[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guusch

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:13

Ik zou even afwachten. Als het goed blijft gaan is het waarschijnlijk niet nodig en anders kan je het alsnog doen. Sterkte!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:31

Ik meld me hier ook. Vandaag een endoscopie gehad van de luchtweg van mn pony omdat ze al een tijdje hoest. Niet zo erg dat het spoed had, maar wel voldoende om niet goed te zijn. Er blijkt uit dat ze waarschijnlijk stofallergie heeft, dus ik moet er nu
voor gaan zorgen dat ze van 't stro af gaat.

Ik vroeg mij alleen af of het voldoende is als haar stal stofvrij is. Ze staat tussen twee paarden in die beide op stro staan, zal dit een probleem zijn als ik haar op vlas zet?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:57

Eerlijk gezegd denk ik dat het niet zoveel gaat doen als de stallen naast jou wel stro houden. Zijn ze niet bereid om ook op vlas te gaan ?
Ik ben ook aan het tobben geweest met nat hooi en paarden stonden allemaalop vlas. Het bleek onvoldoende. Ik ga nu mijn paard verhuizen naar 24/7 buiten.
Is dat bij jou een optie ? Of misschien tijdelijk om te kijken of hij opknapt ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:08

Mijn paard heeft een luchtweginfectie. Twee weken terug heeft ze antibiotica & ventipulmin gekregen, gisteren is de DA voor controle geweest en het was wel verbeterd maar nog niet helemaal 'schoon', dus een nieuwe fles ventipulmin gekregen. Ze heost overigens niet :? Ik had de DA laten komen omdat ze een gele snotneus had.
Mijn pony kucht wat, maar de DA vond dat niet zorgwekkend (heeft haar ook weer onderzocht).

Nu wil ik eigenlijk beiden wel ondersteunen voor de zekerheid.
Fenegriek hoor ik veel vallen. Helpt dat nou echt? En kan dat eigenlijk in combinatie met ventipulmin?

Als mijn grote begint te kuchen geef ik haar altijd een kuurtje Sputolysin, wat goed werkt. Maar aangezien ze nu al aan de Ventipulmin staat en niet hoest, lijkt mij dat niet nodig.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:11

Ik zou geen foenegriek doen in jouw geval. Dat onderdrukt de hoestprikkel.
Geef liever iets om de weerstand te ondersteunen en of het slijm te verdunnen. Voor de weerstand bijvoorbeeld echinea en voor het slijm tijm.
Kijk hier maar eens.
http://dierenkruiden.nl//shop/product_i ... d4d259ffcd

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:37

bertine37 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet zoveel gaat doen als de stallen naast jou wel stro houden. Zijn ze niet bereid om ook op vlas te gaan ?
Ik ben ook aan het tobben geweest met nat hooi en paarden stonden allemaalop vlas. Het bleek onvoldoende. Ik ga nu mijn paard verhuizen naar 24/7 buiten.
Is dat bij jou een optie ? Of misschien tijdelijk om te kijken of hij opknapt ?

Ze staat nu in een buitenstal dus ik hoop dat het met het management daar aanpassen al een stuk helpt. Een andere (betere) stal vinden waar ze 24/7 buiten komt wordt nog een lastige opgave, wil het eerst hier proberen en hou ondertussen wel mn ogen open.

Aan 24/7 zitten ook weer nadelen, ik zie dr al meteen voor me met mokbenen ed... dus hoop dat dr een tussenweg te vinden is.

Tancreda ik zou ook geen fenegriek geven omdat dat re hoestprikkel onderdrukt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:12

Kijk, dat wist ik dus niet! Ben blij dat ik het gisteren heb laten staan. Bedankt voor de tips. Zat idd ook aan echinacea te denken. Dat heb ik ooit ook wel eens gegeven voor de weerstand - gewoon van die druppeltjes ook voor de mens.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:03

Ken iemand het spul gehakseld stro? Ik ga een paar daagjes weg met de vereniging op rijweekend en paardlief gaat mee. Buiten staan was wel een optie maar helaas breekt hij de boel af als hij daar zielig en alleen staat (kan ik me iets bij voorstellen trouwens). En nu heb ik dus kunnen regelen dat hij in ieder geval niet op echt stro hoeft, maar op gehakseld stro kan. Vlas en zaagsel hadden ze niet (daarbij eet hij vlas :o )
Bestaat er trouwens de kans dat hij dat gehakselde stro ook gaat eten (aangezien hij dus ook vlas eet) en of dat schadelijk is?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:06

Denk niet dat gehakseld stro gevaarlijk is om te eten.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:10

Hier ook weer een nieuwe patient........ Merrie, nu 14 jaar, super conditie, kreeg in februari ineens een aanval van extreem pompen ........ dierenarts gekomen en die heeft haar gespoten met corticosteroiden.... Daags daarna helemaal weer toppie. (ik had daags van tevoren de stal gedaan en nieuw vlas erin gedaan.... Dat was dus het einde van het vlas en weer terug op koolzaadstro)

4 weken geleden stal gedaan, nieuwe pak kzs erin en jawel, daags daarna snotneus en weer pompen om adem te halen. Dierenarts weer gekomen, gespoten en daags daarop weer helemaal top.... We moesten wel gaan onderzoeken wat nu eigenlijk de "trigger"was van deze problemen.
Nou, die was de week daarop al gevonden. Weer stal goed gedaan, nieuw kzs erbij, dat ook nog wat natgespoten en jawel...... weer benauwd..... Dat betekende dus ook weer het einde van het koolzaadstro. Dierenarts kwam weer, gespoten, alleen nu geen verlichting.... De volgende dag weer laten komen..... nog geen verbetering.... Dan maar op de prednison en die sloeg wel goed aan. Kuurtje van 10 dagen en madam was weer helemaal top.

Gisteren had ze weer een lichte snotneus, en vanmorgen heeft ze wat gehoest met het aandraven. Je merkt dat ze weer wat slijm in de luchtwegen heeft. Waar ligt het aan ????? het weer ?? Ben zelf ook iets benauwder als anders (ben zelf ook astma-patient) of toch de stal ??
Wie zal het zeggen ????

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:14

Wat krijgt ze als ruwvoer?

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:16

Ze staat nu zoveel mogelijk buiten in de wei, smorgens en s avonds een plakje hooi (vochtig gemaakt).
Als dalijk de kou meer intreedt schakel ik over op voordroog. Ze staat nu op stro, waarvan ze ook eet.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:00

Op zaagsel, hooi weken en dan minimaal 20 min, zo veel mogelijk buiten; dat moet ik doen met bronchitis paard. Is dat een optie?

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:07

Hoi! Ik heb ook een vraagje maar tot nu toe dit topic niet gevolgd.. Ik heb een Arabier,merrie van 18 jaar,die ik nooit hoor hoesten tenzij ik aan het rijden ben en voor de 1e keer in draf zet. Dan hoest ze 3/4 keer en daarna weer niet. Omdat ze het op zulke gezette momenten doet (echt alleen 1e keer in draf, later in de les of tijdens het logeren doet ze het niet), denk ik niet dat het ernstig is, maar ik vroeg me opeens af of het door mijn manier van rijden veroorzaakt kan worden? Heeft iemand dit ook?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:28

Stro is funest. Beter stofvrije houtkrul of vlas oid en dan ook in de aangrenzende stallen.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:43

Vlas gaf ze als eerste een reactie op. Koolzaadstro nu als tweede....... Ben nu aan het testen op het stro en anders krijgt ze een stalmat.
Houtkrullen geeft haar een slechte hoef.... Het is ook altijd wat met die beesten..

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:08

Ik heb goede ervaringen met strokorrel.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:41

@tineke8889: dat was met mijn pony ook. Deze zomer werd het wat erger (na rennen in de wei hoesten, tijdens t draven nog een keer enz.) dus toen dierenarts erbij gehaald en endoscopie gedaan. Ze heeft dus waarschijnlijk stofallergie, we zijn nu aan t kijken wat wel en niet werkt.

Ook al hoestte ze niet veel, met de endoscopie was er wel veel slijm te zien. Een hoestend paard is nooit goed, dus nakijken kan geen kwaad lijkt me :)

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:19

Hallo

Gister is de dierenarts geweest bij Famke. Ze is vanaf dinsdag tijdens het longeren raar gaan ademen. Zodra ze nu gaat draven heeft ze moeite met inademen en tijdens galop met in en uitademen. Vanmiddag gestapt aan de hand 30min hierna gingen haar neusgaten erg groot openstaat. Daarna is ze zelf in de paddock gaan rennen waarna ze stond te pompen.

Het rare is dat ze levendig is wil werken maar zodra ze gaat inspanen krijgt ze moeite met ademen en gaan haar neusgaten open staan erg ver open. Dit heeft ze nooit gehad en haar conditie is top net als dat de DA niks aan de longen kon opmerken.

10daagse kuur ventepilum ofzo en hopen dat het aanslaat. Anders een endoscopie. ... ben erg bang voor wat het wel niet kan zijn. Kan ook niks vinden op internet wat op haar symptomen lijkt.

Hebben jullie enig idee.....

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:45

@spotgaai, had je verhaal hier nog niet gelezen, geen idee wat het kan zijn. Laat je die endoscopie nog doen?

Mijn pony moet opnieuw de medische molen in. Ze krijgt volgende week vrijdag een BAL-spoeling bij de Lingehoeve. Ze werd afgelopen weken alleen maar benauwder met inspanning en m'n dierenarts wil liever eerst onderzoeken wat het is in plaats van aanklooien met medicijnen (waar ik alleen maar in mee kan gaan)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:42

ARGH! Frustratie. Paard had een snotneus, niet echt hoesten verder, wel luchtwegen infectie dus antibiotica & Ventipulmin. Na een week zonder medicatie een controle; helaas wederom aan de ventipulmin. En nu leek het verder goed. Ik ben aan het opbouwen nu bijna 2 weken, wat goed gaat. Maar vandaag gingen we naar het strand, en heeft ze meerdere malen flink staan hoesten.... beetje stress van de trailer dat het weer omhoog bracht? Of dat ene nachtje op stal? Ik baal echt als een stekker. Ik heb sputolysin gehaald, en anders komt de DA dinsdag weer. Ze moet eigenlijk gewoon buiten blijven, maar ik mag geen schuilstal bouwen, dus staat ze zonder afdak, en met het rotweer van gisteren kan ze niet droog staan/liggen en komende nacht hetzelfde liedje. Ik kan haar wel inpakken met dekens en buiten laten, maar dat niet droog kunnen liggen vind ik wel echt sneu.... Maar ja, stal voor de luchtwegen is oo niet alles :( Buurman staat op stro, andere buurvrouw op houtkrullen en mijn paard zelf op vlas. Ik gebruik veel sirocco poeder, wat hooispray.
Bah, baal echt :( Hoop dat de sputo aan slaat, maar ik baal echt dat zo'n luchtwegending zo lang duurt bij haar.

Zit nu te denken aan een endoscopie. Wat kunnen ze daar allemaal mee zien/ vinden? STofallergieen ook? Schimmels of iets? En is dat niet heel gevaarlijk om te laten doen?? Vind het zo'n eng iets en heb er mensen huiverig over horen zijn, dat ik het ook ben :(

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:27

Ja, ik had het er ook niet op en heb het uiteindelijk niet laten doen. Ik heb mijn paard buiten gezet. Dag en nacht. Ik heb hem ( even afkloppen natuurlijk ) niet meer horen kuchen.
Er hangt ongetwijfeld iets op zo een stal rondwaar eenpaard met gevoelige luchtwegen niet tegen kan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:34

Dag en nacht buiten is niet echt een optie hier. Verhuizen doe ik liever niet, ze is eindelijk op haar plek (vorig jaar verhuisd) en sowieso is dit een van de weinige stallen waar 24/7 wel een optie is en ze al zoveel buiten komen (in aparte stukken, want mijn merrie kan niet in groepen). Het is wel een optie 24/7, maar het probleem is dat er geen schuilmogelijkheden gebouwd mogen worden (vergunningstechnisch) dat hoog genoeg is voor mijn paard helaas. Ze staat zoveel mogelijk 24/7 buiten, maar met dit hondenweer moet ze snachts naar binnen omdat ze niet droog kan liggen en regen haat (ze wordt er echt super boos om vaak, mijn shetlander die erbij staat moet het altijd ontgelden :=
Zit wel te kijken of ik een hoekje wat af kan zetten met een zeil ofzo, dat ze een beetje met haar hoofd kan schuilen of iets.... Buiten is gewoon het beste, daar ben ik ook van overtuigd. Gelukkig regent het niet altijd zo veel als deze dagen...

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:23

Heeft iemand hier ervaring met een longspoeling/BAL-spoeling? Mn pony heeft dat vrijdag gehad en nog steeds geen uitslag, dus vraag me af of t altijd zo lang duurt. Vanmiddag contact gehad met de dierenarts en die wist ook nog weinig

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:50

Ik heb inmiddels de uitslag van de BAL-spoeling, en ik ben blij dat ik het onderzoek heb uit laten voeren!

Blijkt dat mn pony een 'oude' ontsteking in de longen heeft zitten die het lichaam niet helemaal zelf weg krijgt. Verder was alles goed, geen allergie. Dus nu een flinke prednisonkuur en dan moet het helemaal over zijn.

Dus ook als je paard alleen maar vage klachten heeft, heeft een endoscopie of BAL-spoeling nut :)