Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:15

nee groot gelijk! het moet niet ten koste gaan van jezelf.
Het is een grote normaal gebouwde d pony, de site zegt 1 zakje per dag, maar klopt dat ook?
dan zou ik er 10 a 15 max nodig hebbe volgens de levertijd. wacht ik pb anders even :P

Femke_Tweety

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:54

Vraagje aan mede maagzweer-patient-eigenaren.

Tweet gaat helaas langzaamaan weer achteruit. Ik ben erg aan het twijfelen in hoeverre ik nog lang door moet tobben met hem, waar de grens is zeg maar.

Goed, daar zijn we op dit moment nog niet. Na overleg met de veearts staat Tweet sinds vandaag weer op een kleine dosis omeprazol, mogelijk permanent?? Dat weten we nog niet, maar zonder redt hij zich helaas niet, op de lange termijn.
Voorlopig heb ik nog 2 "stablepack" spuiten van Abler liggen, die gaan eerst op.

Maar dan, daarna:
Die spuiten gaan op zich prima, hij protesteert absoluut niet als je dat ingeeft.
Maar zakje korrel lijken mij, voor de lange termijn makkelijker. (Dat kan zeg maar in pricipe iedere onbenul geven, je hoeft niet bij het paard in de buurt te komen.)
Nu is het alleen zo dat Tweety geen krachtvoer krijgt. Om verschillende redenen wil ik daar eigenlijk ook niet meer aan beginnen.
Maar korrels zullen toch ergens mee gemixt moeten worden, denk ik?

Hoe doen jullie dat?
Ik wil het liefst een simpel werkende oplossing, zodat ook iemand die toevallig staldienst heeft het kan geven. (De normale stalbeheerder is meer dan prima, die kan met zo'n spuit ook overweg, maar zij voert niet altijd. Wel meestal, maar een ander komt wel eens voor)
Slobber heb ik in het verleden geprobeerd te voeren, maar daar trekt Tweet echt zijn neus voor op, helaas.

Kan het op bv een snee brood?? (Niet dat ik dat ideaal vind voor een maagpatient, maar goed je moet wat)
Is het op de een of andere manier ergens mee te mengen, géén krachtvoer, geschikt voor maagpatienten?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:31

Die van mij kreeg permanent dagelijks een zakje Abprazole.
Ik weet niet hoe netjes jouw paard eet, maar die van mij had er een handje van om een hap te nemen en dan niet boven z´n bak op te eten. Dan vallen de korrels er een beetje uit en dan ben je het dus kwijt.
Zonde en niet effectief.
Wij deden een half schepje zemelen, niet te nat maken. Echt alleen het water erbij dat noodzakelijk is. In de voerbak, holletje in het midden, zakje Abprazole erin. Paard een halster om, laten eten en ondertussen aan halster vasthouden totdat hij alle korrels op had.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:49

Netjes eten:

Op zich is het geen knoeier.
Maar wel een luchtzuiger. Soms weinig, soms heel heftig. Eten uit een voerbak triggert het luchtzuigen nogal. Dus als hij iets uit een voerbak zou moeten eten, dan neemt hij een hap, gaat luchtzuigen, weer een hap, weer luchtzuigen.
Dus op die manier mogelijk wel veel verlies van korrels. (En dus het aanjagen van het luchtzuiggedrag)

Best lastig, zeg maar...

Op zich zou met zemelen nog een poging waard zijn, hoewel ik oprecht twijfel of hij dat zou eten. Zou ik uit moeten proberen. (Slobber eet hij dus gewoon niet, echt niet)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:13

wortel doormidden snijden en met een mes uithollen, zakje erin?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:28

Wij deden het op een boterham met appelstroop, niet de beste keuze maar wel de enige manier die nog werkte met medicijnen geven
Ik ken ook iemand die voor haar pony zelf suiker vrije appmoes maakt om medicijnen te geven, wellicht zou een beetje geraspte appel werken?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:04

Vivat schreef:
Wij deden het op een boterham met appelstroop, niet de beste keuze maar wel de enige manier die nog werkte met medicijnen geven
Ik ken ook iemand die voor haar pony zelf suiker vrije appmoes maakt om medicijnen te geven, wellicht zou een beetje geraspte appel werken?

Ook hier een fervent appelstroop gebruiker, op een boterham en daarop de korrels plakken.

Mijn paard heeft helaas ook een terugslag. Niet met de omeprazole gestopt maar stress van de tandarts en 2x een virus met hoge koorts in 4 weken, heeft hem en zijn gewicht geen goed gedaan. Vandaag is de osteopaat geweest om hem helemaal los te maken. Ook de banden in zijn buik e.d. Hoop dat we nu weer de goede kant op gaan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:06

Geraspte appel werkt hier erg goed! Korrels erbij en dan wordt de emmer goed uitgelikt :)

Met mijn jonkie gaat het goed, de slowfeeders zijn in gebruik en ik ben de omeprazole langzaam aan het afbouwen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:10

Dat zijn een paar handige tips. Wortel lijkt hij sowieso redelijk te verdragen. Appel heb sinds de maagklachten nooit veel meer durven geven, max een kwartje, een enkele keer.

Brood met heel dun laagje appelstroop en korrels is ook nog een optie. Inderdaad zeker niet ideaal qua maag, maar -hopelijk- beter dan met krachtvoer geven. Pas zo'n heel zakje korrels op 1 snee brood? Of op een halve misschien?

Anders is wortels raspen ook nog een optie, bedenk ik me. In principe kan ik op stal een bakje met voedsel of iets klaarzetten, dat wordt altijd netjes gegeven. Dus als ik een bakje met wortelrasp heb, en ik vraag om daar ter plekke een zakje doorheen te doen, dan zou dat misschien nog wel gaan.

Fijn, de reacties hier. Heb ik echt wat aan!

Ik zou eigenlijk eens moeten testen of hij op die manier de boel opeet en goed binnen krijgt.

Kun je bij aber in kleine hoeveelheid testspul aanvragen?
Ik zal sowieso voor eerst even weer spuiten moeten bestellen denk ik. Als ze daar dan een paar zakjes bij zouden kunnen doen, kan ik in ieder geval proberen of hij het uberhaupt eet. 50 of 100 zakjes bestellen, en erachter komen dat hij het vervolgend niet binnen krijgt is niet handig.
(Ik geloof dat ik die zakjes wel weer zou kunnen verkopen, in dit topic lijkt er animo zat voor, maar dan zit ik zonder vervangend spul. dus spuiten moet ik in ieder geval hebben vooreerst.)

Het gebruik van de omeprazol an sich gaat overigens in overleg met veearts, dat is niet zelf bedacht zeg maar. Alleen de vorm, en abler kan ik niet echt goed bespreken met de veearts, omdat officieel nog steeds gastroguard de enige goedgekeurde versie is in NL.
Veearts weet van de abler en dat ik dat heb, zegt mij hoeveel ik zou moeten geven van de gastroguard en laat mij zelf omrekenen hoeveel van de Abler ik dan zou moeten geven.
Lastig gedoe, maar anders heeft hij echt kans op problemen. Als hij echt abler voor zou schrijven, kan dat fikse negatieve gevolgen hebben. Nooit letterlijk zo besproken, maar duidelijk genoeg voor ons beiden, zeg maar.
Stom gedoe. Fijne veearts, dat wel.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:14

Ik gaf Velaz zijn korrels altijd met een handje lucerne. Dat kun je klaarzetten in een emmertje of na het rijden geven (o.i.d.). Zo had ik in ieder geval zicht op of hij het wel of niet at.
Nadeel: als je er niet bij bent met voeren, heb je geen zicht op verspilling.... :o

Succes.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:34

Heel fijn: ik mag van een bokker een stel zakjes overnemen om te kijken hoe dat gaat.

Ik snap het nadeel van er niet bij zijn met voeren. Maar het is voor mij echt niet haalbaar om dat dagelijks wel te zijn. Uiteraard een paar keer moet lukken, even kijken of en hoe het gaat. Gelukkig is de vaste stalbeheerster een hele fijne, die ook echt wel goed oplet.

Tweet is, juist vanwege zijn maagklachten, rond februari verhuist naar een stal waar echt goed rekening gehouden kan worden met zijn maagklachten. Het gevolg daarvan is wel dat hij een stuk verder van huis staat nu. (22 km)
Maar in ieder geval dagelijks naar buiten, zelfs nu het weiland er behoorlijk onder lijdt nog minstens 6 a 7 uur, continue hooi (hij heeft een heel groot net, 2,5 x 1 meter) zeer goede kwaliteit hooi, overleg over medicijnen is heel goed mogelijk en die worden ook echt goed gegeven, etc.
Vooral dat iedere dag ruim naar buiten is hier in de Betuwe vrijwel nergens mogelijk, vieze drabbige kleizooi als grondsoort zeg maar. Ik de eerste 4 jaar dat ik Tweet had op een plek gestaan waar dat wel kon. Dat hield -helaas- op, en Tweet moest verhuizen. Daarna een jaar aan het tobben geweest met verschillende stallen, en -mogelijk mede als gevolg daarvan??- daarna dus maagproblemen.
Nu sinds februari dus op een fijne plek, gelukkig.
Hooinet, hier slechts halfvol :-) :
Afbeelding

Nu hij weer zo achteruit gaat, ben ik wel echt iedere dag even op stal. Maar dat moet ingepland worden in verder alle dingen. Dus een vaste tijd op stal lukt niet, en dat is voor de medicijnen wel echt beter.
Ik werk in het onderwijs, en dat betekent gelukkig wel dat ik nu met de start-up van de medicijnen wel iedere dag redelijk op dezelfde tijd naar stal kan. (Vakantie) Maar dat is dus normaal gesproken haast niet mogelijk helaas.

Het blijft bewerkelijk, maagklachtpaarden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:06

Ja het blijft echt een zorgenkindje, een paard met maagklachten.

Als ik de mijne zie gapen of zie schrapen dan ben ik al gestresst en krijgt ze een voeremmer met abler :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:22

Gapen, achterbenen achter de massa zetten, tandenknarsen, opgetrokken neusvleugels, trekken met de flanken, dunne mest, afzonderen in de wei, weinig reageren, extra luchtzuigen, narrig als je aan de buik komt, overdreven veel darmgeluiden/

Ieder van die dingen los van de andere doet al een alarmbel rinkelen bij mij. In combinatie al helemaal.

Maar Steffiiy, geef jij dan eenmalig abler? Of dan een periode structureel? Eenmalig lijkt mij persoonlijk geen goed idee, maar dat zul je ook wel niet bedoelen toch?

Heb gister een filmpje gemaakt van Tweet. Dit is een behoorlijk heftig moment, op momenten dat hij bij hooi kan zie je het hem veel minder doen. (Dan kauwt hij hooi) De meeste van mijn stalgenoten zien niet zo veel bijzonders aan Tweet. "hij ziet er toch prima uit" is wat ik regelmatig te horen krijg...
Als ik ze erg echt op wijs, en hem even bij zijn hooi weg hou, dan zien ze wel wat.
Voor mij schreeuwt dit weer "MAAAG,MAAAAG" met name het 2e gedeelte.

Filmpje is 1 minuut.
Zet je geluid zacht, de wind stond vol in de stalgang, dat hoor je en dat zie je...

https://plus.google.com/u/0/110020133249807937588/posts/iYp9wkA1See?pid=6096408199014522802&oid=110020133249807937588

Voor de rest was hij gisteren -gelukkig- wel levendig en alert. De laatste tijd toch iets te vaak dat hij weer wat ongeïnteresseerd/ net niet apathisch lijkt.
Omeprazol is dus gestart.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:57

Je bedoeld als ik merk dat zij maagzweer-achtig word?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:01

Eigenlijk als reactie op jouw bericht boven de mijne.

Als je jouw paard ziet schrapen of gapen geef je een emmer voer met abler. Maar dan eenmaal? Of voor een langere periode achter elkaar, dagelijks abler?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:04

Nou als ik haar ''maagzweer-achtig'' zie doen(zo noem ik het altijd) dan krijg ze vaak even 3 dagen achter elkaar wat abler.
Als ik merk dat ze dan weer bijtrekt bouw ik af en stop ik weer.

Soms als we stressvolle situaties hebben(trailer/buitenrit enz) dan krijg ze altijd een zakje abler ter bescherming.

Maar ik moet zeggen dat het de laatste tijd meevalt met mijn merrie hoor, heb het afgelopen jaar misschien 4x moeten bijspringen omdat ze ''maagzweer-achtig'' deed.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:08

Oké, op die manier had ik nog niet gehoord van abler gebruik.

Ik zou het zelf ook niet willen en durven op die manier, het is toch echt een geneesmiddel, en geen supplement.
Het belangrijkste is dat je paard zich goed voelt natuurlijk. Maar omeprazol is toch wel iets waar je een klein beetje mee uit moet kijken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:09

Hoezo zou je het niet durven op deze manier? Ik bouw op en bouw af dus zie het probleem er niet echt aan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:15

Maar hoe bouw je op en af dan? Voor zo'n korte termijn?

Mijn afbouwperiode was in zijn totaal zelfs al ongeveer 4 weken. En toen had hij al een poos op halve dosering gestaan. Dus van halve dosering naar 0, duurde al 4 weken?

Geen aanval hoor, maar ik begrijp het gewoon niet zo goed?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:55

Ik heb mijn paard 4 weken behandeld met 4 zakjes per dag. Toen 10 dagen 3 zakjes, daarna 10 dagen 2 zakjes. Vervolgens overgegaan naar 1 zakje per dag. Heb het na een tijd proberen weg te laten, maar dat ging niet.

Een aantal paarden uit mijn omgeving zijn op een zelfde manier behandeld en in alle gevallen kon er helemaal gestopt worden. Ook als ze heftigere klachten hadden dan mijn paard.

Moet eerlijk zeggen dat ik denk dat wanneer het zo heftig is, dat er meer aan de hand is dan alleen maagzweren.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:45

Bah, paard lijkt weer een dip te hebben.. En dat terwijl ik niks aan de dosering heb veranderd.

Wat denken jullie, even een paar dagen wat omhoog en dan weer terug naar deze dosering een idee?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:27

Ik varieer ook steeds in de dosering. Afhankelijk van de situatie. Meestal staat hij op 2 zakjes maar zomers soms ook wel een aantal dagen op 1. In de winter redden we dat niet en dan wordt er gevarieerd tussen 2 en 4. Indicatoren: hoe mijn paard eruit ziet, eetlust, gedrag en bijv wedstrijd of les.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:07

Hallo, nou kom ik hier buurten... Ben heel Bokt al langs geweest met mn poown... Pony was/leek ca. Een goeie maand terug hoefbevangen. Hij heeft nu 3x novacam gehad omdat de klachten steeds terug kwamen als dat op was. Hij ging steeds even achteruit leunen, achterbenen onder de massa. Hij is inmiddels getest op cushing (negatief), ontwormd en bij de smid geweest. Volgens de smid was de bevangenheid echter heel minimaal geweest.

Het ging een paar dagen goed, maar nu gaat hij ipv achterover leunen steeds helemaal gestrekt staan. Al googelend kom ik dan bij maagzweer... Pony is 20 en in het verleden een fanatieke luchtzuiger geweest. Nu 24/7 buiten en doet het nauwelijks meer. Afgelopen weekend deed hij het voor het eerst weer in zijn (open) stal. Hij eet goed, mest goed, maar als ik er n stukje mee ga wandelen gaat hij stilstaan om die stand aan te nemen.

Iemand die dit herkent?

Ik heb n filmpje eventueel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:37

De mijne doet dat inderdaad ook bij maagklachten.

Soms zet hij alleen de achterbenen wat achter de massa. Toen hij heel veel last had, gingen de voorbenen voor de massa, en de achterbenen duidelijk een stuk achter de massa.

Op alléén gestrekt staan denk ik niet per se direct aan maagklachten.
Wat heeft hij verder nog aan dingen die opvallen? Of echt alleen het strekken?

Edit: sommige medicijnen werken wel slecht op de maag, dat is bekend. Bepaalde pijnstillers horen daar zeker bij. Dus het is zeker niet onmogelijk dat hij als gevolg van de medicatie nu last van zijn maag heeft.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:13

Nee verder eigenlijk niks raars meer, eet goed, mest goed, oogt alert...

Alleen dat strekken dus. Ga even kijken naar de bijwerkingen van die novacam.