[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:53

breghje: Ook al zo'n beelddenker dus hahaha.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:54

Hier maar weer begonnen met baby olie op de huid, vorig jaar ook best gebruikt en dat brengt de huid nu toch nog het meest tot rust..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:03

Fennadev schreef:
voor shetlanders heb ik alleen nog maar de boett in zijn maat gezien en zoveel wil ik er niet aan uitgeven.

Bij de paardendrogist heb je de rambo pony sweet itch hoody voor shetjes. Begint al vanaf maat 85/130

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:05

_CS_ schreef:
Paarden dier heel sober gehouden worden hebben vaak tekorten.
Dat zijn dus dieren die op kort gras staan, en hooi ter beschikking hebben en geen krachtvoer e.d. krijgen.

Je kunt de waardes laten testen ja, wat de kosten hiervoor zijn zullen heel verschillend zijn.
Bel gewoon eens je DA op of eentje in de buurt en vergelijk de prijzen eens.

N.a.v. een test kun je gericht kijken naar tekorten, en deze aanvullen.

Al ben ik zelf van mening dat je die tekorten elke dag hoort aan te vullen en te zorgen dat ze ze niet krijgen.
Als je tijdelijk dan een aanvulling geeft, heb je later weer hetzelfde probleem.

Als je je dieren sober wilt houden zul je dus je hooi op voedingswaarde moeten testen enzo, wat ook een best werkje is.

Ik houd idd sober, ze staan op het land zonder bijvoeding. Ze staan schraal, maar er valt vanaf te eten, we moeten juist eerder opletten dat ze niet te zwaar worden. Ze lijken wel zwaarder te worden van lucht. Ik zal eens gaan kijken. Ik heb laatst iets gelzen over een supplementbrok ter aanvulling op compleet weidegang.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:18

weten jullie dat misschien?

kort gras of lang gras.

en als lang gras beter is hoelang dan?

het lange gras is nog nooit gemaaid dus is eerste snee. en is ongeveer 25 cm

ben benieuwd naar jullie antwoorden en bel ik morgen de dierenarts nog even.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:50

Mindim: ik begrijp je helemaal.
Desondanks had ik ook een tientonner lopen, die al van het zien van eten ontplofde.

Totdat........

Ik haar ging bijvoeren.
De kilo's vlogen eraf, beest had al die tijd enorm verkeerd opgeslagen dus.
Reinigingskuurtje erbij en toen ging het enorm hard.

En nu, nu heb ik gewoon een normaal gebouwd paard.
Alle vetkwabben zijn verdwenen, haar schoft is terug, zo heb ik haar nog nooit gezien in die 16 jaar tijd.

En ja, ze krijgt nu gewoon dik een kilo brok per dag en blijft perfect op gewicht.

Dribbelkont: daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Lang 'uitgebloeid' gras of kort gras.
Ikzelf ben meer van het heeele korte gras, gedijt ze het beste op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:15

Flint is eigenlijk vrij slank voor een cob. Hij is ook niet te dik, heeft geen dikke buik of bolle flanken en ook geen speknek. Maar dat moet ik wel erg goed in de gaten houden. Teveel gras groeit hij van en teveel is voor een normaal paard erg weinig. We doen bij ons op stal aan stripbegrazing en ik heb maar aangegeven dat de strip wel iets minder vaak verplaatst mag worden. Mijn stalhouder kan niet goed zien hoe hij er uit ziet op het oog vanwege de deken :D
Dus zodra ik zie dat het de verkeerde kant uit gaat, nemen we gelijk maatregelen.

Brok ben ik huiverig mee, daar wordt hij jeukerig van. Ik gaf altijd Marstall Force, maar meneer is een onhandige eter en krijgt die kleine brokjes niet in zijn mond. Evenals een plak roggebrood, alle paarden kauwen die goed weg, alleen blijft ie bij Flint aan het gehemelte plakken en heeft ie een half uur werk om hem daar weer weg te krijgen :D Ze krijgen wel goede kwaliteit hooi in de winter en ook mineralen likstenen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:50

Ik durf niet, nog meer mensen??

Wij hebben onze exceem ponie nu drie jaar. jaar 1, kale ponie die dagelijks werd gesmeerd met allerlei middelen. jaar twee smeren en exceem deken erop. Deze bleek te worden verwoest door weidegenoten. Dus eigen paddockje en s nachts op stal. nu sinds okt cullico druppels, 24 uur deken op, s nachts op stal en regelmatig insmeren met derfen.
Het lijkt nog goed te gaan, maar het seizoen is pas net begonnen. Ik merk bij het derfen smeren, dat zij geniet van de aanraking van de huid op die plaatsen.Dus lichte jeuk zal aanwezig zijn.
-Nu zie ik regelmatig foto's van excemers zonder deken op, die ook nog snachts buiten blijven. hoe durfen jullie???????
Voor mijn gevoel komen er steeds meer dingen bij, maar ik durf er niets af te halen :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:03

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:10

Hoi allemaal!

Ik heb jullie advies nodig, sinds ongeveer een maand begint mijn pony erg te krabben aan d'r voorpluk/manen en sinds kort ook staart. Eerst dachten we aan schimmel, behandeld met Imaverol maar dit sloeg niet aan. :n
Het gaat over een haflinger kruising met een dik pak blonde lange manen.
Ik heb het idee dat ze toch echt last heeft van zomereczeem, samen met mijn stalgenoten en de medewerkers uit de ruitersport.
Inmiddels heb ik Sectolin Sweet Itch gehaald bij de ruitersport hier in het dorp, ik ben me er van bewust dat dit niet het ideale middel is maar voor tijdelijk werkt dit redelijk. (neemt de jeuk redelijk weg voor een korte tijd)

Maar nu vraag ik me af wat ik nu het best kan doen. :)
Deken op (zo ja welke dan?), Cojosol, Derfen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:12

Deken of derfen. Qua deken zweer ik bij de Rambo Sweet Itch Hoody!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:15

Friesje toch al kaal plekje op de manenkam. Had hem een paar uurtjes zonder deken laten staan (op stal) omdat het vorige week zo warm was. Toen heeft hij toch even lekker geschuurd. Bah, baal van mezelf.
Met de deken op lijkt hij niet te schuren, de manen liggen steeds mooi glad onder de deken.
Maar goed, het kwaad is al geschied: een hapje uit het midden van de manenkam ;(

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:19

ja dat heb ik hier ook is een stuk helemaal kort en de rest lang, zit nu echt te twijfelen om alles eraf te halen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:31

Waar kan je eigenlijk die proefverpakking derfen bestellen. Wil het eigenlijk alleen maar gebruiken tijden een korte periode als de deken af moet voor bevallen ect.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:39

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:43

zijn hier trouwens mensen met ervaring met hun paard met zomereczeem aan de kust?
Word het daar echt minder door?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:49

Dankje wel voor de link.

Aan de kust hangt ook heel erg af van de liging van je weiland. Ik sta hemelsbreed nog geen 500 meter van de zee maar heb een heel bos ertussen zitten naast de weide dus bijna geen wind. Hier hebben we dus vliegjes in overvloed.

Het hangt dus denk ik vooral van de liging van je weiland af. Midden in het land helemaal open en dus altjid wind (friesland ect) zullen ook beter zijn dan een drethe midden in het bos zonder een zuchtje.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:55

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn merrie heeft sinds vorig jaar zomereczeem. Nou loopt ze al een paar maanden met haar Bucas buzz off full neck rond, maar die schuift bij haar halster iets naar achteren. Dus heeft ze nu de eerste 10-15 cm van haar nek die dus bloot licht, helemaal stuk geschuurd.

Nou las ik dat veel van jullie de rambo sweet itch eczeem deken hebben, waarbij de oren door de hals heen gaat. Kan hij niet naar achteren schuiven --> Ideaal!

Nou heeft deze deken alleen geen buikflap die helemaal onder de buik doorgaat zoals de Bucas die ze nu heeft. Daar wordt ze normaal wel heel veel gestoken met allemaal bulten enzo. Hoe zit dat bij de Rambo? n
Er staat op de website van epplejack: extra lang aan de onderkant (buikflap) met 3 rechte buiksingels, laat de deken optimaal rondom de buik sluiten

Hoe ervaren jullie dat bij jullie paarden? Hebben die geen last van alsnog kapotte plekken onder de buik? Sluit dat fatsoenlijk aan? Of is mijn merrie gewoon een bijzonder geval dat ze daar last van heeft. Dat kan natuurlijk ook. Haha

Hoop dat jullie me kunnen helpen want ik wil zo snel mogelijk iets anders voor haar regelen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:01

en wat wordt bedoelt met dat? (85/130)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:02

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:14

ik snap die maten niet van 85/135 en 90/145 welke moet mijn pony dan hebben?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:19

Fennadev schreef:
ik snap die maten niet van 85/135 en 90/145 welke moet mijn pony dan hebben?

Heb je een pb gestuurd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:20

hij moet 75/125 hebben en die staat niet bij de dekens, zelfs niet bij dekens voor pony's

Shetshop_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:45

@ Fennadev Wij hebben nog een eczeemdeken maat 125 in de aanbieding van het merk QHP.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:56

momo_lover schreef:
Waar kan je eigenlijk die proefverpakking derfen bestellen. Wil het eigenlijk alleen maar gebruiken tijden een korte periode als de deken af moet voor bevallen ect.

http://www.vidoma.nl/magento/index.php/ ... rging.html

Opvallend, mijn meid had zich gisteren niet geschuurd... (dag ervoor had ik de manenkam en bovenkant staartwortel flink ingemasseer met Derfen).