Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:19

Uiteindelijk gisteren naar de kliniek terug geweest.. Maandag waaide het te hard om met de trailer te rijden.

Da heeft een kreupelheids onderzoek gedaan waar niks uit kwam.
Vervolgens is zijn gehele rug op de foto gezet ook hier kwam niets uit behalve dat er achterin zijn lendenen een gewricht zit wat er niet 100 procent goed uit ziet. Er is daar te zien dat er verder geen botreactie is. Dierenarts betwijfelt ook of hij daar de pijn van heeft.
Dierenarts stelt voor om 5 dagen metacam te geven pijnstiller/ ontstekingsremmer. Vandaag er op gegaan nog zonder metacam om te kijken hoe zijn reactie was zonder medicijnen en direct kwam hij omhoog. Nu dus 5 dagen metacam en rijden. Da sluit maagzweer vrijwel bijna uit gezien de vele kuren gastrogard. Mocht het nou toch wel een maagzweer zijn zal hij hevig gaan reageren ivm de medicatie die hij nu gaat krijgen.
Het is nu dus kijken of hij op de pijnstiller reageerd. Doet hij dit wel dan heeft hij dus ergens pijn en gaan we proberen de zere plek te vinden. Mocht hij niet reageren gaat het een erg lastig verhaal worden..

DPTomboy

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:52

Wat een gedoe, nog steeds mijn bestelling niet compleet.
het is 21 dagen geleden verzonden en niet zijn aangekomen dus ben weer met Abler aan het chatten en mailen.

Het probleem is alleen dat ik nu nog maar voor 4 dagen heb, dus als er iemand is die wat kan missen hoor ik het graag...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:13

Gezien jullie maagzweer ervaringen... Mijn nieuwe pony (7 jaar alleen heeft gestaan als hengst, geen idee wat t voerbeleid was) is een luchtzuiger. Maar het valt mij op dat hij eigenlijk alleen luchtzuigt nadat ze hun krachtvoer gehad hebben; en op de poetsplaats waar hij bij vorige eigenaar altijd brokjes kreeg.

Opzich krijgt hij hier bijna onbeperkt ruwvoer en maar 2 handjes per dag eiwit/suiker arm meusli (omdat ie ook mogelijk zomerexceem heeft).

Het kan natuurlijk zijn dat het gewoon ingesleten gedragspatroon is geworden, maar jullie snappen natuurlijk dat ik dit graag zeker weet. Dat hij niet NU last heeft van zijn maag.

Hoe kan ik dit zeker weten?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:02

lisanne112 schreef:
Uiteindelijk gisteren naar de kliniek terug geweest.. Maandag waaide het te hard om met de trailer te rijden.

Da heeft een kreupelheids onderzoek gedaan waar niks uit kwam.
Vervolgens is zijn gehele rug op de foto gezet ook hier kwam niets uit behalve dat er achterin zijn lendenen een gewricht zit wat er niet 100 procent goed uit ziet. Er is daar te zien dat er verder geen botreactie is. Dierenarts betwijfelt ook of hij daar de pijn van heeft.
Dierenarts stelt voor om 5 dagen metacam te geven pijnstiller/ ontstekingsremmer. Vandaag er op gegaan nog zonder metacam om te kijken hoe zijn reactie was zonder medicijnen en direct kwam hij omhoog. Nu dus 5 dagen metacam en rijden. Da sluit maagzweer vrijwel bijna uit gezien de vele kuren gastrogard. Mocht het nou toch wel een maagzweer zijn zal hij hevig gaan reageren ivm de medicatie die hij nu gaat krijgen.
Het is nu dus kijken of hij op de pijnstiller reageerd. Doet hij dit wel dan heeft hij dus ergens pijn en gaan we proberen de zere plek te vinden. Mocht hij niet reageren gaat het een erg lastig verhaal worden..

En, hoe reageert hij op de pijnstiller?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:42

Toydoll schreef:
Gezien jullie maagzweer ervaringen... Mijn nieuwe pony (7 jaar alleen heeft gestaan als hengst, geen idee wat t voerbeleid was) is een luchtzuiger. Maar het valt mij op dat hij eigenlijk alleen luchtzuigt nadat ze hun krachtvoer gehad hebben; en op de poetsplaats waar hij bij vorige eigenaar altijd brokjes kreeg.

Opzich krijgt hij hier bijna onbeperkt ruwvoer en maar 2 handjes per dag eiwit/suiker arm meusli (omdat ie ook mogelijk zomerexceem heeft).

Het kan natuurlijk zijn dat het gewoon ingesleten gedragspatroon is geworden, maar jullie snappen natuurlijk dat ik dit graag zeker weet. Dat hij niet NU last heeft van zijn maag.

Hoe kan ik dit zeker weten?

Mijn paard krijgt sinds zaterdag de maagcompositum van de groene os. Ik bemerk nu al een significant verschil. Paard is vrolijker, kijkt frisser uit zijn ogen en ziet er gewoon anders uit op zijn buik, meer gevuld bij de heupen.
Hij ziet er niet uit als een paard met maagproblemen, heeft soms wel wat water bij de mest, gaapt niet heel vaak, de andere symptomen herken ik ook niet een twee drie.
Mogelijk dat de maagcompositum ook uitkomst voor jou paard bied.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:57

@ Aimee: Hij reageert niet op de pijnstillers. ben na 3 dagen metacam erop gaan zitten met zeer weinig verschil. ik kon stappen en draven maar tussendoor begon hij weer extreem te stijgeren en te bokken. Dit keer heeft hij me bijna tegen de muur aan gegooid.
Weer overleg gehad met de dierenarts. Ga nu heleen slebos laten komen. ( fysio/chiropractor) mocht dit niet baten hoop ik echt dat de dierenarts nog een ander plan heeft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:56

Waarom laat je niet een thermografie doen?
Dan weet je in ieder geval waar je het zoeken moet.

Hoe is de pasvorm van je zadel?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:49

Toydoll: mijn ponietje heeft ook luchtgezogen bij vorige eigenaren. Bij ons kan ie 24/7 naar buiten en doet ie het in principe niet meer. Nu wordt ie toch verdacht van een maagzweer, waarschijnlijk door de pijnstillers na een hoefbevangenheid. Nu zie ik hem wel meer luchtzuigen, vooral na het eten (slobber), terwijl hij dat helemaal niet meer deed. Dat valt mij op in ieder geval, kan niet zeggen met zekerheid of het verband heeft!

Overigens heb ik cimetidine bruistabletten gekregen, iemand een handige tip om die naar binnen te krijgen? Doe het nu opgelost met een spuitje maar wat een geknoei is dat. Kunnen ze ook in tabletvorm gegeven worden?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:46

Geen tips, maar let wel op met sportpaarden. Cimetidine geeft ze doping positief.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:35

Goedemorgen! Ik ben nieuw hier.
Zit er ook over na te denken via abler te bestellen. Ik vroeg me alleen af, na de eerste 28 dagen, hoe lang en hoe snel bouwen jullie dan af? Ze zou 3 zakjes moeten qua gewicht (400-500 kilo).

Ik lees dat sommigen het geven op een boterham appelstroop of gewoon door het voer, dat wordt nog even afwachten. Moet het ook iedere dag precies op dezelfde tijd of luistert dat niet zo nauw?

En natuurlijk: wie heeft er nog wat zakjes over totdat mijn bestelling er zou zijn. Hoe lang duurt de snelle bestelling?

Bedankt voor alle nuttige informatie in dit topic, zonder dit topic zit je toch al snel aan de dure GG. _/-\o_

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:38

Twee tot drie weken, soms iets eerder. Ik geef t gewoon over de brok, eerst met l uzerne erover. Op en afbouwen heb ik niet echt gedaan. Een dag twee zakjes, toen gelijk drie. Nu nieuw ronde zit ik voor de zekerheid op vier zakjes, twee dagen drie gegeven en dan nu vier.

Gebruik de kortingscode ilikeabler ( met hoofdletters voor vijf dollar korting)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:34

Opbouwen is niet zo'n ding.

Afbouwen is wel heel erg belangrijk.
Doe je dat niet, dan zou het theoretisch zelfs maagzweren kunnen veroorzaken, zelfs bij een gezond paard.

Zeer korte uitleg: de omeprazole (werkzame stof) zorgt ervoor dat het lichaam nauwelijks meer maagzuur aanmaakt. Prima voor het genezen van de maag. Maar het lijf merkt dat er weinig maagzuur is, en dus komt er een signaal dat er meer maagzuur aangemaakt moet worden. Dat is geen probleem zolang je omeprazole gebruikt, het lichaam kan het tenslotte niet aanmaken. Dat signaaltje blijft wel komen.
Op het moment dat je abrupt stopt met het gebruik van omeprazole krijgt het lichaam nog wel enige tijd dat signaal door: "let op, extra maagzuur maken"
Wanneer er geen omeprazole meer is om dat te remmen, maakt het paard dus enige tijd méér maagzuur dan nodig. En dat wil je nu net niet.
Als je rustig afbouwt, dan krijgt het lijf de tijd om dat signaaltje te stoppen.

(oké, dit is een erg vereenvoudigde uitleg, maar in de basis werkt het wel zo)

Erg voorzichtig met stoppen dus!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:14

Hoe zou zo'n afbouwschma er dan uit moeten zien? Dus eerst 28 dagen 3 zakjes en dan?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:15

Ik heb daarna 2 weken 2 zakjes en daarna 2 weken 1 zakje gegeven.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:19

Ok dank je wel! Andere mensen nog andere afbouwschenas? Dan ga ik er denk ik 150 bestellen.

Zie dat ze ook wormenkuren hebben, iemand daar ook ervaringen mee?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:12

ik ben toen van drie naar enkele dagen twee naar enkele 1 gegaan. maar dit was dus in circa 1 week gedaan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:19

Ik lees al even mee, maar reageer weinig. Maar binnenkort wil ik wat bij abler bestellen. Is er iemand die mee wil bestellen, dat we verzenden kunnen delen en je zelf geen cc nodig hebt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:52

Verzendkosten zijn gratis :) tenzij je t sneller wil hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:07

@bienotje: ik heb binnenkort ook nodig. Voor verzendkosten of cc heeft het niet veel nut om samen te bestellen.
Het heeft wel nut als we hetzelfde nodig hebben, in grotere hoeveelheden is het spul goedkoper.
Komt dan wel 1x verzendkosten van mij naar jou of vice versa bij.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:32

Hoe is het met de paarden bij iedereen?
Redelijk goed oud en nieuw doorgekomen?

Stress werkt bij mijn paard rechtstreeks door op de maag, dus ik kan me voorstellen dat oud en nieuw bij een deel van de maagzweerpaarden een extra heftige nacht is geweest?
Bij ons in de buurt van stal gelukkig echt nauwelijks vuurwerk. (Echt een kilometer of 5 tot de dichtstbijzijnde plek waar afgestoken wordt)

Updateje Tweet: Tweet staat sinds 23 december op 1/4 dosering, dat leek niet vlot genoeg effect te hebben, en sinds 30 december staat hij op een ruime halve dosering.
De laatste dagen lijkt hij echt bij te gaan trekken, gelukkig.
De hoop is nu dat ik rustig ri 1/3 dosering kan gaan (Dat zou 1 abler zakje apbrazole zijn) en dat hij daar voorlopig -langere termijn- voldoende aan gaat hebben.

Ik heb sinds een kleine week een aantal zakjes van die korrels in huis (Dankzij een bokker) en daar ben ik dus mee aan het proberen. Tweet mag geen krachtvoer, maar met wortelrasp eet hij het netjes op. Ook wortels zijn niet helemaal ideaal natuurlijk, maar dit lijkt goed te gaan. 1 winterwortel is genoeg voor 3 a 4 dagen, dus heel veel krijgt hij er ook niet van.
Ik sta wel gezellig iedere dag op stal wortel te raspen, zal wel een maf gezicht zijn voor mijn stalgenoten...

Tweet staat in overleg met de veearts op de omeprazol overigens. Het uitvogelen welke dosering ligt wat meer bij mijzelf. Ik zie Tweet tenslotte dagelijks. Maar dat Tweet permanent aan de omeprazol gaat, is dus in overleg met de veearts, en de startdosering was ook doorgesproken. Ik ben erg blij met de veearts, waar ik dit soort dingen gewoon mee kan bespreken.
Zonder kosten overigens, dat verbaast mij steeds, ik heb best wel veel overleg gehad al afgelopen jaar, zowel op de kliniek als telefonisch. Wel is het zo dat Tweet afgelopen jaar al heel veel kosten gemaakt heeft daar, vanwege opnames etc. Dus misschien dat dit wordt gezien als nazorg of zoiets? In ieder geval prettig.

___

Ik ga deze week bijbestellen bij Abler. (Ik zal ook even een pb-tje richting Bienotje doen)
Als er mensen zijn die willen meeliften: laat dat dan even -liefst vlot- weten. Ik vind het geen enkel probleem om voor mensen mee te bestellen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:12

Bij ons was oud en nieuw vrij rustig. zijn maag lijkt stabiel te zijn.

ik wilde alleen even zeggen dat ik het knap vind dat je altijd maar door blijft gaan voor je paardje. en dat je goede uitleg geeft. :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:26

Hier is het goed gegaan met het vuurwerk. Had hem wel voor de zekerheid een week van tevoren op halve dosering gezet. Ben nu weer aan het afbouwen en het lijkt goed te zijn gegaan. Want stressen doet meneer wel hoor, ondanks dat het vuurwerk hier verder weg is (in het dorp, wij zitten in buitengebied). Dat was wel weer even een half uurtje rennen en bokken dus. Duurt ook wel een paar dagen voordat die stress weer zn lijf uit is, daar heb ik nu op gewacht voordat ik ging afbouwen.

Ander goed nieuws wat betreft dierenartsen. Het is toch echt een zeer actueel onderwerp inmiddels. Mijn eigen paardenarts was al bezig met praktijkervaringen bijhouden omdat het gewoon zoveel voorkomt en nu sprak ik een andere die onlangs volledige nascholing had gevolgd hierover. Godzijdank dus steeds meer paardenartsen (en veeartsen) die dus op de hoogte komen van de hoeveelheid maagzweren bij paarden. En het mooiste: de nadruk ligt op preventie en omstandigheden en niet zozeer op medicijnen geven. Vond ik wel zinnig om hier even te vertellen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:49

Inderdaad heel goed dat het bekender wordt. Ik zie toch regelmatig paarden die ik verdenk van maag problemen, maar waarvan de eigenaar het niet door lijkt te hebben. Soms probeer ik het aan te kaarten, soms ook niet. Hangt echt een beetje van de persoon af, en mijn relatie tot die persoon.

Ik moet ook wel zeggen dat ik bij ieder paard dat een keer gaapt meteen aan zweren denk, dat is natuurlijk ook weer een tikkie over de top...

___

Ik heb vandaag bij abler besteld, 200 zakjes, spoedbestelling. Ben benieuwd of dat deze keer goed gaat. Vorig jaar had ik spuiten (Stable-packs) besteld, met spoedverzending. Toen geen spoedverzending gekregen (Duurde ruim 4 weken) maar gek genoeg was ook het bedrag voor de spoedverzending niet afgeschreven.

____
update Tweet:

Tweet staat nu sinds een 2 dagen op 1 zakje per dag. Ben nog niet helemaal blij met hoe hij reageert, kan zijn dat ik toch iets hoger moet zitten. Aan de andere kant zie ik dat er toch ook wel vrij veel verlies is van korrels, nu hij het met wortelrasp in zijn voerbak krijgt. In een emmer ging prima, die maakte hij mooi schoon. Zijn voerbak dus niet helaas.
Even verder puzzelen dus maar weer. Misschien toch een kledder appelmoes erbij. (schijnt bij kleine kinderen ook te werken, wie weet ook bij een eigenwijs paard...) appelmoes is natuurlijk voor de maag weer niet echt handig, maar medicijnen niet binnen krijgen is nog meer "niet handig" zeg maar.

Tweet stond t/m vandaag iedere dag nog buiten van 08.00 tot ongeveer 15.30. Maar we zitten in de Betuwe, dus echt op baggergrond. Waar ik al een beetje bang voor was, lijkt nu te beginnen. Mok. Heeft hij vorig jaar extreem gehad. Dus wei kan niet echt meer.
En paddocks zijn momenteel overbezet op stal. Voor morgen hebben we al een noodoplossing bedacht, stalbeheerdster en ik. En dan morgenmiddag even overleg wat we nu weer moeten verder. Blijft toch getob met zo'n paard.
Te lang binnenstaan is een probleem, mijnheer de binnenvetter kan dat niet hebben op zijn maag. Maar te lang buiten is niet echt een optie vanwege een heet been. En een droge plek waar hij de hele dag kan staan, is eigenlijk niet voorhanden. Desnoods met prikpaaltjes en lint maar een stuk parkeerplaats afzetten of zo, we zien morgen wel weer...
Verhuizen gaat ook niet in deze regio. Dit is echt zo'n beetje de enige stal waar de paarden nog iedere dag naar buiten mogen, waar medicijnen gegeven kunnen worden en waar een luchtzuiger welkom is. En waar bovendien de mogelijkheid is om echt continue hooi te geven. (Enorm net in zijn stal)

Even voor jullie beeld een paar fotootjes van de mok met infectie van vorig jaar. Dan snap je waarom blubberwei even echt geen optie is. Dit mag niet nog een keer zo heftig gebeuren. dit was van een warm been, naar zo heftig in een paar dagen...(En echt, geloof me, Betuwse klei wordt echt vieze, nare drek in een natte winter)

Uiteraard is hier met medicijnen op ingegrepen, vorig jaar.
Afbeelding

Afbeelding

v onderkant been is aan het genezen, naar boven toe nog weer nieuwe plekken. Het is nog iets roder geweest, maar daar heb ik geen foto's van.
Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:21

Dat ziet er naar uit zeg!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:40

Zoo! Nee ik snap dat modderwei nu niet zo handig is. Binnenstaan dus ook niet. Hopelijk lukt het een droog plekje te vinden.

Ik de 31e besteld met spoed. Het komt volgens de track en trace uit Roemenië. Ben benieuwd hoe lang het duurt.

Vroeg me nog even af: hoe precies zijn jullie met de 24 uur ertussen? Hoe nauw luistert dat?