Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paintlinger schreef:23 jaar geworden.
Bronco is volgende week aan de beurt om zijn snijtanden te verwijderen.[ [url]Afbeelding[/url] ]
@cowgirl: wat fijn dat het goed gaat
Waarom staat hij alleen? Moest dat?
Cowgirl schreef:Paintlinger schreef:23 jaar geworden.
Bronco is volgende week aan de beurt om zijn snijtanden te verwijderen.[ [url]Afbeelding[/url] ]
@cowgirl: wat fijn dat het goed gaat
Waarom staat hij alleen? Moest dat?
Hij staat nu even apart omdat hij dan uit een bak zonder slowfeeded net/rooster kan eten. Hij mag voorlopig ook niet uit een slowfeeder eten. Ook met eventuele bijvoeding was het zo makkelijker.
Tevens kan hij nu uit een kuip drinken en spoelt zo op een natuurlijke manier zijn mond.
1 tussendraadje staat zo open dat de shetlander er wel bij kan.
Van mij mag hij weer bij zijn maatje maar die moet uit een slowfeeder eten. We moeten nog even kijken hoe we dat straks gaan oplossen. Komend weekend gaan we even kijken of hij bij een van de andere koppels in de wei kan.
Ik heb hem ondanks zijn gevoeligheid nu een paar uurtjes op de wei. Zijn nu natuurlijke graasmasker zorgt er voor dat hij niet al teveel binnen komt.
Hij is helemaal blij en bloeit er echt van op. Onze weide is gedeeltelijk ingezaaid met paardengras en al aardig uitgebloeid.
We houden de fructaanindex in de gaten en ik hoop zo dat het goed blijft gaan en hij straks halve dagen op de wei kan. Kan hij zo een fijn pensioen hebben.
Maandag is zijn laatste 'shotjes' dag en moet ik ff foto's maken voor de tandarts. Maar buiten dat hij wat stinkt gaat het super goed en is het mij gelukkig meegevallen.
Zijn losse tanden liggen in een bakje peroxide en vandaag met het verversen rook de hele keuken naar Rendac![]()
.
Symke schreef:Wat is er nog vaak onbekendheid en onbegrip over deze akelige aandoening!
We zijn op zoek naar een braaf wat ouder paard. Hoe vaak ik nu al als reactie heb gehad op mijn vraag of het paard eorth( of ppid) heeft; " wat?, dat zegt me niks hoor dus dat heeft hij/zij dus ook niet!"
Vorige week nog een merrie van 18, heel duidelijk problemen met de snijtanden en ongemak maar nee hoor was niks, was dit jaar nog kiezen bijgevijld niks aan de hand en nee als blijkt met röntgenfoto dat t wel is gaat er niks van de vraagprijs af
Toch laten staan ondanks dat t echt een heerlijk dier was! Maar zat echt aan max v budget en dan komen alle kosten van de tanden er dus zeker weten al bij.Hopelijk doet de nieuwe eigenaar er wel iets aan,
Paintlinger schreef:Cowgirl schreef:
Hij staat nu even apart omdat hij dan uit een bak zonder slowfeeded net/rooster kan eten. Hij mag voorlopig ook niet uit een slowfeeder eten. Ook met eventuele bijvoeding was het zo makkelijker.
Tevens kan hij nu uit een kuip drinken en spoelt zo op een natuurlijke manier zijn mond.
1 tussendraadje staat zo open dat de shetlander er wel bij kan.
Van mij mag hij weer bij zijn maatje maar die moet uit een slowfeeder eten. We moeten nog even kijken hoe we dat straks gaan oplossen. Komend weekend gaan we even kijken of hij bij een van de andere koppels in de wei kan.
Ik heb hem ondanks zijn gevoeligheid nu een paar uurtjes op de wei. Zijn nu natuurlijke graasmasker zorgt er voor dat hij niet al teveel binnen komt.
Hij is helemaal blij en bloeit er echt van op. Onze weide is gedeeltelijk ingezaaid met paardengras en al aardig uitgebloeid.
We houden de fructaanindex in de gaten en ik hoop zo dat het goed blijft gaan en hij straks halve dagen op de wei kan. Kan hij zo een fijn pensioen hebben.
Maandag is zijn laatste 'shotjes' dag en moet ik ff foto's maken voor de tandarts. Maar buiten dat hij wat stinkt gaat het super goed en is het mij gelukkig meegevallen.
Zijn losse tanden liggen in een bakje peroxide en vandaag met het verversen rook de hele keuken naar Rendac![]()
.
Ah oke helder.
Bronco staat hier grotendeels op z'n eigen weide overdag.
Hij is de enige die de hele dag op het land mag.
'Ochtendsvroeg blijft hij iets langer op stal, dan krijgt ie zn geweekte grasbrok mix en savonds gaat hij iets eerder naar binnen voor hetzelfde.
Ik denk dat ik dit regime wel kan aanhouden, toch?
SusanH schreef:Met de ervaring die ik nu heb zou ik een paard er niet om laten staan. Kosten krijg je toch. Wij hebben dit najaar een gezonde 7 jarige gekocht. Helaas door omstandigheden paar keer moeten verplaatsen en waarschijnlijk daardoor maagzweren ontwikkeld. Maar voor we daar achter waren ritje naar de kliniek en heel wat euro's armer. Zonder snijtanden kunnen paarden zich goed redden. Onze senior heeft nog een paar mooie laatste jaren gehad.
Karlijn_dv schreef:Ik meld me ook, helaas ook te horen gekregen dan mijn tinker Frodo van 18 dit heeft. Tandarts zegt dat het nog relatief meevalt, moet over aantal maanden weer even controleren lijkt geen last te hebben tot dusver. Hij gaat jaarlijks voor gebitscontrole dus net pas ontdekt. Wat is jullie ervaring hoe snel zoiets gaat? Hoe snel na de diagnose begint de noodzaak tot trekken?
Gelukkig is meneer helemaal dol op de senioris priores van zn maatjedus dat is altijd nog een optie als eten niet meer lukt
Yenni schreef:Ik mag mij hier helaas ook melden. Pony van 22 jaar is nagekeken door een nieuwe tandarts vandaag. Bleek dat er 2 snijtanden gewoon gebroken waren en deze zijn er vandaag uitgehaald. Volgend jaar opnieuw n controle.
Ik heb nooit niks gemerkt aan hem en de vorige paardentandartsen hebben ook niks gezien/gezegt.
Voel mij schuldig naar mijn paardje toe.
Hoe gaat het herstel nu verder?
Wanneer mag hij weer n bit in ect?
Kidde schreef:Karlijn_dv schreef:Ik meld me ook, helaas ook te horen gekregen dan mijn tinker Frodo van 18 dit heeft. Tandarts zegt dat het nog relatief meevalt, moet over aantal maanden weer even controleren lijkt geen last te hebben tot dusver. Hij gaat jaarlijks voor gebitscontrole dus net pas ontdekt. Wat is jullie ervaring hoe snel zoiets gaat? Hoe snel na de diagnose begint de noodzaak tot trekken?
Gelukkig is meneer helemaal dol op de senioris priores van zn maatjedus dat is altijd nog een optie als eten niet meer lukt
Het is mij niet helemaal duidelijk, maar zijn er ook röntgenfoto's gemaakt?
Hier gingen de aangetaste tanden er juist gelijk uit, om mogelijke uitbreiding te remmen?
Kidde schreef:Yenni schreef:Ik mag mij hier helaas ook melden. Pony van 22 jaar is nagekeken door een nieuwe tandarts vandaag. Bleek dat er 2 snijtanden gewoon gebroken waren en deze zijn er vandaag uitgehaald. Volgend jaar opnieuw n controle.
Ik heb nooit niks gemerkt aan hem en de vorige paardentandartsen hebben ook niks gezien/gezegt.
Voel mij schuldig naar mijn paardje toe.
Hoe gaat het herstel nu verder?
Wanneer mag hij weer n bit in ect?
Ik zou je niet schuldig voelen hoorPaarden laten het vaak moeilijk zien. Is de rest van de tanden ook op de röntgenfoto geweest? Uit mijn hoofd dacht ik dat het bij ons (vier tanden getrokken), een week niets doen was en daarna een week zonder bit rijden etc. Heeft de dierenarts daar niet over gezegd?