Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:58

trailer kan je ondersteunen met die [auto]steunen/krikken.
staat als een huis.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:50

timokyana schreef:
ik heb er zelf voor gekozen met de billen bloot op internet te gaan,bij wijze van.
Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die het anders doen of misschien al eerder een keuze hadden gemaakt om te stoppen.
ik kan me er in vinden dat mensen het niet eens zijn met de weg die we bewandelen,zolang ik zelf het gevoel heb dat ik alles voor haar doe wat in onze macht ligt voel ik me niet schuldig.
Ik ben nog steeds van goede wil,natuurlijk wil ik niet dat ze lijd,maar als een dierenarts die hiervoor geleerd heeft me zegt nog niet op te geven ben ik bereid door te gaan.

Bedankt nog allemaal voor jullie berichtjes!

Chapeau _/-\o_
Ga er maar van uit dat mensen die adviezen geven oprecht met je meeleven. Het is en blijft altijd moeilijk om vanachter een beeldscherm de situatie juist in te schatten.
Heel veel, echt gemeende sterkte van mijn kant.
Je reacties getuigen van een sterk ontwikkeld gevoel voor zelfreflectie.

matasja

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:27

Ik had de trailer zo los staan, met de trekhaakkoppeling tegen een dikke paal zodat hij niet naar voren schoot, op de handrem ( nieuwe remmen eerst erop), stoeptegel achter de wielen en voila, hij stond als een schuilstal.
Heeft mijn pony er echt goed vanaf geholpen, dat er andere paarden bij staan bevestigd misschien juist dat het niet eng is.. wie weet

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:00

Matasja,we zijn druk op zoek naar een nieuwe band,hierna zouden we met bovenstaande aan de slag kunnen.Spannend! Hopelijk gaan de anderen haar helpen.Ik al eens goed uitzoeken hoe ik het een en ander dan precies moet plaatsen,het mag natuurlijk absoluut niet mis gaan.

Eiber,dankjewel! je post doet me erg goed en zie het als een compliment.
Het is en blijft moeilijk,keuzes afwegen,meningen naast elkaar leggen en voor jezelf tot een conclusie komen.
Ik geloof dat als ik 100% geef en ervoor ga,op de manier die ik denk dat goed is,we uiteindelijk wel ergens moeten komen.Ik wil niemand tegen zijn schenen trappen,elk persoon is anders en heeft een andere denkwijze.Het enigste wat ik wil is het beste voor Kyana.Ik zou niets liever willen als haar op een goede kliniek achterlaten en ze binnenstebuiten laten keren,echter is dit (nog) geen optie.
Ik ga er wel naar streven,maar ondertussen bewandelen we de wegen die in het nu wel mogelijk zijn.

En ze is het zo waard,ze is zo mooi en heeft zó'n fantastisch karakter.Onze band is niet meer zoals hij was natuurlijk.Maar ze heeft me in het verleden op zo'n bijzondere manier in haar leventje betrokken en me zo dichtbij gelaten dat zij het zeker verdient om voor te vechten.

Vanavond komt de tandarts voor de paarden,een vriendelijke rustige man,dus verwacht weinig problemen.
Ik geloof dat deze in het rijtje nog ontbrak afgelopen jaar,echter was er geen gelegenheid aan te nemen dat hier haar problemen vandaan kwamen.Echter een controle (behandeling) in de zoveel tijd is nooit verkeerd en misschien helpt het haar wat beter voedingstoffen op te nemen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:56

Hoefde niets te gebeuren aan haar tanden.Ik wil morgen voor volgende week vrijdag een echo proberen af te spreken.Woensdag zou eventueel ook kunnen maar dan moet ik om half 9 eerst met mijn hond Buddy voor een echo.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:48

hier ook stille meelezer. neem nog steeds mijn petje af voor je. wens je weer heel veel sterkte toe. ga geen meningen geven daar heb ik het verstand niet voor. wel balen dat jullie weer zo`n terugslag hebben. nogmaals veel succes en sterkte met alles.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 11:58

Kyana lijkt het redelijk te doen op de pijnmedicatie.wel sluit ze zich wat af van de groep.Als ik met eten kom staat ze achter in de paddock op een afstandje te kijken en komt dan wat later als de rest.
A.s. vrijdag lopen we naar de kliniek van mijn dierenarts om een echo te laten maken van de achterste wervels van haar rug.Om 11 uur staat de afspraak.

Verder wil ik een kleine waarschuwing meegegeven zonder namen te noemen of wie dan ook in een kwaad daglicht te stellen.Maar mochten jullie ooit een professional om advies vragen via mail of telefoon vraag dan even duidelijk na uit jezelf wat de kosten gaan zijn.Ik heb een fikse rekening gehad waar ik niet op berekend was en niet vantevoren voor ben gewaarschuwd.ik ben niet boos op deze persoon,al vind ik de rekening qua hoogte erg onterecht.Dus even een tip,vraag altijd alles even goed na,soms word dit dus niet verteld en is het heel zuur achteraf gezien nog een factuur te krijgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:47

Wat vervelend.. Het heeft je al zoveel gekost.
Zal aan jullie denken vrijdag.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 20:17

Ik ben heel benieuwd morgen,om eerlijk te zijn ga ik er vanuit dat we niets gaan vinden,maar goed hoop doet leven.

Overigens is het een soort aantrekkingskracht vrees ik van onverklaarbare medische gevallen hier ,later kan ik er misschien mee lachen als is dat me momenteel even te veel.
Mijn hond zijn bloedarmoede is verslechterd en ook hij moet door de medische molen want ze weten de oorzaak niet,een voordeel hij gaat wel mee de auto in dus is te vervoeren :+

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:08

Gaan ze je merrie ook inwendig scannen(bekkenplaten)?
Mocht er niets uit de scan van de laatste wervels komen,. kun je dat misschien nog erbij doen, je bent er tenslotte al en 1x volledig scannen zal minder kosten dan 2x neem ik aan.
Het is enorm zuur dat het je al zoveel gekost hebt, maar dat je nog niets weet uiteindelijk.
Ik duim voor je dat er morgen wat meer duidelijkheid komt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:39

Op de echo was een milde vorm van artrose te zien op l1-l2 en l3 als ik het goed uitleg.

Opties; ontstekingsremmers (die ze al twee weken krijgt aan dubbele dosis ) en beweging.
2e optie inspuiting maar dit zou hij zo nog niet adviseren.

wel met de vraag of dit wel de atactische klachten zou kunnen verklaren.

Helaas was mijn dierenarts niet bekwaam om de bekkenplaat of sigewricht op de echo te kunnen zetten.

Om eerlijk te zijn weet ik het dus even niet meer,ze staat nu onder een deken buiten omdat een grote gedeelte van haar rug gladgeschoren is tot op de huid.
Er zijn afgelopen twee dagen heel veel tranen gevloeid,met name bij het terug kijken van foto;s van vroeger waarop zo duidelijk de achteruitgang te zien is.

Ik liep bij de dierenarts naar buiten en het is net of dat het toen pas binnen kwam..dit komt niet meer goed..

Ik heb ze nu op 1 zakje equipalazone staan,vanaf morgen ga ik ze enkele uren weidegang bij geven (kwaliteit) en kijken hoe ze dit gaat doen.

Mijn gevoel zegt me nu op dit moment niet aan de inspuitingen te moeten beginnen en om eerlijk te zijn ben ik heel bang dat ik ze echt moet laten gaan.

2 uur lang zijn we onderweg geweest naar de kliniek,stelletje stumpers dacht ik nog.Door de zeikende regen en ergens dacht ik nog wat doe ik je toch aan merrie..is het dit allemaal nog wel waard...

Moeilijk hoor,heel lastig...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:06

Pfff, ik begrijp jouw gevoel zo goed.. Je wil zo graag voor voor haar, voor jullie..
Ik snap heel goed dat de koek op een gegeven moment op is, of lijkt?
Hopelijk geniet ze van haar weidegang.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:07

Ik begrijp het niet.... dat van die artrose kwam toch niet onverwacht, daar was in het begin al sprake van?
Ik kan me nog heel goed herinneren dat er iemand was die je dit heeft verteld!

Een milde vorm van artrose is heel goed te behandelen. Denk aan bijv. Glucosamine Speciaal van de Groene Os met trias omega olie.

Die ontstekingsremmers zijn voor de artritis?
Je zou met inspuitingen kunnen beginnen en tegelijkertijd met de glucosamine. Die heeft namelijk een inwerkingsperiode van tenminste 3 wk.
Om dit allemaal te overbruggen kun je de pijnstillers nog gebruiken.

Als dit het enige zou zijn zou ik me niet zulke zorgen maken eerlijk gezegd.

Het ontlasten van haar gewrichten (daar waar artrose zit) kan heel veel andere spanningen in het lichaam geven. Ga je de oorzaak aanpakken dan heb je grote kans dat heel veel andere klachten verdwijnen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:19

Ochjee, wel eindelijk duidelijkheid maar geen geweldig nieuws...
Als het mijn paard zou zijn, zou ik heel eerlijk zeggen, dat ik voor afscheid zou gaan
Waarom? Omdat dit iets is wat nooit meer beter zal worden, ze kan niet gereden worden wat totaal niet erg is, maar ook zonder rijden heeft ze duidelijk geen plezier meer in het leven, iets wat ik echt belangrijk vind. Gewoon pijnvrij op de wei lopen zou voor mij zeer acceptabel zijn ( heb zelf ook zo'n kneusje wat niet veel gereden kan worden, maar absoluut pijnvrij is). Maar dat is puur op basis van de verhalen over verslechtering nu! Wellicht gaat het straks beter en dan kun je het nog een kans geven met inspuiting( werkt wel super trouwens!)

Stel dat je op deze medicatie/pijnstilling een kyana gaat zien die nog wel geniet, andere paarden toelaat en nog geniet van jouw aandacht/getroetel dan zeg ik doen, maar dat kan ik vanuit hier niet beoordelen. Waarschijnlijk zal het in de zomer dan wel weer goed gaan daar artrose vooral opspeelt in koudere en nattere maanden. Dat is iets wat je voor jezelf op een rijtje moet zetten.

Ben wel blij voor je dat er nu eindelijk iets duidelijk word, of dat ataxie kan veroorzaken weet ik niet, weet niet in hoeverre er slijtage is, en evt schade aan zenuwbanen/spieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:03

ik denk zomaar dat er paarden rondlopen met ernstigere artrose dan dit.
Denk je nog aan cushing?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:25

Poe blijft een lastig verhaal zeg...

Hoe erg artrose is is eigenlijk helemaal afhankelijk van hoe slecht een paard er van is...
De ene is op de foto's afgeschreven maar klinisch goed, en de ander loopt mega slecht maar is op de foto's helemaal niet zo slecht...
blijft altijd moeilijk zulke dingen...

Mijn merrie heeft kogelartrose, KS, is Hb geweest en heeft een slecht gewrichtkapsel aan 1 achterbeen, maar ze loopt weer 100% op 't moment, terwijl ik van de zomer een moment heb gedacht dat ik haar beter kon laten gaan...
Zo blijft het altijd lastig...

Als ze steeds slechter zou worden zou ik op een gegeven moment toch kiezen voor afscheid nemen, hoe moeilijk ook...
Het leven moet voor het paard ook nog eerlijk zijn...
maar wanneer komt dat moment he, dat moment dat je een knoop door moet hakken...

ik wens je heel veel sterkte toe...

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:52

Ik denk dat je momenteel even meer behoefte hebt aan een hele dikke,dus bij deze :(:) :(:) ...
laat alles even bezinken meid en dan weer eens terug naar je gevoel en laat die tranen eens vloeien,het helpt en lucht soms op,zo grappig dat ik degene ben die dit advies geef :o O:)
die rollercoaster waar je nu in zit ook nog met je hond,ja die herken ik maar al te goed -O-
Ook sterkte voor je doggie....enne mijn pb staat open ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 03:22

singasong schreef:
Ik begrijp het niet.... dat van die artrose kwam toch niet onverwacht, daar was in het begin al sprake van?
Ik kan me nog heel goed herinneren dat er iemand was die je dit heeft verteld!

Een milde vorm van artrose is heel goed te behandelen. Denk aan bijv. Glucosamine Speciaal van de Groene Os met trias omega olie.

Die ontstekingsremmers zijn voor de artritis?
Je zou met inspuitingen kunnen beginnen en tegelijkertijd met de glucosamine. Die heeft namelijk een inwerkingsperiode van tenminste 3 wk.
Om dit allemaal te overbruggen kun je de pijnstillers nog gebruiken.

Als dit het enige zou zijn zou ik me niet zulke zorgen maken eerlijk gezegd.

Het ontlasten van haar gewrichten (daar waar artrose zit) kan heel veel andere spanningen in het lichaam geven. Ga je de oorzaak aanpakken dan heb je grote kans dat heel veel andere klachten verdwijnen.

Ik denk dat die milde artrose komt vanuit verkeerd gebruik van haar lichaam, kan komen vanuit SI gewricht of ergens anders uit het lijf. Dat is vaak het geval. En dan is inspuiten alleen symptoombestrijding. Je kunt pas een degelijk behandelplan starten wanneer je de oorzaak vindt. En voor mijn gevoel is die oorzaak alleen te achterhalen dmv een scinti oid. En ja, dan moet ze dus wel op de trailer kunnen en dat is nou net een moeilijk verhaal.

Ik snap dus wel dat timokyana terughoudend is met inspuiten.

Wb glucosamine: daarvan is nooit bewezen dat het werkt. Ik heb een paard van mij dat spul twee jaar gevoerd en geen enkele verbetering geconstateerd. Mijn DA had me al gewaarschuwd dat het vaker niet werkt dan wel, ja tussen de oren van de eigenaar.... En goedkoop is het ook niet, ik was 70 euro per maand kwijt alleen aan de glucosamine en dan kreeg hij ook nog msm bij. Het heeft geen donder gedaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:56

Maikeltje, hoe die (milde) artrose ook komt..... er was een jaar geleden al sprake van artrose en artrose is niet meer te genezen. Wel stop te zetten en artritis is te behandelen.

V.w.b. die inspuitingen.... ik neem aan dat het over de 'synovia' gaat? Heel belangrijk bij artrose is dat de synovia in de gewrichten op peil is! Is dit niet zo dan krijg je ontstekingen en pijnen. Om mee te beginnen kunnen die inspuitingen een goede overbrugging zijn. Daarna kun je het aanvullen met een goede!! glucosamine die ook voor artritis is.
Er zijn weinig goede glucosamines voor paarden te koop. De compleetste en kwalitatief beste is die van de Groene Os (in combi met teunisbloelolie of trias-omega) en Phytonics.

Off topic: bij mijn paard is 6 jr. geleden artrose (3-tje) ontdekt in hals en knieeen. Hij heeft jaren die van de Groene Os gehad en is daar erg mee opgeknapt = symptomen artrose volledig weg. Als je er maar voor zorgt dat die synovia weer is aangevuld en de artritis hiermee opheft dan ben je al op de goede weg.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:55

singasong: de artrose vorig jaar zat in de voorbenen, da zei dat elk paard verschilt in klacht, er zijn top paarden met deze en ergere vorm die geen last ondervinden of laten zien, dit paard doet dat echter wel.
Paard staat al 2 werken op dubbele dosis pijn en ontstekingsremmers, paard is iets bewegelijker, maar bijt zich nog steeds bij poetsen, als een ander paard te dicht bij komt, blijft helemaal achter aan staan met voeren als de rest vooraan staat.

Een paard is in mijn ogen een vlucht en kudde dier, als zij gen van beide meer is is zij dan nog een paard waardig leven aan het leiden?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:05

Ik snap heel goed dat je nu twijfelt of kyana nog een paardwaardig leven heeft want ze is nu al zo lang slecht..Ik kan me alleen niet voorstellen dat haar klachten van de artrose komen,want daar kunnen paarden mits het niet te erg is nog vaak heel goed mee leven..Vooral in combi met een goed supplement..Als ik jou was zou ik voor ik een beslissing nam eerst testen op cushing en een goed holistisch dierenarts naar haar laten kijken..Er zijn er toch ook te vinden die aan huis komen?

In elk geval veel sterkte met je beslissing je hebt zowieo het beste met haar voor!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:19

De manier van omgaan met, dus aanpassingen accepteren en respecteren... en training is álleszeggend wb artrose en natuurlijk ook wáár het zit...

De voorbenen hoeft géén problemen op te leveren, maar daar staat tegenover dat de achterbenen in conditie moeten blijven om het op te vangen...is op zich niets speciaals hoor, want horen ze niet van achter naar voor te lopen ?!

Wat wel telt is hóe je traint en hoe je met het paard om wilt gaan...alléén maar ontspanningswerk of daadwerkelijk spiertraining en conditie-werk erbij ?
Maar ook balans in werk en rust (stal) en weidegang (op evenwicht houden/niet te dik worden)

Wel is het daarom zo belangrijk om een paard van begin af aan recht te richten en recht te houden (artrose ontstaat vanuit het scheeflopen/staan )...en hier wringt dus ook de schoen...
Beide zijn niet recht...en kunnen ze recht worden d.m.v oefeningen ?

Kyana was al scheef toen de ts haar kreeg en is mettertijd zelf slechter geworden (op foto's te zien !) maar de ts óók !!!
De ts moet recht blijven zitten ook al loopt haar paard scheef (onafhankelijke zit )...is niet zo makkelijk als gezegd hoor !
Ik zie het heel veel om me heen ,ook in de les, zonder dat het wordt gecorrigeerd...
ook helaas met het inrijden en doorrijden van jonge paarden...tja dan begint het dus al in de basis met alle gevolgen van dien !!!
Zodra je dit kunt en je 4 benen onafhankelijk kunt aanvoelen ,ben je klaar om zulke paarden te trainen !

Ook met grondwerk worden er veel fouten gemaakt door het paard niet te corrigeren als het de benen niet goed heeft staan voor een bepaalde oefening...is netzo schadelijk !
Of springen met een scheef paard !

Het inrijden moet een paard vormen, uit balanseren,gymnastiseren en als nodig corrigeren maar ook moeten de versnellingen werken, de stap, draf,galop en recht achteruit en 4-kant stilstaan !!!
Het type paard bepaald de manier van inrijden !!!

Helaas zijn er ook paarden die niet recht kunnen worden door bv afwijkingen hoeven,stand van benen,oude blessures enz.enz...moeten dan soms aanpassingen krijgen om het wél te kunnen en anders houdt het gewoon op wat sport betreft en is het recreatief en als dat niet kan dan houdt het op....grasmaaier of ...

Scheef /tegendraads/ongelijk is nooit goed !
Niet bij mensen en niet bij dieren !

Ik vind het moeilijk om de ts te helpen, de afstand en mijn eigen verplichtingen is het grootste probleem ...maar ik heb grote bewondering voor haar openheid en eerlijkheid ! Ik hoop dat er veel mensen er een lering uit trekken...Ik kan oordelen naar wat ik zie en hoor maar zou eigenlijk het paard moeten zien en voelen om te zeggen van wel of niet...ze moet in ieder geval van die voorhand af en of dat nog lukt ??? Met aanpassingen in doen en laten en met kennis van revalidatie !

De ts is zelf ook bewuster geworden en werkt ook super aan zichzelf...mijn complimenten ...het is dubbel zwaar maar werkt voor jouw twee kanten op...jij zit rechter op het paard en het paard kun je dan veel beter aanvoelen !!!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:44

Heb je nog met Maarten overleg gehad over dit verhaal wat je verteld is?
Wat was zijn visie hierop? Heb je de trailer inmiddels al stabiel gekregen, en stel ze gaat wel op een gegeven moment de trailer in, zou het naar de kliniek gaan voor jou gevoel dan nog extra informatie kunnen opleveren of onderzoeken?

Heb al eerder gezegd dat ik veel bewondering voor je heb. Heel lastig allemaal hoor.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:53

Broadway, wat bedoel je precies met dat de ts slechter is geworden? In rijden of lichamelijk?

En wat betreft rechtrichten, is natuurlijk goed maar dan moet het paard wel kunnen werken. Met een beetje stappen onder het zadel of aan de lange lijnen krijg je een paard niet rechtgericht. Het probleem met kyana is dat die niet echt aan het werk gezet kan worden in deze conditie. Dus moet daar eerst een oplossing voor komen lijkt mij.

Singasong, ik had glucosamine die je alleen bij de DA kunt krijgen, daar samengesteld. Het zat 'm in de verbinding, daarvan hangt af hoeveel glucosamine een paardenlichaam op kan nemen. Maar het werkt zeker niet voor alle paarden en is nooit onomstotelijk bewezen.

Of de synovia op dit moment wel of niet goed zijn zal aangetoond moeten worden met een punctie wat ook weer risico's op bacterien met zich meebrengt. Je moet dat vocht uit de gewrichtsspleet aftappen met een naald, dan kun je zien of het wel of niet te waterig is en of inspuiting zin heeft ofwel of de ontsteking op dat moment actief is. Maar wanneer kyana op meerdere plaatsen artrosevorming heeft tja...je kunt wel bezig blijven denk ik dan. En de vraag waar de oorzaak ligt lijkt mij toch heel belangrijk.

Dan denk ik dat, als je er nog een hoop geld tegenaan wil gooien, je beter een scinti van het hele lijf kunt laten maken ipv eerst weer allerlei behandelingen te doen om symptomen te bestrijden.

Die inspuitingen zijn nou niet bepaald goedkoop.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:59

Maikeltje

Het is een spiegel-effect en dan is het ...wie kwam er eerder,de kip of het ei ?
Keyana was al scheef...de ts gaat hierin mee (scheef zitten ) ,in het begin actief en later passief...het paard wordt niet gecorrigeerd maar de amazone dus ws ook niet !
De ts is nu bewust aan het corrigeren en ik zie al een positieve verbetering !
Leren voelen om zelf recht te blijven is het belangrijkst...de basis van goed rijden.

Ook Keyana had gelijk toen de ts het paard kreeg gecorrigeerd moeten worden...was er eerder uitgekomen waar het probleem lag en of ze het samen konden oplossen...

Ik denk dat de ts zal herstellen maar twijfel of Keyana op de achterhand terug kan komen...zoals ik al zei...dan moet ik haar zelf zien/voelen...want ze zal wel degelijk moeten werken om terug te komen tot het punt waar ze het kon !
En dat is anders werken als wat ze totnogtoe deed...veel stappen in de stapmolen en losmasseren en wat ze aangeeft wat kunnen betreft !

Ze ging al meer van de achterhand...grondwerk (is meer denkwerk dan doen en ging ook niet vanuit een goede balans)
weinig echt werken...lopen/sjokken op de voorhand (te lange teugel en te diep !)
Géén goede achterbeen gebruik, dragend .

Sluimerend , goedbedoeld en met liefde ...maar helaas niet vanuit een goede balans en corrigerend... wat naar 2 kanten toe schade brengt...
Als je sportgericht op deze manier rijdt ,gaat het nog veel sneller...gebeuren er vaak ongelukken !
Recreatief gaat het veel minder snel...bij Keyana was de tellington touch de druppel van teveel ontspanning , want zij kan nooit volledig ontspannen en mag dat niet ,omdat ze dan pijn ervaart in de borst-streek, doordat ze de voorhand veel te veel belast , doordat ze achter niet meer goed draagt .
Weer in beweging zetten ,marcheren,berg-opwaarts,opbeurend kan dit nog doorbreken maar het moet wel kunnen !

Nogmaals ik zie dit heel vaak om mij heen...wordt er met les niet gecorrigeerd...werk eerst aan jezelf dat je weet wat recht en soepel (horizontaal én verticaal )is...dan pas kun je een paard recht-richten !