Ik zal vanavond de foto's van mijn paard plaatsen, die heeft wel een breukje in een wervel door een ongeluk met de trailer en daarnaast een paar bijna kissingspines
geerke
Geplaatst: 07-07-15 18:34
Dyonne schreef:
Nee, ik vond dat ook raar beeld, maar schijnt normaal te zijn bij de schoft, ziet er altijd zo uit.
dat wist ik niet,ziet er inderdaad vreemd uit
Jet
Geplaatst: 07-07-15 18:35
Nicky, vervelend dat bij jouw paard ook KS is geconstateerd. Waarom ging je met hem naar de DA? Zit hij ook heel straks in zijn spieren? Dat had de mijne in elk geval ook, die heeft KS op één plek waar twee doornuitsteeksels te dicht op elkaar zitten, dit voornamelijk als ze haar rug te hol maakt. Zodra ze ontspannen is en haar rug meer opbolt, heeft ze totaal geen last. Ik kreeg destijds toen het geconstateerd werd een heel schema mee, ze is gelijk behandeld met mesotherapie, ik moest eerst een aantal dagen longeren en daarna het rijden rustig oppakken en ervoor zorgen dat ze haar rug goed gebruikte. Ik ben nog een keer terug geweest om haar bekken te laten behandelen door een chiropractor, daarna weer eerst longeren en na een aantal dagen er weer op. Inmiddels is het anderhalf jaar geleden geconstateerd en ze loopt goed. Ze is totaal niet meer gevoelig op haar rug, alleen de galop blijft een issue. Ik heb de hoop dat als ik meer met haar naar buiten kan en dan buiten langere stukken rechtuit kan galopperen, dat de galop wel beter wordt. Maar dan moet ik samen met een ander kunnen en dat lukt me eigenlijk te weinig naar mijn zin.
Dyonne, als ik die laatste foto bekijk, zie ik de eerste twee ribben van links die volgens mij normaal zijn, maar die daarna meer naar rechts, daar lijkt wel extra botgroei te zitten waar ze bij de wervels komen.
Ik meld mij ook hier. Mijn nieuwe paard heeft ook KS. In een lichte vorm.
Nu pijnstillers en eind van de week weer rijden om te kijken of ze zichzelf weer laat rijden.
Ze is ook gevoelig op de maag dus het is ook niet zeker of ze zodanig last heeft van de KS dat haar staak gedrag volledig daar mee te verklaren is.
__Nicky
Geplaatst: 07-07-15 20:12
Nou, dat is nogal een verhaal. Een jaar geleden ging ik naar Utrecht met wat vage klachten, zoals knarsen, wat luid ademen, gevoelig bij aanraking van de buik, etc. Hij heeft toen een maagscopie gehad waar niks op was te zien. Wel zagen we dat ie tijdens de onderzoeken niet helemaal lekker liep. Ik was er toen toch, dus de ortopeed er ook even bij gehaald. Hij constateerde een scheve conformatie van de hoeven en dunne hoefzolen. IJzers geprobeerd en zelfs nog ingespoten, maar gaf onvoldoende resultaat. Op de röntgen was trouwens niet veel te zien. Dat knarsen onderhand maar afgeschoven op een vervelende gewoonte..... Tot aan gisteren steeds gewerkt met opbouwschema's. De kreupelheid verbeterde wel steeds elke controle, maar hij was nooit 100% rad. In april was ik een beetje op internet gaan het zoeken, want het zat me niet lekker. En toen kwam ik toch wel heel wat bekende dingen tegen die bij KS passen die ik altijd maar afschoof op 'het is een jong paard', zoals:
- Gevoelig bij poetsen - Reageert gevoelig bij opzadelen/aansingelen - Knarsetanden - Slecht inbuigen - Vluchtgedrag - Kreupelheid
Ja, toen was voor mij 1 en 1 wel 2. Deze symtomen heeft ie eigelijk sinds dag 1 van het beleren al vertoond, dus grote kans dat de KS zich op jonge leeftijd hebben ontwikkeld. Maarja, paard zat goed in de bespiering, was werkwillig en liep wel heel fijn en licht nageeflijk. Ik ben toen meer in de bak gaan rijden (ik ben enduranceruiter) en toch mij meer gaan focussen op het rechtrichten. Dat was er eerlijk gezegd buiten wat bij in geschoten. Ik heb graag dat een jong paard eerst een tijd op eigen benen recht uit gaat lopen. A fijn, paard ging dus eigelijk steeds beter lopen en van de kreupelheid was nauwelijks nog iets zichtbaar. Toch weer een signaal voor KS.
Afspraak gemaakt met Utrecht voor controle en de rugfoto's die ik wilde. Gister laten maken en dus KS geconstateerd. Echter maakt de arts zich om die KS niet zo veel zorgen, hij is meer bezorgd over die rechter voorvoet die dus nog steeds niet 100% lijkt te zijn. Opnieuw uitverdoofd en hij liep toch wel wat beter, maar nog niet helemaal rad. Dus ja, het kan heel goed vanuit die KS zijn ontstaan. Toch is het een beetje tricky, omdat hij dus na een jaar nog steeds niet goed is. Wel laat ie bij elke controle vooruitgang zien (DA vond hem gister het best lopen van alle keren dat hij hem heeft gezien...). Hij verdenkt dan nu ook een diepe buiger of bandjes die helemaal onderin de voet zijn verrekt, dan wel niet gescheurd. Een echo op die plek is lastig, maar ik heb toch besloten dit te willen proberen. Als het toch een pees blijkt te zijn die goed in beeld te brengen is, sla ik mezelf voor m'n hoofd dat ik het niet heb gedaan. Maandag dus terug voor een echo. Een andere optie is MRI, maar daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Het is één ontzettend prijzig (€1200) en twee moet hij dan onder volledige anesthesie, een risico wat ik liever niet neem. En dan zullen ze met die MRI misschien toch een peesblessure constateren en sta ik dus alsnog een half jaar of langer stil.
Het is dus super lastig dat dit paard te maken heeft met een blessure die juist training nodig heeft en een blessure die rust moet hebben. Eerst maandag maar even afwachten en dan een plan opstellen met de DA.......
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-07-15 20:37
Tiwi, bedankt, dat dus inderdaad.
Jet, goed gezien, al zijn het niet de ribben, maar de onderzijde van de ruggenwervels. Waar de KS bovenop zichtbaar is, is dit onderop de wervels. Vijf wervels met elkaar vergroeid.
Nicky, ik herken het dilemma wel. Mijn merrie (had die wervels dus vergroeid) stond door een peesblessure op staprust, maar dit was funest voor haar rugspieren die veel ellende opvingen van de rug.
Ach jeetje Dyonne.... Hoe heb jij het uiteindelijk aangepakt?
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-07-15 20:50
Niet, helaas. We hebben meer dan een jaar regelmatig op de kliniek gestaan in verband met vage kreupelheden, bandblessures, peesblessure, hoefgewrichten overbelast, etc. Elke keer een ander been, dan weer haar lijf verzuurt alsof ze keihard werkte... Zolang het kon heb ik haar onbelast beweging gegeven of gestapt, net wat ze had. Omdat haar rugprobleem zo diep zat is het niemand opgevallen. Het is dat ik zelf geen goed gevoel had bij de rug en daarom rugfoto's wilde. Een maand voor de heftige diagnose zei een osteopaat zelfs dat ik haar door de kreupelheid moest trainen omdat alles goed leek. Dat wilde ik niet. De diagnose maakte alles duidelijk. Op dat moment was ze ook weer kreupel, dat is behandeld in de hoop dat ze pijnvrij met pensioen kon. Inderdaad ging de kreupelheid beter, maar verder voelde het niet goed. Ze leek minder krachtig in haar benen. En in overleg met de dierenarts haar op pijnstillers gezet en vervolgens afscheid genomen. Haar rug was te ernstig aangetast. De coördinatie weliswaar wat verbloemd door de pijnstillers was zeer slecht geworden in korte tijd. Niemand had dit verwacht met de diagnose net een maand ervoor gesteld, maar het was het enige dat ik nog voor haar kan doen. [IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel
Dus bij vage kreupelheden of vermoeden van rugproblemen rijd ik naar de kliniek voor foto's. Gelukkig was mijn ruin op de röntgen helemaal goed.
Ze had geen KS en ik heb geen score. Maar het proces was nog actief en zou verergeren omdat doordat de wervels stijf worden gaan die ernaast overbelasten. Coördinatie was aangetast door de zenuwen die erlangs lopen.
__Nicky
Geplaatst: 07-07-15 21:27
Sorry, ik heb even je vorige berichten terug gelezen en snap het nu; spondylose. Qua beschrijving lijkt het toch best wel op KS, maar het is dus niet op de foto's terug te zien (ik neem aan dat die foto's van de 'goede' rug die je had geplaatst van dat betreffende paard zijn? )?
Collie2008
Geplaatst: 07-07-15 21:28
Strak in de spieren ken ik...
Blijf het wel bijzonder vinden dat mijn paard met plaatselijke verdoving (diepe prikken eond de wervel) en de 5 dagen metacam geen enkele verbetering gaf (en dus geen dusdanige last zou/moet hebben). Terwijl hij op de foto's wel de botvernieuwing heeft op 1 plekje.
Het boos doen, stampen, paniek bij poetsen soms had hij vandaag ook bij het zien van het opdoen van de vliegendeken van zijn overbuurman....Wat is nou gedrag (en karakter/neuroot) en wat is pijn (of angst voor pijn). Bedoel vandaag werd er niet gereden, opgetuigd...niets
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-07-15 21:36
Tweede serie is van haar. Het is dus wel te zien, mits ze een voldoende sterk röntgenapparaat hebben.
De bollingen aan de onderzijde horen vlak te zijn.
Kijk, hier zijn ze normaal.
Qua klachten lijkt het erg erop hoor. Gevoelig op de singel, vluchtgedrag etc was er ook allemaal. Collie, heb je al eens periode rust geprobeerd? Het zou best deel aangeleerd gedrag kunnen zijn. Door veel geduld en opnieuw aanleren heb ik veel bereikt, namelijk dat ik weer iets op haar rug kon leggen zonder problemen. Helaas sloeg de paniek wel weer toe op enig moment als het erop lag. Voor mij was dat de druppel, dus ondanks geen diagnose heb ik toen het rijden gestopt.
Nou rijden gaat in principe prima. Zadel opleggen...aansingelen opstappen aangalloperen allemaal geen probleem, althans...95% vd tijd niet, maar er is geen peil op te trekken. Hij staat nu al bijna oaar weken stil maar dan gaat hij soms over de rooie om een vliegen deken van de buurman. Een scheet van de buurvrouw en als er dan een motor lamgs scheurt doet hij niets. Er is geen lijn in te krijgen.
Da vond hem vrijwel niet reageren op zadel..aansingelen en opstijgen en rijden, maar de KS zit er röntgenologisch wel
Yep, de bollingen is allemaal botgroei en zorgt dat er vijf wervellichamen aan elkaar vergroeid waren.
Collie, hmm, dat is ook een deel gedrag. Hoewel mijn merrie ook heftig op bijvoorbeeld een deken kon reageren was het bij haar vooral op iets van een singel. En soms flipte ze pas na een poosje.
tiwi1969
Geplaatst: 07-07-15 22:19
Mijn paard is ook wel een verhaal apart, helaas.
Vorig jaar juli is ze als 3 jarige kampioen geworden op de regionale keuring met later een lofzang van de inspecteur in het verenigingsblad. Een opvallende verschijning, zowel in type als beweging, ruim krachtig en souplesse.
In augustus gingen we op weg naar de nationale keuring waar we een goede kans hadden op de kampioenstitel. Niets bleek minder waar, we hebben de keuring nooit gehaald. Paard is gaan bokken in te trailer en daarbij gevallen (achteraf is waarschijnlijk het hooinet met haak en al los van de muur gekomen en tussen haar achterbenen geraakt) Bij het bevrijden uit haar benarde positie is ze vooruit onder de voorstang door (deze was flink verbogen), door het voordeurtje naar buiten gekomen en daar bekneld geraakt. De DA en de brandweer waren redelijk snel ter plekke en hebben de trailer rondom mijn paard weg gesloopt terwijl ze onder complete sedatie was.
nadat ze wat was bijgekomen is ze zelf opgestaan en de trailer uit gelopen, we hebben haar aan de hand stappend naar een manege gebracht zo'n km van het ongeluk. Daar heeft ze 2 dagen gestaan en in de paddock bleek al dat ze geen pas kreupel was. Wel had ze veel kneuzingen/zwellingen van zo'n 20 cm voor haar schoft tot aan haar bekken. In overleg met de DA hebben we haar enkele maanden weide rust gegeven om de kneuzingen te laten herstellen. Na 4 maanden heb ik haar door onze vaste osteopate laten onderzoeken en zij vond een paar blokkades onder het zadel, deze zijn verholpen, maar verder geen bijzonderheden. We kregen groenlicht om weer te gaan rijden.
Het rijden ging ook meteen goed, fijn ontspannen en 100% rad.
Tot ze half maart mok kreeg en van een natte wei naar een "zand met een stukje stenen" paddock verhuisde. De eerste avond haar haar paddock-dag bleek ze kreupel in draf. Na rust, een bezoek van de DA aan huis en een onderzoek bij de DA met foto's van haar linker voorbeen bleef een duidelijke diagnose uit en was het kreupelheidsbeeld erg wisselend van LV naar RV en weer terug. Wat ons opviel was dat ze moeite had om haar stal uit te komen, deze heeft een afstap van ca. 25 cm, wij hebben daar een relatie gezien met haar rug en het ongeluk. In het schoftgebied was een rare bult te zien die heen en weer bewogen kon worden:
Dit is het moment dat we besloten om naar Emmeloord te gaan om haar rug te laten onderzoeken en ook de kreupelheid verder onder de loep te nemen. Er is een flinke serie RX gemaakt van haar benen, waarop niets iets bijzonders te zien was, echo van haar boeg, schouders en schofgebied. RX van de rug en een uitgebreide echo van haar onderbenen voor.
De gekke bult bleek een rest van een bloeduitstorting, op de plek waarmee ze vast heeft gezeten in het deurtje. Niet iets waar ze last van heeft en door dat de plek van de bult moeilijk te hechten is en slecht geneest doen ze hier liever niets aan zolang ze er geen hinder van ondervindt.
Ze had aan twee voorbenen een blessure aan haar tussenpezen en LV een verdikte slijmbeurs in haar voet. Vermoedelijk ontstaan door een ongelukkige actie op de paddock met een stenen gedeelte. Hiervoor heeft ze aangepast beslag van aluminium om de pezen te ontlasten en verder rust op stal en in de weide met haar groep.
De echo van de schouders leverde niets op.
Dan nu de foto's van haar rug:
De schoft, met daar boven extra zacht weefsel zichtbaar, dit is het tunneltje waardoor de bult zich beweegt, verder goed zichtbaar de kraakbeenkopjes, die zijn normaal.
Het zadelgebied, te zien is een marker, dat was een hoefnagel die ze op haar rug geplakt hebben om zo de locatie van de afwijkingen te kunnen vinden voor een echo onderzoek. Net voor de marker zie je een stukje afgebroken en omgeklapt aangegroeide dooruitsteeksel en iets meer naar achteren enkele doornuisteeksels die elkaar in rust net niet raken, met een holle rug raken die elkaar wel en kan ook het breukje opspelen. Op de echo ziet het omliggende weefsel bij het breukje er normaal uit.
Dat raken bij een holle rug verklaart wel de moeite die ze had met de afstap van haar stal. Ze heeft inmiddels een andere stal zonder afstap.
De volgende foto zijn dezelfde wervels.
De prognose: er is niets gevonden wat haar op termijn geen fijn recreatie paard maakt, daar gaan we voor ik heb geen ambities op het gebied van springen (uitgesloten met haar rug) of wedstrijdsport. Kwa rijden ben ik sowieso van het rechtrichten en onstpannen over de rug rijden.
Met haar rug valt goed te dealen als alle andere omstandigheden optimaal zijn, goed zadel, goed rijden, en geen blessures elders in haar lichaam. Benen heeft tijd nodig maar we mogen langzaam gaan opbouwen, waarbij we eerst de rugspieren aan de hand in stap gaan trainen met behulp van een concord leader. Dan zadel laten checken en rustig aan onder het zadel gaan stappen. Daarbij steeds het ontspannen en goed ruggebruik in de gaten houden.
Klein extra nadeel is dat ze zomereczeem heeft en dan met name onder haar buik waardoor ze de buik over de grond schuurt, daarbij is haar rug hol en komt er extra druk op haar benen. Om dit te voorkomen gaat ze 's nachts op stal, dat is op mijn huidige stal niet de gewoonte in de zomer dus voor mij veel extra werk. Binnenkort gaan we verhuizen naar een andere stal, na 30 jaar op deze stal te staan, daar gaan meer paarden altijd 's nachts op stal en hebben ze een super bak met een hele goede bodem voor haar pezen.
Sorry voor het lange verhaal...
__Nicky
Geplaatst: 07-07-15 22:29
Jeetje wat een verhaal Tiwi! We zitten in hetzelfde schuitje. Hier mogelijk ook een peesprobleem en vergelijkbare wervels. Ook mijn DA is positief over de KS, alleen wat minder over de voet (zie vorige lange post van mij).... Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd!
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-07-15 22:30
Fijn dat de prognose goed is. Je bent wel heel bewust bezig, dat is goed!
Bij mijn merrie is het vermoedelijk ontstaan ook na een trauma. Zelf denk ik als jaarling al gebeurd is. Ik ken haar hele geschiedenis. Toen is ze over een hek gesprongen met en verschrikkelijke beenwond als gevolg. Waarschijnlijk is toen ook de rug beschadigd.
@ Nicky, ik heb inderdaad ook de echo laten maken van beide voorbenen en daar is dus wel wat uitgekomen ook de slijmbeurs die dieper in de voet zit.
Ik heb nog een bijkomend probleem en dat is dat ik zelf aan mijn voet wordt geopereerd eind augustus, waardoor de opbouw weer stil komt te liggen. Maar ik houd jullie zeker op de hoogte en lees hier vooral ook veel mee. Dat deed ik al wat langer.
Dyonne, ik heb dit paard ook al vanaf haar eerste ademteug, zelf gefokt en 2 jaar geleden heb ik haar moeder laten inslapen door een chronisch darmprobleem. Er is mij heel veel aangelegen om haar op de been te houden, zolang het maar geen lijdensweg wordt.
Suzanne F.
Geplaatst: 08-07-15 07:36
Problemen aan de voorvoeten en KS gaan inderdaad vaak samen. En genezing is dan heel erg moeilijk omdat het ene het ander in stand houdt. Hier ook een paard met geblesseerde hoefbanden. Zelfs na lange tijd rust op de wei gaat het niet over.
jeetje Nicky maar ze waren dus nu het meest tevreden over zn loopje (minst slecht) dus de bekappingen hebben wel geholpen? anne schuite was toch bij jouw? jouw paard had toch die enooorme hielen? wat zeggen de artsen hiervan in het kader van samenhang van KS/voetvorm en ontstaan blessures?
Klopt idd. Hielen waren wat hoog, niet enooorm. Nu prima conformatie. Er is niet echt een directe relatie met KS en die voeten aangezien ik denk dat het al op jonge leeftijd is begonnen...
Misschien een vraag die wat off topic gaat, maar ik zou mijn casus ook graag voor willen leggen aan een andere DA. Niet dat ik mijn huidige DA niet vertrouw, maar ben benieuwd naar verschillende ervaringen en inzichten. Kan ik een andere DA gewoon opbellen/mailen en advies vragen? Zitten daar nog kosten aan verbonden?