Jeetje wat een beroerde hoeven heeft hij..Mocht hij het toch gaan redden dan zou ik echt overwegen om de balancer van je paard gezond en fit of your horse trace van horsefoodforthought te gaan voeren..Daar zitten voedingstoffen in in hoge concentraties die paarden vaak tekort hebben waardoor oa de hoeven slecht zijn..Hoeven knappen hier vaak erg van op..
Dit paard moet gewoon zo snel mogelijk op ijzers,of plastic hoeven of iedergeval moeten die hoeven beschermd worden.Dit gaat nooit groeien zo.
Wat goed dat de osteo komt!Daar zal hij best van opknappen denk ik!
_Inge
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-14 20:48
Geerke, zijn hoeven zijn inderdaad niet genoeg gegroeid, de hoefsmid verbaasde zich hier ook om, want precies zoals jij zegt, een hoefbevangen paard zijn hoeven groeien veel harder. Ik zou niet weten wat we meer hadden kunnen doen om zijn hoeven te laten groeien, misschien een supplement bijgeven waar we ons juist in het verdiepen waren.
Wel zijn ze wat gegroeid, er zijn zeker wat scheuren die er zaten uitgegroeid, ook is de teen als eens korter gezet dus toch een teken dat het iets groeit. En niet aardig, het is een feit dat we niet veel vooruit zijn natuurlijk, nu met de hoefzweer kan ik zeker stellen dat het terug bij af is. Volgens de vorige eigenaar had hij van jongs af aan problemen met de hoeven.
een stukje verhaal van haar overigens, ze is franstalig, vandaar belabberd nederlands.: Hij was altijd met slechte voeten, (plate voeten), maar bon, hij was op de wei, met andere paarden, wij weten niet waarom hij is mank geworden, wanneer hij was 3 1/2 jaar.
Zo ik heb die beginnen rijden, hij was suuupper, ik wil wedstrijden beginnen maar hij is mank geworden en dat was gedaan rijden....gedurende 2-3 maanden, ligt hij bij de grond.....:-(
Met mijn hoefsmid en veearts, hebben we verschillende ijzers proberen, dan was er een verbetering.
Maar een paar maanden geleden, opnieuw mank....en mijn hoefsmid zegt naar mij dat hij niets meer kan doen (nochtans een heel goed hoefsmid !!)
Dus voilà, ik was bedroefd altdijd zien hij mank.... we hebben met hem ophouden beslissen...
Zo gauw de zweer weg is kan er een ijzer onder, dat stond al vast voor we dus wisten van het zweer.
aisie
Geplaatst: 18-02-14 21:00
Misschien kan er een plak ijzer onder of hoefschoenen? Misschien is dat ook al besproken heb niet alles gelezen.
Je moet doen waar jij je goed bij voelt en niet wat anderen vinden of zouden doen. Jij maakt het paard de hele dag mee en als jij het nog de moeite waard vind om iets te proberen dan moet je dat zeker niet laten.
Veel sterkte met alles!
geerke
Geplaatst: 18-02-14 21:03
_Inge schreef:
Zo gauw de zweer weg is kan er een ijzer onder, dat stond al vast voor we dus wisten van het zweer.
Dat hij er boven uitkomt wil zeggen dat de zweer aardig diep zat.Ook een verklaring waarom de hoefsmid of da? de eerste keer geen zweer ontdekte. Dat stukje van zijn vorige eigenaresse kan ik niet uit opmaken waarom hij mankte?Was dat door de bevangenheid of is hij bevangen geworden ooit door overbelasting? Dat zijn waarschijnlijk vragen waar je nooit antwoord op gaat krijgen.Wel jammer want dan zou je kunnen kijken waar die bevangenheid nou vandaan komt. Maar in veel gevallen kom je daar nooit achter.En ongeacht de oorzaak blijf je vaak met een paard zitten die insuline resistent is.
Maar daar valt ook nog mee te leven.
Ik hoop dat de zweer snel over gaat en er iets onder getimmerd kan worden.En dan eens kijken.
Mijn paard was trouwens ook 6 toen hij voor het eerst bevangen werd.Een paard van 6 laat je gewoon niet snel inslapen.Tenminste ik niet.Of hij moet echt vreselijk lijden natuurlijk. Mijn paard word dit jaar 28
Hier zie je duidelijk nog meer scheuren, die heeft hij nu nagenoeg niet meer. Ook had hij toen geen duidelijk 'v' in de hoef, de onderkant begon steeds normaler eruit te zien, tot nu natuurlijk omdat de dierenarts stukken heeft moeten snijden. Op sommige punten zien we echt vooruitgang bij de hoef maar natuurlijk totaal niet bij de stand wat ook niet mogelijk is zonder ijzer.
Hoe het gekomen is ben ik niet achter gekomen, erg moeilijk communiceren is het wel zo, en of ze het willen zeggen is een tweede natuurlijk.
Ik ben ook heel benieuwd waar die bevangenheid vandaan komt....als het inderdaad door overbelasting komt omdat hij compenseert dan zou een osteo het beter moeten kunnen krijgen. Ik bedoel....stel dat het probleem hogerop ligt?Knie,schouder of zelfs in de rug?
Inge als je graag meer wil weten van de eigenaar wil ik haar Franse antwoord met plezier vertalen voor je. Je mag het haar altijd voorstellen haar verhaal in het Frans te doen.
geerke
Geplaatst: 18-02-14 21:16
BelleFleur schreef:
Inge als je graag meer wil weten van de eigenaar wil ik haar Franse antwoord met plezier vertalen voor je. Je mag het haar altijd voorstellen haar verhaal in het Frans te doen.
heb ik haar ook net voorgesteld per PB
_Inge
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-14 21:25
Bedankt allebei voor het voorstel Ik heb haar nog even een mail gestuurd, en daarin gevraagd of ze duidelijk kan vertellen hoe het verloop van zijn mankheid gegaan is enz, en dat ze de reactie ook in het frans terug kan sturen als dit makkelijker is voor haar, Ben benieuwd.
Toontreden lijkt me geen reden voor bevangenheid aan 4 voeten, of wel...
Nee dat zeg ik niet, maar kan wel overbelasting veroorzaken als ie een paar dagen op dat 'scheve' been heeft gestaan.
Sientje
Geplaatst: 19-02-14 00:26
Joolien schreef:
Nee dat zeg ik niet, maar kan wel overbelasting veroorzaken als ie een paar dagen op dat 'scheve' been heeft gestaan.
Dan heeft 'ie altijd nog z'n diagonale achterbeen. Maar aan vier benen bevangen, maakt idd het opvangen een stuk lastiger.
Bassenqua
Geplaatst: 19-02-14 09:43
Ik heb absoluut geen ervaring met hoefbevangenheid maar wil wel een andere ervaring delen waar je mogelijk iets mee kan om de kwaliteit/groei van Cassis zijn hoeven te verbeteren.
Onze Peaces hebben wij nu 4.5 jaar, is hier gekomen met rotstraal en slecht onderhoud van haar hoefjes. Al die jaren was er altijd wel wat met haar hoefjes, een schimmeltje, brokkelhoeven, langzame groei...haar gangwerk was ook niet echt mooi. Een maand of 8 geleden heb ik haar over gezet op de Cavalor Fiber Force en na 5 maanden had de smid het idee dat haar hoefkwaliteit aan het verbeteren was, nu twee kapbeurten later heeft Peaces voor het eerst gezonde hoefjes, geen schimmel, hoefjes brokkelen niet meer af en de groei zit er meer in en haar gangwerk is zelfs veranderd terwijl het meisje toch al 13 jaar is.
Inge, dit is niet om je iets op te dringen, integendeel maar wilde het toch even delen. Kan me zó goed voorstellen dat je er doorheen zit en ik begrijp je twijfels ook heel goed omdat Cassis zelf nog zo graag wil. Volg je eigen gevoel, doe wat volgens jou goed is, dat kun jij heel goed dat hebben we allang in de gaten.
Hevonen
Geplaatst: 19-02-14 09:44
Als jonkie had hij al zo'n ontzettend lieve uitdrukking. Wat een geweldig leuk dier. Die uitdrukking heeft hij nu nog, ik zou daar ook voor gevallen zijn. Vraag me af of een van zijn ouders ook hoefproblemen had.
Mijn merrie stond ook zo. Dat zie je nu bijna niet meer. Hoeven altijd netjes bijgehouden en een jaar rust op de weide na een hele mallemolen aan DA,paardenkliniek, osteo enzo... Ik mocht met haar terug opbouwen, maar ze wou mij er continu afgooien en op een gegeven moment had ik het gevoel dat ze zelfs wou gaan liggen(we mochten van DA terug opbouwen ), geen enkele behandeling of corrigerend ijzer kon haar oplappen, alleen tijd. Dure ijzers er af laten halen en netjes bijgehouden. Die stond bevangen, maar ook zonder echte oorzaak. Volgens mij was het bij haar een vorm van overbelasting die dan weer door haar toen heel slechte hoeven kwam. Ze mankte wel niet zo erg als de jouwe, liep meer op eieren. Laatst wel een hoefzweer laten uitsnijden en DA zei toen dat dat typisch is voor paarden die bevangen hebben gestaan. Vandaag kan ik er terug alles mee en ben ik blij dat ik haar tijd heb gegeven, maar zoals ik zei het was een veel lichtere vorm als Cassis. Ik denk dat als zijn hoeven beter aangroeien je ook zijn stand gaat kunnen corrigeren. Door altijd te ontlasten slijten ze scheef af. Ik hoop dat zijn hoeven toch wat gaan aangroeien Vind het wel al erg als sommige mensen PB's beginnen sturen om hun mening door te drijven... Hoe lang het ook mag duren en of je nu behandelingen doorzet of niet, het is jouw paard, niemand kan in uw plaats gaan beslissen.
Ik heb de foto's gezien van de hoeven en mijn hemel wat zien ze eruit. Ik begrijp best dat TS ook heel erg twijfelt over hoe verder. Je vraagt je af hoe komt dit ooit nog goed.
Vind het nog steeds knap dat ze toch nog een poging waagt om hem weer goed te krijgen maar begrijp ook heel goed het dilemma waar ze mee zit. Als dit al 2 jaar duurt is het verwaarlozing of een erfelijke aandoening en gaat het om een paard met probleem hoeven goed om proberen het verleden te achterhalen om er zo achter te komen waar de eventuele oorzaak kan zijn.
Zet wel voor jezelf een periode vast eventueel in overleg met andere betrokkenen anders blijf je proberen is er geen verbetering dan houd het uiteindelijk ook op. Je hebt nog andere paardjes die je zorg hard nodig hebben.
pmarena
Geplaatst: 19-02-14 11:22
Ik vraag me toch ook af in hoeverre hoefschoenen voor nu een directe verlichting zouden kunnen geven door de demping van het materiaal en het voorkomen dat steentjes of iets in kunnen dringen en een nieuwe hoefzweer kunnen veroorzaken.
Ik heb nog hoefschoenen liggen maar die zijn helaas ponymaat, anders had ik ze met alle liefde opgestuurd.
Marcella
Geplaatst: 19-02-14 11:31
Denk zo dat je voor Cassis niet voldoende heb aan gewone hoefschoen, want die ontlasten niet genoeg.
Inge, heb je wel eens een paard in laten slapen? Puur nieuwsgierigheid, niet om je op te dringen om dat nu te gaan doen. Cassis is een prachtig paard, als veulen al! Ik vind het verhaal van de vorige eigenaresse maar wat raar. Al kan ik me levendig voorstellen dat zoiets erg moeilijk uit te leggen is in een taal die je niet goed beheerst. Blijkbaar liep hij in het land/opfok en kwam hij daar kreupel vandaan met 3 1/2 jaar en weten ze niet precies hoe het gekomen is? Enorm goed voorstel om haar haar verhaal in het frans te laten doen en dat te vertalen!
_Inge
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-14 12:20
Ik heb nog nooit een paard in laten slapen...laat staat een hond , kat of wat dan ook. De dierenarts is vanmorgen weer geweest, echt alleen maar lof over hem, hij is zo enorm betrokken, dat merk je aan alles in hem. Hij heeft een kanaaltje kunnen maken langs onderen zodat er nu een doorloop van boven naar beneden is, en hebben we nog cubarmix gehad , dit gaan we minimaal 7 dagen vervolgen nu Cassis was weer zo ontzettend lief...
Ook heb ik een mailtje terug van de vorige eigenaresse, ze heeft iemand in het nederlands het verhaal laten typen, echt super fijn :
Cassis was een normaal en gezond veulen, vanaf zijn 6 maand werd hij bij een ander veulen gezet (ook een hengst). Ze zijn samen opgegroeid maar zoals alle hengsten stoeiden ze veel. Bij het spelen en bijten heeft Cassis achteraan zijn hoefwand bezeerd (heb er nog foto’s van), ze liepen samen in de wei en het werd niet onmiddellijk opgemerkt, tegen de tijd dat we het ontdekten was er al een serieus gat tussen de hoefwand, Cassis had hoge koorts en heel veel pijn, hij werd toen binnengehaald en in de box gezet, dierenarts is toen niet gekomen. Na enkele weken leek hij beter te zijn en werd hij terug bij zijn kameraad gezet, jammer genoeg was de abces niet helemaal genezen en heeft die nog verder schade aan zijn hoeven veroorzaakt. Cassis werd zadelmak gemaakt toen hij 3 jaar was zonder enig probleem, hij werkte heel goed mee en was heel lief. Toen hij 4jaar was liep hij super, Eigenaresse wou ermee op jumping gaan toen de problemen begonnen, hij mankte soms en de dierenarts werd erbij gehaald , deze gaf zeer weinig hoop en stelde voor om hem te verkopen. Eigenaresse was (is) dol op Cassis en wou er niets over horen; de smid vertelde hetzelfde verhaal, het rare is dat pas na het op rust zetten van Cassis de grote problemen zijn begonnen, zolang hij in het werk zat mankte hij enkel af en toe. Zodra hij volledige boxrust kreeg hij hoefzweren, koorts etc…