zie net dat de link helemaal raar is, dit is de juiste; http://smeerbeersgrrrl.hyves.nl/
Ja voor de blog moet je een stuk naar beneden scrollen en eerst wachten tot de hele blz geladen is, heel gedoe dus

Even voorstellen ik ben Lot ben 36 jaar en heb samen met een vriendin al bijna 11 jaar onze fjord Maikel. Maikel is nu 17 jaartjes oud.
Maikel is wat lijf betreft de laatste jaren al ouder dan dat hij eigenlijk is. We laten hem dan ook elke 9 maanden checken door de dierenarts.
In juni is er chronische hoefbevangenheid geconstateerd en zijn er rontgenfoto's gemaakt. Hier uit kwam naar boven dat zijn zool heel dun was maar gelukkig nauwelijks kanteling (1 a 2% ).
Sinds 2 jaar heeft Maikel in de winter een belachelijk lange vacht, hij wordt dan ook vaak mamut genoemd. Vorig jaar ging het er in de zomer nog wel af maar wel moeizaam. Dit jaar wilde het gewoon helemaal niet.
Maikel heeft staar en tja een hangbuik en missende bespiering op de achterhand en rug heeft hij ook wel.
Maar hij is alles behalve verward en van stress is ook niets te merken. Huid problemen heeft hij verder ook niet en eten gaat hem ook goed af.
Hoe zit het met cushingpaarden en opnamen van vitamines? Maikel stond heel laag in zijn vitamines en maakte nauwelijk rode bloedcellen aan. Nu krijgt hij een hele goede vitaminen en ijzerdrank.
Dexamethason supressie-test, was eerste keer prikken 115 en de tweede keer prikken 42.
Dierenarts vindt de 42 een keurigewaarde maar de artsen waar ik navraag deed als second opinion vonden Maikel met de waarde van 42 een twijfelgeval. De tweede keer prikken zou de waarde 70% of meer moeten zijn afgenomen en bij Maikel is dit slecht 65%. Hun vonden dat hij dan ook behandeld moet worden als cushing paard.
Toen ik dit vanochtend aan de dierenarts voorlegde was hij het hier nog steeds totaal niet mee eens en vond dat de andere zich er niet mee moesten bemoeien.......
Ik kan mij voorstellen dat de lange vacht ook kan komen door het gebrek aan vitamines etc. ? En aangzien hij ook niet verward of in de stress is ben ik ook nog niet overtuigd van cushing.
Hij is en blijft een twijfelgeval.
Bedankt voor het meedenken.
Groetjes
Lot