[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:48

cynthiar schreef:
Ik zou beginnen met de Prancend, met een kwart opbouwen per 5 dagen of langer aangezien hij niet heel erg last heeft. Dan heb je minder last van bijwerkingen.

Ik zag in je profiel dat Iwan een fjord is van Brusvein. Mijn fjord Illo is ook van Brusvein en heeft ook cushing. En volgensmij is Brusvein daaraan ook overleden op 25 jarige leeftijd. Van het stamboek zeiden ze wegens ouderdomsverschijnselen, maar wat precies zeiden ze niet, dus ik vermoed Cushing. Dus waarschijnlijk iets erfelijks.

Bijzonder om te lezen.. is cushing erfelijk?
Heb ff je profiel bekeken, lief koppie heeft hij!

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:02

zou het erfelijk zijn?Of is oud worden gewoon erfelijk...met alle gevolgen van dien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:15

Dat dacht ik nou ook geerke, ik denk ook dat het "de" ouderdomsziekte voor paarden is, net zoals dat kanker bij honden is, blijf het alleen diep triest vinden dat die van mij nog maar 8 is, vind het zeker voor een shet nog maar piepjong eigenlijk...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:36

Oliiviia schreef:
Waardes heb ik (nog) niet, aangezien het bloed een 2 jaar geleden is getrokken en toen heeft de DA me alleen verteld dat ze insulineresistent was. Dus toen heeft ze een tijdje Metformine gekregen (pilletjes tegen suikerziekte) en was ze weer beter (niet meer hoefbevangen, of toch niet meer zichtbaar). Daarna hebben we er goed op gelet dat ze niet te veel suiker binnenkreeg en heeft ze er geen last meer van gehad tot een paar maanden geleden. Ik dacht eerst dat het hoefbevangenheid van een teveel aan suikers was, maar aangezien ze al op een streng dieet staat, zou dat erg raar zijn.
Dus naar de DA gebeld en zij wist me te zeggen dat mijn pony ook Cushing heeft (dat is gebleken uit die bloedtest van toen).
Nu wil ik gewoon het liefst eerst dingen proberen als magnesium supplementen bijgeven om te zien of dat misschien werkt. Want haar leven lang, elke dag, pilletjes geven, wordt vrij kostelijk voor mij...

Sorry, maar ik vind dit erg vreemd. En dan druk ik me aardig uit.
Je arts constateert twee jaar geleden al dat het paard mogelijk Cushing heeft ( wat naast IR goed mogelijk is) en vertelt jou dat niet? Bovendien: als er twee jaar geleden getest is op IR dan is het onmogelijk dat daarvan ook een ACTH waarde uitgekomen is - het moeten twee verschillende bloedafnames geweest zijn.
In plaats van allerlei middeltjes te gaan uitproberen, zou ik dan eerst maar eens opnieuw laten testen, zowel voor IR, als een aparte ACTH test. En misschien ook maar een andere DA zoeken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:09

Superroos, gaat het nog steeds goed ?

Interessant om over na te denken, misschien dat aanleg voor cushing erfelijk kan zijn ? Niet dat ze het per se krijgen, maar de kans groter is ?

Gisteren iets grappigs gezien. Nado zijn vacht is nog vrijwel normaal, maar ik heb zowel bij hem als bij mijn IJslander een tijdje terug de borst geschoren ivm 's nachts op stal en dat het nog zo warm is. Gisteren kriebelde ik ze op de borst en het viel me op dat Nado al zoveel dons had. Toen ik bij mijn IJslander kriebelde voelde dat nog gewoon geschoren. Nado zijn vacht is zeker drie keer zo lang in dezelfde tijd. Vond ik toch wel bijzonder. Als het niet snel wat kouder wordt gaat hij gewoon nog een keer.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:20

Jannepauli schreef:
Oliiviia schreef:
Waardes heb ik (nog) niet, aangezien het bloed een 2 jaar geleden is getrokken en toen heeft de DA me alleen verteld dat ze insulineresistent was. Dus toen heeft ze een tijdje Metformine gekregen (pilletjes tegen suikerziekte) en was ze weer beter (niet meer hoefbevangen, of toch niet meer zichtbaar). Daarna hebben we er goed op gelet dat ze niet te veel suiker binnenkreeg en heeft ze er geen last meer van gehad tot een paar maanden geleden. Ik dacht eerst dat het hoefbevangenheid van een teveel aan suikers was, maar aangezien ze al op een streng dieet staat, zou dat erg raar zijn.
Dus naar de DA gebeld en zij wist me te zeggen dat mijn pony ook Cushing heeft (dat is gebleken uit die bloedtest van toen).
Nu wil ik gewoon het liefst eerst dingen proberen als magnesium supplementen bijgeven om te zien of dat misschien werkt. Want haar leven lang, elke dag, pilletjes geven, wordt vrij kostelijk voor mij...

Sorry, maar ik vind dit erg vreemd. En dan druk ik me aardig uit.
Je arts constateert twee jaar geleden al dat het paard mogelijk Cushing heeft ( wat naast IR goed mogelijk is) en vertelt jou dat niet? Bovendien: als er twee jaar geleden getest is op IR dan is het onmogelijk dat daarvan ook een ACTH waarde uitgekomen is - het moeten twee verschillende bloedafnames geweest zijn.
In plaats van allerlei middeltjes te gaan uitproberen, zou ik dan eerst maar eens opnieuw laten testen, zowel voor IR, als een aparte ACTH test. En misschien ook maar een andere DA zoeken.

Tja, ik weet ook niet hoe het ging, misschien de bloedstaal verdeelt in zeg maar 2 stalen?
Een andere DA is makkelijker gezegd als gedaan, er is hier nog eentje in de buurt maar deze is in mijn ogen niet echt geschikt, want hij is nogal simpel en neemt zelfs geen bloedstalen denk ik.
Daarbij begrijp ik goed dat je het vreemd vindt dat ik haar niet direct laat testen, maar dan vrees ik dat het weer een lopende rekening wordt (en dat mag ik allemaal zelf betalen, terwijl ik studeer)
Dus wil ik het daarom met andere methodes eerst proberen en als er geen verbetering optreedt, zal ik haar zeker laten testen. Je kan mij nu een onbekwame paardeneigenaar noemen, maar tja dat is nu eenmaal mijn eigen keuze...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:00

Ik kan je een hele goede dierenarts aanraden , Cindy Helms van de Wolvenlus.
Zit maar 20 kilometer van je vandaan.

Ik zou zeker met magnesium beginnen , maar gezien zijn hoefbevangengevoeligheid zou ik ook zeker aanraden om het acth te laten testen , en aan de hand van die uitslag te bepalen of je wel of niet met Prascend gaat starten.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:44

Ik heb de mijne nu een week een kwart gegeven en een week een halve tablet en merk niets aan hem, dus nu maar overgaan op 3/4 of meteen naar 1 tablet gaan ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:45

Ik heb bij de meeste van mijn ponys ook borstjes geschoren. Bij Dennis groeit het ook veel harder dan bij de rest, die doe ik soms weln4 of 5x per winter. Judith is niet gedaan , die is zo panisch voor t scheerapparaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:48

darwin schreef:
Ik heb de mijne nu een week een kwart gegeven en een week een halve tablet en merk niets aan hem, dus nu maar overgaan op 3/4 of meteen naar 1 tablet gaan ?

3/4 tablet. Veel paarden krijgen "pas" na een week of 3 klachten door de pergolide ( maar soms ook helemaal niet ).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:13

Ik weet zo niet wie hier wel magnesium bijvoert en wie niet.

Ik ben er sinds kort mee begonnen, wel met de magnesium van gewoon uit de mensen winkel.
Ik maal de tablet en doe hem door het voer.

Welke magnesium gebruiken jullie ?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:17

Marjo89 schreef:

Ik ben er sinds kort mee begonnen, wel met de magnesium van gewoon uit de mensen winkel.

Sinds kort ben ik weer magnesium gaan geven, die van PaardNatuurlijk. Dit vanwege een zeer harde manenkam en jeuk. Het is nog te kort om resultaten te zien, zou na 3-6 weken pas resultaat kunnen geven.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:10

darwin schreef:

Lijkt me juist de bedoeling, dat je geen bijwerkingen merkt.
3/4 dus.
Ga je uiteindelijk sowieso naar 1 hele?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:32

10tje2 schreef:
Marjo89 schreef:

Sinds kort ben ik weer magnesium gaan geven, die van PaardNatuurlijk. Dit vanwege een zeer harde manenkam en jeuk. Het is nog te kort om resultaten te zien, zou na 3-6 weken pas resultaat kunnen geven.

Oke, ik ben 1,5 week onderweg.
En voer dus die van de kruidvat, ik vind het prijs verschil zo giga.
Ik hou verandering nauwlettend bij via mijn whiteboard.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:52

Ik geef magnesium van de Welkoop.
Een zak van 20 kilo voor 15 euro.
Kan je heel lang mee toe.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:29

monsera schreef:
Ik geef magnesium van de Welkoop.
Een zak van 20 kilo voor 15 euro.
Kan je heel lang mee toe.

:') :') 20 kilo.. Nou inderdaad.
is dat van subli toevallig ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:52

Dat is de magnesiumgries van de welkoop. Is inderdaad 20 kilo.

Ik gebruik zelf de magnesiumcitraat van de Paardendrogist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:59

De zak die ik bij welkoop heb gehaald was 25 kilo van forfarmers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:00

Ik gebruik ook die van de welkoop ook de gries van 20 kg voor nog geen 15 euro en ben er zeer tevreden over, was ik ook over de chelaat van PN maar die vinden ze toch vies en 10x zo duur...
Ik ben sinds gisteren over gegaan naar een kwart tabletje, na ongeveer 3 weken 1/8e tablet. Vind haar zo bozig blijven. Om mij vandaag gewoon even (5 min. ofzo) soort van niet te herkennen? Schrok gewoon meerdere keren terug als ik haar aan mijn hand wilde laten snuffelen, pfff, nou dan heb je mij aan het janken hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:14

Vraag me af ofik dan wel de goede heb.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:16

Wat naar als je paard zo reageert ohjajoh
Misschien dan toch wat meer nodig om alles in balans te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:19

dat dacht ik dus ook, bel91

En ik ken dat merk van jou niet, van je magnesium, de gries is officieel voor koeien, die van jou ook?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:20

ohjajoh6 schreef:
Ik gebruik ook die van de welkoop ook de gries van 20 kg voor nog geen 15 euro en ben er zeer tevreden over, was ik ook over de chelaat van PN maar die vinden ze toch vies en 10x zo duur...
Ik ben sinds gisteren over gegaan naar een kwart tabletje, na ongeveer 3 weken 1/8e tablet. Vind haar zo bozig blijven. Om mij vandaag gewoon even (5 min. ofzo) soort van niet te herkennen? Schrok gewoon meerdere keren terug als ik haar aan mijn hand wilde laten snuffelen, pfff, nou dan heb je mij aan het janken hoor...

:(:) mijn paard kreeg ook pas na twee weken een soort van bijwerking.Net toen ik dacht dat hij ze niet ging krijgen.Ook wat schrikkerig.Niet boos gelukkig.Hij is altijd wel vrolijk.
Komt wel goed hoor!

Ben ook op zoek naar magnesium.Hij krijgt nu pillen van mij.Wij delen alles samen <3
Maar die zijn wat prijzig. :D
Maar dat is hier niet echt makkelijk te krijgen.Dus maar een likblok gekocht met magnesium.Hij likt niet maar neemt er happen uit.Ook maar even in de gaten houden dus.
Heb wel vrienden die naar frankrijk komen met een bus.Misschien eens vragen ...zit er een welkoop in Nijkerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:24

Ja is wel voor koeien..
Heb gegoogled maar niks te vinden natuurlijk..
Het was magnesiumoxide gries 90%

Ik maar denken dat ik de goede had... msschien dan toch niet

Hopelijk heb jij snel weer een vrolijke pownie ohjajoh
Dit is ook hartverscheurend zo..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:27

wat er in mijn likblok zit is ook magnesiumoxide.Likblok voor paarden.