[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:51

Ik moest ook stoppen met de GB en dan van het voorjaar weer kijken of het nodig is.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:22

ok en hebben jullie ervaring met GB om er pas mee te beginnen rond deze periode?
want daar staan wij nu een beetje mee in dubio- weide seizoen is voorbij, hij is niet zeker IR, therapeut die we gesproken hebben zei dat het eigenlijk geen zin heeft om er nu mee te beginnen.
maar zei ook dat het geen kwaad kon om het wel te doen.

maar als we er mee beginnen willen we wel resultaat behalen uiteraard.

(ik ben verzorgster bij timokyana vandaar ;) )

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:33

Staat het paard op de wei? Of komt hij van de wei en gaat hij nu een paddock op voor de winter? In het laatste geval zou ik gewoon even aankijken wat er gebeurt als het paard gewoonweg niet meer de wei op gaat.
Neem anders eens even contact op met Laarakker? Hun kunnen wellicht wel beter advies geven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:34

wuswa schreef:
Dat vraagt om een foto......(halve bol, plastic ring??????????)!

helaas, dit systeem is alweer de deur uit. het werkte goed maar het rubber slijt te snel, en met natter weer komt het ding door het gooien onder de blubber te zitten. inmiddels heb ik een nieuw systeem gemaakt, een ruif met een handgeknoopt netje eroverheen. die is nu in de testfase. ik ga kijken of ik er vandaag wat foto's van kan maken want blijkbaar is er een hoop interesse in goed werkende slowfeeders... ik hoop dat mijn nieuwste dan ook écht gaat werken, is het zoveelste project haha!

vwb bloedwaarden (werd naar gevraagd een paar pagina's terug) wij hebben nu dik drie weken geleden de bloedonderzoeken laten doen, en ook bij ons opvallende LDH (spierafbraak) waardes. ook waren enkele leverwaarden (leverafbraak) fors verhoogd. we zijn het aan het laten onderzoeken, maar komen zelf niet veel verder dan vervuiling van het lichaam en een vorm van spierbevangenheid door het te rijke gras, oid. er hebben een aantal paarden meegedaan, hun gras is allemaal ongeveer hetzelfde maar hun krachtvoer verschilt behoorlijk. wij voeren sinds kort healthy herbs en onze paarden stonden er eigenlijk het beste voor. mijn ruin (vrij hoog in het bloed staand) was de enige die 100% goed scoorde en nergens afweek. mijn kruising shet merrie had een iets verhoogde LDH waarde maar niet bijzonder. de andere paarden zijn ook allemaal sobere dieren en hadden de waardes veel extremer. de GD is ermee bezig en dacht aan een schimmel uit vallend blad maar ik denk van niet, want hun klachten én het bloedprikken heeft plaatsgevonden vóór de bladval. ik sluit een schimmel niet direct uit maar wéét ergens gewoon dat het 'm in het gras zit. Faram, die hoog in het bloed staat, reken ik niet echt mee. de rest zijn soberder dieren, en mijn kruising shet kwam er goed uit, maar die kreeg al weken maar één uur per dag gras!
mijn Welsh hebben we helaas niet kunnen prikken, die raakte nogal ernstig in paniek.

maar goed, indien er interesse voor is, I'll keep you posted!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:46

Merrieveulen, ik zou eerder denken aan een bacterie/schimmel in het lichaam die voor deze symptomen zorgt. Dit kan ook besmettelijk zijn. Niek is een poos aan het 'gisten' geweest in z'n darmen en dat gaf heel veel afvalstoffen en dus spierproblemen. Hij heeft er een nosode voor gehad en is gedraineerd en is nu weer op de goede weg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:59

Merrieveulen: leverbot?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:39

Interressant om te lezen merrieveulen.
Ik weet niet goed wat ik van mijn paard moet denken.
Glucose en spierwaarden verhoogd maar lever normaal.
Ze is echter in de groei maar dat zou volgens de da lagere glucose waarden moeten geven.
Het is een warmbloed en krijgt geen krachtvoer maar heeft wel beschikking tot gras en rijk hooi.
Ik hoop dat het gewoon nog een nasleep is van een ontsteking die ze gehad heeft icm selenium tekort.
Ik laat over 2 weken weer prikken. Ik zie het eigenlijk niet zitten om naar een andere stal te verhuizen en een streng dieet in te gaan voeren bij zo'n jong dier dat zich verder duidelijk goed voelt. Als ze geen ontsteking had gehad zou het niet eens in me opkomen om een bloedtest te doen. Ik vraag me dus af in hoeverre bepaalde verhogingen gewoon paard specifiek zijn.

Blijft mijn vraag nog open: hoe veel waren de waardes verhoogd bij paarden met IR?
Hoe hoog waren de spier en glucose waarden bij merrieveulen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:25

er waren hier paarden met een LDH die het drievoudige was van wat het maximaal mocht zijn (max. is 925, er waren er één of twee die boven de 3000 zaten.). bij die paarden heeft de onderzoekend arts aangegeven dat het verstandig zou zijn om nog een bloedtest te doen, maar dan specifiek gericht op insulineresistentie. nu weet ik zo 1,2,3 even niet welke waarden verder nog afwijkend waren bij deze paarden, maar de LDH was wel het meest opvallend, en dat geldt eigenlijk voor alle 7 paarden die die dag getest zijn, op mijn twee beestjes na. mijn ruin zat helemaal goed, en heeft ook geen klachten, en mijn kruising shet merrie had een iets verhoogde LDH maar komt niet eens in de buurt van de anderen. mijn werd verteld dat dat ook gewoon een beetje spierpijn kon betekenen.

zelf denk ik aan vervuiling van het lichaam door het dieet wat ze krijgen, wij doen erg ons best met het aanvullende voer (hebben nu ook eigen hooi ingekocht, ipv het hooi van de stal te gebruiken), maar in de zomer moeten ze het toch voornamelijk doen met het gras dat er nu eenmaal staat. de weides worden niet onderhouden en de mest van de paarden wordt uitgesleept maar er wordt verder niet doorgezaaid, of gestrooid met wat dan ook. opvallend vind ik dat de paarden met klachten deze klachten pas kregen toen het gras ná de droge aprilmaand begon te groeien. daarvoor was er niets aan de hand.
de klachten zijn als volgt, verschillen wel iets per individu maar zijn bijna allemaal in meer of mindere mate bij elk paard terug te vinden (let op: ALLEEN IN DE PERIODE VAN HET JAAR DAR HET GRAS GROEIT!):

extreem snel vet worden/ aankomen, moeizaam afvallen
vetophopingen in manenkam, staartaanzet, pockets en voor/rond uier/koker
zomereczeem achtige klachten waarbij eczeemdekens niet helpen, wanneer de paarden met graaskorf lopen of beperkt gras krijgen zijn de jeukklachten minder
hoefbevangenheid (is bij één van de onderzochte paarden voorgekomen, verder zijn er op stal nog twee die dit al gehad hebben

en nu dus ook die verhoogde LDH waarden. verder hebben enkelen van ons ook als aanmerking dat de paarden niet erg werklustig zijn. de paarden die serieuzer dressuurmatig getraind worden hebben daar minder last van overigens.

@ sizzle, glucosewaarden heb ik dus niet. wel is er nog het plan om gebruik te gaan maken van een speciale tool de de GD Deventer heeft om insulineresistentie aan te tonen.

@ Singasong, dat is goed mogelijk, de GD heeft alle waarden naast elkaar gelegd en herkende het als een mogelijke schimmelinfectie voor vallend blad van de Esdoorns rond de wei. nu staan er esdoorns, en de betreffende schimmel is ook aangetoond, maar alleen nog op de boompjes die NIET bij onze paarden staan. plus dat, ten tijde van de bloedtest, er nog geen blad viel, en ze er dus niet bij konden. verder hebben vier van de onderzochte paarden zowiezo de laatste maanden niet de kans gehad de esdoorns te eten, drie omdat zij in een weide stonden die niet aan het bos ligt, en ééntje omdat zij een graaskorf droeg. mijn eigen paard heeft de klachten niet, en laat hij er nou één zijn die er wel een handje van heeft blad te eten.
mijn andere pony kan de schimmel ook niet dit jaar binnengekregen hebben, maar goed haar klachten zijn ook minimaal en misschien wel toeval.

meest opvallend vond ik de explosie aan klachten dit jaar toen het gras weer begon te groeien.

maar goed, we hebben nu het volgende plan gemaakt, Mone (haflinger merrie, haar bloetest gaf een licht Mg tekort aan) heeft eerder iets soortgelijks gehad (bij oude eigenaar, mijn zusje was daar haar vaste verzorgster), en toen hebben we haar een Mg kuur gegeven van Paardnatuurlijk. daar reageerde ze toen bijzonder goed op. het plan is nu dus om te behandelen met Magnesium, en verder wil ik dus kijken voor bijvoorbeeld glucobalance, een groene leem kuur oid. als volgend groeiseizoen de klachten terugkomen laten we dan testen op IR.
maar goed, dat is nu het plan in theorie. met de Mg zijn we reeds gestart maar verder is er nog niets concreet.
overigens hadden niet alle onderzochte paarden een Mg tekort.

edit: ik heb gekeken naar de symptomen van leverbot, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. de symptomen daarvan die het meest genoemd worden zijn vermageren, bloedarmoede, diarree... daarvan is geen sprake.

overigens heb ik wel twee fotootjes kunnen maken van mijn hooivoer-geval (ik noem het een uitwendige graaskorf):

Afbeelding

Afbeelding

het bestaat uit twee kleine palletjes als bodem, met een houten rand waaraan het metalen hekwerkje vastzit. het ding is ongeveer 80 bij 110 cm groot (buitenmaat). het hekwerkje komt van een oude watertank en hebben we alleen op maat gemaakt. het netje is met de hand geknoopt door mijzelf (en geloof me, ik kan even geen knoopwerkje meer zien!), waarna ik een staalkabel door de buitenrand heb geweven. aan de staalkabel zitten kleine karabines die vastgeklikt kunnen worden aan oogjes in het hout (die op de foto aan de binnenkant zitten, maar die ik inmiddels aan de buitenkant van het houten randje heb gedaan ivm. erlangs eten). vullen duurt twee minuten en er kunnen vier normale plakken hooi in. op zich kan het ook zonder het hekwerkje, maar omdat mijn ponies nog weleens met de benen werken laat ik het erom, Zneddie (grijze) heeft ijzers en kan in het netje blijven hangen anders. doordat het hekwerkje erop zit kan hij er met de benen niet bij, doet hij dus ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:41

Oei dat zijn serieus verhoogde spierwaarden..
Bij mijn paard kwam het nog niet over de 1000.
Ik heb vandaag een fysio laten komen en dat was wel heel verhelderend.
Die vond inderdaad een hoge spiertonus maar kon dat ook af laten vloeien. Het lijkt dus toch eerder een karakter kwestie te zijn dan een medisch probleem. Ik moet voorlopig meer galopperen.

Dat wat hierboven beschreven is lijkt me eng, zoveel paarden met afbraakprodukten zou mij ook echt zorgen baren. Al een bodemmonster laten nemen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:05

merrieveulen

zo zijn ze wel ff bezig met hooi eten :j

mijn paard zou stapelgek worden denk ik omdat je er spriet voor spriet uit moet vogelen :+ :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:45

mirgino schreef:
merrieveulen

zo zijn ze wel ff bezig met hooi eten :j

mijn paard zou stapelgek worden denk ik omdat je er spriet voor spriet uit moet vogelen :+ :j

de mijne in het begin ook hoor, en dan steeds naar mij kijken van 'ja maar jij moet helpen!', wat ik dan ook deed, klein plukje door een gat trekken voor ze enzo, ze pakten ook het hele net beet om er dan gefrustreerd aan te rukken... en toen ineens hadden ze het door. deels gaat het sprietsgewijs maar nu ze handiger zijn kunnen ze ook plukjes maken, wat erin resulteert dat ze soms alsnog een lekkere mond vol hebben. lijkt dus erg mooi te gaan. voor onze groep grote paarden hebben we zo'n zelfde ding in een maatje groter, alleen dan ook met grotere mazen. dit netje is speciaal voor kleine lipjes die bij véél te slimme ponies horen...

@ Sizzle, zeg dat wel! wij schrokken ons het leplazarus hoewel ik wél hoopte op een afwijking, juist omdat er zóveel paarden op onze stal staan met klachten die gewoon niet sporen. gelukkig zijn mijn eigen dieren dus wél in orde, dat vooropstaand. de eigenaar van de paarden met de extreem hoge LDH kreeg het advies om een insulineresistentietest te laten doen. verder kan een verhoogde LDH volgens de onderzoekend DA wijzen op spierpijn, maar ook bijv. op spierbevangenheid, en dat laatste is wat ik al langer vermoed. de weides bij ons zijn volgens mij veel te hoogwaardig in bepaalde voedingsstoffen, wat lijkt te resulteren in een soort maandagsziekte zeg maar.
in de zomer lopen de paarden 24/7 buiten (de mijne ook in de winter trouwens), en hoe kaal de weides ook zijn, of hoe vol ook, ze zijn eigenlijk altijd véél te dik, en het gros heeft huidproblemen en jeukklachten, maar ook hoefbevangenheid is dus geen zeldzaamheid.

het opvallende is dus dat de paarden eigenlijk zo goed als klachtenvrij zijn in de winter. als er groei in het gras zit zijn de klachten daaraan evenredig. vorig jaar is er veel gebruik gemaakt van graaskorven, wat uiteraard resulteerde in minder vadsige paarden, opvallend daarbij was dat ook de jeuk (die als zomereczeem was aangemerkt, ondanks dat de dekens dus niet werken!) minder werd. het komt er in de ervaring op neer: hoe minder gras, hoe minder klachten.

mijn eigen ponies krijgen vanzelfsprekend amper gras, die twee staan samen apart op een stukje dat verder toch niet gebruikt wordt dus dat kan ik helemaal zelf bepalen. mijn andere paard (klachtenvrij en ook goed binnen alle bloedwaarden) staat wel in een groep met ook anderen en ook gewoon op het land, zomer en winter 24/7. de haflinger van mijn zusje staat daar ook (met graaskorf), en opvallend was dat zij dit jaar ook erg last heeft gekregen van jeuk, vanaf het moment dat het gras groeide.

bodemmonster en zoveel mogelijk grasmonsters nemen roep ik al járen, het probleem is echter niet op te lossen als het 'm in de grond zit. de stalhouder wil daar niets van weten, dus zelfs al kan ik aantonen dat de problemen (zijn eigen paarden hebben de ergste klachten, overigens) door het gras veroorzaakt zijn, en zelfs al zou het op te lossen zijn met bijv. iets uitstrooien op het land, dan nog gaat hij dat niet veranderen. afgelopen zomer trof ik Jacobskruiskruid aan in zijn hooi, ik heb hem daarop geattendeerd en geprobeerd te praten, maar hij wil er gewoon niet aan. gevolg is dat de paarden gewoon dat hooi krijgen, met uitzondering van onze eigen dieren, want we hebben wel voor elkaar gekregen dat we een deel opslag mochten gebruiken voor eigen, JKK-vrij, hooi.

maar goed, dergelijke problemen zijn hier dus eigenlijk niet op te lossen, alleen zoals bij mijn ponies, die apart staan, bijvoorbeeld wel. onze andere paarden ook apart zetten wordt een heel wat moeilijker verhaal.
ik hoop dat jullie de omvang ervan begrijpen, met onze stalhouder is vwb voerbeleid en weidebeleid eigenlijk niet of nauwelijks te praten. toen zijn eigen dieren hoefbevangen stonden kregen ze hun pijnstillers niet, en het dieet werd niet volgehouden. gevolg was na een paar dagen weer terug op het volle land, waarna ze direct weer HB stonden. volgens de stalhouder lag het niet aan het feit dat de dieren moddervet zijn...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:17

Pfff, wat doe je daar nog!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:25

nou, aan de andere kant is het ook een plek met heel veel voordelen, en op elke stal is wel íéts natuurlijk. het is dichtbij huis, goedkoop, gezellige stalgenoten en van alle faciliteiten voorzien. bij het inscharen in de groep wordt met de paarden rekening gehouden, mijn kleine grut mag dus alleen met loopstal en daarin kan ik dus helemaal zelf bepalen wat ik wel of niet doe/ voer, etc.

nogmaals mijn eigen dieren staan er goed voor, de haf van mijn zusje laat wel eea te wensen over. echter, als haar enige probleem insulineresistentie blijkt te zijn, dan is dat allemaal te overzien. paard is in het verleden vetgemest geweest, immers.
het hooiprobleem is ook niet meer ons probleem, aangezien wij enkel en alleen ons eigen voer geven.

in mijn vorige bericht klinkt het wel heel negatief maar dat zijn dan ook gelijk alle dingen bij elkaar opgeteld, waarvan lang niet alles onze dieren aangaat. wel geeft het volgens mij een duidelijk beeld van het feit dat de stalhouder niet de makkelijkste is, en als het dus gaat om veranderingen in het voerbeleid/ weidebeleid, er eigenlijk niet te praten valt.

mocht het zo zijn dat het probleem in de grond/ in het gras zit, dan zit er inderdaad niets anders op dan een ander plekje zoeken. echter, wat mij betreft is het nog niet zo ver.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:00

Merrieveulen, ik bedoelde eigenlijk een schimmel in het lichaam en niet een schimmel van buitenaf. Net zoals wij bijv. candida kunnen hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:22

hmm ja dat zou kunnen... waar zou ik daarover meer informatie kunnen vinden?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:05

Ik voer GB wel de winter door, 2 winters geleden licht bevangen geraakt van het hooi en waarom??? weten we niet maar ik ga wel op halve dosis over.
Nu krijgt hij 3/4 schep en dan een halfje ongeveer.

Verder voer ik Vippagraan van Hypostar en vwb muesli de zakken van Sporthorses/Treurniet Mengvoeder uit Bergschenhoek Zonder haver en zonder suikers.
Als aanvulling heeft hij inderdaad de Multivit van Phytonics en daar doet hij het al jaren goed op.

Zelf gebruik ik nu ook de Phytonics Magnesium en de Strezz en ik merk resultaat dus als mens zijnde kan je het ook nemen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:08

Maar in welk kuil zit veel suikers? aangezien sommige kuilen enorm droog zijn, of heel vettig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:09

Ik voer het ook door in de winter, die van mij werd ook in de winter bevangen namelijk. Ik snapte het niet, nu wel, ik voerde gewoon teveel hooi. Nu met graszaadhooi is het goed te regelen, maar mijn weidehooi is bijna op en dan ga ik voordroog van eigen wei voeren. Laat het wel even analyseren voor de zekerheid.

@ Mando: Weeg je je hooi en wat voor een hooi voer je?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:22

Hij staat in de winter nu idd op rantsoen.
Voor de pony's voert de staleigenaar wel droog hooi hoor, kuil zijn meer voor de opfokpaarden maar hij had toen geen balen meer en had dus toen slecht kuil .

Maar eigenlijk nooit meer last van gehad en ik vind GB een goede aanvulling.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:24

Nou ik voerde ook gewoon grofstrengelig droog hooi waar ze het al jaren goed op deden, maar ook daar kan nog flink suiker inzitten. Ik snapte niet waarom ponylief niet wilde afvallen en waarom die bevangenheid niet over wilde gaan. Beslag eronder, overgestapt naar graszaadhooi en de kilo's vlogen er figuurlijk vanaf en daarna is het alleen maar beter met haar gegaan. Nu meng ik het met mijn goede hooi om ze op gewicht te houden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:26

Het probleem is wel dat ik op een grote pension stal sta ... dus ander hooi erbij is geen optie of het moet echt zo erg zijn dat het zou moeten.
Dan is het het overwegen waard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:27

Dat is wel een nadeel idd, maar het is iig goed dat je oplettend bent, dan kun je in geval van nood ingrijpen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:36

Ja dat doe ik ook zeker.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:11

Na lange tijd kom ik ook weer even binnen vallen!
Heeft iemand hier toevallig al een keer gehoord van APF van Auburn Labs?
Mijn merrie krijgt het nu een goeie 2 maanden en gaat echt heel hard vooruit.
Het is te vinden op deze site: www.pardoesaurora.nl
Ze zijn overigens ook leverancier van Marstall zo ben ik er ook bij gekomen:D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:53

Ik las dat treurniet mengvoeders een nieuw soort brok heeft.

Afbeelding

Voor paarden en pony's die een overgevoeligheid hebben voor een teveel aan suikers in het rantsoen.
Graag willen wij u kennis laten maken met een nieuw onderdeel in ons paardenvoeder assortiment: Racing Horse Feed "Low-Sugar". De eerste paardenbrok volledig geproduceerd zonder toevoeging van suikers en 100% melassevrij! Voor dit productieproces is zelfs een octrooi verleend. Dit is terug te vinden onder octrooinummer 1030482.

Eigenschappen
Onze suikerarme paardenbrok is zeer geschikt voor paarden- en ponyrassen die een overgevoeligheid hebben voor een teveel aan suikers in het rantsoen. Een veel voorkomend probleem is dan hoefbevangenheid. De extra toegevoegde vezels en harde brok zorgen voor meer speekselvorming en zodoende een betere vertering.
Samenstelling: sojaschillen, gerst, lucernemeel, tarwe, maispellets, maisglutenvoer, tarwegries, koolzure voederkalk, lijnzaadschilfers en premix paard.
Bijzonderheden
Deze paardenbrok is havervrij en dus ideaal voor nerveuze en temperamentvolle paarden en pony’s. Low-Sugar brok heeft een natuurlijk suikergehalte van 2,6% en een verteerbaar ruw eiwitgehalte van 8,8% en zetmeelgehalte van 24,8%. Dat is bijzonder laag voor een volledige brok.

Zakgoed 25 kg.
Bestelcode: 243
■Zonder toegevoegde suikers
■Melassevrij
■Eiwitarm
■Havervrij
■Extra vezels