wuswa schreef:Dat vraagt om een foto......(halve bol, plastic ring??????????)!
helaas, dit systeem is alweer de deur uit. het werkte goed maar het rubber slijt te snel, en met natter weer komt het ding door het gooien onder de blubber te zitten. inmiddels heb ik een nieuw systeem gemaakt, een ruif met een handgeknoopt netje eroverheen. die is nu in de testfase. ik ga kijken of ik er vandaag wat foto's van kan maken want blijkbaar is er een hoop interesse in goed werkende slowfeeders... ik hoop dat mijn nieuwste dan ook écht gaat werken, is het zoveelste project haha!
vwb bloedwaarden (werd naar gevraagd een paar pagina's terug) wij hebben nu dik drie weken geleden de bloedonderzoeken laten doen, en ook bij ons opvallende LDH (spierafbraak) waardes. ook waren enkele leverwaarden (leverafbraak) fors verhoogd. we zijn het aan het laten onderzoeken, maar komen zelf niet veel verder dan vervuiling van het lichaam en een vorm van spierbevangenheid door het te rijke gras, oid. er hebben een aantal paarden meegedaan, hun gras is allemaal ongeveer hetzelfde maar hun krachtvoer verschilt behoorlijk. wij voeren sinds kort healthy herbs en onze paarden stonden er eigenlijk het beste voor. mijn ruin (vrij hoog in het bloed staand) was de enige die 100% goed scoorde en nergens afweek. mijn kruising shet merrie had een iets verhoogde LDH waarde maar niet bijzonder. de andere paarden zijn ook allemaal sobere dieren en hadden de waardes veel extremer. de GD is ermee bezig en dacht aan een schimmel uit vallend blad maar ik denk van niet, want hun klachten én het bloedprikken heeft plaatsgevonden vóór de bladval. ik sluit een schimmel niet direct uit maar wéét ergens gewoon dat het 'm in het gras zit. Faram, die hoog in het bloed staat, reken ik niet echt mee. de rest zijn soberder dieren, en mijn kruising shet kwam er goed uit, maar die kreeg al weken maar één uur per dag gras!
mijn Welsh hebben we helaas niet kunnen prikken, die raakte nogal ernstig in paniek.
maar goed, indien er interesse voor is, I'll keep you posted!