[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:44

niet genoeg drinken is inderdaad een van de oorzaken van verstoppingskoliek,of te weinig speeksel aanmaken.Ik denk bij koliek altijd eerst aan wormen :D Maar ik heb een wormentic. :+

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:48

Mijne drink juist veel, sopt zijn hooi ook, en zelfs dan nog verstoppingskoliek.
Illo likt sinds hij van de wei is ook erg veel aanzijn liksteen, zo'n rode van KZN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:01

en die van mij gaat dus zuipen en achter elkaar haar hooi eten, als ze last van haar maagzweer heeft, zijn net mensen, allemaal anders...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:07

Ik ben nu gewoon heel benieuwd hoe ik morgen zijn stal aantref. Of hij al heeft gemest aangezien hij afgelopen nacht helemaal niet heeft gemest..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:20

Jeetje Batlow , wat ingewikkeld...
Het niet mesten , kan dat ook nog komen omdat hij gewoon niet gegeten heeft?
Als de darmen zo leeg zijn van niet eten , dan moet hij in de flanken echt helemaal opgetrokken zijn...

Ik hoop dat je erachter komt wat er aan de hand is.
Sterkte!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:21

SuperRoos schreef:
Batlow, naar zeg, hopelijk knapt hij snel op...

Fiek vandaag opgehoogd naar 1/2 tablet.. Kijken wat er weer gebeurd..

Spannend!!
En? hoe is het gegaan?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:52

Batlow fijn dat de dierenarts geweest is. Raar dat je dierenarts niet gelijk wilde komen.
Als ik zeg dat ik denk dat mijn pony koliek heeft dan stapt ze gelijk in de auto.
Ik ben wel erg benieuwd wat er nu precies is met je paard lijkt me niet fijn als je paard niet wil eten.

Ik heb nog een vraagje over de echinacea?
Hoeveel geef je hiervan aan je paard/pony?
En wat zou beter zijn pilletjes of druppels? Volgens mij kan je beide gewoon door het voer mengen toch?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:35

Zo hij heeft vannacht weer goed gegeten, vanochtend lag er nog geen mest op stal. Verwacht dat hij vandaag wel gaat mesten dus hij staat op apart stukje wei. Hij heeft afgelopen 2 dagen eigenlijk zo goed als niks gegeten dus daar verwijt ik de lege stal even aan. Als zijn stal komende nacht weer leeg is dan is het toch een ander verhaal. Toen hij naar buiten ging at hij meteen gras, deed hij eerst niet dus dat is al beter. Vanochtend nog de handschoen met mest gecheckt, is water bij gedaan en opgehangen en heeft de hele nacht gehangen. Weibig zand in de vingertoppen. Vanaf waar moet je je zorgen maken over zand in de handschoen?

Edit: dank iedereen voor het helpen en sterkte wensen!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:44

Om erachter te komen of jouw paard teveel zand binnenkrijgt, kun je een paar keer per jaar een zandtest doen. Los 5 of 6 mestballen op in een afwasteiltje. Als er na een uur meer dan een theelepel zand op de bodem ligt, is de kans groot dat de hoeveelheid zand in de darmen van jouw paard tot verstopping en koliek kan leiden. Raadpleeg bij twijfel altijd je dierenarts

bron: PAVO

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:59

Top dankje jp, nooit zelf gedaan of aan gedacht. Ga ik binnenkort is proberen als hij weer mest. Benieuwd hoe het zit met zand aangezien de weides ook maar kaler worden...

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:48

Ik heb hier ook een vraagje, mijn pony heeft ook Cushing (ze is insulineresistent en nu heeft ze ook cushing)
Ze heeft er nu veel last van (loopt stijf) en dus wil ik met iets beginnen, maar de pillen van Prascend zijn best prijzig vind ik.
Dus vraag ik me af of hier mensen zijn die hun pony/paard beter hebben gekregen met de andere methodes die in de openingpost staan? Of een combinatie ervan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:24

Pony heeft zojuist recht voor mijn neus flinke hoop stevige drollen gedraaid en hij eet nu goed!!! Pff gelukkig maar. Alleen zal helaas niet te weten komen wat hij nou had, of zou het toch deels door cushing/medicijnen komen?

@olivia, wat waren de waardes?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:51

Batlow schreef:
Pony heeft zojuist recht voor mijn neus flinke hoop stevige drollen gedraaid en hij eet nu goed!!! Pff gelukkig maar. Alleen zal helaas niet te weten komen wat hij nou had, of zou het toch deels door cushing/medicijnen komen?

@olivia, wat waren de waardes?

*\o/* *\o/* *\o/*
Fijn zeg! Gelukkig maar.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:52

Waardes heb ik (nog) niet, aangezien het bloed een 2 jaar geleden is getrokken en toen heeft de DA me alleen verteld dat ze insulineresistent was. Dus toen heeft ze een tijdje Metformine gekregen (pilletjes tegen suikerziekte) en was ze weer beter (niet meer hoefbevangen, of toch niet meer zichtbaar). Daarna hebben we er goed op gelet dat ze niet te veel suiker binnenkreeg en heeft ze er geen last meer van gehad tot een paar maanden geleden. Ik dacht eerst dat het hoefbevangenheid van een teveel aan suikers was, maar aangezien ze al op een streng dieet staat, zou dat erg raar zijn.
Dus naar de DA gebeld en zij wist me te zeggen dat mijn pony ook Cushing heeft (dat is gebleken uit die bloedtest van toen).
Nu wil ik gewoon het liefst eerst dingen proberen als magnesium supplementen bijgeven om te zien of dat misschien werkt. Want haar leven lang, elke dag, pilletjes geven, wordt vrij kostelijk voor mij...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:53

Oliiviia schreef:
Ik heb hier ook een vraagje, mijn pony heeft ook Cushing (ze is insulineresistent en nu heeft ze ook cushing)
Ze heeft er nu veel last van (loopt stijf) en dus wil ik met iets beginnen, maar de pillen van Prascend zijn best prijzig vind ik.
Dus vraag ik me af of hier mensen zijn die hun pony/paard beter hebben gekregen met de andere methodes die in de openingpost staan? Of een combinatie ervan?

Je kan monnikspeper proberen, eventueel in combinatie met magnesium. Ik weet niet hoe groot je pony is, maar als ze op een half tabletje prascend komt te staan dan ben je natuurlijk wat goedkoper uit..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:55

magnesium gaat misschien wel helpen tegen de IR en stijfheid, maar niet tegen de PPID. Magnesium verlaagd de ACTH waarde niet. Zelfde geldt eigenlijk voor monnikspeper. Het werkt vaak wel tegen een aantal uiterlijke kenmerken van cushing, maar vaak ( dus heel soms wel ) verlaagd het niet de ACTH waarde.
vreemd trouwens dat je da pas na 2 jaar verteld dat je pony cushing heeft .....

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:02

Voor een pony van ong 350 kg (het is een kleine D-pony met een fijne bouw maar wel een buikje, dus ik hoop dat deze schatting ongeveer klopt :p )
Op hoeveel zou het dan komen denken jullie?

Ik ben alvast erg blij dat jullie me wat verderhelpen :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:05

Ik geef mijn D pony een halfje per dag. Bij mijn DA kost een doosje van 60 pillen 120 euro, dus 1 euro per dag ben ik extra kwijt :D

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:12

Ipsilonka schreef:
Ik geef mijn D pony een halfje per dag. Bij mijn DA kost een doosje van 60 pillen 120 euro, dus 1 euro per dag ben ik extra kwijt :D

Oh dat klinkt al veel beter :D

@Maris: de symptomen die mijn pony heeft van Cushing zijn vooral insuline resistentie en hoefbevangenheid. En als ik goed begrijp kan je toch niet echt je pony genezen, dus is het dan toch geen goede oplossing? (of misschien zeg ik nu wel iets stom)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:49

Genezen kan je het idd niet. Maar door pergolide te geven wordt de kans op ontstekingen kleiner en daardoor ook de kans op HB. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat ook de IR onder controle is, dus suikerarm voeren.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:03

Nammie schreef:
SuperRoos schreef:
Batlow, naar zeg, hopelijk knapt hij snel op...

Fiek vandaag opgehoogd naar 1/2 tablet.. Kijken wat er weer gebeurd..

Spannend!!
En? hoe is het gegaan?

Tot nu toe geen bijzonderheden.. liep van de week trouwens wel ineens weer kreupel.. 1 dag, om vervolgens weer prima te lopen..

Ga zo naar hem toe, heeft 2e keer gehad vandaag, ben benieuwd..

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:55

Ik lees al een tijdje mee, maar nog nooit iets gepost. Maar mijn Iwan, 25, heb ik afgelopen woensdag laten testen. Zijn waarde was ACTH 148pg/ml, dat zegt mij niet veel, maar volgens de DA (Wolvega paardenkliniek) waren deze waarden hoog.
Hij adviseert prescent, 1 tablet per dag. Ik heb hier al gelezen dat ik beter met een kwart kan opbouwen.

Waarom ik hem heb laten testen was
diarree
Veel plassen, drinken
En soms een rare uitspatting qua gedrag.

zijn vacht is eigenlijk goed, glanst mooi, goed op kleur ook is hij met rijden lekker fit en voorwaarts.

De tabletten prescent kosten daar 1,70 per stuk. Ik weet niet of dat duur is...

Verder zitten er een aantal kiezen los, die er uit moeten, dat kan ook de diarree en onverteerde mest verklaren.

Ik zal zoveel mogelijk suiker en zetmeel uit zijn dieeet weren.

Wat is jullie advies, gelijk beginnen met prescent of eerst wat anders proberen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:07

De test geeft helaas duidelijk aan dat jouw paardje Cushing heeft, dus ik weet niet waar je op wil wachten? Ik zou met Prascend beginnen, kwart tabletje om op te bouwen. De tandarts/dierenarts laten komen voor zijn gebit en kijken of je iets aan de diaree kan doen. Je paardje is al 25 jaar, dus met de juiste zorg kun je hem nog een aantal fijne jaren geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:08

SuperRoos schreef:
Tot nu toe geen bijzonderheden.. liep van de week trouwens wel ineens weer kreupel.. 1 dag, om vervolgens weer prima te lopen..

Ga zo naar hem toe, heeft 2e keer gehad vandaag, ben benieuwd..

Fijn dat het goed gaat SuperRoos. +:)+

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:10

Ik zou beginnen met de Prancend, met een kwart opbouwen per 5 dagen of langer aangezien hij niet heel erg last heeft. Dan heb je minder last van bijwerkingen.

Ik zag in je profiel dat Iwan een fjord is van Brusvein. Mijn fjord Illo is ook van Brusvein en heeft ook cushing. En volgensmij is Brusvein daaraan ook overleden op 25 jarige leeftijd. Van het stamboek zeiden ze wegens ouderdomsverschijnselen, maar wat precies zeiden ze niet, dus ik vermoed Cushing. Dus waarschijnlijk iets erfelijks.