[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:52

ik rijd echt nog helemaal schudvrij!!!!
terwijl er wel al bomen rondom de wei in bloei staan, t gaat echt nog goed. Haha!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:09

Roos was vandaag wel weer heel erg aan het schudden, deed ook hoesten dus ben toen maar gestopt Scheve mond

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:47

ellepel schreef:
ik rijd echt nog helemaal schudvrij!!!!
terwijl er wel al bomen rondom de wei in bloei staan, t gaat echt nog goed. Haha!

Niek heeft nu ook ruim een week nergens last van! Snap er niets van!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:35

Aangezien hier een hoop mensen zitten met ervaring met hoofd-schuddende paarden plaats ik mijn vraag maar hier. Sinds een aantal dagen schud mijn paard onder het zadel echt vreselijk met haar hoofd, zo erg zelfs dat ik af en toe bang ben voor een bloedneus. Of ik haar nu oppak of met een lange teugel rijdt, ze loopt continu te schudden. Verder briest ze erg veel en wil ze graag haar neus krabben. Ik ben meerdere malen afgestapt om haar neus te controleren maar ik heb niets gevonden.

In eerste instantie dacht ik dat het misschien aan de stoffige bak lag maar ook tijdens een bosrit deed ze het. Binnen op de poetsplaats of in haar stal doet ze het niet. Bestaat er zoiets als hooikoorts bij paarden en kan een paard dit zomaar opeens krijgen? Ze heeft dit namelijk nog nooit gedaan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:02

ja hooikoorts bestaat en mijn dier heeft daar last van,maar je moet eerst alle andere mogelijke oorzaken gaan uitsluiten. Knipoog
verkeerd zadel,slecht passend hoofdstel, zweet wat irriteerd en dat je dier daarom gaat schudden verkeerde rijwijze, rugpijn,oorpijn, tandproblemen.
dat soort dingen moet je goed laten nakijken want het kan zomaar daar aan liggen.

ik vind altijd dat als je dier het alleen onder het zadel doet en nooit gewoon los, of in de wei dat het dan rijtechnisch kan zijn,mischien zit je dier ergens vast?
dan een osteopaat of dergelijks ernaar laten kijken.

overgevoeligheid voor zonlicht kan ook een reden zijn, ga dus op verschillende tijdstippen rijden en kijk hoe het gaat.
is een heel werk om uit te gaan zoeken waar het allemaal aan kan liggen..

voor alsnog heeft ap dus een gecombineerde reden hij heeft en zonlicht overgevoeligheid en hooikoorts maar dit jaar gaat het al heel lang goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:26

Ik ben bijna 100% zeker van dat Zembla het syndroom heeft.. Maar wat kan je er aan doen? Ik las hier iets van een netje? Wat voor netje is dat enzo?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:32

Bij Paardendrogist verkopen ze een netje dat je aan de neusriem vast kan maken. Dat zit dan tijdens het rijden en houdt de pollen tegen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:39

Dus het is zegmaar een netje voor zijn neus? En dan schudt hij niet meer? Of hoe werkt het? Ik vind het namelijk zo zielig maar ook irritant. Tong uitsteken

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:41

sorayalover1 schreef:
Dus het is zegmaar een netje voor zijn neus? En dan schudt hij niet meer? Of hoe werkt het? Ik vind het namelijk zo zielig maar ook irritant. Tong uitsteken

Het zit over de neus.
Het werkt niet altijd, het werkt enkel bij paarden die last hebben van pollen.
Headshaking kan door meerdere dingen komen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:48

Het kan ook door de zon komen toch? en waardoor nog meer?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:28

Hoi,

ook mijn paard heeft een pollenallergie. Dit jaar wel heel erg door het droge weer.
Nu maar hopen dat de supplementen van de groene os gaan werken !

Helpt een pollennetje echt ?

Groetjes,

Maris

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:42

Bij mij helpt het om het ergste schudden weg te halen, maar niet helemaal..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:58

sorayalover1 schreef:
Ik ben bijna 100% zeker van dat Zembla het syndroom heeft.. Maar wat kan je er aan doen? Ik las hier iets van een netje? Wat voor netje is dat enzo?

boven jouw berichtje heb ik net al een beetje uitgelegd waar het van kan komen Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:35

Ja dat ziei k Knipoog Maar dat was het dus allemaal niet, dus hij heeft geen last van slecht passend zadel etc.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:43

ellepel schreef:
ik vind altijd dat als je dier het alleen onder het zadel doet en nooit gewoon los, of in de wei dat het dan rijtechnisch kan zijn,mischien zit je dier ergens vast?.

Ze doet het, zolang ze buiten is, dus ook los. Uiteraard, anders zou ik natuurlijk direct aan iets anders medisch en/of rijtechnisch denken...

ellepel schreef:
verkeerd zadel,slecht passend hoofdstel, zweet wat irriteerd en dat je dier daarom gaat schudden verkeerde rijwijze, rugpijn,oorpijn, tandproblemen.
dat soort dingen moet je goed laten nakijken want het kan zomaar daar aan liggen.
dan een osteopaat of dergelijks ernaar laten kijken.

Ik weet praktisch zeker dat het aan al deze dingen niet ligt, hooikoorts lijkt me niet het eerste om aan te denken toch? Haar zadel past (is net nieuw aan aangepast) haar tanden zijn niet al te lang geleden nog gedaan en ze reageert niet op druk op de rug. Dit zijn natuurlijk dingen waar ik als allereerst aan heb gedacht.

Het vele briesen en het feit dat ze continu haar neus wilde schuren/krabben vond ik wel erg typisch.

ellepel schreef:
overgevoeligheid voor zonlicht kan ook een reden zijn, ga dus op verschillende tijdstippen rijden en kijk hoe het gaat. is een heel werk om uit te gaan zoeken waar het allemaal aan kan liggen..

Hmm ok, klinkt erg lastig... Ik kijk de situatie nog wel eventjes aan en ga eens op verschillende manieren rijden. (s'avonds, binnenbak etc. ) Als de problemen aanhouden dan neem ik wel even contact op met mijn va.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:49

Hoi,

Ik denk ook dat het bij ieder paard weer net iets anders is. Mijn paard heeft vooral last bij zonnig weer, nu dus elke dag Boos! .

Groetjes,

Maris

Luxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:55

Zijn er bij jullie ook paarden die juist niet goed reageerden op dat pollennetje? Mijn paard ging harder schudden door dat netje dan van de pollen. Bovendien zijn de meeste pollen microscopisch klein en gaan ze dus door de mazen van het netje heen.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:51

ik heb het bij ap geprobeerd maar die kan zowiezo maar weinig aan zijn neus verdragen, dat netje vond hij zo vervelend dat hij alleen maar bezig was om dat ding er af te krijgen Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:52

Mijn pony vind een halster al irritant dus zal hij dat netje ook wel niet leuk vinden..

Wat kan ik er nog meer aan doen? Moet hij zoveel mogelijk in de schaduw staan ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:55

schaduw in een weiland is altijd mooi,maar ik zie de paarden er zelden in staan..vaak zoeken ze de plek op waar het t meeste waait.
dus denk eigenlijk niet dat dat veel uitmaakt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:13

Ah ok..

katel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:07

Hoi,

Head shaking kan ontstaan door veel verschillende dingen, die het paard op de 1 of andere manier irriteren en de luchtstroom (pollen in delucht of iets anders erin) zou daar 1 van kunnen zijn (men acht dat waarschijnlijk als ze niks anders kunnen vinden) en in dat geval zuo zo'n netje kunnen helpen. Maar er kunnen nog veel andere oorzaken zijn, vooral dingen die het paard aan het hoofd irriteren, maar ook andere. Ik ken een paard die het gaat doen als hij last van zijn knie krijgt. (heeft daar een chronisch probleem). Dus voordat je zelf met zo'n netje aan de gang gaat, zou ik eerst s op andere dingen laten controleren door de dierenarts.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:56

Luxlover schreef:
Zijn er bij jullie ook paarden die juist niet goed reageerden op dat pollennetje? Mijn paard ging harder schudden door dat netje dan van de pollen. Bovendien zijn de meeste pollen microscopisch klein en gaan ze dus door de mazen van het netje heen.....

Mijn paard ging heel erg niezen met het netje. Hij nieste heel zijn neus kapot. Hij kreeg steeds bloedneuzen. Hij kan er ook niet tegen als zijn halster op zijn neusgaten zit. Na 2x heb ik het netje afgezworen. Huilen
Gelukkig heb ik een binnenbak

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:57

Hij doet het wel meer als hij een halster om heeft, maar deze heeft hij bijna nooit om. soms loopt hij weken zonder.

Luxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:10

Als mijn paard los beweegt zonder halster of zo, vertoont hij dezelfde headshaking symptomen. Alleen bij regenachtig weer, na het pollenseizoen en in de binnenbak heeft hij geen last. Gelukkig gaat het wel steeds beter nu ik weet hoe ik hem kan helpen