[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fidele

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:42

Evelijn schreef:
@ Fidele Krachtvoer essentieel voor wat?

Nou, Victor is een heeeeeele coole, hij beweegt bijna niet uit zichzelf. Nu hij geen bix meer krijgt is hij helemaal niet meer vooruit te branden.

Brandstof in welke vorm dan ook lijkt mij wenselijk als je een bepaalde prestatie van het paard verwacht! Maar wat zou hij dan na die 3 maanden kunnen eten?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:46

JoT schreef:
Fidele, ik ben ook wel eens met Bachdruppels bezig geweest, maar mij werd toen een ander soort Bachdruppels aangeraden. Is een naam voor, maar die weet ik even niet meer. Ben wel benieuwd naar welke druppels jij nu gebruikt. En die honing, pepermuntolie en de rozemarijnolie, waar zijn die dan goed voor? Gewoon even uit nieuwsgierigheid Lachen

Tja, zij hield flesjes met aroma therapie voor zijn neus en de flesjes die hij wilde opeten die heeft hij nodig!?!?

De bedoeling van al deze druppeltjes etc. is om zijn maag tot rust te brengen. En de bach remedie is om hem beter over zichzelf te laten denken, zo ook de rozemarijn daar krijgt hij zelfvertrouwen van, zo YES ik mag er zijn. Hij heeft nl. een best wel zielige achtergrond. Verdrietig

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:47

JoT schreef:
Fidele, ik ben ook wel eens met Bachdruppels bezig geweest, maar mij werd toen een ander soort Bachdruppels aangeraden. Is een naam voor, maar die weet ik even niet meer. Ben wel benieuwd naar welke druppels jij nu gebruikt. En die honing, pepermuntolie en de rozemarijnolie, waar zijn die dan goed voor? Gewoon even uit nieuwsgierigheid Lachen
Zal even op deflesjes kijken wat er precies in zit kom hier nog op terug!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:23

Aha.. dat bedoel je. Je denkt dat Victor meer energie nodig heeft. Denk dat je dan ipv brok beste muesli kan proberen. Daar heb je veel verschillende varianten van, vast ook wel eentje die geschikt is voor Victor.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:22

@ JOT; (hè hè daar ben ik weer, gisteravond naar de les bij BGV geweest, heb in jou profiel gekeken en zag foto's van de BGV voorbij komen.)

Op het flesje Bachremedie staat crabapple & olive, mij zegt het niets jou wel?

Inmiddels heb ik in een ander topic hele uitgebreide verslagen gelezen over voeding, en de conclusie was wel zo'n beetje; weinig suikers, weinig zetmeel en meer vetten voeren. Dit is dan bedoeld om een paard te laten aankomen en ook meer energie te geven maar ook om maag en darmen te ontlasten. Er waren (natuurlijk) veel voors en tegens, dus mijn conclusie; ik ben er nog niet uit!

Voorlopig ga ik nog 2 maanden door op de ingeslagen weg, dus ZONDER krachtvoer en MET druppels etc maar ZONDER luchtzuigband.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:25

Evelijn schreef:
Aha.. dat bedoel je. Je denkt dat Victor meer energie nodig heeft. Denk dat je dan ipv brok beste muesli kan proberen. Daar heb je veel verschillende varianten van, vast ook wel eentje die geschikt is voor Victor.

Dank je Evelijn dat was ook de conclusie op dat ander topic, met zelfs een heel verslag van een medewerker van Pavo erbij. Maar ik ben er nog niet uit, bespreek dit eerst met degene die Victor's leven zo "overhoop" Knipoog heeft gehaald. (niet negatief bedoeld)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:32

Fidele, hoe beviel het bij de BGV? Ik heb daar inderdaad een poosje een bijrijdpaard gehad Lachen Oh, en over die Bachbloesems, dit is wel een handige link, hier kan je vinden welke bachbloesem waar voor is: http://www.anthemis.nl/bach.htm Op zich wel handig vind ik, dan weet je wat je geeft aan je paard. Ik moet even kijken welke druppels ik heb staan, maar ik merkte wel degelijk verschil. Iets te hoge dosering gegeven en meneer werd toch vrolijk ineens... Iets te vrolijk eigenlijk wel... Haha!

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:33

hoi hoi

Ik heb wel eens eerder hier een aantal vragen gesteld, maar heb er nog een. als jullie schrijven dat jullie luchtzuiger minder zuigt en jullie vooruit gang zien, hoevaak doen jullie paarden dan nog luchtzuigen?
Vind het zelf zo moeilijk inschatten, geef nu maagcompositum, ondertussen bijna een jaar, ik vraag me af of ik nu tevreden kan zijn met het resultaat of om pronitrium (of hoe schrijf je dat ook al weer?) te proberen....
Ook heb ik zijn stal ingesmeerd met antikribbebijt-spul. Als ik de volgende dag kom heeft hij altijd al wel weer stukjes gevonden waar hij wel kan luchtzuigen...

Edit: lees net de site over de bach druppels, die druppels zijn er om je paard zich beter over zichzelf te laten denken/beter in zijn vel ta laten zitten? en niet tegen het luchtzuigen zelf is er een soort? Of heb ik die niet kunnen vinden? mag ik vragen welke bach druppels jullie geven? Mijn paard is vroeger mishandeld geweest, dus redelijk snel bang voor van alles eigenlijk.. gaat al stukken beter maar wie weetmet druppels...

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:26

JoT schreef:
Fidele, hoe beviel het bij de BGV? Ik heb daar inderdaad een poosje een bijrijdpaard gehad Lachen Oh, en over die Bachbloesems, dit is wel een handige link, hier kan je vinden welke bachbloesem waar voor is: http://www.anthemis.nl/bach.htm Op zich wel handig vind ik, dan weet je wat je geeft aan je paard. Ik moet even kijken welke druppels ik heb staan, maar ik merkte wel degelijk verschil. Iets te hoge dosering gegeven en meneer werd toch vrolijk ineens... Iets te vrolijk eigenlijk wel... Haha!

dank je wel ga die site eens op mijn gemak doorlezen, we wijken wel wat af van het topic op deze manier Haha! Bgv; mijn dochter heeft daar 2x per week les, en het bevalt meestal erg goed Haha!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:50

Ik wil even jullie advies vragen , Yentle is namelijk te dik geworden !!
Ze heeft een tijdje rust gehad vanwege een blessure aan het been , ze heeft artrose en vooral in december had ze zich flink verstapt en liep ze erg kreupel .
Maar nu ( met nieuw hoefbeslag , glucosepoeder ) na rust
( wel wandelingetjes en grondwerk ) mag ze weer gereden worden . Ze staat 22 uur per dag in de wei , krijgt een handje musli van marstall en een beetje kuil .
Nu gaan we haar naar een kleiner stukkie verplaatsen waar weinig gras op staat , en ze gaat weer meer beweging krijgen .
Ik vindt het alleen wel belangrijk ivm zuigen dat ze voldoende ruwvoer blijft krijgen , is hooi dan beter ? Ze staat soms es een nachtje op stal bij heel slecht weer , dan staat ze op stro .
Ik zag haar gisteren namelijk ook weer wat zuigen aan een paaltje .
Dus dillemma , afvallen en toch ruwvoer willen blijven voeren ....
Wie kan me advies geven ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:04

slechtere kwaliteit hooi geven (geen eerste snit). En goed voerstro kan ook.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:12

Oké , thanx Anya !
De boer waar yentle "woont"stelde ook al voor om haar hooi te geven .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:51

Anya schreef:
slechtere kwaliteit hooi geven (geen eerste snit). En goed voerstro kan ook.

Idd, ik ga in de zomer naar de almelose ruiterdagen.... maar ik neem m'n eigen hooi mee omdat het op het wedstrijd terrein te verkrijgen hooi, veel verser en rijker is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:16

Het is sowieso aan te raden om je eigen hooi mee te nemen, de verandering kan voo elk paard aanleiding zijn om problemen mee te krijgen. Een paardenmaag houdt niet zo van verandering nl.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 01:00

nee idd... alles gaat mee van stal Lachen
Biks, meusli, hooi ( en kuil voor de andere paarden).
Stro kopen we daar.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:36

Ik heb ook nog een vraagje....
Mijn bijna 3 jarige quarter merrie zucht ook lucht. Nu blijft ze een beetje aan de dunne kant. Voer haar nu 2 maal daags 1 schep lucerne en 1/2 schep muesli. Hier overheen krijgt ze 50ml olie. Verder krijgt ze 3 maal daags hooi en overdag tussendoor kan ze aan het laatste gras wat er staat knabbelen. 's ochtends heeft ze soms nog niet al dr hooi op.
Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen om haar wat voller te krijgen. Overdag kan ik haar helaas niet meer ruwvoer geven, omdat ik dan aan het werk ben. 's avonds/'s nachts eet ze soms niet alles op, dus dan past er ook niet veel meer in. Toch wat meer muesli geven of misschien iets anders wat ook kan voor paarden die luchtzuigen en waar ze niet extra van gaat zuigen. Heel veel meer energie heeft ze ook niet nodig Lachen en ze ziet er verder goed uit
Iemand ideeen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:41

misschien iets meer lucerne geven??

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:31

Hoe is de combinatie van mais en luchtzuigers? Het zet in ieder geval aan en ze worden er niet heter van. Maar ik heb geen idee of ze er meer van gaan zuigen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:38

Mais(meel) is niet zo goed verteerbaar. Bietenpulp wellicht? Of probeer de hoeveelheid muesli wat op te voeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:49

@henla_tent : wat voor luzerne geef je en wat voor muesli. En dan zijn m.n. de suikerwaardes hierin interessant.
Hoe is ze overdag als ze buiten staat: aktief/druk of passief/rustig.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:52

@DD helaas is het lucerne van hartog. Onze welkoop verkoopt de lucerne van subli niet. En om een hele pallet af te nemen vind ik echt te veel. Ik heb al zitten kijken naar de grote balen van kartog, maar heb nog geen plek gevonden waar ik die kwijt zou kunnen.
Qua muesli voor ik Subli zonder. Overdag als ze buiten staat is ze best rustig. Af en toe even lekker rennen, maar verder lekker staan eten.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:35

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:52

ik hoor verschillende meningen over efelijkheid en het overnemen van luchtzuigen..
wat vinden jullie?
misschien staat dit wel al hier ergens in dit topic..maar er zijn wel erg veel berichten hier Duivel

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:17

LiiNd_Y schreef:
ik hoor verschillende meningen over efelijkheid en het overnemen van luchtzuigen..
wat vinden jullie?
misschien staat dit wel al hier ergens in dit topic..maar er zijn wel erg veel berichten hier Duivel

luchtzuigen zelf is niet erfelijk, maar maagklachten kunnen dat geloof ik wel zijn, waardoor de kans groter is dat ze door verschillende factoren er dan ook sneller mee beginnen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:51

Nee CindyUniek ook de maagzweren zijn niet erfelijk. De enige vorm van erfelijkheid die aanwezig kan zijn, is de gevoeligheid voor stress. Sommige paarden hebben meer/andere receptoren waardoor ze gevoeliger zijn voor de stresshormonen die vrij komen bij een stressreactie. Deze paarden zijn dus ook gevoeliger voor stress. Door deze verhoogde gevoeligheid kúnnen (nadruk op kúnnen Knipoog ) deze paarden een grotere kans lopen op het ontwikkelen van stereotiep gedrag, waaronder dus luchtzuigen, maar bijv. ook weven en boxlopen, wanneer zij zich in een voor hen niet prettige situatie bevinden (hoe prettig wij ook denken dat ie wel is Knipoog ). Ook zullen deze paarden sneller last kúnnen krijgen van maagzweren. Het is dus niet gezegd dat ze dingen ontwikkelen, als het management gewoon okee is en de paarden zoch prettig voelen is de kans heel klein.

Dus niet het luchtzuigen is erfelijk, maar de gevoeligheid voor stress(hormonen).

Wat betreft het overnemen of kopieren van het luchtzuigen: ook dit is nog nooit aangetoond en heb ik ook nog nooit gezien tijdens de onderzoeken. Máár....wanneer het management waarin een paard gehouden wordt, dermate is dat het paard zich er niet prettig voelt, kán het zien van een luchtzuiger (of wever of...) de laatste druppel zijn om er ook mee te beginnen. Als een paard het dus overneemt is er iets mis met zijn omstandigheden en moet je daar direct actie op ondernemen. Ook hier weer de nadruk op kán, het hoeft niet en zeker wanneer het paard zich prettig voelt, zal het gedrag niet gekopieerd worden.

Dus nee...t is niet erfelijk en nee t wordt niet gekopieerd! Knipoog