[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:37

Zit eens te koekeloer op de site van PAVO.
Lijkt me goed voer!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:53

Goh, mijn andere twee paarden krijgen zemelen dus Zyta kreeg automatisch wat mee. Omdat ik niet exact weet hoe de veel ze eigelijk mag hebben van de Nature's Best speelde ik op veilig met zemelen.

Door al die suplementen zie je het bos niet meer :D Wat raad jij aan ellepel, want zo te lezen heb jij er écht wel verstand van!

Zyta staat 8 maanden continu op de weide en dan krijgt ze eigelijk niets bijgevoerd... Zou ik in de zomer dan misschien toch wat nature's best blijven voeren met wat magnesium? Of kan ze gewoon prima op gras blijven staan.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:22

Het duivenvoer is inderdaad om haken zoveel mogelijk tegen te gaan omdat ze er echt op moeten kauwen. Hier krijgen ze echt maar een heel klein beetje van over het krachtvoer. Al ontkom je niet aan een tandencheck zo nu en dan :D.

De herbatal is een supplement dat ervoor zorgt dat je paard de "slechte" dingen niet in het lijf kan laten zitten maar dat hij die kan afvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een toxische belasting in het voer.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:55

CarolShadow schreef:
Ik heb jarenlang van alles door elkaar gegeven, daar ben ik sinds 2 jaar vanaf gestapt.
Iedere keer weer dit, dan weer dat, werd er zelf horendol van en pony ook!

Ga over op alleen subli zonder, en dan wil ik haar straks wat extra geven aan vitamines e.d. d.m.v. een supplement.
Wat er al toegevoegd is aan het voer is vaak te weinig om voldoening uit te halen (ben ik van mening)
Daarnaast krijgt ze ook genoeg ruwvoer.

Ik geef subli zonder en als supplement heb ik Kompleet Plus van de paardendrogist. Zit ook meteen magnesium in, misschien een idee voor jou?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 07:07

Lennox schreef:
Het duivenvoer is inderdaad om haken zoveel mogelijk tegen te gaan omdat ze er echt op moeten kauwen. Hier krijgen ze echt maar een heel klein beetje van over het krachtvoer. Al ontkom je niet aan een tandencheck zo nu en dan :D.

De herbatal is een supplement dat ervoor zorgt dat je paard de "slechte" dingen niet in het lijf kan laten zitten maar dat hij die kan afvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een toxische belasting in het voer.

en waar haal je dat herbatal?
klinkt namelijk wel heel goed.

ik heb zelf een tijd de 5 granenmix gevoerd van subli,maar dan liet ik het wel pletten.
schijnt dat het dan toch beter verteerd word?
goede tanden en kiezen heeft appie toch wel ;)

chipieke:
ik heb er helemaal geen verstand van hoor,maar omdat ap een tekort had moest ik zo ontzettend veel supplementen napluizen op zoek naar iets wat goed voor hem is :j .

piera:
NAF heeft best veel goede supplementen staan,wat jij hebt word dat door de paarden wel goed gegeten door het voer heen?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:39

Mijn stalgenootje haalt de herbatal bij het natuurgeneeskundigcentrum waar ze bij betrokken is. Het is wel behoorlijk prijzig. Ik weet niet of het ook nog ergens anders verkrijgbaar is eigenlijk. Het is een kruidenmengsel met een behoorlijke diversiteit aan kruiden. De darmflora van je paard en het spijsverteringsorgaan moeten wel op orde zijn want anders gooi je het in een bodemloze put (beetje zonde van het geld). Het kan geen kwaad maar het doet ook niet veel goed dan.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:43

Zammie schreef:
tug schreef:
zammie het was of vers malen of koken, dus gemalen hoefde niet gekookt, als je het maar zelf maalde

Ja, dat had ik begrepen, maar ongekookt (en gemalen) durf ik niet te voeren en als ik het kook, dan blijven de zaden volgens mij heel. Er komt natuurlijk wel slijm los, maar dan gaat het zaad volgens mij niet open. Zie in gedachte een mossel voor me die open, danwel dicht zit. Begrijp je me?

Ik weet niet beter dan dat het blauwzuur echt in het schilletje zit. Ik heb geleerd dat gemalen of ongemalen dus niet uit maakt. Om echt van het blauwzuur af te komen moet het gekookt worden. Nu hebben ze mij echter ook geleerd dat je tot dagelijks 100 gram ongekookt veilig kunt voeren.

Ik voer 1 van mijn ponies al een hele tijd lijnzaad zonder het te koken vanwege koliekgevoeligheid en ik kan niet anders dan concluderen dat het werkt. Ze lijkt zich een stuk beter te voelen. Lijnzaad legt een beschermend laagje op de darmwand waardoor er minder diarree veroorzakende irritatie is. Bovendien zorgt diezelfde gel ervoor dat erg droge mest die verstoppingen kan veroorzaken beter doorgevoerd kan worden. Ook draagt lijnzaad bij aan het afvoeren van opgenomen zand en als kroon (tje) op dit alles draagt het ook nog bij aan een gezondere huid en een glanzende vacht. Al met al wel logisch dus dat het verlichtend kan werken bij SeMe. Ga het zeker ook aan mijn schuurdertje voeren n.a.v. het advies hier op de lijst!!
Ik gebruik wel geplet lijnzaad omdat dat bijdraagt aan een betere vertering!

Toch fijn dat ik weer aangehaakt ben :D

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:20

Ben de afgelopen weken ook weer bezig geweest van gehaltes etc. vergelijken van verschillende voeren en heb besloten dat we Pavo Liga inwisselen voor Dodson & Horrell Safe and Sound.
Verder vond ik het opmerkelijk dat Subli Zonder meer suiker en zetmeel bevat dan Subli Ponybrok. Ook Marstall Naturell (voer zonder melasse) bevat helaas nog een flink percentage suikers en zetmeel.

Volgende maand gaan we weer reinigen en vrees dat het al gauw weer dekentijd wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:47

tijdens mijn speurtocht naar goed voer kwam ik er op een gegeven moment achetr dat je eigenlijk beter een brok kunt voeren dan muesli,zit toch meestal minder suiker en zetmeel in dan in de meeste muesli's.

wat ik heel jammer vind is dat ik hier geen voer van lannoo Martens kan krijgen.
ik kwam daar namelijk een voer tegen dat maar liefst 15.1% aan suikers en zetmeel bevat!!!

zo laag vind je die bijna niet.

is verder nog een compleet voeder ook:
http://www.lannoo-martens.com/_html/voe ... oeder=p24_

fibermix heet het.
is heel geschikt om te voeren naast hooi of voordroog.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:49

@ ellepel: ik voer grasbrok en equine sensitive (d&h). In de laatste zit ook (hoogstens) iets van 18% suikers/zetmeel, bijna hetzelfde. Het ruikt ook nog eens naar mint, heerlijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:55

dodson en horrell is hier ook zo'n ramp om te krijgen.
ik vind het wel erg moeilijk wat voor voer dan te kiezen hoor.
appie kan best suiker en zetmeel verteren.

hij heeft meer moeite met jong gras.

mijn voerleverancier heeft het gehad dat voer van D&H maar ze zijn er mee gestopt wegens te weinig animo.
heb ze nog heeeel lief aangekeken,maar dat hielp ook niet.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:58

Ik kan je ook nog een leverancier naam geven, die stuurt het op voor 3,50 per 30 kilo (echt ideaal! heb al drie stalgenoten zover die het nu ook bestellen, dan betaal je zo'n 20 euro verzendkosten voor 8 zakken voer).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:04

nou..eigenlijk wil ik die marstale eczem gaan geven, hoofdzakelijk vanwege de hoge selenium die er in zit.
heb daar ook een leverancier voor die wel voor een paar zakjes komen wil.

maar ik blijf aan het heen en weer switchen met voer, en afgezien van ap zijn lage seleniumwaarde was alles verder goed dus denk ik bij mezelf eigenlijk van...waarom dan ander voer nemen??????

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:08

Daar heb je gelijk in, ik ben ook veel van voer gewisseld dit half jaar, en nu houd ik het bij de ES van D&H, grasbrok van St. Hippolyt/Agrobs, GKM en een scheutje lijnzaadolie. Van de zomer haal ik er een DA bij om te kijken wat voor ZE hij heeft (tekort ergens van oid) en er komt nog een therapeutisch mens bij. Marstall schrok ik van (de Naturell versie, daar schijnt iets van 41% suikers/zetmeel in te zitten!!). Ik laat het gewoon hierbij, misschien ga ik nog switchen naar de Safe and Sound (minder dan 10% suikers/zetmeel schijnt).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:20

waar je in elk geval straks in zomerseizoen ook heel goed op moet letten is de suikers in het gras.
kijk kun je wel krachtvoer gaan geven wat laag in suikers en zetmeel zit,maar als je dier dan bijvoorbeeld dik in het gras zou komen.
tja dat werkt niet.

en dat zie ik nog vaak hoor, van die tonnetje ronde dieren dik in het gras en dan krijgen ze voer voor hoefbevangen paarden.

uhmmm tja... :?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:29

Ja da's ook niet heel logisch :P
Ik heb wat dat betreft een heel gevoelig paard, hij heeft ZE én is (lichtelijk) hoefbevangen geweest. Dus extra oppassen geblazen. Ik ga de boer vragen of hij een stukje grasland kan maaien waar ie dan kan staan, moet in dat geval wel een maatje voor 'm regelen. En anders wordt het wachten tot er een grasland kaal gegeten is door een kudde, dat duurt gelukkig niet heel lang. Ik weet trouwens ook niet of ik wel door moet gaan met deze voeding in de zomer als ie op het gras komt te staan. Het is misschien wel goed voor 'm maar het is wel allemaal extra met het gras, en alles extra lijkt me dan weer niet goed.......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:40

ik geef juist in de zomer wel krachtvoer.
ik heb met ap alles al zo'n beetje geprobeerd.
ik heb hem 1 zomer geen krachtvoer gegeven en toen had hij het echt heel erg.
manen weg, staart weg, plekken onder de buik en op het hoofd.
dikke manenkam.. ;(

maar toen werd hij steeds verweid en stond hij iedere keer op een stuk waar allemaal jong gras groeide.
tja wist ik veel dat dat dus niet kon :o

jaar erna ben ik toch krachtvoer gaan geven,toen nog met zeewier erbij en toen trok het al een heel stuk bij.
eerste jaar op deze stal was het ook nog heel erg,toen stond hij ook in van die kleine weitjes met van dat jonge korte gras.
maar nu hij in normaal gras staat met krachtvoer gaat het echt zo goed :D

ik geef zomers niet zoveel hoor.
na het rijden een halve schep met wat vitaminepoeder.
denk dan zo'n 3 á 4x per week?

mijn veearts zegt ook dat eczmers juist door hun aandoening wel behoefte hebben aan extra mineralen in de zomer om hunafweer op peil te houden.

appie is ook heeeeeel dik geweest:
Afbeelding
toen stond hij ook zonder krachtvoer trouwens, toen stond hij bij een boer op het land en vrat zich echt tonnetje rond

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:46

ECHT EVEN LEZEN ALS JE PAARD LAST HEEFT VAN ZOMERECZEEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!

want zomereczeem, dat had mijn shet namelijk ook.
toen zei mijn moeder tegen me dat ze misschien wel iets wist:

ze kocht toen scrub jodium oid, iig moet je dan even naatr de dierenarts gaan en vragen aan de balie naar een fles of een pot (het is donkerrood spul en vloeibaar, net als water) en dat dan met je handen (wel handschoenen aandoen) heel erg goed over de staart en manen vooral de manenkam helemaal inmasseren en egt goed wrijven.
dan laat je dat gewoon zitten(niet eraf wassen, want dan helpt het niet!!) en herhaal je dat na een paar dagen weer.
dan even een weekje niet meer.
en toen was de manen eczeem van mijn shetlander helemaal over!
egt geloof me je moet het echt proberen!

groetjes, hoop dat jullie er wat aan hebbben!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:49

Ik wou dat de mijne iets meer van die van jou had, als ik iets minder geef qua voer, dan zie je 'm bijna afvallen. Hij ziet er nu voor het eerst in een half jaar tijd écht goed uit, de rest van de tijd was ie gewoon nét te dun, en in december kwam er een worminfectie bovenop, toen was ie écht heel dun. Maar hoezo is kort gras niet goed? Ik dacht dat van dat lange gras (waar ze toch veel meer van binnenkrijgen als ze het eten lijkt mij) een stuk 'slechter' was. In welke maand laat jij je paard naar buiten? Hier gooien ze de paarden zo eind april naar buiten, heel rustig opbouwend (beginnend met 'n uurtje). Ik ben alleen ZO bang dat ie weer hoefbevangen raakt...............

Minder je dus wel met krachtvoer of geef je gewoon hetzelfde als 's winters? Dit wordt de eerste zomer'ingang' voor mij met m'n paard dus alle tips zijn welkom :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:50

jij bedoeld denk ik betadine?
kan wel helpen hoor,lmaar als je dier van de jeuk is na behandeling hiermee denk ik niet dat het zomereczeem was.
maar eerder schimmel,mijt of een of andere bacterie.

maar het valt wel heel goed te proberen hoor.
ik heb het ook wel gebruikt,maar bij de mijne werkte het helaas niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:57

myour,appie is ook heel dun geweest hoor:
Afbeelding

ieh! vind het nog een nare foto ;(

was in 2006 februari geloof ik.
toen stond hij op een stal waar te weinig gevoerd werd.

met slecht kort gras bedoel ik gras wat korter is dan een 5-6 cm.
dat gras groeit namelijk nog dus zit er veel fructaan in en eiwit en ander spul wat voor pony's niet zo goed is.

beter wat langer gras wat al richting het bloeien gaat of gras wat al gebloeid heeft.
kijk teveel is nooit goed, en ap heeft wel in heel lang gras gestaan,maar dan werd hij te dik en kreeg hij alsnog jeuk.

uhmm kijk afgelopen jaar:
Afbeelding
mooie lange manen :D
maar zijn gras is wat geel en het gras erachter veel groener,dit was een stuk waar eerst andere paaren op liepen en als die verweid worden gaat hij er op

dat vind ik nog het allerallermoeilijkste van alles!
je peerd op een stuk gras neerzetten wat gewoon goed voor hem is

hoefbevangen heb ik niet zoveel ervaring mee,maar bij ons word er ook opgebouwd hoor,
eerst een paar uur en steeds langer.
nu krijgt ap nog een kilo muesli( 2x per dag een 3/4 schep)

en dan straks in de zomer terug naar een halve schep om de dag

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:05

Dus in feite gewoon je paard op een stuk gras zetten waar al paarden op gestaan hebben? Hier wordt het gras eigenlijk alleen kort (door het grazen), nooit echt geel. Vanavond ga ik het eens met de boer bespreken wat de opties zijn. Ik wil toch heel voorzichtig gaan doen.

De foto waar je paard dun is zie ik trouwens niet.. er staat: "Afbeelding"
In ieder geval bedankt voor de info :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:09

ik moest even zoeken hoor:
Citaat:
Een goede paardenwei is een stuk grond dat goed ontwaterd is, dus niet te nat want dan trappen de paarden de zoden kapot. Er moet een gevarieerd grasmengsel in gezaaid zijn en dat is een goed weidemengsel dat uit vier of vijf soorten gras bestaat. De bemestingstoestand voor sporenelementen en mineralen moet goed zijn en daarbij moet wat zuinig worden omgegaan met stikstof. Maar dat laatste is eigenlijk het enige verschil met een rundvee- weide. Daar gebruik je een grotere hoeveelheid stikstof omdat je daar een maximale opbrengst en een maximaal eiwitgehalte in het ruwvoer wilt hebben omdat een koe daar melk van moet geven. Bij een paard heb je vrij snel voldoende eiwit, wil je zelfs liever niet teveel eiwit en ga je het gras ook in een wat later stadium maaien. Het ruwe celstofgehalte is daardoor automatisch hoger, het eiwit- gehalte wat lager en met name het suikergehalte is dan lager. Gras is eerst een heel sappig blaadje met weinig ruwe celstof, veel vocht en veel producten in wording als eiwit en suiker. Als die plant langer wordt maakt hij een soort skelet waarmee hij overeind blijft. Dat skelet, ofwel de houtachtige delen van de plant, is de ruwe celstof. Een te hoog suikergehalte kan heel vervelend zijn. Het kan hoefbevangenheid en spierbevangenheid veroorzaken.

Bertus Wijnveen; "in de praktijk krijgt eiwit van dit soort aandoeningen voor het grootste gedeelte de schuld, maar dat is niet terecht. In negen van de tien gevallen worden dergelijke aandoeningen niet door een hoog eiwitgehalte, maar door een hoog suikergehalte veroorzaakt, in relatie met afwijkende mineralengehaltes. Voorjaarsgras kan voor 2.5% van de droge stof uit suiker bestaan en dat is met name wat voorjaarsgras schadelijk kan maken" Om een goede kwaliteit ruwvoer van het land af te halen is het tijdstip van maaien van groot belang. Als het gras nog te kort is, en dus jong, is het te eiwitrijk en bevat het teveel suiker en te weinig structuur in de vorm van ruwe celstof die voor het goed functioneren van de darmen zo belangrijk is. Als je wacht met de eerste snede tot eind augustus dan heb je een kwaliteit die overeenkomt met de voedingswaarde van stro. De voedingswaarde die in het gras zat is dan verdwenen. Daar heeft de plant zaad van gemaakt en de plant zelf is dan dusdanig verhout of verrot dat een paard daar qua voedingswaarde weinig meer aan heeft. Wijnveen: ''De kunst is om te maaien in het stadium waarop de eerste halmen in het gras verschijnen. Afhankelijk van het soort gras heb je het dan meestal over een lengte van zo'n 25 á 30 centimeter.

als je wacht tot de zaadvorming blijft na het hooien het zaad achter op het land. Dan is het nog steeds gezond paardenvoer, maar minder voedzaam. Dat zou je kunnen prefereren als je bijvoorbeeld Fjorden, Haflingers of Shetlanders hebt of andere paardensoorten die snel vervetten. Dan kun je ernaar streven om wat minder voedzaam ruwvoer te geven, maar je moet er wel voor zorgen dat het gezond is. Dat is bijvoorbeeld het geval met het zogenaamde Duitse 'natuurhooi uit de Alpenweides en dergelijke. Dat is een soort hooi die goed geurt, waar veel ruwe celstof in zit maar die qua voedingswaarde vergelijkbaar is met stro. Dat is niet erg, maar je moet het wel weten om het te kunnen compenseren. En je moet natuurlijk zeker weten dat er geen schadelijke gewassen in zitten.”

dit is heel mooi uitgelegd over de voedingswaarde van gras :D
http://www.stalbaltus.com/gezondheid/gezondheid.htm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:10

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:12

ik had een oud topic van mezelf opgezocht

[MD] dikke, ontstoken manenkam....

wel handig hoor als je alles bijhoud op bokt, het is net een soort dagboekje :P
vond het wel handig om e.e.a. terug te lezen over hoe zijn manenkam dik werd na verweiden en welke voer soorten ik had gebruikt.