[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:34

ohjajoh6 schreef:
Ondanks het advies van de meeste da's om binnen of na 6 weken weer te gaan testen, raden wij dit af
...

ik bedoel het niet onbeleefd maar wie zijn wij? ik ben nog maar net in dit topic dus sorry alvast

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:39

Wij zijn de topic schrijfsters...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:42

ik vind het wel allemaal lastig hoor..en hoe meer je erover leest des te meer tegenstrijdigheden kom je tegen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:43

ohjajoh6 schreef:
Zat juist steeds met leverfalen in mijn hoofd, dus mijn fout dat ik daar op door ging, sorry.

Het is een ruintje toch?

Yep.
Geen sorry nodig hoor, zo fijn dat er mensen meedenken die er ervaring mee hebben ! :j

Niello; gebeurd ook, ze heeft koeling in de auto. Thanks!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:02

ohjajoh6 schreef:

...... of bedoelde je de OP - schrijvers, want dat ben grotendeels ik geweest. :)
Ik ben het ook niet onverdeeld eens met deze aanvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:12

Jannepauli schreef:
ohjajoh6 schreef:

...... of bedoelde je de OP - schrijvers, want dat ben grotendeels ik geweest. :)
Ik ben het ook niet onverdeeld eens met deze aanvulling.

Mijn excuses ik bedoel inderdaad de OP schrijfsters...

Op de rest reageer ik maar niet... :(:)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:45

Wat ik me afvraag nog: kan het bij cushing zo zijn dat pony/paard veel symptomen ervan laat zien, maar er nog niet positief getest wordt. Maar dat je als je half jaartje later gaat kijken dat pony dan opeens wel positief is?

Dus dat ze het "stiekem" wel al hebben maar nog niet bewezen kan worden met bloedtesten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:51

Ja dat kan dus zeker, ook andersom kan het geval zijn, dat er een torenhoge waarde is en amper symptomen. Het maakt het er af en toe allemaal niets gemakkelijker op.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:57

Hmm niet echt he -O-

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:58

Toen we wouter ervan verdachten door de dikke vacht enz had hij het bij de eerste test niet. Na een jaar weer getest toen was de test positief.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:26

Over dat starten met half tablet en dan naar kwart: kan dit niet voortkomen uit eerst een stabiele waarde opbouwen met een halve, en deze daarna onderhouden met een kwart? Ik zie deze plan van aanpak vaker bij medicatie

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:58

Ja maar is niet logisch. Pergolide is eigenlijk voor mensen met de ziekte van Parkinson. Mensen die dit slikken moeten het ook opbouwen tot de goede dosis en zelfs afbouwen als ze ermee stoppen. Dit is ook omdat je er hallucinaties van kan krijgen. Dus dit is best een heftig medicijn. Dus daarom is het belangrijk om rustig op te bouwen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:18

Juut schreef:
Over dat starten met half tablet en dan naar kwart: kan dit niet voortkomen uit eerst een stabiele waarde opbouwen met een halve, en deze daarna onderhouden met een kwart? Ik zie deze plan van aanpak vaker bij medicatie

Klinkt logisch wat je zegt. Maar ik heb een shet en haar waarde is eigenlijk niet extreem verhoogd. Ik vind voor zo'n kleintje met zo'n 'lage' waarde een halve pil best wel veel!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:10

Mij ook hier maar aanmelden ...
Verdenk mijn 20-jarige fries nu inmiddels een jaar van óf IR óf PPID/cushing óf wie weet wel beide ??
Hoe dan ook ... noch vorig jaar noch nu, na vaststelling hoefbevangenheid |( , is eea. aan bloedbeeld te zien .
Wordt er naar en verdrietig van, inderdaad vooral ook door al die tegenstrijdige wazige onzekerheden ... wordt daar tamelijk kriegel maar vooral ook zelf héél onzeker van, weet onderhand echt niet meer wat wel of niet te doen :(

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:25

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:21

Dank je wel voor je reactie LinSa !

Naast ( afhankelijk van weer ) zo'n 8- 9 uur weidegang krijgt hij hooi van latere snee en normaal 2x daags 1 voerbeker luzerne om supplementen als MSM, glucosamine, lijnzaadpap, omega 3-6-9 en scheut ZB-olie te kunnen geven.
Nu hij óók nog een vitamine E aanvulling erbij moet hebben én de gluco balance én de hippo ex laminitis maar geen gras maagvulling krijgt, krijgt hij nu drie soeplepels Seniores Priores ( uiteraard voor geweekte) door de luzerne heen.
Dit overigens in overleg met dierenarts en een op dit gebied meer ervaren persoon dan dat ik ben ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:23

Mijn (mini) shetje (89 cm) heeft ook een lage waarde, maar op een half doet hij het helaas wel beter dan op een kwart., ondanks zn lage waarde, die vorig jaar testen zelf normaal (dusonder controle) was. Ik kijk vooral naar hoe de pony het doet qua levenslust, en pas daar de medicatie op aan. Doet hij het goed op een halve en is het niet een gevaarlijke periode, dan probeer ik terug te gaan naar een kwart. Gaat het dan toch weer minder met gem dan gaat hij weer terug naar een half.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:27

Wanderers schreef:
Mij ook hier maar aanmelden ...
Verdenk mijn 20-jarige fries nu inmiddels een jaar van óf IR óf PPID/cushing óf wie weet wel beide ??
Hoe dan ook ... noch vorig jaar noch nu, na vaststelling hoefbevangenheid |( , is eea. aan bloedbeeld te zien .
Wordt er naar en verdrietig van, inderdaad vooral ook door al die tegenstrijdige wazige onzekerheden ... wordt daar tamelijk kriegel maar vooral ook zelf héél onzeker van, weet onderhand echt niet meer wat wel of niet te doen :(

Heb je hem laten testen op cushing en,ir? Cushingpaarden zijn namelijk gevoelig voor hoefbevangenheid. Paard van een,vriendin wat cushing heeft en elk jaar hoefbevangen stond door op het gras te staan en weinig eten bij te krijgen,doet het nu goed door de hele dag op de wei te staan met graasmasker en met op de medicatie te staan. Hierdoor kan hij toch wat gras eten maar kan niet dooreten. Weet niet staat je paardje redelijk dik van de weidegang?

Ik had ook een vermoeden van cushing doordat mijn merrie altijd vage klachten had. Kleine kwaaltjes die constant terug kwamen zoals infecties, dikke klieren en hierdoor slokdarmverstoppingen, slecht verharen en op het einde echt lethargisch, loom en,futloos zijn. In Nederland zijn de testen nu gratis. Je betaalt dan enkel de voorrijkosten en het bloed prikken. Hopelijk knapt je paardje snel op van de hoefbevangenheid.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:31

Bedankt voor je reactie Ilora !
Vorig jaar augustus had deze Fries een dip (opeens dik in de haren, zweten, mat en dof in alle opzichten, sloom, ..) en heb dierenarts gevraagd om mening + uitgebreid bloedonderzoek oa. op PPID (cushing) en IR.
Uitslag : helemaal niets noppes verontrustends te zien, conclusie dierenarts was dat er niets aan de hand zou zijn behalve dan een (over)bezorgde eigenaar :\

Nou ken ik mijn dier(en) natuurlijk beter dan wie dan ook en weet dan ook heus wel als er iets domweg niet deugd .. dus voor de zekerheid toch maar begonnen met het geven van Gluco Balance, supplement wat zou moeten kunnen helpen om symptomen van zowel IR als ook PPID in de hand te kunnen houden.
En inderdaad : na enige tijd begon hij weer te verharen *\o/* en kwam glans en levenslust terug !

Tot enkele weken geleden .. opnieuw veranderde zijn vacht en uitstraling met nu dan resulterend in hoefbevangenheid -O-
Uiteraard direct dierenarts erbij en opnieuw bloedonderzoek en wederom opnieuw : noch PPID, noch IR vast kunnen stellen :\

Ikzelf heb geen vertrouwen meer in zijn bloedbeeld, ik ga hem behandelen als een IR én PPID paard.
Eigen gevoel volgend maar vooral ook door wat ik overal, ook hier, lees over exact de symptomen die ook hij heeft ..

In het Centraal topic Hoefbevangenheid staat een iets uitgebreidere post over zijn voorgeschiedenis ..

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:36

Dat zou dan ook betekenen dat je paard van het gras af moet. Mijn dikkerds behandel ik ook als IR'ers, die staan nu sinds mei oid alleen nog maar op de paddock met wat knabbelsprietjes. Ze beginnen nu eindelijk wat minder massief te worden.

Vervelend dat je er niet uit kan komen wat het is! Ik verwachte bij mijn welsh echt verhoogde waarden, maar alles was helemaal goed.

Vraagje: kan ik alvast een aantal pillen in stukjes hakken of gaat dan de kwaliteit van de pillen achteruit?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:42

Staat inderdaad met zijn stalmaatjes (welzijn tussen oren is mínstens zo belangrijk, dus moet de rest van de kudde zich nu even aan hem aanpassen) in de bak ja en met spoed zelfs daar nu schuilhok neergezet zodat hij niet in de beperkte ruimte van een box hoeft te staan én over het beton daarnaartoe hoeft te lopen ...
Heel naar en confronterend gezicht hoor, zo'n leeg weiland :\

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:01

LinSa, ik hak pillen ook alvast in stukjes. Nu ben ik nog geen doorgewinterde pergolide-gever, maar volgens mij kan dat wel. Er zit ook een breeklijn op de pil, dus neem aan dat het geen kwaad kan. Ik doe dat wel met 1 pil tegelijk. Die is dan in 4 dagen op. Dan haal ik de nieuwe pil pas uit zijn strip.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:23

Ik vul altijd zon dagenbakje met pillen. De mijne mrijgt 3/4 pil en dat doe ik dus thuis, is geen doen anders. Ik maak het dus voor ongeveer een maand klaar van te voren, kan geen kwaad volgens mij.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:56

Wanderers schreef:
Bedankt voor je reactie Ilora !
Vorig jaar augustus had deze Fries een dip (opeens dik in de haren, zweten, mat en dof in alle opzichten, sloom, ..) en heb dierenarts gevraagd om mening + uitgebreid bloedonderzoek oa. op PPID (cushing) en IR.
Uitslag : helemaal niets noppes verontrustends te zien, conclusie dierenarts was dat er niets aan de hand zou zijn behalve dan een (over)bezorgde eigenaar :\

Nou ken ik mijn dier(en) natuurlijk beter dan wie dan ook en weet dan ook heus wel als er iets domweg niet deugd .. dus voor de zekerheid toch maar begonnen met het geven van Gluco Balance, supplement wat zou moeten kunnen helpen om symptomen van zowel IR als ook PPID in de hand te kunnen houden.
En inderdaad : na enige tijd begon hij weer te verharen *\o/* en kwam glans en levenslust terug !

Tot enkele weken geleden .. opnieuw veranderde zijn vacht en uitstraling met nu dan resulterend in hoefbevangenheid -O-
Uiteraard direct dierenarts erbij en opnieuw bloedonderzoek en wederom opnieuw : noch PPID, noch IR vast kunnen stellen :\

Ikzelf heb geen vertrouwen meer in zijn bloedbeeld, ik ga hem behandelen als een IR én PPID paard.
Eigen gevoel volgend maar vooral ook door wat ik overal, ook hier, lees over exact de symptomen die ook hij heeft ..

In het Centraal topic Hoefbevangenheid staat een iets uitgebreidere post over zijn voorgeschiedenis ..

Enkele,weken,geleden is de seasenal Rise begonnen en dan merk ik ook dat mijn oudje terug last heeft. Volgens mij krijgen meer cushing paarden dan gemakkelijker een dip. Na de sr knapt ze dan ook terug op.
Mijn merrie had ook geen,hoge waarde 69 pg/ml en ze mocht 29 pg/ml hebben, maar ze had enorm veel symptomen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:22

Nou, Kootje is van de week ook weer getest, en deze veearts gaf de pmol/L-waarde aan ipv de pg/ml. Dat had ik niet direct in de gaten, en dacht dat het dus maar een heel klein beetje omhoog was gegaan (stalhoudster gaf 134 door, vorig jaar was hij in 4 mnd tijd gezakt van 412 pg/ml naar 107 pg/ml). Maar deze waarde is dus 134 pmol/L. :(

Citaat:
Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

We zullen dus moeten gaan verhogen na 1 1/2 jaar op 1/2 tablet. Het is voor mij even overschakelen, hij is vorige week weer geschoren en galoppeert het weiland in, en draaft er 's avonds uit, geeft niet de indruk dat hij verslechterd is.