[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:54

Misschien al eerder gevraagd in dit topic maar ik ben benieuwd naar ervaringen met het desensibiliseren van paarden/pony's tegen staart en maneneczeem. Dit wordt in Nederland wel gedaan maar ik vraag me af op welke schaal. Ik vind het wel hoopvol dat ze op de faculteit diergeneeskunde en in wageningen nu ook bezig zijn met het ontwikkelen van een desensibilisatie therapie die hopelijk goede resultaten zal gaan geven. Misschien gaat dat een hoop paardenleed voorkomen.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:21

...
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:36

Uit bloedonderzoek is naar voor gekomen dat met de nier- en leverfunctie van mijn paard niets mis is. Heb je dat wel eens laten testen bij die van jou?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:53

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:00

Ik weet niet of het je hier al een keer gevraagd is hoor. Maar toen jij je pony kocht, wist je toen al dat hij (of zij Knipoog ) zomereczeem had?

Ik ben benieuwd wat er naar voor komt uit het bloedonderzoek. Het hoeft idd niks te betekenen dat hij bovenmatig drinkt, maar kan evengoed ook wel wat betekenen Knipoog.
In welke mate heeft je pony eczeem?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:15

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:24

fjordido schreef:
ik ben daar ook erg benieuwd naar.

verder wilde ik vragen of er hier ervaring is met het geven van extra kalk (calciumcarbonaat) aan paarden met exceem en of dit verlichting heeft gegeven. het schijnt een fosfaatbinder te zijn en bij een slechte nierfunctie kan het fosfaat dat dan naar de huid wordt getransporteerd een jeukreactie veroorzaken.

Yep,

Mijn beide eczemers krijgen sinds van 't winter GKM van Hippolyt (en nee, ik wordt niet gesponsord Haha! ) en extra Magnesium. De GKM staat in verhouding vrij hoog in natuurlijk Calcium. De extra Magnesium geef ik bij om de verhouding Calcium en Magnesium wat normaler te houden.
Beide paarden kwamen al na 2 weken duidelijk beter in hun stofwisselingsbalans.
Ze worden elke 2 weken doorgemeten door een natuurgeneeskundig therapeute. Puur om te checken hoe het zich op langere termijn houd.
Ze kunnen tot op heden het extra aan Calcium nog steeds prima hebben.
Beide meiden zijn sinds jaren, dit jaar voor het eerst keurig in balans.
Is trouwens ook goed in het gedrag te merken. Een van beide was een neuroot van de bovenste plank en afstandelijk. Ze is nu superrustig en een schat van een paard geworden.
Nog een leuk detail. Beide zijn geheel zomereczeemvrij gebleven dit jaar Knipoog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:30

Madeliefjes schreef:
Misschien al eerder gevraagd in dit topic maar ik ben benieuwd naar ervaringen met het desensibiliseren van paarden/pony's tegen staart en maneneczeem. Dit wordt in Nederland wel gedaan maar ik vraag me af op welke schaal. Ik vind het wel hoopvol dat ze op de faculteit diergeneeskunde en in wageningen nu ook bezig zijn met het ontwikkelen van een desensibilisatie therapie die hopelijk goede resultaten zal gaan geven. Misschien gaat dat een hoop paardenleed voorkomen.

Ik ben hier mee bezig.
Vanaf januari begonnen met injecties, en ik ben nu bezig met de onderhoudskuur die 10 maanden duurt.
Mijn paard heeft enorm veel minder last van jeuk dan vorig jaar, dus ik ben hoopvol gestemd.
Maar komende zomer weten we het pas echt...

Mijn dierenarts is iig behoorlijk enthousiast hierover....

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:41

Ik zou wel precies willen weten hoe dat dan in zijn werk gaat. Want als ik het goed begrijp duurt dat dan 10 maanden.
Heb je je paard dit jaar ook nog onder een deken gehad of stond hij/zij 'bloot' in de wei! Ik ben echt heel benieuwd naar de resultaten van desensibiliseren maar volgens mij doen maar heel weinig mensen dat. (enne wat kost zo'n behandeling als ik vragen mag?)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:55

Ik heb trouwens meerdere mensen gehoord over GKM van Hippolyt, maar ik vraag me af waar je dat spul in Nederland kan krijgen!! Ik ben er best geinteresseerd in namelijk.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:07

Madeliefjes schreef:
Ik zou wel precies willen weten hoe dat dan in zijn werk gaat. Want als ik het goed begrijp duurt dat dan 10 maanden.
Heb je je paard dit jaar ook nog onder een deken gehad of stond hij/zij 'bloot' in de wei! Ik ben echt heel benieuwd naar de resultaten van desensibiliseren maar volgens mij doen maar heel weinig mensen dat. (enne wat kost zo'n behandeling als ik vragen mag?)

Het duurt veel langer dan 10 maanden....de onderhoudsdosis van 1 x per maand duurt 10 maanden.
We zijn begonnen met een startkuur van 5 maanden.
Eerst hele lage dosering, kort na elkaar, de dosering wordt steeds sterker en de duur tussen de injecties steeds langer.

Vervolgens (na die 15 maanden dus) moet je nog een tijdje doorgaan, afhankelijk van hoe je paard reageert, met een paar keer per jaar een injectie. Dus misschien wel levenslang.
Het immuunsysteem moet worden blijven 'geprikkeld' om niet weer overgevoelig te worden.

Hij stond wel met een Boett deken op in de wei.

Het bepalen van waar hij precies allergisch voor was en het maken van het vaccin kostte 237 euri.
De flesjes met vloeistof (2 tot nu toe) kostten 60 euro per stuk.
Dan nog de kosten van de dierenarts die bloed afneemt en de verzendkosten.

Als je deze links leest wordt je ook een heleboel wijzer (ik hoop dat je engels of frans een beetje goed is)

http://www.dapwalcheren.nl/faq/33/
http://www.biogenix.fr/eng/eng_home.htm

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:12

ik zal het even lezen
en mn engels en mn frans is wel okee dus zal proberen te lezen Tong uitsteken

dopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:12

Mijn paard is supergevoelig voor vliegjes (hoe klein dan ook), mugjes en dazen. Ze staat niet onder een deken omdat ze het hele jaar door buiten loopt. Hierdoor schuurt ze ook altijd haar staart, manen af. Nu is het grotendeels weer over. Ze reageert ook wisselend op de middeltjes die je kan kopen voor exzeem. Heb ze allemaal al een keer geprobeerd.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:22

een eczeemdeken helpt ook super ....

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:19

Franka_vosje het klinkt heel interessant, ik hoop dat deze therapie echt goed aanslaat en daarom ben ik ook benieuwd naar ervaringen van andere mensen met desensibiliseren. Dus mochten jullie nog meer mensen weten die dit doen meld de resultaten!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:01

Met Raya gaat het goed zonder deken. Ze staat nu 2 weken zonder en het gaat prima!
En dat desensibiliseren, erg interessante materie....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:05

dopper schreef:
Mijn paard is supergevoelig voor vliegjes (hoe klein dan ook), mugjes en dazen. Ze staat niet onder een deken omdat ze het hele jaar door buiten loopt. Hierdoor schuurt ze ook altijd haar staart, manen af. Nu is het grotendeels weer over. Ze reageert ook wisselend op de middeltjes die je kan kopen voor exzeem. Heb ze allemaal al een keer geprobeerd.

Dopper misschien nog een tip Knipoog

Haal bij de Action of elders een fles eucalyptusbadolie van Kneipp of ander merk en een flesje neutrale huidolie.
Meng die half om half in een lege flacon van handzeep oid.
In elk geval zo een met een pompje erop.
Elke ochtend pomp je het mengsel langs beide zijdes op het haar van de manenkam en op de staartwortel. Niet op de huid.
Ze hebben dan echt niet of nauwelijks last van ongedierte in staart en manenkam.

swiftyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:33

Mijn pony heeft het helemaal niet zo hard, als ik ze om de paar dagen eens insmeer met een middeltje houd het bij haar al op. Ik heb al verschillende middeltjes geprobeert en ze helpen bij mij allemaal tot hier toe dus denk ik dat ze helemaal niet zo'n harde eczeem heeft.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:18

schuren jullie paarden nu nog?
mijne nog wel, kan nog steeds niet op stal, staat lekker dag en nacht buiten met regendekentje op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:48

ja hoor, toen ik ap vanmavond binnen zette na het longeren ging ie vrolijk met zijn kont tegen de muur hangen Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:28

Yep Dipsy staat nu zo`n 1,5 week zonder deken, maar heeft nogsteeds wat jeuk... Het rare is dat het al een paar dagen flink waait en de wei hier echt open is. Theoretisch gezien (heb ik altijd gehoord tenminste) vliegen de exceemvliegjes niet als het waait. Waarom heeft ze dan toch nog jeuk?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:30

die van mij schuurt zich nog tepletter zonder deken. Scheve mond Zodra ik hem in een box zet gaat hij met zijn kont tegen de muur, terwijl hij in de zomer geen jeuk had aan zijn staart. Ook in zijn manen zitten nog wat plekken, helaas.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:02

mijn pony schuurt helemaal niet meer hoor

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:13

Mijn pony schuurt ook nog zonder deken. Ze staat op een hele open weide met veel wind maar dat schijnt niet uit te maken. Maar gezien de weersvoorspellingen kan de deken deze week de kast in. Vrijdag zeggen ze dat de nacht temperatuur tussen de 0-4 graden komt te liggen en de dag temperatuur tussen 5-8 graden. Ik neem aan dat de mugjes dan weg zijn. Kan mijn pony ook weer de stal in zonder haar manen (nu 50 cm lang op enkele plukken na) eraf te schuren.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:22

mijn pony staat alweer een paar weken op stal en schuurt niet meer dus wel raar dat sommige van jullie pony's nog wel last hebben van de jeuk