[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:58

@_Marlijn
1 gerust stelling je paardje is niet bijzonder op de plekken op de navel lijn (verder natuurlijk wel :D) de verlengde stukken van de RSIH zijn niet dekend (tenzij je een heel dun paardje hebt) en op t moment dat ie rolt oid willen ze nog wel is wat verschuiven.
wat je kan doen (alleen dan moet je wel beetje handig met naald en draad zijn..)is een extra flap erbij aan naaien en die dan met kleine klipjes vast maken. dan heb je het buikgedeelte goed bedekt!
dit heb ik tenminste gedaan omdat bij die van mij de navellijn/uier heel gevoelig zijn :(

boooo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:11

bedankt voor je reactie! :)

Behandelen jullie de manen + staart ook als de deken om zit? Dus tegen de jeuk? Neem aan van wel toch?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:13

Koetje: Bedankt voor je antwoord! Zij is dus ook heel erg gevoelig op de navellijn. Heel zielig.
Had zelf idd ook bedacht om er een buikflap aan te naaien. Helaas toen ik net wilde gaan bestellen bleek hij uitverkocht in haar maat. Paar weken levertijd. Dat gaat hem dus niet worden! Heb nu een deken op een duitse website besteld, ook met nekdeel met oren en wel een buikflap. Hopelijk is het wat!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:16

xTesske schreef:
zijn hier trouwens mensen met ervaring met hun paard met zomereczeem aan de kust?
Word het daar echt minder door?

Ik ken mensen aan de kust die ook een eczeem paard hebben. Deze schuurt thuis net zo veel als in Gelderland. Ook in kustplaatsjes zijn de mugjes..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:26

@koetje heb je daar toevallig foto van?

Voor de dekenzoekers bij epplejeck is het nou 20%korting op vliegen en ecxeemdekens. Is best de moeite

Mijn paard staat alweer tijdje onder z'n deken en dat in combi met puur cullico dochters en puur allergie savonds heeft hij tot nu toe weinig last. Ga nog wel derfen proberen voor de jeukerige periodes en wil de deken nog ombouwen zodat er ook een buiklapjes aan komt te zitten

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:28

No_No schreef:
Ik ken mensen aan de kust die ook een eczeem paard hebben. Deze schuurt thuis net zo veel als in Gelderland. Ook in kustplaatsjes zijn de mugjes..

dus eigenlijk heeft het geen zin, die mensen die hun paard verkopen naar de kust van wegen ZE

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:07

_Marlijn schreef:
Koetje: Bedankt voor je antwoord! Zij is dus ook heel erg gevoelig op de navellijn. Heel zielig.
Had zelf idd ook bedacht om er een buikflap aan te naaien. Helaas toen ik net wilde gaan bestellen bleek hij uitverkocht in haar maat. Paar weken levertijd. Dat gaat hem dus niet worden! Heb nu een deken op een duitse website besteld, ook met nekdeel met oren en wel een buikflap. Hopelijk is het wat!

Heb je een link van de deken die je besteld hebt?

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:16

xTesske schreef:
zijn hier trouwens mensen met ervaring met hun paard met zomereczeem aan de kust?

Mijn eczeem paard heeft vrijwel niet geschuurd, toen ze 6 jaar geleden hier kwam heeft ze zich het eerste jaar helemaal kapot geschuurd, bloed liep langs de hals, ze heeft toen veel medicijnen van de dierenarts gehad maar niets hielp. het paard is nu helaas overleden, de zee is hemelsbreed 100 meter max met alleen de zeedijk ertussen.

Mijn nieuwe paard heeft ook zomer eczeem, zij schuurt momenteel een beetje, heeft bij haar vorige eigenaar alles al afgeschuurd in een paar weken tijd, zij heeft pijn in haar manenkam daarom krijgt ze nu een groene leem kuur, ik hoop dat icm de zilte zeelucht en deken het ook bij haar gaat meevallen.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:04

KootMiraDrum schreef:

Ik heb net ook een proefverpakking besteld. Of mijn paardje echt eczeem heb durf ik niet te zeggen, maar ze schuurt haar manen... Heeft ze bij de vorige eigenaar niet gehad, maar ik heb haar net 3 weken, dus misschien nog van de stress van de verhuizing + verandering voer. Ik ga het in ieder geval proberen of derfen gaat helpen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:27

xTesske schreef:

Ik woon aan de kust, maar mijn paard gaat niet zonder deken. Zo staan hier nog meer eczeempaarden in de buurt en allemaal braaf onder een deken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:35

ik zal zijn onderlengte eens opmeten denk wel dat ie korter is dan 125 nu ik er zo bij nadenk.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:41

MyKayleigh@ dus jij zegt dat het wel helpt?

Mindim@ schuurt jou paard nu?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:46

Ik kom nog weleens langs de kusten en toch zie je daar ook paarden met eczeemdekens op.
Het geeft dus geen garantie.

Vaak moet je ook de cirkel doorbreken, compleet andere omgeving, ander voer etc etc.
Een aantal wil hier nog weleens flink van opknappen.
En dit hoeft dan niet eens perse richting zee te zijn.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:52

hoe bedoel je de cirkel doorbreken?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:54

Hallo
nou ik heb besloten om toch een eczeemdeken te kopen.
en heb er nu 1 besteld van de paardendrogist.
de Rambosweetitch...

Die blijkt erg goed te zijn.
nu hopen dat ie snel binnen is..
want mijn paard komt nu dag&nacht buiten te staan!
*alleen in de zomermaanden*

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:55

Ohjaa.. PS! ik woon ook aan de kust..
en mijn paard gaat nu toch ook wel een deken op krijgen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:56

Veel paarden hebben al enige jaren eczeem, waardoor ze als ware in een vicieuze cirkel terecht komen.
Schuren wordt dan op den duur ook een gewoonte, bij de minste aanrakingen helemaal inzakken etc.

Als je die cirkel weet te doorbreken, ben je al een heel eind.
Die cirkel doorbreken kan een verhuizing zijn, of een deken, of alle krabmogelijkheden weg te halen.

En dat bouw je dan stap voor stap uit, maar dat doorbreken, dat doet het hem vaak, en dan zie je telkens met kleine stapjes verbetering.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:58

ik doorbreek de cirkel door hem een krabmogelijkheid te geven zodat ie niet aan mij begint te schuren.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:05

Juulxx@ begint die van jou dan nu met schuren?

_CS_@ ow zo bedoel je, ik heb haar nog niet zo heel lang, een klein jaartje en bij de vorige eigenaar heeft ze volgens mij nooit zo erg geschuurd. Eerst stond ze op een stal waar ze 23/7 binnen stond maar dat was niks en werd ze zo sjacherijnig van maar ze schuurde er wel bijna niet. Ze kreeg hier brokken te eten. Toen in de midden zomer naar een andere manege gegaan waar ze 24/7 op de wei kon, kreeg daar een deken op omdat ze erg ging schuren, het ging daar redelijk maar ook niet ju-van-het. Mevrouw word niet vrolijk van een deken. Hier kreeg ze muslie. Nu is ze pas verhuis naar een weitje hier in de buurt waar ze ook 24/7 buiten staat. Ze krijgt nog steeds muslie. Staat nu dus zonder deken met vliegenmasker voor. De dekens hebben geen zin want dan schuurt ze nog steeds en de jaarling maakt ze kapot zodat ze naast haar hangen. Krabmogelijkheden weghalen kan niet want het is niet mijn wei en denk niet dat ik een boom om mag zagen en de stal weghalen haha. Ik zit wel te bedenken om er borstels neer te hangen dat ze daar aan gaat krabben. En ook dat de derfen helpt anders ben ik echt ten einde raad en weet ik niet wat ik met mijn pony moet..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:08

Maar waarom vind ze een deken niet leuk, hoe weet je dat?

Uiteraard zal elk paard in het begin hebben van 'wat maak je me nu'?
Maar naar verloop van tijd steken ze zelf hun hoofd er al door.
En deken kapot schuren, dan ben je OF veel te laat begonnen met de deken, OF je paard heeft een ander onderliggend probleem wat de oorzaak is.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:12

Ze wordt er heel depressief van want nu zonder deken is ze een stuk opgewekter.

Nee ze schuurt de deken niet kapot, de kleine jaarling maakt hem kapot en dan valt hij helemaal af.
Ik ben dit jaar in april begonnen met de deken maar ze kreeg nog steeds jeuk onder de deken..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:17

xTesske schreef:
No_No schreef:

[qoute]dus eigenlijk heeft het geen zin, die mensen die hun paard verkopen naar de kust van wegens ZE

Ik heb anders een staan die was opgegeven, zowel in Utecht als door de eigen dierenarts.
De afspraak om in te laten slapen was al gemaakt!
Is naar mij toe gekomen en heeft sinds dien geen last meer!!
Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen van de 2 topics, maar ze zijn van haflingertje hier op bokt.
Het heeft dus zeker zin om het in elk geval te proberen lijkt mij.
Stef ( Haflinger) is nu een heerlijke jonge pony van 3 jaar die geniet van het leven!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:19

april is ook te laat in mijn ogen.
Sorry, maar het voor zijn moet je echt wel eerder beginnen(eind februari, begin maart).
En deken insmeren met antibijt werkt voor naarling ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:21

xTesske schreef:
MyKayleigh@ dus jij zegt dat het wel helpt?

Mindim@ schuurt jou paard nu?

Aan zijn hoofd, de rest niet, maar ik heb dan ook 24/7 een deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:22

_CS_ schreef:
Veel paarden hebben al enige jaren eczeem, waardoor ze als ware in een vicieuze cirkel terecht komen.
Schuren wordt dan op den duur ook een gewoonte, bij de minste aanrakingen helemaal inzakken etc.

Als je die cirkel weet te doorbreken, ben je al een heel eind.
Die cirkel doorbreken kan een verhuizing zijn, of een deken, of alle krabmogelijkheden weg te halen.

En dat bouw je dan stap voor stap uit, maar dat doorbreken, dat doet het hem vaak, en dan zie je telkens met kleine stapjes verbetering.

Vaak wordt de cirkel ook doorbroken door het paard anti jeuk injecties te geven.