Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:55

Met Bo gaat het ook goed, ik vind haar een beetje dik worden nu. Vanaf morgen mag ik met haar gaan stappen. Eens kijken waar ik dat veilig kan doen, ik vind eigenlijk de bak een beetje zwaar. Kan wel merken dat ze al tijden niet lekker heeft gerold want de vacht voelt best raar plakkerig. Eventjes geduld nog.....

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:16

fargo schreef:
Even snel een kort maar heel verdrietig bericht. Whizzeman is vannacht rond 12 uur ingeslapen. Hij stond weer helemaal vol gas en dunne darm was waarschijnlijk weer de schuldige. Ik wilde niet nog een operatie aan, hij was net weer helemaal de oude en had een heerlijke middag op het land gehad. Had dit niet meer verwacht na 5 maanden geen koliek. Zit vol tranen, we gaan zo onze andere paardjes op het land zetten, dat doen we altijd met zijn allen van stal de eerste 2 dagen.

Oh jeetje wat schik ik hier van!
Wat vreselijk.. woorden komen te kort. ;(
Heel veel sterkte...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 13:38

Latruda schreef:
fargo schreef:
Even snel een kort maar heel verdrietig bericht. Whizzeman is vannacht rond 12 uur ingeslapen. Hij stond weer helemaal vol gas en dunne darm was waarschijnlijk weer de schuldige. Ik wilde niet nog een operatie aan, hij was net weer helemaal de oude en had een heerlijke middag op het land gehad. Had dit niet meer verwacht na 5 maanden geen koliek. Zit vol tranen, we gaan zo onze andere paardjes op het land zetten, dat doen we altijd met zijn allen van stal de eerste 2 dagen.

Oh jeetje wat schik ik hier van!
Wat vreselijk.. woorden komen te kort. ;(
Heel veel sterkte...

Hoi Latruda, ja het was hier ook als een donderslag bij heldere hemel.. Dank je wel meis!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:30

Nou vanmorgen voor het eerst met Bo gestapt.... dat ging niet makkelijk. Ik heb haar voor de zekerheid maar even een hoofdstelletje in gedaan. Het eerste stukje ging redelijk, ze stapte wel fanatiek, maar ze stapte nog. Eenmaal een eindje op weg begon ze te klieren door proberen te steigeren en te dribbelen, kostte me aardig kracht om haar rustig te houden. Verder nog wel een stukje gestapt en even later weer poging tot steigeren, dat lukte haar overigens niet want ik ging gewoon heel hard aan de teugels hangen, tsja je moet wat..... ik hoop maar dat het wat beter wordt als we het wat vaker gaan doen. Dit was natuurlijk de eerste keer na 8 weken op stal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 12:35

Ik zou een halster met een kettinkje over haar neus gebruiken, dan hoef je niet in haar mond te zitten, maar heb je wel heel veel te zeggen en kun je af en toe een waarschuwend rukje aan je touw/kettting geven..
Als het goed is gaat het hopelijk op termijn natuurlijk rustiger omdat ze dan weer vaker buiten komt, nu is het natuurlijk erg nieuw en is ze fris en opgewonden ..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:44

Wij gaven Casu kalmeringskruiden bij. Deze werkte vrij goed. Als ze dit niet kreeg stond ze ook te steigeren, bokken en rondjes rond me te galloperen...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:37

Eigenlijk stapt ze gedeeltelijk wel heel normaal, beetje actief maar dat deed ze anders ook wel. Alleen heeft ze af en toe een momentje als ze andere paarden in de wei ziet rennen dat ze dan begint te steigeren en het er niet helemaal mee eens is dat zij niet lekker in de wei kan rennen.
Morgen ga ik toch met haar in de bak stappen, lijkt me wat veiliger. Bak is wel wat zwaar, maar misschien is dat juist wel goed, kan ze een beetje moe worden. Het is gewoon even zoeken naar de beste manier. Ze is niet echt zo hyper als jij Casu omschrijft.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:41

fargo om te beginnen diep respect dat je nog doorgaat in dit topic,ik vind je een voorbeeld en juist door jouw beslissing en hoe goed het ging denk ik dat als het ooit nodig is bij Wynn ik ook die 2e kans zou grijpen.....
Het topic zal nooit meer hetzelfde worden door dit verlies....
Gaat het een beetje inmiddels? :(:)

En als ik de ervaringen hier zo lees,wat een heerlijkheid dat Wynn maar 89 cm hoog is dan... ;)
Hij gaat super,is al aan de date geweest en loopt paar uur op wei,ik klop het af,maar nog geen 1 keer echte terugval gehad,wordt nu bijna 2 jaar van de zomer....

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:51

sandra: daar ga ik helemaal mee akkoord! ik heb heel veel gehad en heb nog steeds heel veel aan de tips van fargo! Toen ik het las van Whizz dacht ik echt: oh jee, als het bij hen al niet lukt hoe moet het dan met ons :(

Fargo was/is echt mijn voorbeeld op vlak van een koliekgevoelig paard te verzorgen, dat meen ik!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:09

Ik heb denk het geluk dat Wynn een andere koliekoperatie had dan jullie paarden,niet minder erg,heel kritiek geweest,achteraf minder dan 10% overleving,maar qua nazorg en voeren iets makkelijker en scheelt dat ik de regie zelf dagelijks in handen heb misschien.
Maar het voelt zoooo k*t en oneerlijk dat degene (fargo)waardoor je in dit topic bent belandt na zoveel inzet,liefde en moeite afstand moet doen van Whizz....

gewoon diep diep diep respect Francis voor jou en ook Whizz _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:32

Ik ben natuurlijk nog maar 'pas' in dit topic, maar ik heb ook enorm respect voor fargo en ben ook blij dat dit topic er is. En inderdaad het is oneerlijk, zo hard gevochten en alles leek nu toch zo goed te gaan en dan ineens is Whizz er niet meer.... :(
Ik vind het ook heel knap dat je nog in dit topic reageert fargo.
Het is altijd fijn je zorgen met lotgenoten te kunnen delen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:05

Dag lieve allemaal, hartelijk dank voor jullie onwijs lieve woorden. Ik heb door de laatste jaren heen onwijs veel aan dit topic gehad en nog steeds. Het delen van de ervaringen, spanningen en kennis heeft mij onwijs geholpen. Ik ben vorig jaar en jaren terug naar een open dag geweest van Utrecht waarbij koliek en koliekoperaties en wat te doen besproken werden, de laatste keer samen met nog een lotgenote via Bokt. Iets meer dan een week later zaten we met Whizz voor de 2e keer voor de keuze. (Vreemd genoeg was het bij fargo ook niet zo lang na de andere bezochte open dag .. )

Dan weet je in ieder geval dat snel handelen als het niet goed gaat van levensbelang is en dat hebben we zeker bij Whizz 2 keer kunnen meemaken dat hij op tijd in de kliniek was om hem succesvol te kunnen helpen en opereren.

Maar ik denk dat (bij veel zaken en situaties) kennis over waar je tegen aan loopt een heel belangrijk onderdeel is om de juiste, of in ieder geval onderbouwde, keuzes te maken. Dat geeft veel houvast en hulp. En voor mij zelf is het heel belangrijk dat je met je keuzes kunt leven, dus dat ik - voor míjn gevoel - er alles aan gedaan heb of juist gehandeld heb.. De tweede keer was ik nog niet klaar met Whizz en Whizz ook zeker nog niet klaar met het leven, het was gewoon dikke pech dat hij opnieuw geopereerd moest worden.

Deze laatste keer vond ik het ondoenlijk om hem en mijzelf weer een operatie aan te doen, hij was er net weer echt bovenop. Bovendien gaven zowel de DA als de internist aan dat het feit dat het nu weer optrad wel betekende dat er iets structureel mis was. Ik had het verschrikkelijk graag anders gezien, het was een wereldpaard <3 <3 <3 dat ik graag tot het einde ter tijden bij me had gehad..

Kennis hebben en kennis delen vind ik dus heel belangrijk, je kunt daarmee een boel leed voorkomen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 18-04-14 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:09

Amen niets aan toe te voegen alleen dat je een topper bent _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Whizz mocht van geluk spreken met zo'n baasje en jij met zo'n kanjer.... :*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 23:26

:* :* dank je wel Sandra.

Vanavond een dierentolk bij Aristocraat en Arkos gehad om te kijken of ze vragen hadden over Whizz en zo... Pffff het was heel indrukwekkend, heb alles opgeschreven en thuis een potje zitten huilen met mijn man. Zal er morgen wel wat over schrijven anders zit ik zo weer te janken..

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:30

Lieve Francis,...een dikke knuf en jank maar lekker,dat mag ook :*
Ik ben wel erg benieuwd...ooit 2 keer een reading voor Desert laten doen,erg verhelderend voor mij....
Zouden meer mensen in moeten geloven en doen :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 23:34

Nou Arkos had dus nog niet door dat Whizz er niet meer was ;( ;( Eerder is Whizz natuurlijk 2 x 2 weken weggeweest toen hij bij stal wegging.. Logisch denken toch..

Dus toen de tolk vertelde dat Whizz er niet meer was of eigenlijk daar naar vroeg toen zei hij o.a. dit

hij zei: zo onverwacht, zo onverwacht,
waar is ie dan, waar is ie dan,
ik hoor dat hij er niet meer is,
Hij is gezond hier weggegaan, zo onverwacht zo onverwacht
En .. Hij staat aan mijn zij en hij staat er nu niet...
Die zijn we dus verloren ;( ;( ;(

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:03

Ach wat verdrietig, best vreemd dat Arkos het nog niet door had dat Whizz er niet meer is.

Vanaf vandaag mag ik Bo na het stappen een beetje longeren. Het stappen ging nog steeds niets zonder explosies, ja af en toe als ik met haar op het erf kleine rondjes ga stappen, dan gaat het allemaal goed. Nu had ik bedacht om haar aan de lange lijnen te laten stappen. Dat ging gisteren eerst best wel goed totdat er een vrachtwagen langs kwam, toen werd ze helemaal panisch en ging er min of meer vandoor. Maar doordat ik de lijnen vasthield kon ik haar nog wat tegen houden, draaide ze om stond ze met de lijnen om haar heen gedraaid. Maar even heel gauw alles los gemaakt en nog even gezocht naar een momentje om rustig te stappen en de spanning af te laten vloeien. Haar wereld is door het op stal staan wel klein geworden. Ze was echt nooit bang voor verkeer. Dus ik ben benieuwd hoe het met longeren gaat, ik heb er een beetje hard hoofd in. Ik zal blij zijn als we weer een week verder zijn en ze op een stukje los mag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:37

Ik denk dat het voor Arkos volkomen logisch redeneren was, de vorige keren is hij weggegaan en een tijd weggebleven en toen gewoon weer teruggekomen... dus waarom zou het deze keer anders zijn?

Ze voelen zich niet sterk nog en daarom zijn ze angstiger, Whizz reageerde ook weer sterker op zaken, net als in een bak tussen bakrand en tegenligger doorgaan, hij voelde zich daar weer onzeker in omdat ze nog niet fit en sterk zijn om zich te verweren/te vluchten.. Zo voelde ik dat in ieder geval bij Whizz.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:45

fargo,..ach gos, ja heel logisch dat ze hem terug verwachten,zo ging het ervoor ook...ze hebben geen afscheid kunnen nemen :(:) :(:) Moet er even ingehakt hebben bij jullie,maar fijn dat hij het nu weet :* :* :*

Symbeami,komt wel goed straks,wat fargo al zegt,als ze zich weer helemaal goed voelt,ik herken het wel en ze zijn een stuk onzekerder en voelen zich minder veilig...ze zijn kwetsbaar nu...en snappen al helemaal niets van die stalrust....

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:51

Nou ik hoop het maar, ik vind een Bo een beetje gevaarlijk geworden..... ze stond vanavond voor me te steigeren. Ze springt met vier benen de lucht in, bokt en steigert dus... ik vond het doodeng. Ze zorgt wel dat ze me nooit raakt, maar zo'n brok energie en zo'n paard rechtop voor je is wel heel indrukwekkend.
Van longeren lijkt ze niets meer te snappen. In stap gaat het nog maar zodra ik haar zeg dat ze een drafje mag doen dan doet ze al die idiote dingen. Uiteindelijk draafde ze wel wat, maar vraag niet hoe.... *zoeff*

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:22

Probeer je in haar te verplaatsen,leg dingen uit en vooral wees dit moment de leidster,dus niet bang wezen,mag best even streng zijn,duidelijkheid en leiding als ze zich onzeker voelen en stel je zelf voor,opgesloten in de wc en je mag er even uit...ik zou ook bokken en steigeren ;)
Komt echt wel goed straks.... :(:)
Maar ik kan makkelijk praten met een minihengst :') die ook nog eens heel braaf was en alles altijd al op stemcommando doet :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 23:24

sandra3235 schreef:
fargo,..ach gos, ja heel logisch dat ze hem terug verwachten,zo ging het ervoor ook...ze hebben geen afscheid kunnen nemen :(:) :(:) Moet er even ingehakt hebben bij jullie,maar fijn dat hij het nu weet :* :* :*

Symbeami,komt wel goed straks,wat fargo al zegt,als ze zich weer helemaal goed voelt,ik herken het wel en ze zijn een stuk onzekerder en voelen zich minder veilig...ze zijn kwetsbaar nu...en snappen al helemaal niets van die stalrust....

Ja heb er wel vannacht mee wakker gelegen want hij was natuurlijk ook gewoon mij aan het spiegelen stiekem.. en dacht ja daar moet ik ook wat mee, erken het verdriet.. maar dat is nog niet zo makkelijk.
Arie daarentegen wist heel goed dat whizz zo'n pijn in zijn rug en buik had zei hij ..
hij had een langer leven moeten hebben maar niet met zoveel pijn zei arie en hij was heel verdrietig omdat Whizz zijn thuishaven was ;( ;( och het zijn beide ook zulke lieffies

Symbeami, ze zit vol opgekropte energie én adrenaline (en ze zijn dus gewoon onzekerder en voelen zich onveiliger dus zijn minder dapper bij vrachtwagens etc) dus ja ze ontploffen in het begin letterlijk van de energie. Dus inderdaad een eventueel relatief strenge bijzet er aan en een bit er in en aan de longeerlijn zodat je het op kunt vangen. Whizz kon ik eerste keer met bijzet goed aan, 2e keer bokte en galoppeerde hij ook heel wat af stiekem, dat werd 2e keer dus beter met dubbele longeerlijn. Het is ook een beetje uitproberen.. Ik mocht er ook gewoon op, dat was nog het best beheersbaar..

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:57

fargo :(:) :(:) :* je deed en doet het goed..... +:)+

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:02

Dank voor jullie reacties, daar heb ik echt wat aan gehad. Het stappen aan de lange lijnen gaat vlekkeloos en inmiddels lukt het longeren ook met de dubbele longe zonder al teveel gekkigheid. En ja, ze galoppeert wel eens aan en draaft wel eens veel te hard, maar het is inmiddels allemaal veel beter beheersbaar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:58

Ah Symbeami dat is fijn nieuws dat het nu beter beheersbaar is en ook het longeren beter gaat. Op een gegeven moment wennen ze ook weer en "weten" ze dat ze vaker mogen bewegen dat geeft ook een stukje rust denk ik.