[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:15

Hoi allemaal bij mijn merrie is ook cushing vastgesteld ze had een waarde van 136.
Mijn meisje heeft altijd al last gehad van een omgeklapte manenkam maar na mijn vakantie kwamen ze aandraven en was het zo idioot dik geworden en ook op haar kont, dat dat de aanleiding was om te gaan testen.
Ik las hier ook al een paar keer over kurkuma en magnesium.
Magnesium is wel te vinden maar waar halen jullie kurkuma? Ik denk dat jullie het over capsules of pillen hebben?
Mijn merrie is een minipaardje van 14 die nu ook drachtig is tot nu toe gelukkig nog geen andere klachten.
Hier nog meer mensen met fokmerries?
Hebben jullie nog adviezen?
We zijn nu begonnen met een kwart prascend per dag.

Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:03

Wanderer wat waren de waardes bij jouw paard?
Overigens geen commentaar maar wat krijgt jouw paard veel supplementen! Viel me op :-)

Meavey; balen zeg! Ziet er apart uit ook!

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:17

Pit&pit.com voor alle kruiden.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:29

Is prasend eigenlijk goed bij een dragende merrie? Zie net dat Maevypey dat doet. Geen effecten op het veulen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:34

Geen idee siersma: er was hier een tijdje terug iemand met een drachtige merrie, die de laatste maand voor geboorte zou stoppen met de prascend, ivm melkproductie/gift. Maar geloof dat zij nooit meer een update heeft geplaatst.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:35

Vroeg t me gewoon af, geen fokplannen verder.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:15

KootMiraDrum schreef:
Nou, Kootje is van de week ook weer getest, en deze veearts gaf de pmol/L-waarde aan ipv de pg/ml. Dat had ik niet direct in de gaten, en dacht dat het dus maar een heel klein beetje omhoog was gegaan (stalhoudster gaf 134 door, vorig jaar was hij in 4 mnd tijd gezakt van 412 pg/ml naar 107 pg/ml). Maar deze waarde is dus 134 pmol/L. :(

Citaat:
Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

We zullen dus moeten gaan verhogen na 1 1/2 jaar op 1/2 tablet. Het is voor mij even overschakelen, hij is vorige week weer geschoren en galoppeert het weiland in, en draaft er 's avonds uit, geeft niet de indruk dat hij verslechterd is.

Tijdens de seasonal rise kunnen de waarden nogal omhoog schieten. Hier was dat ook zo, dit jaar en vorig jaar. Overgegaan van 1 naar 1,5 pil. In november/december weer naar 1 pil en dan na 8 weken testen om te kijken wat dan de waarde is.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:36

@IngridM : géén idee wat de waardes waren, heb de uitslag niet eens gezien ... alleen maar gehoord dat hij geen PPID/cushing of IR heeft.
Zal nog een keer achter uitslag aan gaan maar was/ben meer bezig met hoe nu verder :o
Sowieso overigens inderdaad wel zo 'prettig' om bij het paard zijn gegevens te houden , zeker ook als een second opinion een optie is.

Tja, die supplementen lijkt zo nogal een lijst hé?
Hij krijgt, behalve de aangegeven hoeveelheid luzerne/PR, arm hooi en verder geen krachtvoer/brok.
De aanvullingen krijgt hij voor zijn bewegingsapparaat, huid en darmen ... en nu dus ook in de strijd tegen HB, IR en PPID :\
Ik heb bij hem bewust gekozen voor 'losse' supplementen omdat ik dan weet wat hij binnen krijgt, bij de zgn. 'totaal' supplementen zitten vaak allerlei zaken die hij niet nodig heeft of juist ronduit slecht kunnen zijn voor bv. IR patiënten ..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:22

Mag ik een,goede raad geven? Vraag de uitslag op zodat je hem op papier hebt staan.,de da die de eerste keer mijn,paard Teste zei dat ZE geen cushing had. Wat ik raar vond want ze had enorm veel symptomen. Papieren,opgevraagd en,ze bleek 69 pg/ml te hebben. Volgens de da geen cushing want was geen,extreme hoge waarde. Volgens de papieren wel want ze mocht toen max 29pg/ml hebben. Tweede da zei degelijk cushing. Paarden kunnen torenhoge waardes hebben en,weinig symptomen maar ook hele lage waardes maar enorm veel symptom. En zo blij dat ik er een tweede da heb bijgehaald. Mijn merrie knapte echt enorm,op van de prascend. En ondanks de lage waarde staat ze op drie vierde pil. Om de beste waarde te hebben zou ze een pil moeten hebben. Hebben we geprobeerd en volgens bloedonderzoek was de waarde toen perfect maar mijn merrie reageerde enorm slecht op een,volledige pil. Terug naar drie vierde en ze was weer Super vrolijk en happy.

Dus wanderers ik zou uitslag opvragen niet elke da is goed gekend met cushing. Dan,ben,je 100 %zeker

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:45

Bij die van mij werd eerst ook geen cushing gezegd, maar die had het wel.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:58

Was je waarde ook hoger dat de grenswaarde? Ik heb het idee dat niet alle da's er heel goed lee gekend zijn.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:10

Al een hele tijd niet meer actief geweest in dit topic. Vorig jaar heb ik onze Vlek in laten slapen en we hebben Naughty onze shet nog die ook cushing heeft. Maar die gaat eigenlijk heel stabiel.

Hij doet het goed op een halve pil. In het juni/juli is ie wel gevoelig geweest op z'n hoeven, maar hij loopt nu weer prima. Wel is ie wat magerder geworden dus voer ik hem goed bij met Fetura, muesli en een vitaminebrokje. Verder is ie wat rustiger geworden, maar ja hij is ook al 16.

Maar nu verdenk ik mijn Jazz-merrie van 17 jaar al een tijdje dat ze ook cushing heeft. Begin van de zomer had ze zo'n gouden gloed over haar vacht. Eerst denk je nog: wat glimt ze mooi, maar met mijn ervaring had ik toen al wel een vermoeden. Nu schiet ze al best vroeg in haar wintervacht en ook niet mooi gelijkmatig.
Nu is ze dus wel drachtig (inmiddels over de helft) en eigenlijk wil ik er niet aan dat ze ook cushing heeft. Pfff, eigenlijk wil ik haar niet testen, want dan is het zo definitief. Wel heb ik dan zekerheid, maar jee.

Overigens had onze Vlek een beginwaarde van 755 en ze had eigenlijk alle symptomen, behalve hoefbevangen (godzijdank). Aan het eind had ze een waarde van rond de 110, maar was ze echt heel goed. Helaas kreeg ze meerdere slokdarmverstoppingen en een hersenbloeding, vandaar dat we haar hebben laten in slapen
Naughty had een beginwaarde van 430 en toen had ik hem al 2 maanden op pillen staan.
Wat hij nu heeft weet ik niet, heb hem nooit meer laten testen. Waarde zegt niet alles, hoe hij is zegt me veel meer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:42

Die van mij zou in het grijze gebied vallen volgens da, maar gewoon simpel gezegd die van had wel cushing. Zeker na het opstellen na lijstje klachten en die zelfde winter heeft hij al spierbevangen gestaan. Da was toch blij dat we nu al begonnen waren met de medicatie.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:31

@llora : Helemaal mee eens hoor !
Ik ga er zelf eigenlijk vanuit dat hier wel degelijk sprake is van PPID en/of IR en (be)handel dan ook als dusdanig ... maar heb ook inderdaad de uitslag opgevraagd.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:51

Ik val hier weer even binnen..
Mijn pony is in anderhalve maand ontzettend verslechtert in zijn bespiering. Het bot boven op zijn kont begint echt steeds zichtbaarder te worden. Kwa training is er niks verandert hij is in top vorm en energiek genoeg. Wat zou ik nog kunnen doen hier tegen of is dit gewoon een teken dat de cushing hem nu echt begint te pakken. Hij staat nu op 1/2 tablet

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:05

Relien schreef:
Ik val hier weer even binnen..
Mijn pony is in anderhalve maand ontzettend verslechtert in zijn bespiering. Het bot boven op zijn kont begint echt steeds zichtbaarder te worden. Kwa training is er niks verandert hij is in top vorm en energiek genoeg. Wat zou ik nog kunnen doen hier tegen of is dit gewoon een teken dat de cushing hem nu echt begint te pakken. Hij staat nu op 1/2 tablet

Eiwitten voeren. Ik voer die van mij Agrobs Fetura bij, kan zowel nat als droog gevoerd worden.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:59

Yep eiwitten bijvoeren. Luzerne, soja schroot of luzerne brok. Op voervergelijk kan je eventueel kijken welke voeding meer eiwitten heeft.maar eiwitten help echt om terug meer spieren te krijgen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:25

Setteli schreef:
Daar heb je gelijk in, en daarom vertelt mijn Kootje dan ook dat we toch nog even op 1/2 tablet blijven.

Hier heeft hij wel een heeeeeeeeeeeeeeel gouden gloed: ;)

Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:39

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:32

llora schreef:
Yep eiwitten bijvoeren. Luzerne, soja schroot of luzerne brok. Op voervergelijk kan je eventueel kijken welke voeding meer eiwitten heeft.maar eiwitten help echt om terug meer spieren te krijgen.

Hij krijgt Vitalbix brok, 2 Scheppen luzerne (van vitalbix met vitm e) , Lijnzaad olie. En omdat hij ook wat bij moet komen senioren priores van subli 1 1.2 schep

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:08

Pandora2 schreef:
Pandora2 schreef:
Ik heb de CushX een jaar gebruikt voor ik aan de prascend begon. Mijn merrie had een krullende vacht en de rui ging niet zoals het hoorde. Met de CushX verbeterde dit echt wel enorm, maar een jaar later begon het krullen weer dus ben dan overgestapt op de pillen.

Even mezelf gequote :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:33

Vanmiddag opnieuw bloed afgenomen van mijn 5 jarige shet die veel symptomen van cushing laat zien. Ben erg benieuwd.
Kan best dat het niet (nog niet) in het bloed te vinden is maar het zou alles verklaren.

Als er verder niets te vinden is maar hij heeft volgens het bloed ook geen cushing, zou er dan iets zijn wat ik kan doen? Ander voer? Supplement?
Bestaat er speciaal voer voor pony's met cushing bijvoorbeeld?

Hij krijgt nu:
- vitalbix
- 2 x daags klein handje subli dieetmix
- hooi
- overdag op land met graasmasker
- lijnzaadvlokken
- vitalbix luzerne was ik net mee begonnen omdat hij achterblijft in bespiering dus ik had bedacht dat hij meer eiwitten misschien nodig had

Edit: ik las over magnesium. Die had ik ook laten prikken maar was goed, geen tekort. Is bijvoeren dan toch nuttig?
Edit 2: eerst maar eens zijn nierwaarden afwachten die waren nu ook niet goed. Ik zal overleggen met veearts voor ik hieraan begin.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:04

Ik geef gemakkelijk een emmer luzerne per dag. Compact gras zou ook goed zijn voor oudjes. Daar ga ik deze winter mee beginnen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:26

Erg goed is ook timotee gras.... Erg voedzaam, en beter voor de maag als luzerne...wel moeilijk verkrijgbaar.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:41

Interessant als die verschillende voeren die worden gegeven. Ik ben ook al een tijd aan het experimenteren, maar heel lastig om er iets van gewicht aan te krijgen. Vooral de bovenlijn blijft lastig, spieren zijn totaal weg, de ribben zijn heel goed te zien. Maar heb ook lopen zoeken met de juiste dosering van de prascend en dat heeft het paardenlijf meer kwaad dan goed gedaan. Er komt geregeld de vraag in me op 'hoe lang blijf je doorgaan' En het antwoord blijkt dan minder zwart/wit dan ik altijd gedacht heb. Vast ook hier wel herkenbaar.