[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angel99

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:30

Mijn merrie had zeer ernstige mok het zat zelfs boven haar spronggewricht, heb toen zink zwavel pasta (merk groene oss) gekocht bij de paarden drogist en alles is bijna weg. Ik heb bij huppa.nl nog een nieuw middel besteld MokCare dat werkt van binnen uit een soort kruiden, wat wetenschappelijk bewezen was dat het werkt dus, zelfs bij paarden die hun hele leven al mok hebben, ik ben benieuwd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:44

Hinke schreef:
loulou schreef:
iemand een goed middel tegen natte mok?
de droge mok is nu zo goed als weg. maar hij heeft 1 plekje natte mok.
is erg hardnekkig. heb er al vanalles opgesmeerd, maar het wordt niet erger en niet minder

Toen mijn paard open wonden van de mok had heb ik er onwaarschijnlijke hoeveelheden acederm opgespoten, en verder geen creme omdat het nog open was. De open wonden waren binnen een week weg, en de mok in de kootholtes binnen 2 maanden.
Ze heeft nog wel aan alle vier benen 1 bultkorst precies in de sok Verward op de koot zelf die ik eerst over het hoofd had gezien... Nog maar ff bljiven smeren dus.
Vanavond bij het binnenzetten zat het modder tot aan haar oksels (ehmm of hoe noem je dat bij een paard), en ze was ook aan het stampen met de achterbenen hoewel in de kootholtes niks te zien is. Snertweer!

toevallig ben ik gister begonnen met acedern erop te spuiten omdat daar op stond dat het ook voor natte mok was. nog maar ff mee door gaan dus Lachen

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:23

Hallo Allemaal,

Mijn paard Arie nu 24 jaar oud, kreeg 5 jaar geleden tijdens een hittegolfzomer een enorme mok-explosie op beide witgelaarsde achterbenen. Al snel breidde de mok zich uit tot aan het spronggewricht. Natuurlijk eerst mokzalven geprobeerd maar bij het opzwellen van één been, direkt de DA erbij. Twee antibiotica-kuren gehad en pas na de zomer nam het af. Twee jaar terug begon de ellende pas goed. Ik heb alles op het gebied van homeopathie en wat in de handel is gebruikt, in-en uitwendig. Van de wanhoop waar je in zit worden heel veel mensen een stuk rijker. Boos! Boos! Van Mok-cure tabletten tot dode zee zout tot Johannesolie, Huppa Cure kruiden, Probioforce, All Septicum, Drainage Compositum en natuurlijk van Sudo-creme en alle mokzalven in de handel verkrijgbaar etc. etc. Uiteraard kreeg Arie pijnstillers vorig jaar 3! antibioticakuren vanwege het grote risico wat je paard loopt op bloedvergiftiging en dit jaar begon het weer in Maart.... kreeg de afgelopen winter twee kleine plekjes echt niet weg. We begonnen met een nog strenger regime. Hele zomer op de anti-biotica, antibioticazalf, hydrocortiderm, prednison gehad, mijtonderzoek dit jaar 3x laten doen. Is geen pretje voor ze. De korsten moesten eraf, hoe dan ook Huilen Huilen Huilen De hele (natte) zomer moest hij binnenstaan, kijkend naar de wei.. Al die tijd ben je bezig om je paard te redden van een onmogelijk en pijnlijk bestaan. Het is al 20 jaar mijn vriend. Ik ontkwam niet aan de beslissing om ermee te stoppen (de DA was uitbehandeld) want wéér trekken met zijn benen. Toen kwam dus één dag later een DA van dierenkliniek Voorschoten op stal, en Arie zijn geluk Haha! die heeft dus ooit een paard behandelt met dezelfde ernstige mok! Gelijk een kweek gemaakt en daar kwam dus uit dat er een bacterie bestaat die gedijt op de cultuur die ontstaat op de huid na het krijgen van meerdere antibiotica kuren.(Komt ook voor bij oorontstekingen bij een hond en wordt ook ziekenhuisbacterie genoemd) Hiervoor heeft Arie 1 1/2 week op de kliniek gestaan, maar toen was wel 70% van de mokweg! Mijn advies aan iedereen is benen droog houden en als je het niet weg krijgt, haal in godsnaam je DA erbij voor een kweek. Een goeie DA maakt daarop een speciale zalf voor je. Oh ja, ik moest mijn paard met UV-licht behandelen en dat deed ik met een gelaatsbruiner om de boel uit te drogen, maarre... hij blijkt dus een UV allergie te hebben, dus daar maakte ik het alleen maar erger mee. Inmiddels heeft hij toch nog een paar kleine plekjes, maar het gaat goed. Of hij eraf komt weet ik niet.... Het zou mooi zijn!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:18

Lief dat je aan me denkt, maar ik ben al 9 jaar bezig met het bestuderen van mok/rap bij tinkers. En ik ben samen met verschillende wetenschappers overtuigd van het feit dat rap bij tinkers veroorzaakt wordt door afvalstoffen die ze niet af kunnen voeren.
Bewijs hiervoor is alleen al dat elk verschil in voeding een uitbraak veroorzaakt. Geef ik rijk kuilgras of voer met veel eiwitten dan zit ze binnen 1 dag stampvol! Het kan zelfs per kuilbaal verschillen!
De mok van mijn merrie wordt mede veroorzaakt door haar leverbeschadiging, hoeveel meer bewijs wil je hebben dat het van binnen uit komt?
Afschrapingen door dierenartsen zijn leuk, maar helpen idd alleen tegen mok die veroorzaakt wordt door bacterien, deze zie je vooral op warmbloeden en ziet er wel degelijk anders uit dan de kloven veroorzaakt door mok van binnen uit.

Bij deze tweede vorm van mok is behandeling anders dan bij de eerste variant. De bacterie kun je immers ook vanaf de buitenkant aanpakken, bijvoorbeeld met hydrocortiderm of zwavelpasta. De eerste variant kun je hier ook mee behandelen, het zal de huid rust geven, maar zolang je de oorzaak van binnenuit niet wegneemt zal het steeds terug komen.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:32

Een stagiair bij ons op stal vertelde mij gister dat zij leerde dat je bij mok het ook in kan binden, eerst de zalf erop en dan met een speciaal soort bandage inbinden.

Heeft iemand hier nog meer van gehoord of ervaring mee ?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:07

Ik gebruik nu vanaf 1 maart mokthee, en merk dat de wondjes langzaam verdwijnen, ik ben nu toe aan het volgende zakje. Lachen

Maar hij stampt vreselijk met beide achterbenen, ik hoop dat dat ook snel voorbij is. Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:00

@ ARIEKOOS : ik ben blij voor je dat je paard er nu zo goed als vanaf is, en dat je positieve ervaringen hebt met de Keerhoeve.
Zelf ben ik overgestapt op een andere DA (had oorspronkelijk een da van de Keerhoeve), eigenlijk het zelfde verhaal als bij jou (maar dan voor een ander door aandoening).
Oorspronkelijke DA kon er niks meer mee, vele euro's ingepompt en geen resultaat. De nieuwe DA van een andere praktijk, had een andere blik op de zaak en kwam met een directe en goede oplossing.

Als je eigen da je niet (meer) kan helpen vraag dan een ander om te komen, wellicht heeft de andere DA een hele andere kijk op de zaak.

Helaas voor Voorschoten zal mijn paard nooit meer door hun behandeld worden, en hou ik het lekker bij mn huidige DA!

repie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:16

Mijn paard raakt het maar niet kwijt..

zou het van binnenuitgaan?

friesabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:49

Mijn Fries heeft ook snel last van Mok en rasp.
Ik behandel het altijd met HTK-zalf van Alfons Ven en dat gaat goed.

Nu is mijn paard naar een andere stal verhuisd, en de mok is ineens erg terug.
Kan het door de overgang komen?
En kan je ook van binnenuit werken? Ik heb daar wel van gehoord maar nog geen verhalen over de werkzaamheid ervan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:07

Voor de 2 posters boven mij, wat voeren jullie?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:06

Mijn fries heeft ook steeds mok. Ik maak de benen met groene zeep schoon en smeer ze geregeld in met handcreme van de Trekpleister... Maar weg is het eigenlijk nooit...
Ik voer hooi, hippostar sportbrok (een handje vol) en een granenmix. Mijn paarden staan de hele dag in de weide en elke dag krijgen ze er een klein stukje nieuw gras bij.
Heeft iemand een site die uitlegt (of kan me het me uitleggen) wat het verschil tussen mok en rasp is?

friesabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:17

Caira schreef:
Voor de 2 posters boven mij, wat voeren jullie?

Mijn paard krijgt basisbrok. 2 x halve kilo per dag en droogkuil 2 x per dag
daarbij nog coolmax van Havens, halve schep en lijnzaadolie 30 ml
Beetje wordtel en appel voor het lekkere erbij.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:17

Is hier toevallig iemand die weet waar je stomatex kunt kopen (om zelf een Equi Chap te maken?) Of is er iemand die deze zgn Equi Chap of Close contact chap te koop heeft?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:00

Als het droog weer is, is de mok hier ook weg, maar zodra de regen er is en in het bos met al die plassen enz. dan krijgen ze weer mok. Scheve mond

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:37

hallo allemaal

ik wil ook graag jullie hulp vragen over mokvrije benen

mijn paard bijna 4, friese ruin,
heeft ook erg last van mok
op aanraden van een stal genoot heb ik hem op vlas gezet
de kootholtes zijn vrijwel schoon van mok
maar nu zag ik dat het hoger op zijn voorbenen trg komt aan de achterkant van het voorbeen
ik maak het schoon met betadine srub,groene zeep, boitex
smeer er sudocreme,zwavelbloempoeder met uiercreme,zwavelbloem met uierzalf,zwavelbloem met olijf olie,uierzalf mokzalf(niet allemaal tegelijk natuurlijk) noemmaar op OP
ik wordt er gek van en mss mijn paard ook
geef hem vitamie kuren
geef hem knoflook noem maar op
enz enz

nu las ik ook dat je `t been in kan bandageren met zuurkool?????????
hebben jullie daar ook wel van gehoord??????

ik hoop hier een goed middel/tip te vinden
en laten jullie je paarden ook spuiten voor mok???????

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:33

Tandpasta erop smeren. Gewoon de goedkoopste die er is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:11

Wat een bs Aps, iets dat van binnenuit komt is nooit van buitenaf te genezen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:35

Ik lees even mee, mijn warmbloed heeft ook mok! we hebben al erg veel geprobeerd, zijn nu overgestapt op wassen met badedas of betadinescrub, en dan inspuiten met acederm.

Tandpasta droogt de huid uit waardoor het ook sneller open kan barsten, je moet het juist vet houden. verder brandt tandpasta onzettend, al helemaal als het open is!

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:39

ik heb hem nu op betadinescrub. met en smeersel van gewone mokzalf en het lijtk al iets op te drogen, ik hier nog even mee door en anders wil ik het uit gaan proberen met zuurkool en zalf smeren daarna

met tandpasta zou ik ook wel erg voorzichtig zijn hoor dat bijt echt heel erg

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:14

Ik heb een tijdje geleden hier gepost... Maar zal even vertellen hoe het nu gaat Haha!

eerst was het heel erg bij mij pony... ze kreeg ook allemaal gele dingen op haar mok/benen.
toen ben ik met betadine schampoo gaan wassen. en daarna nog vaseline en mok zalf.
Het is nu bijna over Haha! Haha! Haha! !
dus volgens mij heeft dat wel gewerkt Bloos

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:03

Hallo,

Een tijdje terug plaatste ik hier de vraag of mok besmettelijk was, aangezien ik heb geleerd van wel, maar op een website kwam ik tegen van niet.

Ondertussen zijn er 3 paarden bij ons op stal met mok. Nu staan mijn paarden daar gewoon tussen, zij hebben geen mok.
Maar, er staat een paard dat nu op stal staat vanwege zijn mok, hij heeft het toch wel redelijk erg.
Mijn pony's komen straks apart in een weiland en dit paard komt daar bij te staan.
Ik vraag me af of dit een risico is voor mijn paarden Lachen

Of dat deze 3 paarden het van elkaar hebben gekregen zou ik niet weten. De wei is modderig en nat, het gekke is wel dat die van mij het niet hebben terwijl ze in hetzelfde weiland staan.

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:00

Helaas heeft de van mij ook al een tijdje mok.
dacht dat het zogoed als verdwenen was, helaas.
zaterdag is het opengegaan en niet zo'n beetje ook.
het is nu een soort grote wond in z'n kootholte.
mag er niet aanzitten en loop sind svandaag niet helemaal lekker.
meteen de dierenarts gebelt en die komt morgen, kijken wat we eraan kunnen doen en hopen dat het beter gaan

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:51

@ariekoos, heb je wel geld terug gekregen van die kruiden?

Ik ben nu bezig met een bandage een paar uur om te doen die gedrenkt is in formaline.
Bij de koeien is het ook een uitstekend middel, dus dacht zal eens proberen.

Gister voor het eerst geprobeerd, ben benieuwd hoe t vanavond er uit ziet.

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:19

@ariekoos, heb je wel geld terug gekregen van die kruiden?

Nee, die heb ik niet teruggevraagd omdat ik achteraf niet kon voldoen aan alle eisen die ze daarvoor stellen. Heb wel foto's maar hoef ze nooit meer te zien. mok en rasp tot boven zijn spronggewrichten, je maag draaide er van om. Verder had het in het geval van Arie nooit kunnen helpen omdat dit een specifieke bacterie was waar ook maar één antibioticasoort op werkt in combinatie met azijnverbanden die er minimaal 8 uur 2 x daags omgingen. Verdrietig Ook dit had ik nooit zelf kunnen doen. Daarvoor is hij in de kliniek opgenomen. Nu is de mok bijna weg... hele kleine plekjes op het oude littekenweefsel die ik in de gaten hou. Het enige enge aan het advies wat ze geven bij het gebruik van de Huppa Care Kruiden is dat als het been dik wordt, dat je dan door moet gaan met het geven van de kruiden,. Ja.... prima, maarre.... wel even de veearts ook erbij voordat je paard bloedvergiftiging heeft of een blijvend en pijnlijk dik been!!!!

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:06

Heeft er iemand ervaring met groene leem op de mok smeren?