Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:39

Broadway@Dus jij denkt dat alle problemen komen door scheefheid?
Het paard mankeert verder niets,alle organen zijn in orde, ze is alleen scheef?
Volgens mij is het niet zo simpel,maar goed...dat is mijn mening,ben ook maar een leek natuurlijk.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:01

Geerke als je goed leest is het niet alléén de scheefheid maar een aantal dingen als gevolg van langdurige scheefheid...niet corrigeren én manier van werken met, dus de gevolgen van... !
En nee simpel is het absoluut niet !vooral niet om het tij te keren !
Of de schade het begin-probleem was voor Keyana of het gevolg van...het probleem zit er en ja misschien is het niet meer te verbeteren...dát is waar de ts achter wil komen en ik vind dat ze hierin weinig medewerking krijgt om de rekening zo laag mogelijk te houden !
Maar alles moet tegenwoordig in "vakjes", algehele kennis is schaars blijkbaar tegenwoordig !

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:49

Jeetje wat een reacties.... :o
Ik had even enkele dagen nodig om alles te laten bezinken en mijn gevoel weer op een rijtje te krijgen.
In hoeverre dat het lukt.

@singasong, de artros was vastgesteld in haar voorbenen,er zal vast een vermoeden zijn geweest voordien van de rug ik denk bij de thermografie.Echter deze was niet bevestigd en is door rontgen in visdonk ook niet bevestigd.
Nu bij mijn eigen dierenarts wel.In milde vorm,ik denk dat dit bij een andere willekeurige eigenaar of willekeurig paard inderdaad niet het einde zou betekenen.Of een drama of wat dan ook.Toch kan mijn dierenarts niet bevestigen dat haar 'ataxie 'klachten hierdoor veroorzaak worden.Hij ziet geen lekkage van vocht rondom de wervels of een uitstulping die zenuwuitval of haar klachten zouden kunnen verklaren.Ook kan hij niet bevestigen dat dit aan de onderzijde van de wervels misschien wel zo zou kunnen zijn....

Ik wil me graag eerst verder verdiepen in wat de inspuitingen inhouden en wat ze voor verbetering kunnen geven en wat het precies is en de ervaringen hierover doorlezen.
En me dan nog eens afvragen indien er een achterliggend probleem zou zijn of dit dan alsnog zinvol is.
Is het de kern waar we moeten beginnen?

Ik heb mijn dierenarts gevraagd wat hij zou doen indien het zijn paard was; zijn antwoord was dat hij het bij zijn ene paard wel zou doen (inspuitingen) en het andere paard niet.Puur bevestigd op zijn eigen emoties en gevoelens die hij voor zijn paarden heeft.

@sandra,dankjewel voor je knuffel,al denk dat jij hem even hard nodig hebt als ik en misschien nog wel harder :(:)

@maikeltje, ik deel je gedachte over eerst de kern aan te pakken/vinden en dan de rest.

Met inspuitingen had mijn dierenarts het over infiltreren.
Dit zou inhouden onder narcose zo'n 8 prikken/ spuiten in totaal.

@Pleiada; kun je me een betrouwbare holistische dierenarts aanraden die aan huis komt?

@broadway, ik begrijp je posten.
En ik geloof inderdaad dat dit probleem wat het dan ook is al langer speelt,echter mijn kunde,ervaring,gevoel en oog waren toen als prille paarden eigenaar nog niet ontwikkeld als hoe ze nu waren.Ik wist niet hoe belangrijk bepaalde zaken en dit heb ik in de jaren pas geleerd.
Achteraf stellen wij hier ook de vraag zijn we niet beduveld....
de uitstekende wervels zijn vanaf aankoop al zichtbaar geweest en gaf vraagtekens.
haar lopen met de achterhand idd,mijn dierenarts is er toen bijgeweest en vertelde dat ze juist bespiering op moest bouwen in de achterhand,dat dit toen haar lopen verklaarde.
Steffie vd laarse heeft haar destijds behandeld en zij me toen te moeten gaan opbouwen.
Als ik toen de kennis had die ik nu heb had ik waarschijnlijk een hele kundige ruiter opgezocht die haar wilde opbouwen en ondertussen energie in me zelf gestoken om bij te leren hoe dit paard op zijn best te kunnen rijden/trainen/houden.
Echter die had ik niet en het gaf nooit in deze mate de klachten die zij afgelopen anderhalf jaar laat zien.
Ook is zij echt nooit zwaar belast of gereden of getraind.
Ook ik leer van mijn fouten,door ervaring en zelf te ondervinden.Waar ik vroeger vond dat grondwerk het belangrijkste was besef ik me dat ook de manier hoe je rijd en wat je voelt en ziet belangrijk is.
wat het nut heeft van bepaalde oefeningen en die twee teugels etc.
en dat alleen lalala als recreatieruiter niet voldoende is om je paard gezond te houden qua lijf.(ik wil hier niemand mee beledigen overigens).

En nu....nu denk ik me rot over wat mogelijkheden zijn ( ook financieel en qua tijd) om meer kennis op te doen van bv revalidatie,rijden,paarden en hun biomechanica etc.Maar mijn mogelijkheden zijn niet onbeperkt.
De wilskracht om te leren die is er,geloof me als er een manier is om bij te leren en haar daarmee te helpen of mijn andere paarden in de toekomst dan ga ik er volledig voor.
Maar wie met de kennis van revalidatie/biomechanica laat mij voor niets mee kijken in zijn eigen keuken??
En geloof me ,ik ben bereid ver te reizen als ik denk dat het zin heeft.

Enamorado; Ik heb nog geen contact op genomen met maarten of met ellen.Ik ben heel boos geweest afgelopen dagen en heb me erg besodemieterd gevoeld door een aantal mensen. (niet persoonlijk bovenstaande).
Maar met de behandeling van ellen was het niet klaar....daar stond je dan..geen begeleiding..van wie moet je begeleiding krijgen in het op de juiste wijze gaan opbouwen....je krijgt geen handvaten en zwemt in het diepe en op je eigen gevoel moet je maar afgaan welke de juiste is,welke instructie je zou kunnen helpen,een gok nemen.
en dat is moeilijk.
Inmiddels is alles bekoeld en kan ik weer wat helder denken al vind ik het nog steeds ontzettend oneerlijk,de hele situatie.Maar ik kan daar van gaan zitten balen en kniezen of ik kan mijn schouders eronder zetten,diep zuchten en denken van ok,we zijn nu hier...maar we gaan weer naar de toekomst kijken..zijn er mogelijkheden,wat kan ik nog meer doen als persoon...ect.
Kliniek visdonk houd ik zeker achter de hand voor bv de test op cushing.Helaas word je door schade en schande wijs dat niet elke dierenarts de juiste methodes hanteert en soms moet je je kansen uitspreiden en de kwaliteiten elders zoeken.

De trailer is niet stabiel gekregen,er zit nog steeds een lekke band aan.Nu lijkt een bandje vervangen heel simpel misschien maar helaas ligt er een rekening van 700,- aan dierenartskosten klaar die eerst betaald moet worden en ook die kleine beetjes zullen daarbij neergeteld worden omdat de volgende rekeningen echo en van hond er weer aan komen. (ik wil niet klagen of financiele toestanden,echter de duidelijkheid is om uit te leggen dat ik niet laks ben...het kan gewoon even niet en ik moet prioriteiten stellen).

Al moet ik dagelijks bij wijze van 3x trainen met Kyana,ik zou ervoor gaan.Alleen mijn gevoel en van wat ik bij haar zie vind ik haar niet geschikt om te laten 'werken'.Ik heb de kunde en ervaring niet om voor haar te beslissen welke oefeningen goed voor haar zijn en welke niet,plus het feit dat ik moet kunnen zien en corrigeren.

Verder heb ik geen idee van wat de inspuitingen kosten,ik heb hier ook niet naar gevraagd.

Sorry voor mijn hele verhaal en ik hoop dat ik de meeste vragen beantwoord heb.

Er word heel vaak gezegd dat je weet als het moment daar is...ik hoop dat dit bij ons ook zo zal zijn.
Zolang ik twijfel,riep ik altijd niet doen..De beslissing is onomkeerbaar en hier moet ik echt wel goed over nadenken en heel zeker zijn.
Al ben ik nog steeds bereid om voor haar te vechten,maar het zou mooi als er een einde kwam dmv een duidelijke allesverklarende diagnose en die mis ik nog steeds in het hele verhaal.

Zo lang ik twijfel,blijft het zoals het is.ze blijft op onstekingsremmers,een warme deken en vrije beweging.Ik hoop dat de weidegang haar meer goed gaat doen omdat dit meer beweging vraagt,onbelast.
Zolang het stabiel blijft of ik niet het gevoel heb dat het klaar is zal ik er nog steeds alles aan doen wat in mijn bereik ligt om een oorzaak/behandeling te kunnen vinden.
Op welke termijn dan ook.

Dat is wat mijn gevoel me nu zegt...Verder blijf ik kritisch kijken,voorbeeldje is dat haar achterhoeven scheef gaan slijten,de kleinste dingen moet ik voor ogen houden en hoe stom ook probeer ik te analyseren,waar komt dit vandaan,wat kan ik er mee doen,etc etc.Ondertussen blijf ik proberen om mezelf te ontwikkelen,mijn rijden,gevoel,eigen lijf,meekijken en luisteren en lezen met andere.Meer verdiepen in het lichaam en beweging van een paard etc...Maar het is moeilijk..ik wil graag leren maar leer niet zo snel,ik moet het kunnen zien,laten inwerken iemand die me duidelijk tekst en uitleg kan geven bij iets wat ik zie en ervaar/voel.

Geloof me,loslaten zou misschien veel makkelijker zijn,nee is de makkelijkste keuze...maar ik kan nog niet geloven dat alles voor niets is geweest...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:12

Ik heb wel goede ervaringen met Charlotte Willekens,ook nog uit de tijd dat ze als gewoon dierenarts werkte..Ze heeft een poos bij Den Hoek gewerkt maar werkt nu voor zichzelf..Ze zit wel in Emst en dat is misschien wat ver uit de buurt?Ik denk dat als je contact met haar opneemt,ze zowiezo de tijd neemt om je goed te woord te staan..Het is trouwens niet zo dat ik denk dat een holistisch dierenarts de enige zal zijn die je kan zeggen wat Kyana heeft,maar ik weet zeker dat er meer is dan enkel artrose..Wil je weten wat ze heeft zul je iemand moeten vinden die alles in zijn geheel bekijkt en niet alles in hokjes en onderdelen..

mOniiQue8Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:19

Ik heb mijn paard ook afgelopen week laten onderzoeken aan zijn rug. Ik heb hem sinds januari, helemaal in de wolken!! Maar al snel bleek hij niet lekker te lopen onder het zadel. De wervels achter het zadel lagen hoger en voelde ook warm na inspanning.
Na t onderzoek maandag bleek hij artrose in zijn rechter si-gewricht te hebben en artrose van de facetgewrichten tussen de lendenwervels (tussen de 2e en de 3e links en tussen de 2e en de 3e en de 3e en de 4e rechts).
Ook ik kon inspuitingen laten doen met als doel: voor 6 weken geen pijn meer voelen, anabolen spuiten en hopen dat hij weer spieren ging opbouwen in die tijd zodat het beter draagbaar is. Dierenarts heeft hier geen vertrouwen in wat betekent dat hij afgekeurd is als rijpaard. Waarschijnlijk loopt hij er al té lang mee rond.
Je wereld stort op dat moment echt even in!!
Maarrr ik geef niet op, ik ben gelijk deze week begonnen met lessen in rechtrichten. Vooral met als doel: ontspanning in het lijf, het lijf los krijgen, achterhand sterker maken en spieropbouw. Niet geschoten is altijd mis dacht ik maar en dit valt qua kosten nog mee, alleen moet je er minstens een jaar tijd voor rekenen.
Het rechtrichten doe ik aan de hand en zodra hij veranderd in zijn bespiering etc ga ik weer proberen erop te zitten.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:36

leuk arabo-friesje moniique8

De combinatie arabierx fries geeft moeilijkheden zodra de arabier in het hoofd de boventoon viert (snelheid/flitsend) en het lichaam de bespiering heeft van een fries (gauw/snel verkortend).
Ik heb ze meegemaakt...altijd spierpijn, zichzelf voorbij lopend, schrikreacties alsof ze slechtziend waren (komt uit de rug ),op stal weglopend/kont toekerend en buiten rennerig !
Op een volte longeren was onmogelijk...
Helaas brak het veel paarden lichamelijk op en waren psychisch kapot en werden echt super gevaarlijk...wat vaak begon zodra ze aan het werk werden gezet ...

Ik heb ook ooit gedacht dat iedere paard geholpen kon worden, maar weet inmiddels mede door eigen ervaringen wel beter...zodra ze in die kop opgeven (vaak achterover gooien/laten vallen/vals worden/aanvallen) of niet meer willen eten/drinken...( het lijf is uitgemergeld ) dan weet je dat je de natuur een handje moet helpen en dan heb ik het natuurlijk niet over verkeerd behandelen en dan de reacties hierop van een paard ,want je kunt ze ook zo tergen dat ze voor hun leven gaan vechten !

Soms moet je ze van ver terughalen maar ook dan laat het paard zien dat het nog steeds wil leven en vechten...twinkeling in de ogen komt terug, worden alerter, krijgen honger,zijn je dankbaar en volgen je met de ogen...worden stukje bij beetje brutaler/uitdagender !
Haren gaan weer glimmen en worden weer dikker !

Jij kijkt naar je paard...wat leeftijd had het eerder gemoeten...maar laat jouw paard jouw leermeester zijn om er beiden beter van te worden...je bent goed bezig !
Timokyana , wat zei de da wb. in beweging zetten , want dat is toch echt de eerste stap naar revalidatie...véél lopen met hoofd op borst hoogte...de spieren weer gaan activeren om de "de fabriek"weer aan het werk te zetten en het lichaam te dwingen de voeten naar voren te laten wijzen dus vanuit beweging....

Praat eens met moniique wb ervaringen en oplossingen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:21

edit

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:26

jannepauli...??? maak je ergens reclame voor of zo ? Verklaar je eens nader ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:40

Huh? Reclame? Hoezo dat?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:51

door je onderschrift denk ik, erg flauwe opmerking...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:29

edit...herhalen van een geschreven iets ? Jouw onderschrift ?
Wat bedoel je...verklaar je nader...en nee (pff weer dat negatieve in al zo'n zware topic !)
dit is absoluut niet flauw bedoelt matasja, kon het even niet volgen,had misschien iets gemist ??!
Ik zie er ook het nut niet van om flauwe opmerkingen te maken daar is de ts en het paard niet mee geholpen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:32

Ik had een berichtje geschreven met vragen aan de TS, maar heb dat weer verwijderd. Dus "edit" omdat ik het berichtblokje zelf niet meer kon verwijderen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:33

broadway schreef:
jannepauli...??? maak je ergens reclame voor of zo ? Verklaar je eens nader ?

Je bedoelt de eerste zin van haar onderschrift? Daar zouden een hoop bokkers een voorbeeld aan kunnen nemen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:34

O, ik lees al wat je bedoelde :)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:54

ok, nu valt er een kwartje ...oftewel, nu snap ik het...heb iets gemist wat ik niet gemist kon hebben, want het heeft er niet gestaan....bedankt voor jouw uitleg !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:56

helemaal mee eens maikeltje !!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:44

Geen nieuws voorlopig hier,zorgen gaan even uit naar buddy mijn hond die vermoedelijk met een levensbedreigend probleem zit,as donderdag naar merelbeke voor een beenmergpunctie.ik neem dus even een time out hier.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 02:14

Heel veel sterkte timokyana. Jeetje jij krijgt wat voor je kiezen met je dieren :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:32

Sterkte lieve TS, altijd alles tegelijk hè?
First things first!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:42

timokyana schreef:
Geen nieuws voorlopig hier,zorgen gaan even uit naar buddy mijn hond die vermoedelijk met een levensbedreigend probleem zit,as donderdag naar merelbeke voor een beenmergpunctie.ik neem dus even een time out hier.

sterkte!
Maak je niet te druk om Kyana,die redt zich wel...die rommelt wel door. :j
Hond is even belangrijker! :(:)
(oh...dat topic over bloedarmoede?,ik wist er geen antwoord op ,heb dus niets gepost...klinkt niet goed dit |( )

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:46

Doet hij dit normaal niet dan zal het misschien eigenwijzigheid zijn als hij onder de tien is kan hij ook aan het puberen zijn!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:07

Zit jij in het verkeerde topic levidepevi? Zo niet even teruglezen aub... eigenwijs....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:05

Mijn bernersennen hond is 10 geworden...was op , heeft alles gegeven en een leven gehad als een luis op een zere kop , mis haar nog alle dagen maar heb er vrede mee...ze wou in dat hoofd zooooo graag maar het lijf kon het niet meer aan (HD)...dat doet je zelf ook pijn en brengt verdriet !
Soms moet je een moeilijke keuze maken...
Na iedere vrolijke uitspatting kwamen kreuntjes/piepjes van pijn,, lopen/opstaan een drama...
De da vond het een wonder dat ze dat toch nog wou...ze was gewoon op !
10 jaar was voor dit type hond al heel oud zei de da....

Mijn motto is en zal altijd blijven ...houden van, is zorgen voor maar óók loslaten als het écht niet meer gaat !!!

Heel veel sterkte toegewenst !

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:28

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:43

@yvonne, met een natuurgenezer zijn we in eerste instantie ook begonnen.
Wel lijkt die advertentie met de aquatrainer me iets,er is een bedrijf hier vlakbij.Echter ik weet niet of dit voor Kyana geschikt zou zijn.

Bij deze een filmpje van vandaag;

2e komt eraan,zit in de upload.
edit:

En bij deze alsnog een hele fijne kerst gewenst! :D