heeft omdat hij dat nu eigenlijk niet binnenkrijgt in zijn huidige rantsoen. Dat zou de stijfheid/spierpijn kunnen verklaren, en hoeft niet gelijk pssm te zijn.

Je zou beter een deel normaal hooi en een deel graszaadhooi kunnen geven. Dan voorkom je dik worden, en krijgt hij toch wat eiwit binnen.

Je zou qua voer eens naar pavo inshape kunnen kijken. Die is hoog in eiwit en laag in suiker en zetmeel, pavo vital zit hier al doorheen.

Eventueel kun je aanvullend sojaschroot of erwteneiwit geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:11

Graszaadhooi is wel meer dan buikvulling, maar inderdaad zeer arm in eiwit en ook in mangaan.

Bij ons krijgen ze ook onbeperkt graszaadhooi, maar de Fries x Haflinger (550kg) eet zo'n 15kg graszaadhooi en krijgt daarnaast nog 150g Marstall Force, 300g sojaschroot en 300g Pavo Fibernuggets (maar een andere grasbrok kan ook).

Zou hij 150g Pavo Vital ernaast krijgen, dan kreeg hij maar 70% van zijn benodigde eiwit (voor op rust, met trainen scheelt het nog meer) binnen.

Met 10kg graszaadhooi en 100g Pavo Vital (zoals de verpakking voorschrijft) krijgt hij daarnaast ook maar 70% van de zink en 60% van de fosfor binnen (en slechts 50% van het benodigde verteerbaar eiwit). Vital zit vrij hoog in Mangaan en compenseert daarop. Marstall Force heeft daarnaast ook nog wat grasbrok nodig om te compenseren.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:37

Ah fijn Mizora, jij hebt nog meer kennis paraat gelukkig!

Ik denk dat je met aanpassing van het huidige rantsoen mogelijk al veel verbetering zult merken ambre :)

Eventueel zou je het volledige pssm dieet kunnen toepassen, maar dat lijkt me niet gelijk nodig.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:29

Maar toch raar, al mijn paarden staan er op en zien er perfect uit en presteren bijzonder goed.
Bovendien heeft hij het, tot een paar weken terug, prima gedaan. En in Spanje is sowieso normaliter weinig eiwit voorradig dus vandaar dat ik daar wat voorzichtig mee was. Op de Pavo Topsport gaat hij echter als een malle, dan is hij dus niet normaal te rijden. Ik dacht dat dat ook meer aminozuren zijn dan energie?