Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:07

Dyonne, niet echt. Als je weet wat je ziet, zie je wat wazige grijze dingen, egaal grijs van kleur.

Collie, het is wel lastig vind ik om de goede instructie te vinden, veel die zich zo noemen zijn toch hoofdzakelijk met rechtrichten bezig, terwijl daar eigenlijk nog een grote stap voor moet.

Higoma145

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:51

hoi allemaal,

zou ik me hier ook mogen aanmelden?

bij mijn friesje is afgelopen week licht beginnende vorm kissing spines aangetroffen van T10-T14
maar de veearts zei dat wat hij zag op de foto zo licht was en dat veel paarden dat hadden en alsnog niet de signalen liet zien

dit na dat we al een flinke poos tegen wat problemen aanliepen, niet willen lopen ohz of juist alleen maar willen vliegen, slaan naar been met aangallopperen of bokken en dus ook alleen maar stem kunnen gebruiken.

Ik kan m'n benen er niet aanleggen of ze wilt niet meer lopen, ze wilt alleen maar stil gaan staan en als ik in draf een volte maakt gaat ze zo langzaam draven dat we zowat stil staan en dan reageert ze echt niet op m'n been,

nou dan heb ik 1 keer gegallopeerd en dan is het echt dramatisch, kop in de lucht, niks meer te vertellen geen rem geen stuur ik krijg haar voor geen mogelijkheid meer naar beneden en dan op een duur ook zwaaien met haar hoofd en willen steigeren en achteruit lopen en ik krijg haar amper naar voren!

zo was de laatste keer rijden voor dat ze de rontgen foto's aan huis kwamen maken

nu staat ze al een paar dagen op pijnstillers en ontstekings remmers en ze moest na 3/4 dagen duidelijk beter voelen onder het zadel.

maar nu ging ik vanavond voor het eerst rijden en ik voelde weinig verschil en ben dan ook heel snel gestopt omdat het nog steeds een enorme uiting van pijn leek...

ik heb zoveel vragen en ik zou ook graag jullie ervaringen willen horen

vinden jullie het goed als ik haar röntgenfoto's hier neer zet? ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervan vinden!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:00

Misschien heeft je paard ergens anders last van Gossa4ever?

Als je mijn berichten in het topic aanklikt, kan je lezen dat bij één van onze paarden ook kissing spines is geconstateerd. Later bleek dat zijn klachten daar niet van afkomstig waren. Hij heeft destijds met weinig resultaat in de aquatrainer gestaan. Vervolgens is hij een aantal malen osteopatisch behandeld en knapte daar zo van op dat hij de laatste winstpunten in de M2 haalde en nu Z mag starten.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:08

nou klinisch en aan de longe is er niks aan de hand of te zien, maar zodra ik erop ga dan gaat het fout! dus ik heb zelf wel heel sterk het gevoel dat het uit haar rug komt..

ik plaats even de foto's.

hier een goede foto,
vanaf rechts zijn de eerste 3/4 wervels goed en vanaf links de eerste wervel zie je al een lichte vernauwing
Afbeelding

en hier de 3/4 wervels die erna zitten
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:28

Ik wou dat de rug van die van mij er zo uitzag....

Het lijkt me stug dat de problemen hier vandaan komen. Die van mij heeft als een zonnetje gelopen met veel ergere KS. Al is het ene paard het andere niet natuurlijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:36

Toch zie je op de 2de foto wel al nieuw botgroe volgens mij. Dat zijn de fellere witte zijkanten.Gekke is dat de wervel die echt tegen elkaar zit dat nauwelijks laat zien?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:35

De veearts zei al, het is slechts nog maar licht beginnende vorm, maar je ziet inderdaad al wel van die witte randjes

Maar zodra ik erop zit, dan komt het toch wel allemaal tegen elkaar aan of?

En hoe snel kan KS zich verder ontwikkelen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:42

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:49

Ik ga de links vanavond eens bekijken!

Ik kan haar tot zekere hoogte over de rug rijden,

Als ik ga beginnen lukt het redelijk, stap loopt ze in iedergeval horizontaal, en draf ook maar zodra ik wat meer ga vragen en evt een Gallopje dan gaat het mis en is ze niet meer naar beneden te krijgen alleen maar tegen de hand non stop

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:55

Wat ik begrepen heb is dat dat over de rug rijden (rug opbollend en buikspieren aanspannend) de manier is, maar wel ontzettend lastig. Ik dacht dus altijd dat ik dat door lang en laag ook deed, maar uiteindelijk sukkelde hij dan meer op de voorhand dan dat hij het bekken kantelde en echt ook over de schoft ging bollen zeg maar.....

Galop een probleem is heel herkenbaar...Ook hier tegen de hand en het liefste hard.

Gisteren voor het eerst aan de dubbele longe gewerkt met uitleg en dat zag er best veelbelovend uit. Alleen handigheid in krijgen. Advies was om heel veel te schakelen veel van en naar galop.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:03

Hier nog de andere foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja de gallop is echt drama, maar aan de longe loopt ze weer heel lekker tot ik erop ga

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:54

Mijn pony's lopen ook graag met de neus over de grond, maar dat is inderdaad niet direct goed voor de rug. Dubbellonge of pessoagebruik kan heel goed zijn om onbelast te trainen, eerst de spieren goed sterk maken.
Dieper in de rug bedoelde ik eigenlijk zo'n soort foto: http://www.dkhn.nl/bestanden/Hellendoor ... 0-2335.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:01

En wat als er een keer iemand anders opstapt Gossa? Is verder het zadel ook nagekeken? Misschien ook even los laten werken door een osteo ofzo?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:02

Ik laat haar aan de longe niet met de neus over de grond lopen, dan zie je ook meteen dat ze uit elkaar valt, niet meer spoort en echt op de voorhand valt,

Ik laat haar we zo veel mogelijk voor of op de loodlijn lopen en dan laag ter knie hoogte,

En let dan goed op dat de spieren mooi mee deinen en ze los is, evenwichtig en gelijkmatige pas loopt,

Iemand anders erop doe ik liever niet zo graag, vooral gezien hoe ze kan doen af en toe

Zadel is nagekeken, is momenteel een leenzadel van hulsebos wat heel mooi aansluit!

Over een aantal weken verwacht ik haar aangemeten zadel

Maar ze heeft tot een maand terug ongeveer wel normaal gelopen, over de rug, lekker los gallop was altijd al lastig maar ze deed het prima voor zo een jong paard!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:54

Gister is bij mijn 5-jarige arabier kissing spines klasse 2-3 vastgesteld. Ik vraag me alleen af of klasse 3 niet redelijk hoog gescoord is? Ik heb het idee dat op wat kleine reacties na, zoals te zien op de foto, het er nog redelijk goed voor staat, uitgezonderd de nauwe wervels natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:32

Die 3 komt waarschijnlijk om er reactie van het bot te zien is, die witte lijntjes langs de zijkanten.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:39

Die wittere lijntjes zijn reacties van botvlies? Dat was er niet bijverteld (of het is volledig langs me heen gegaan) :\

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:43

Ja. Heeft de veearts geen uitleg gegeven verder? :)
Maar de foto's die ik hier tegen kom vallen nog best mee vergeleken bij de foto's van die van mij. Daar lagen zelfs 2 wervels gekruist dus langs elkaar heen. En veel echt tegen elkaar aan met ook witte lijnen en zelfs botoplossing.
Maar het rare is dat foto's vaak niks zeggen over het klinische beeld. Er zijn paarden met hele lichte KS op de foto's die er veel last van hebben en andersom.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:56

Witte lijnen zijn botnieuwvorming. Zwarte 'gaten' is bot oplossing.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:01

Hij heeft wel wat uitleg gegeven, maar niet zo uitgebreid. Ik zie hem maandag weer, dan bespreken we het wat uitgebreider :) De helft is ook langs me heen gegaan hoor, was niet echt leuk nieuws om te horen ;(

Heeft iemand misschien een foto van een goede rug?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:09

Even op google kijken? Je hebt ook wel artikelen over KS met volgens mij een voorbeeld foto van KS en een foto van een gode rug, kan em alleen even niet zo snel vinden...

Eigenlijk komt een 'goede rug' erop neer dat er voldoende ruimte tussen de uitsteeksels zit. In de rug van jouw paard lijkt er sowieso overal weinig ruimte te zitten i.m.o.

Kl toe nieuws inderdaad, ken het +

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:18

Ik heb wel foto van een goede rug qua röntgen, zal hem straks even opzoeken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:10

Röntgenlogisch een goede rug. Klinisch wel wat week en op dat moment problemen in de rugband.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andere casus. Niet heel duidelijk, maar geen KS, dus de foto's waren op dat vlak niet zo belangrijk.

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto viel iets op.
Afbeelding

Toen is deze nog geschoten. Hierop duidelijk iets niet goed, maar dus geen kissing spines.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:16

zitten er breuken bij foto 1 en 4?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:19

Nee, ik vond dat ook raar beeld, maar schijnt normaal te zijn bij de schoft, ziet er altijd zo uit.