Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:54

Dank je Fargo.

zie net dat de link helemaal raar is, dit is de juiste; http://smeerbeersgrrrl.hyves.nl/

Ja voor de blog moet je een stuk naar beneden scrollen en eerst wachten tot de hele blz geladen is, heel gedoe dus ;-)

Even voorstellen ik ben Lot ben 36 jaar en heb samen met een vriendin al bijna 11 jaar onze fjord Maikel. Maikel is nu 17 jaartjes oud.

Maikel is wat lijf betreft de laatste jaren al ouder dan dat hij eigenlijk is. We laten hem dan ook elke 9 maanden checken door de dierenarts.

In juni is er chronische hoefbevangenheid geconstateerd en zijn er rontgenfoto's gemaakt. Hier uit kwam naar boven dat zijn zool heel dun was maar gelukkig nauwelijks kanteling (1 a 2% ).

Sinds 2 jaar heeft Maikel in de winter een belachelijk lange vacht, hij wordt dan ook vaak mamut genoemd. Vorig jaar ging het er in de zomer nog wel af maar wel moeizaam. Dit jaar wilde het gewoon helemaal niet.

Maikel heeft staar en tja een hangbuik en missende bespiering op de achterhand en rug heeft hij ook wel.

Maar hij is alles behalve verward en van stress is ook niets te merken. Huid problemen heeft hij verder ook niet en eten gaat hem ook goed af.

Hoe zit het met cushingpaarden en opnamen van vitamines? Maikel stond heel laag in zijn vitamines en maakte nauwelijk rode bloedcellen aan. Nu krijgt hij een hele goede vitaminen en ijzerdrank.

Dexamethason supressie-test, was eerste keer prikken 115 en de tweede keer prikken 42.

Dierenarts vindt de 42 een keurigewaarde maar de artsen waar ik navraag deed als second opinion vonden Maikel met de waarde van 42 een twijfelgeval. De tweede keer prikken zou de waarde 70% of meer moeten zijn afgenomen en bij Maikel is dit slecht 65%. Hun vonden dat hij dan ook behandeld moet worden als cushing paard.

Toen ik dit vanochtend aan de dierenarts voorlegde was hij het hier nog steeds totaal niet mee eens en vond dat de andere zich er niet mee moesten bemoeien.......

Ik kan mij voorstellen dat de lange vacht ook kan komen door het gebrek aan vitamines etc. ? En aangzien hij ook niet verward of in de stress is ben ik ook nog niet overtuigd van cushing.

Hij is en blijft een twijfelgeval.

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes
Lot

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:58

Mijn fjord van 21 heeft ook de dexatest gehad, eerste keer prikken 70, tweede keer 100, dus cushing. De verschijnselen die hij heeft zijn harde manenkam, en zomers een lange vacht, hij verhaart wel goed maar de nieuwe haren groeien gewoon weer lang. Verder voelt hij zich goed, geen stress ofzo, zijn bespiering is ook nog goed, zelfde als vroeger. Hij heeft een klein huidprobleempje op zijn voorbenen, soort van rap. Maar dit heeft hij al meer dan 10 jaar, dus komt niet van de Cushing.
Hij heeft wel ook dunne en gevoelige zolen maar dat heeft hij ook al sinds hij jong was. Ik heb hem al 17,5 jaar. Met ijzers heeft hij er geen last van.
Sinds ik het weet (sinds april dit jaar) geef ik hem magnesium. Verder nog niks extra, alleen dan omega-olie en knoflook maar dat gaf ik hem al.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt, veel sterkte ermee in ieder geval.

Groetjes Cynthia

teriema

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:28

Hai Cynthia, bij jouw paardje was de waarde de tweede keer dus veel hoger dan de eerste keer prikken? Dunne en gevoelige zolen heeft onze Maikel eigenlijk ook al zo lang als wij hem hebben. Heel erg bedankt voor je antwoord.

Nu was ik er heilig van overtuigd dat Maikel nog wel kuiltjes boven zijn ogen had. Toen ik toenstraks bij hem was bleken die er niet te zijn en er zatten idd vochtkussentjes. Krijgen alleen cushing paarden dit of kan het ook nog ergens anders van komen?

Moet zeggen dat ik er behoorlijk van schrok.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:08

Ja de waardes waren de tweede keer hoger, ik dacht dat dat kwam doordat dat hormoon er in was gespoten en er niet is uitgehaald door het lichaam wat eigenlijk bij een gezond paard moet gebeuren.Maar dat kan ik ook fout hebben. De DA heeft daar eigenlijk geen uitleg overgegeven. En ik ben dat ook eigenlijk vergeten te vragen.
Illo heeft geen bultjes boven zijn ogen, zijn nog gewoon kuiltjes.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:52

de gene waar wij second opionion vroegen zei dat de waarde de tweede keer prikken minimaal 70% gedaald moest zijn om een gezond paard te zijn. Bij onze maikel is dit 65% .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:58

teriema schreef:
Hai Cynthia, bij jouw paardje was de waarde de tweede keer dus veel hoger dan de eerste keer prikken? Dunne en gevoelige zolen heeft onze Maikel eigenlijk ook al zo lang als wij hem hebben. Heel erg bedankt voor je antwoord.

Nu was ik er heilig van overtuigd dat Maikel nog wel kuiltjes boven zijn ogen had. Toen ik toenstraks bij hem was bleken die er niet te zijn en er zatten idd vochtkussentjes. Krijgen alleen cushing paarden dit of kan het ook nog ergens anders van komen?

Moet zeggen dat ik er behoorlijk van schrok.

Teriena, niet alle paarden met cushing of pre cushing laten dit persé in hun test zien. Als ze echter wel een aantal van de verschijnselen vertonen die paarden met cushing hebben vertonen, is er een goede kans dat behandelen wel te adviseren zou zijn. Niet elk paard heeft bovendien alle verschijnselen en des te langer het voortduurt des te meer verschijnselen er vaak opkomen. Soms herken je iets pas later.
Bijvoorbeeld als je je paard scheert, blijken er op de huid wel degelijk slechte plekken aanwezig te zijn..

Op het moment dat een cushing paard structureel langer haar krijgt (dus ook in de zomer) is het "onderhuids" gewoonlijk al zo'n 3 jaar actief. Oh ja en oogproblemen en tranende ogen etc is echt iets voor cushing. Dus de staar zou ook gerelateerd kunnen zijn, kan ook toeval zijn.

Al zou je de cushing niet behandelen, dan is het heel belangrijk dat je je paard qua weerstand wel gaat ondersteunen zodat hij minder last heeft van evt bijwerkingen. MSM/glucosamine om problemen met spieren en gewrichten te voorkomen of beter te laten herstellen en om huid/hoef/longproblemen te voorkomen . Magnesium om spierspanning, evt stress, slechte stofwisseling te ondersteunen en om hoefbevangenheid te voorkomen. Verder echinacea druppels om algehele weerstand te verhogen.

Een hangbuik, hoefbevangenheid en lange vacht en nu vocht/vetophopingen boven de ogen, zijn toch al wel belangrijke indicaties.
Je kan natuurlijk provarium breeding gaan geven ipv pergolide zeker omdat jouw paard er verder goed aan toe lijkt te zijn. Al is hoefbevangenheid wel één van de zwaardere en slechtere verschijnselen van cushing vind ik zelf...
En ook dat ouder zijn dan hij werkelijk is, is een indicatie. Onze willy is 26 of 27 nu, drie jaar terug was hij een zielige, stijvige, slappige oude onzekere man aan het worden, terwijl hij altijd onze leiderruin is geweest. Sinds hij behandeld wordt (met pergolide, provarium breeding en magnesium) is hij totaal veranderd en weer de dominante vent met spieren en body die hij was. Ja hij heeft nog langer haar, maar hij straalt weer uit zijn ogen, is helemaal weer zichzelf en JAREN jonger. Als ik het niet gezien had had ik het ook niet geloofd.

Hoe zit het met veel drinken, veel plassen, extra zweten, makkelijker hoesten, slappere achterhand, gevoelige voeten?? Heeft hij lasts van tandproblemen? Wormen? Ook daar zijn cushing paarden gevoeliger voor door slechte weerstand. Vieze ogen, vieze neus..

Tja dit was het even voor nu. Ik zou denk ik ervoor kiezen om wel te behandelen omdat ik weet dat niet elk paard in zijn bloed daadwerkelijk aantoont dat het cushing heeft terwijl het dit wel kan hebben of in de precushingfase kan zitten. Hoe is hij trouwens uit die test gekomen, hoe was hij er toen aan toe? Want een dergelijke test geeft ook het gevaar van hoefbevangenheid ??

En last but not least: hoeveel ervaring heeft jouw DA werkelijk met cushing. Doet hij dit op basis van de boeken of heeft hij er veel ervaring mee. DA's willen jammer genoeg doordat ze het niet vaak meemaken nog wel eens rare dingen adviseren (jammer genoeg, heb verder alle vertrouwen in DA's hoor daar niet van, maar bij cushing niet altijd).

Sterkte !!

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:27

Tja hoeveel ervaring de dierenarts met cushing heeft durf ik niet te zeggen maar hij noemde zich zelf "de expert" en de laboranten met hun cijfertjes moesten zich er niet mee bemoeien.........

Toen de test gedaan werd was (en hij is nu nog steeds) hoefbevangen. Het gaat wel heel erg de goede kant op maar je voelt het wel nog heel licht kloppen in zijn kootholtes. Hij staat nu ook nog steeds op de buut en ascal, ijzerdrank en Equitop Forte.
Afbeelding
vacht is hier wel nat van de regen.

Afbeelding geen kuiltjes

Afbeeldingtraantjes.

Net nog discussie met dierenarts, hij vindt het heel vervelend dat "iedereen" zich er mee bemoeit bla bla bla.

Had bodegraven aan de telefoon en die vonden bij het horen over de kuiltjes meteen dat het cushing is en daar voor behandeld moet worden.

Onze dierenarts zegt dat er nog heel veel andere reden zijn voor gevulde kuiltjes...........

zucht.....

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:15

teriema, ik heb een shetlander van 33 jaar die al minstens 10 jaar verschijnselsen van cushing heeft maar die ook altijd relatief fit was.
Dit jaar is ze heel erg verouderd.
Wat opname van vitaminen betreft heb ik al jaren de indruk dat ze veel meer dan normaal nodig heeft. Ze "eet" gemiddeld 2 rode zoutblokken per jaar op terwijl de andere paarden er niet eens naar kijken. Ze krijgt van mij al minstens 10 jaar een schepje laminaze per dag en daar doet ze het goed op. Ik voer nu sinds kort ook magnesium bij ( uit dit topic gehaald).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:04

Illo likte ook altijd heel veel aan zijn rode liksteen, maar ik heb het idee dat nu hij magnesium krijgt dit minder is geworden. Hij is overigens nu weer heel erg aan het verharen, zijn vacht wordt nu wat dunner, maar de haren die nieuw groeien zijn zo'n 1,5 cm lang, misschien 2 cm.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:04

Teriema, ik vind met name die traanogen echt weer een teken van cushing erbij.

MAAAR even hoofdletters ;) :D het is JOUW paard, jij beslist en ik vind het nog al wat wat hij allemaal al heeft:
traanogen, bobbels boven de ogen, hangbuik, hoefbevangen, lang haar, slechte bespiering achterhand, zere voeten en ouwelijk zijn in gedrag en eigenlijk waarschijnlijk niet meer zichzelf in zijn gedrag.. Het is jouw verantwoordelijkheid, als jij er mee kan leven nog niets te doen, tja, maar als je zelf het gevoel hebt er wel iets aan te moeten doen (en in mijn optiek zou je dat moeten doen) dan moet je actie ondernemen. Dit zijn echt al behoooorlijk wat symptomen en ook niet de minste symptomen (die zwakke achterhand komt meestal namelijk ook pas wat later!)

Ik ben trouwens wel heeel benieuwd waardoor paarden nog meer vocht/vetbobels boven de ogen kunnen krijgen :o ;)

By the way, ik had die test nooit gedaan bij een paard dat al hoefbevangen is (die doe je eigenlijk al niet als een paard al eens hoefbevangen is geweest, laat staan dat hij het al is!! Dit vind ik zeker geen PLUS voor jouw DA en zijn kennis van cushingpaarden ;( ;( )

En er is altijd zoiets als een second opinion vragen bij een andere arts (en eigenlijk heb je dat al een beetje gedaan in bodegraven zo te horen).

Het jammere is gewoon dat de meeste (pre)cushingpaarden zo verschrikkelijk opknappen van pergolide dan wel provarium breeding.. En als ze dan gaan opknappen baal je zowiezo al dat je niet eeuwen eerder bent gaan behandelen (been there done that, onze willy was een ware teddybeer toen wij eindelijk gingen behandelen en hij knapte er zoooo van op)

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:17

He Fargo, ja ben het helemaal met je eens hoor. We zijn al aan het rond kijken of er een dierenarts in de regio is die wel verstand van cushing heeft. Helaas komen ze van bodegraven niet bij ons op stal, net te ver weg. En nu met zijn speciale beslag willen we hem niet in de trailer zetten. Hij heeft al geen geweldige hoeven en zijn veel te bang dat hij ze onderweg er af trapt.

Ik ga met deze dierenarts geen discussie meer aan, morgen zou ik bellen over het afbouwen van de buut. Dit ga ik braaf aanhoren en doen. Voor cushing zoeken we wel iemand anders.

Bedankt voor het meedenken.

Onze dierenarts blijft trouwens maar vol houden dat de vacht van onze Maikel geen cushing vacht is??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:20

echt wel, alleen je bent nog geen jaren onderweg dus is het nog niet superlang en superkrullerig. Als het zo krult als het nat is, zal iedereen in dit topic roepen oooooh dat hebben wij ook. En als ze langer onbehandeld rondlopen dan hebben ze zelfs met droog haar zulke krulletjes. Zal je eens wat foto's sturen van onze willy voor en na via pb (een linkje).

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:24

fargo schreef:
Ik ben trouwens wel heeel benieuwd waardoor paarden nog meer vocht/vetbobels boven de ogen kunnen krijgen :o ;)

Door insulineresistentie/EMS, los staand van Cushing kunnen paarden dezelfde vetafzettingen krijgen waaronder ook de bulten boven de ogen. Maar dat is de enige oorzaak die ik weet en er zijn onderzoekers die beweren dat EMS en cushing ook een verband hebben met elkaar.

Ik vind de reactie van jouw dierenarts belachelijk tierema! Jouw paard zit niet goed in zijn vel, dat is duidelijk.. Hij weet niet wat er wel aan de hand is, maar jouw mening telt niet en anderen mogen zich er niet mee bemoeien? Ik hoop dat je een fijne veearts kan vinden, waar je dit soort dingen gewoon mee kan overleggen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:28

Ireen: insulineresistentie hebben de meeste cushing paarden ook inderdaad, dus nog niet helemaal los van cushing te zien (denk ik in meeste gevallen). Er zullen wel paarden zijn met insulineresistentie, maar als je dan naar het hele plaatje bij Tierema kijkt dan denk je toch wel echt cushing of precushing

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:32

Ja dat zeker wel.. Ik bedoel dat een paard ook insulineresistentie kan hebben en geen cushing, daarbij komen ook deze bulten voor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:38

Snap ik hoor 8-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:12

Ireen_ schreef:
Door insulineresistentie/EMS, los staand van Cushing kunnen paarden dezelfde vetafzettingen krijgen waaronder ook de bulten boven de ogen. Maar dat is de enige oorzaak die ik weet en er zijn onderzoekers die beweren dat EMS en cushing ook een verband hebben met elkaar.

Klopt, de term pre Cushing is zo ontstaan. Er zijn onderzoekers die vermoeden dat IR/EMS Cushing zou kunnen worden, ze kunnen het alleen (nog) niet bewijzen.
Ik heb met Dr. Philip Johnson wel eens contact hierover. jaren geleden heeft hij de term pre Cushing geintroduceerd, het spijt hem van de verwarring dat die term oplevert. Die term pre Cushing heet nu EMS.
Philip schreef me als je denkt dat je alleen met EMS te maken hebt dat Pergolide niet het aangewezen middel is, het is lastig de klinische verschijnselen uit elkaar te houden. Daarom is een juiste diagnose ook zo belangrijk. Pergolide werkt op de pituitary gland ( de tumor) en zorgt voor het vrijmaken van bepaalde hormonen. Bij EMS is er geen tumor.

Een hypothese is dat Cushing kan ontstaan door oxidatieve stress, ( dat kan dus een gevolg zijn van bijv EMS) maar het is nog slechts een hypothese. Cushing wordt nu in de literatuur PPID genoemd. Ze zijn hard bezig met onderzoek.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:47

Ik zit nu met mijn netbook in een hotel in bed :-) Zijn bij het NK vierspan in Beekbergen!

De dierenarts begon een verhaal dat de kussentjes ook gevuld konden zijn door een allergie. het klonk er vaag, toen ik dan ook zei van dat we dan maar snel uit moeten zoeken waar hij allergisch voor is. Was het antwoord dat dat onbegonnen werk was?

Ik heb besloten zondag op de terug in Soest te stoppen bij het paardenrusthuis. Als er ergens cushing paarden te vinden zijn moet het daar zijn. Wil kijken hoe die er uit zien en of ze daar nog tips hebben. Eigenlijk wil ik ook de naam van hun dierenarts te pakken krijgen. Want als er een dierenarts ervaring met cushing moet hebben dan moet het de dierenarts zijn die bij zo'n groot rusthuis de paarden behandeld. Onze Maikel staat daar ook op de wachtlijst.

Kreeg vanochtend onze dierenarts niet te pakken. We zouden het namelijk gaan hebben over het verminderen van de buut. Maikel heeft de afgelopen week pijnvrij gelopen heb nu op eigen houtje de buut geminderd van 's ochtends een heel en 's avonds een heel naar steeds een half zakje. Hopelijk blijft het goed gaan.

ben heel blij met jullie!

Fargo je linkje wil niet zo erg op mijn netbook, kijk ik als ik weer thuis ben.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:12

Lees hier dat Cushing vooral bij oudere paarden voorkomt.
Mijn paardje 10 jaar oud heeft bulten boven zijn ogen, loopt enorm gevoelig, wil liever helemaal niet lopen. Heeft een dikke buik. Niet echt een zomervacht, verhaard nu nog steeds, en in de winter een mega snor!
De dierenarts heeft nu medicijnen gegeven omdat hij hoefbevangen toont. Binnenkort foto's maken om te zien of het hoefbeen ook gekanteld is. Kwam nu dus in dit topic terecht en lees dan zoveel helaas herkenbare punten die bij mijn 10 jarig paard al langer bestaan! Gevoelige zool daar zijn we al 1,5 jaar mee bezig. Er zijn al twee verschillende dierenartsen bij geweest niemand die iets over Cushing heeft gehad. Afvallen omdat hij te dik was daarna zou het lopen een stuk beter gaan, niet dus! paard is in bijna een jaar tijd 70 kg kwijt maar zijn hangbuik blijft er zitten. De opmerkingen als ik met mijn paardje over staat loop zijn dan ook zo dat is een oudje!! We gaan nu de molen in en daar wil ik niet eerder uit voor ik zeker weet wat mijn paardje nu echt heeft. Hoop dat deze medicijnen iets gaan doen, even zonder pijn door de wei zien lopen. Een vrolijk paard zien , maar ja als je paard graag wil eten(gras) en hij daar nu uit moet blijven op zand staat en kijkt hoe andere gras aan het eten zijn nou dan scheurt je hart doormidden. Mag ook maar mondjes maar hooi, want het is echt een eter die stopt niet voor alles op is. Zou dat mogelijk zijn een paard van 10 jaar met cushing, ga in ieder geval de dierenarts bij het maken van de foto's er genoeg over vragen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:21

Komt niet vaak voor, maar zou wel kunnen. Ik geloof dat bij het jongste paard waarbij Cushing is vastgesteld 7 jaar was.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:04

Jomaro, kan inderdaad voorkomen op die leeftijd. Wat voor type/ras paard heb je. In amerikaanse onderzoeken is wel naar voren gekomen dat met name 1. bij de rassen die vanzichzelf vrij sober zijn, dan 2. de paarden die altijd wat zwaarder geweest zijn dan goed voor ze was en 3. dan vaker bij merries cushings optreedt. Er zijn ook wel degelijk ruinen die cushing hebben hoor.. Maar dit is wat wel naar voren gekomen is uit ervaringscijfers/onderzoeken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:06

teriema schreef:
Ik zit nu met mijn netbook in een hotel in bed :-) Zijn bij het NK vierspan in Beekbergen!

De dierenarts begon een verhaal dat de kussentjes ook gevuld konden zijn door een allergie. het klonk er vaag, toen ik dan ook zei van dat we dan maar snel uit moeten zoeken waar hij allergisch voor is. Was het antwoord dat dat onbegonnen werk was?

Ik heb besloten zondag op de terug in Soest te stoppen bij het paardenrusthuis. Als er ergens cushing paarden te vinden zijn moet het daar zijn. Wil kijken hoe die er uit zien en of ze daar nog tips hebben. Eigenlijk wil ik ook de naam van hun dierenarts te pakken krijgen. Want als er een dierenarts ervaring met cushing moet hebben dan moet het de dierenarts zijn die bij zo'n groot rusthuis de paarden behandeld. Onze Maikel staat daar ook op de wachtlijst.

Kreeg vanochtend onze dierenarts niet te pakken. We zouden het namelijk gaan hebben over het verminderen van de buut. Maikel heeft de afgelopen week pijnvrij gelopen heb nu op eigen houtje de buut geminderd van 's ochtends een heel en 's avonds een heel naar steeds een half zakje. Hopelijk blijft het goed gaan.

ben heel blij met jullie!

Fargo je linkje wil niet zo erg op mijn netbook, kijk ik als ik weer thuis ben.

O.a. Eric Laarakker heeft ervaring met cushing paarden..

Welk linkje bedoel je, naar de foto's van Willy??

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:22

fargo schreef:
Jomaro, kan inderdaad voorkomen op die leeftijd. Wat voor type/ras paard heb je. In amerikaanse onderzoeken is wel naar voren gekomen dat met name 1. bij de rassen die vanzichzelf vrij sober zijn, dan 2. de paarden die altijd wat zwaarder geweest zijn dan goed voor ze was en 3. dan vaker bij merries cushings optreedt. Er zijn ook wel degelijk ruinen die cushing hebben hoor.. Maar dit is wat wel naar voren gekomen is uit ervaringscijfers/onderzoeken.

Heb een haflinger ruin van 10 jaar oud.
Als ik bij IR ga lezen ook dan komt je veel herkenningspunten tegen.
Zit er nu zelf even helemaal doorheen, ook omdat je maanden bezig ben met het afvallen en dan komt alles goed wordt er dan gezegt.
Maar het gaat nu eigenlijk ondanks de vele kilo's die eraf zijn alleen maar slechter. Eigenlijk precies het zelfde beeld als vorig jaar.
Geen puf om te lopen, erg gevoelig op straat en losse stenen. Maar ook gevoelig als hij op een te harde graspol gaat staan. Toen is de dierenarts erbij gehaald omdat ik een bloedonderzoek wilde laten doen om te zien wat hij miste aan vitamine mineralen. werd toen eigenlijk bijna uitgelachen met een "te kort" dit paardje heeft alles te veel. Helaas heeft de dierenarts misschien te veel naar de zware haflinger gekeken. Gezien dat hij toen nog in een behoorlijk wei liep.
In die maanden heeft hij best dagen ertussen gehad dat ik dacht ja we gaan de goede kant op. Maar als je door het slechte weer een aantal dagen niet kon rijden dan was je weer terug bij af. Haflinger loopt wel altijd buiten. Ben inmiddels van dierenarts veranderd en hoop nu hoe erg het dan ook mag wezen, mijn haflinger te kunnen helpen met het weer graag willen gaan lopen. Mocht dat niet meer mogelijk zijn dan zal ik een mega vriend moeten gaan missen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:04

Jomaro, ja veel cushing paarden worden als te dik gezien, maar dat komt alleen door de rare vetverdeling en de hangbuik die past bij de symptomen van cushing. Veel cushingpaarden hebben immers ook insulineresistentie (=suikerziekte).
Ik zou als ik jou was in ieder geval starten met Biomag (magnesium via Paardendrogist). Helpt bij stofwisseling, spierspanning, suikerhuishouding, is tegen hoefbevangenheid, helpt tegen evt stress.

NB het is helemaal niet zo goed om cushing paarden hard te laten afvallen ook omdat ze vaak insulineresistentie hebben. Mijn vader had suikerziekte en die mocht ook niet hard lijnen, dat moest allemaal geleidelijk. Wel is het natuurlijk zo dat als een paard hoefbevangen is er erg goed naar de intake van een paard wordt gekeken.

Mijn ervaring is wel dat als een dergelijk paard behandeld wordt met Biomag maar ook aan (in ons geval) zijn cushing wordt geholpen ook zijn suikerhuishouding en hangbuik e.d. die daar gevolg van zijn weer beter in balans komen en ook weer gewoner kunnen eten.

Hoe is de achterhand van jouw paard, drinkt ie veel, plast ie veel, heeft hij een harde manenkam, heeft hij kuiltjes of bobbels boven zijn ogen, heeft hij schone ogen, hoest ie makkelijk (gevoelig voor longontsteking), hoe is zijn vacht maar ook zijn huid?

Door met magnesium maar ook met provarium breeding en/of pergolide te beginnen werden hoeven bij ons paard ook weer veel beter en werd hij minder zwaar en plofferig.
Je zou jouw paard zijn bloed kunnen laten bekijken op cortisol maar ook op suiker etc.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:43

Fargo

Het afvallen is heel langzaam gegaan. 10 kilo per maand ongeveer.
magnesium heeft hij vorig jaar gehad maar dat gaf geen verandering. Pot hebben we helemaal leeg gemaakt (1 kg)
Ook na het niet meer geven was er geen verschil.
Mijn paard drink een zwarte kuip leeg per dag 60 a 70 liter, ook in de winter. Plast dan ook veel, tijdens het rijden was het vaak 2 x. (rij normaal ruim 1 uur)
Ja hij heeft een harde manenkam, wel minder dan vorig jaar. De eerste 10 cm vanaf de oren is nu soepel. Hij heeft geen kuiltjes boven zijn ogen. Tegen de avond zijn dat echte bobbels die erboven zitten. Er zit altijd wel troep in zijn ogen, of traanogen.
Zijn vacht/huid is dik en stug. Andere paarden voelen voor mij altijd glad aan met een dun huidje. Hoesten alleen als hij en gras pol naar binnen probeert te werken tijden het rijden. Loopt wel vaak te proesten tijdens het rijden. Niet echt een snotterneus.

Ga zeker overleg plegen nu met de dierenarts om het bloed te laten onderzoeken, volgende week moeten we er heen om verslag te doen of het goed /beter gaat met de mee gekregen medicijnen. Of we zouden er staan met de haflinger om foto's te gaan maken van de voorbenen.

Zijn hoeven zien er volgens de hoefsmid dus altijd prima uit. Wel heel erg hard. Er hebben even ijzers onder gezeten omdat hij gevoelig liep en dat zou dus met ijzers over moeten zijn. Op de straat liep hij inderdaad minder kort /gevoelig. Losse stenen was nog steeds een ramp. Maar ook met het eronder slaan was niet leuk om te zien. Hij loopt dan met de achterbenen zover naar voren dat hij bijna om gaat vallen. Ook wil hij vrijwel niet op drie benen staan. Bekappen gaat iets beter aangezien het sneller klaar is. We vermijden nu de weg en lossen stenen.