EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:47

Paar weken geleden zijn bij die van mij ook alle tanden weg gehaald. Is ontzettend meegevallen! Duurde wel even tot alles helemaal geheeld was, maar hij lijkt geen pijn te hebben gehad en leek zelfs wel opgelucht.

Grazen gaat inmiddels ook als een trein, lijkt zelfs wel prettiger dan de afgelopen jaren.
Achteraf heeft ie misschien meer last gehad dan de jaarlijkste rontgenfotos lieten zien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:13

Die van mij gaat tot zover goed. Hij eet goed en is best alert.

Wel vind ik hem wat sneu omdat hij alleen staat.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:10

23 jaar geworden.
Bronco is volgende week aan de beurt om zijn snijtanden te verwijderen.Afbeelding

@cowgirl: wat fijn dat het goed gaat
Waarom staat hij alleen? Moest dat?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:20

Wat een knapperd die Bronco! Sterkte voor volgende week!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:26

Slmt9 schreef:
Wat een knapperd die Bronco! Sterkte voor volgende week!

Dankjewel! <3

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:36

Wat is er nog vaak onbekendheid en onbegrip over deze akelige aandoening!

We zijn op zoek naar een braaf wat ouder paard. Hoe vaak ik nu al als reactie heb gehad op mijn vraag of het paard eorth( of ppid) heeft; " wat?, dat zegt me niks hoor dus dat heeft hij/zij dus ook niet!"

Vorige week nog een merrie van 18, heel duidelijk problemen met de snijtanden en ongemak maar nee hoor was niks, was dit jaar nog kiezen bijgevijld niks aan de hand en nee als blijkt met röntgenfoto dat t wel is gaat er niks van de vraagprijs af
Toch laten staan ondanks dat t echt een heerlijk dier was! Maar zat echt aan max v budget en dan komen alle kosten van de tanden er dus zeker weten al bij.Hopelijk doet de nieuwe eigenaar er wel iets aan,

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:41

Paintlinger schreef:
23 jaar geworden.
Bronco is volgende week aan de beurt om zijn snijtanden te verwijderen.[ [url]Afbeelding[/url] ]

Hij staat nu even apart omdat hij dan uit een bak zonder slowfeeded net/rooster kan eten. Hij mag voorlopig ook niet uit een slowfeeder eten. Ook met eventuele bijvoeding was het zo makkelijker.
Tevens kan hij nu uit een kuip drinken en spoelt zo op een natuurlijke manier zijn mond.
1 tussendraadje staat zo open dat de shetlander er wel bij kan.
Van mij mag hij weer bij zijn maatje maar die moet uit een slowfeeder eten. We moeten nog even kijken hoe we dat straks gaan oplossen. Komend weekend gaan we even kijken of hij bij een van de andere koppels in de wei kan.

Ik heb hem ondanks zijn gevoeligheid nu een paar uurtjes op de wei. Zijn nu natuurlijke graasmasker zorgt er voor dat hij niet al teveel binnen komt.
Hij is helemaal blij en bloeit er echt van op. Onze weide is gedeeltelijk ingezaaid met paardengras en al aardig uitgebloeid.
We houden de fructaanindex in de gaten en ik hoop zo dat het goed blijft gaan en hij straks halve dagen op de wei kan. Kan hij zo een fijn pensioen hebben.

Maandag is zijn laatste 'shotjes' dag en moet ik ff foto's maken voor de tandarts. Maar buiten dat hij wat stinkt gaat het super goed en is het mij gelukkig meegevallen.
Zijn losse tanden liggen in een bakje peroxide en vandaag met het verversen rook de hele keuken naar Rendac :r :D .

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:21

Cowgirl schreef:
Paintlinger schreef:
23 jaar geworden.
Bronco is volgende week aan de beurt om zijn snijtanden te verwijderen.[ [url]Afbeelding[/url] ]

Hij staat nu even apart omdat hij dan uit een bak zonder slowfeeded net/rooster kan eten. Hij mag voorlopig ook niet uit een slowfeeder eten. Ook met eventuele bijvoeding was het zo makkelijker.
Tevens kan hij nu uit een kuip drinken en spoelt zo op een natuurlijke manier zijn mond.
Van mij mag hij weer bij zijn maatje maar die moet uit een slowfeeder eten. We moeten nog even kijken hoe we dat straks gaan oplossen. Komend weekend gaan we even kijken of hij bij een van de andere koppels in de wei kan.

Ik heb hem ondanks zijn gevoeligheid nu een paar uurtjes op de wei. Zijn nu natuurlijke graasmasker zorgt er voor dat hij niet al teveel binnen komt.
Hij is helemaal blij en bloeit er echt van op. Onze weide is gedeeltelijk ingezaaid met paardengras en al aardig uitgebloeid.
We houden de fructaanindex in de gaten en ik hoop zo dat het goed blijft gaan en hij straks halve dagen op de wei kan. Kan hij zo een fijn pensioen hebben.

Maandag is zijn laatste 'shotjes' dag en moet ik ff foto's maken voor de tandarts. Maar buiten dat hij wat stinkt gaat het super goed en is het mij gelukkig meegevallen.
Zijn losse tanden liggen in een bakje peroxide en vandaag met het verversen rook de hele keuken naar Rendac :r :D .

Ah oke helder.
Bronco staat hier grotendeels op z'n eigen weide overdag.
Hij is de enige die de hele dag op het land mag.
'Ochtendsvroeg blijft hij iets langer op stal, dan krijgt ie zn geweekte grasbrok mix en savonds gaat hij iets eerder naar binnen voor hetzelfde.

Ik denk dat ik dit regime wel kan aanhouden, toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:44

Symke schreef:
Wat is er nog vaak onbekendheid en onbegrip over deze akelige aandoening!

We zijn op zoek naar een braaf wat ouder paard. Hoe vaak ik nu al als reactie heb gehad op mijn vraag of het paard eorth( of ppid) heeft; " wat?, dat zegt me niks hoor dus dat heeft hij/zij dus ook niet!"

Vorige week nog een merrie van 18, heel duidelijk problemen met de snijtanden en ongemak maar nee hoor was niks, was dit jaar nog kiezen bijgevijld niks aan de hand en nee als blijkt met röntgenfoto dat t wel is gaat er niks van de vraagprijs af
Toch laten staan ondanks dat t echt een heerlijk dier was! Maar zat echt aan max v budget en dan komen alle kosten van de tanden er dus zeker weten al bij.Hopelijk doet de nieuwe eigenaar er wel iets aan,

Verstandig! EOTRH is ook nog vrij onbekend..bij die van mij was het destijds ook heel snel heel ernstig geworden en ik had niks door. Had alleen vaag ooit iets over EOTRH gelezen..pas na die ervaring let ik beter op. Het verschilt wellicht ook nog welke vorm ze hebben of er iets opvalt of niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:20

Met de ervaring die ik nu heb zou ik een paard er niet om laten staan. Kosten krijg je toch. Wij hebben dit najaar een gezonde 7 jarige gekocht. Helaas door omstandigheden paar keer moeten verplaatsen en waarschijnlijk daardoor maagzweren ontwikkeld. Maar voor we daar achter waren ritje naar de kliniek en heel wat euro's armer. Zonder snijtanden kunnen paarden zich goed redden. Onze senior heeft nog een paar mooie laatste jaren gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:22

Het is denk ik ook net welke ervaring je hebt, bij mijn EOTRH paard waren de kiezen ook al aangetast helaas.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:44

Paintlinger schreef:
Cowgirl schreef:

Ah oke helder.
Bronco staat hier grotendeels op z'n eigen weide overdag.
Hij is de enige die de hele dag op het land mag.
'Ochtendsvroeg blijft hij iets langer op stal, dan krijgt ie zn geweekte grasbrok mix en savonds gaat hij iets eerder naar binnen voor hetzelfde.

Ik denk dat ik dit regime wel kan aanhouden, toch?

Hier mochten alle paarden gelijk in de kudde en eten ook gewoon uit slowfeeder. Ze hebben vaak al lang last en eten al zonder snijtanden te gebruiken. Onze paarden boden we los hooi aan en uit slowfeeder. Ze gingen gewoon uit de slowfeeders eten.
Drinken doen ze hier uit een ibc vat of de poel, ook allemaal geen problemen.

Als hij alleen op gras staat zou ik wel hooi aanbieden erbij. Gras is toch moeilijker in het begin dan hooi, zeker als de wonden nog zo vers zijn.

En qua kudde, mijn paard zou alleen maar stress hebben als hij niet in de kudde zou staan.
Ze lopen op een grote track. Bewegen stimuleert doorbloeding en daarmee ook het wondherstel. Dus ik zou weinig aanpassen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:07

@cowgirl

Tnx; Ik zal qua gras ff overleggen met de dierenarts/tandarts nog.
Savonds en snachts is het sowieso altijd hooi.
Op dit moment eet jij gras makkelijker, vandaar de keuze.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:25

SusanH schreef:
Met de ervaring die ik nu heb zou ik een paard er niet om laten staan. Kosten krijg je toch. Wij hebben dit najaar een gezonde 7 jarige gekocht. Helaas door omstandigheden paar keer moeten verplaatsen en waarschijnlijk daardoor maagzweren ontwikkeld. Maar voor we daar achter waren ritje naar de kliniek en heel wat euro's armer. Zonder snijtanden kunnen paarden zich goed redden. Onze senior heeft nog een paar mooie laatste jaren gehad.

Ik had hem er ook niet op laten staan. Ons paard heeft het dus ook en ook alle tanden laten verwijderen.
Maar dit paard moest dat duidelijk ook en als dat dan niet van de vraagprijs af kan terwijl ik die al flink aan de prijs en de max v mijn budget zit . Ja daarom toch laten staan. Natuurlijk heb ik een potje v als er iets is . Maar dit vind ik niet mijn kosten er zo bovenop als het zo duidelijk al is.
Hadden ze gezegd, wij doen de tanden opereren en vraagprijs is gelijk of ; prijs operatie gaat eraf, dan had ik t paard gekocht

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:56

Ik meld me ook, helaas ook te horen gekregen dan mijn tinker Frodo van 18 dit heeft. Tandarts zegt dat het nog relatief meevalt, moet over aantal maanden weer even controleren lijkt geen last te hebben tot dusver. Hij gaat jaarlijks voor gebitscontrole dus net pas ontdekt. Wat is jullie ervaring hoe snel zoiets gaat? Hoe snel na de diagnose begint de noodzaak tot trekken?
Gelukkig is meneer helemaal dol op de senioris priores van zn maatje :+ dus dat is altijd nog een optie als eten niet meer lukt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 23:06

Ik mag mij hier helaas ook melden. Pony van 22 jaar is nagekeken door een nieuwe tandarts vandaag. Bleek dat er 2 snijtanden gewoon gebroken waren en deze zijn er vandaag uitgehaald. Volgend jaar opnieuw n controle.
Ik heb nooit niks gemerkt aan hem en de vorige paardentandartsen hebben ook niks gezien/gezegt.
Voel mij schuldig naar mijn paardje toe.

Hoe gaat het herstel nu verder?
Wanneer mag hij weer n bit in ect?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:31

Karlijn_dv schreef:
Ik meld me ook, helaas ook te horen gekregen dan mijn tinker Frodo van 18 dit heeft. Tandarts zegt dat het nog relatief meevalt, moet over aantal maanden weer even controleren lijkt geen last te hebben tot dusver. Hij gaat jaarlijks voor gebitscontrole dus net pas ontdekt. Wat is jullie ervaring hoe snel zoiets gaat? Hoe snel na de diagnose begint de noodzaak tot trekken?
Gelukkig is meneer helemaal dol op de senioris priores van zn maatje :+ dus dat is altijd nog een optie als eten niet meer lukt

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar zijn er ook röntgenfoto's gemaakt?

Hier gingen de aangetaste tanden er juist gelijk uit, om mogelijke uitbreiding te remmen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:34

Yenni schreef:
Ik mag mij hier helaas ook melden. Pony van 22 jaar is nagekeken door een nieuwe tandarts vandaag. Bleek dat er 2 snijtanden gewoon gebroken waren en deze zijn er vandaag uitgehaald. Volgend jaar opnieuw n controle.
Ik heb nooit niks gemerkt aan hem en de vorige paardentandartsen hebben ook niks gezien/gezegt.

Ik zou je niet schuldig voelen hoor :knuffel: Paarden laten het vaak moeilijk zien. Is de rest van de tanden ook op de röntgenfoto geweest? Uit mijn hoofd dacht ik dat het bij ons (vier tanden getrokken), een week niets doen was en daarna een week zonder bit rijden etc. Heeft de dierenarts daar niet over gezegd?

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:53

Kidde schreef:
Karlijn_dv schreef:

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar zijn er ook röntgenfoto's gemaakt?

Hier gingen de aangetaste tanden er juist gelijk uit, om mogelijke uitbreiding te remmen?

Nee geen fotos gemaakt alleen gewoon bekeken met controle. Tandarts gaf aan dat dat trekken nog niet hoefde.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:04

Oké dat is wel wat apart eerlijk gezegd... Van buiten kan je namelijk niet zien in wel stadium het is. Ik weet niet waar je woont, maar ik zou bij een goede kliniek die hier ook ervaring mee heeft foto's laten maken. Ik vind het advies van deze tandarts erg vreemd eerlijk gezegd. Het is een pijnlijke aandoening en van buiten kan je het gewoon echt niet beoordelen :n Ons paard had amper klachten, maar er moesten toch vier buitenste tanden uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:31

Idd zonder foto's kun je er niks van zeggen.

Wbt bit weer in is daar niks over gezegd door DA? Wij hebben zelf 2 weken aangehouden. Dochter heeft wel gereden na een kleine week, met een bosal.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:58

Ben wel benieuwd naar het oordeel van Annelous aanstaande week als Bronco's behandeling gepland staat.
Hij doet het eigenlijk heel erg goed.
Heeft een periode metacam gehad en krijgt mycomix.
Ik weet uiteraard dat dit niet geneest maar hij is klinisch zo enorm opgeknapt.
Ik ga er wel vanuit dat er het 1 en ander uitgaat hoor.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:45

Kidde schreef:
Yenni schreef:

Ik zou je niet schuldig voelen hoor :knuffel: Paarden laten het vaak moeilijk zien. Is de rest van de tanden ook op de röntgenfoto geweest? Uit mijn hoofd dacht ik dat het bij ons (vier tanden getrokken), een week niets doen was en daarna een week zonder bit rijden etc. Heeft de dierenarts daar niet over gezegd?

Rest is ook op de foto geweest, konden nog blijven zitten. DA heeft niks gezegt over het rijden. Alleen proberen te spoelen en het met controles blijven nakijken

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:41

Dan zou ik een weekje rust geven en eventueel de tweede week zonder bit wat doen. Hier was het in elk geval twee weken geen bit in

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:02

Regio Drenthe,gewoon Annelous die ik hier vaker voorbij zie komen volgens mij. Zal het volgende keer eens vragen. Lees op internet ook wel wisselende verhalen of het wel of niet altijd nodig is. Maargoed ik ben geen paardentandarts dus geen idee, zie alleen een heel blij paard vol eetlust dus maak me nog niet direct zorgen. Maar wel benieuwd naar iedereens ervaringen.