[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:41

Ruwvoer krijgt hij onbeperkt. Ik ben ook niet van van de dekens, maar dacht dat het nu mss beter voor hem zou zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:37

Mijn 22-jarige COPD'er krijgt ook een deken in de winter. Hij maakt een dikke vacht en zit verder goed in zijn vel, maar mijn angst voor een verkoudheid of erger is te groot. Zeker omdat hij wegens zijn dampigheid 24/7 buiten staat, wat dus soms betekent vrij lange tijd in de stromende regen (heeft wel schuilstal, maar je ontkomt er niet aan dat ze soms toch in de regen gaan staan).

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:44

In hoeverre is een paard met copd/ astma nog bruikbaar?
En in welk jaargetijde/ met welk weerbeeld heeft jullie paard het meeste last van hoesten?
En wat voor medicatie gebruiken jullie om het je paard zo comfortabel mogelijk te maken?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:07

plutolover schreef:
ik heb last van een minimale hoester.

toch ben ik opzoek naar tips.

Miijn haflinger heeft denk zo 6,5 jaar geleden keer last gehad van hoesten. Dit kwam door slechte ventilatie in de stallen en elke dag een plak stro in zijn stallen werdt gegooid. einde van de winter ging hij hoesten. Daarna dierenarts bij gehaald. Daarna geen problemen meer gehad.
Sinds 2 jaar gelden verhuisde ik na een stalling met vlas. Door de vlas begon hij weer te hoesten. (alleen met aandraven met rijden). toen over gegaan op zaagsel en dat ging al vele malen beter. Hem ook een tijdje fenegriek gegeven. maar dat vond meneer niet lekker dus liet hij zijn eten staan.

De hele winter heeft hij last gehad van 2 a 3 keer hoesten tijdens het aandraven. (alleen onder het zadel). Deze zomer ging het een tijdje goed,aangezien hij ook meer buiten staat. Maar nu begint hij weer, het is echt 1 a 2x en ook echt alleen met aandraven onder het zadel. Met longeren heeft hij nergens last van, en ook niet snel buiten adem e.d

Ook hebben verschillende dierenarts na gekeken en allemaal zeiden ze van dat, het in zijn voorste luchtwegen zat en niks ernstig is. Dat t ook gewoon door de stof in de bak kan komen.

Maar ik hou totaal niet van dat hoesten... De bakken zijn helemaal niet stoffig, en ik heb op andere stalling gestaan waar de bakken nog stoffiger waren.

Nu ga ik weer verhuizen en dan komt mijn hafje ook in de winter 2 uur extra na buiten. Maar toch vroeg ik me af bestaat er iets (liefst homeopathisch of natuurlijks) wat dit kan verhelpen?

Hoeveel minder komt hij op deze stalling dan buiten in de winter en in de zomer? Want die van mij had ook meer last in de winter, en dat bleek uiteindelijk er gewoon puur aan te liggen dat hij vaker naar buiten moest. Nu staat hij altijd buiten en hoest hij in de winter niet meer dan in de zomer (hij hoest sowieso vrijwel niet meer).
Als de rest van de stalling nog wel gebruikt maakt van stro kan het goed zijn dat hij daar alsnog op reageert.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:50

Die van mij had het jaar rond wel wat last, maar het is begonnen in de winter.
Hij staat nu een week dag en nacht op de wei, met medicatie weliswaar, maar hij is zichtbaar verbeterd.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:09

dat is eigenlijk ook gewoon de beste oplossing in een hoop gevallen. Ik lever een hoop in aan luxe (en mijn paard is in de winter een haarbal), maar ik heb het er voor over.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:20

Ja, de winter moeten we nog gaan beleven. Maar ik heb goede hoop, al vind ik de verhuizing die nog in het verschiet ligt totaal niet leuk. Maar geen keus.. Hier mogen we niet blijven als hij 24/7 buiten moet blijven. We moeten er aan geloven.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:32

Had ik ook, op de stal waar ik toen stond was er geen mogelijkheid voor meer weidegang. Nu staat hij in een wei'tje vlakbij, helemaal happy, maar ik moet dus wel alles zelf doen, en dat is stiekem best zwaar naast het studeren en werken :o .
De winter viel me nog wel mee, dikke dekens erop en dan is het haar een beetje in toom te houden :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:32

Kaspar schreef:
In hoeverre is een paard met copd/ astma nog bruikbaar?
En in welk jaargetijde/ met welk weerbeeld heeft jullie paard het meeste last van hoesten?
En wat voor medicatie gebruiken jullie om het je paard zo comfortabel mogelijk te maken?

Ik bekijk het van dag tot dag. Heb mijn paard als 20-jarige gekocht, toen had hij heel veel last. Een halfjaar niet gereden, na behandeling rustig aan stapritjes begonnen, gewoon zonder zadel. Dan heb ik één jaar echt wel kunnen rijden, recreatief he! Maar toch een strandrit met galop, buitenritten met galop, rustigere buitenritten van 2u.. Hij is nu 22 jaar en ik rijd niet meer. Wie weet binnenkort nog eens een recreatief stapritje, maar hij heeft deze zomer 2x een aanval gehad (allergie bovenop zijn COPD) dus heb nu al zeker 7 maanden niet meer gereden.

Nu heb ik gewoon een jong, gezond rijpaard, dus sowieso verwacht ik niks van mijn COPD-paard. Als hij zich een periode goed voelt (rustige neusgaten, rustige ademhaling) dan maak ik een staprit, met wat draf en een galopje erbij als hij wilt (als hij hevig aanvoelt vertrekt hij vanzelf). Sowieso rij ik nooit als hij hoest (komt bijna nooit meer voor, terwijl hij zich toen ik hem pas had bijna doodhoestte), zwaar ademt of grote neusgaten heeft.

Qua medicatie krijgt hij bij een aanval cortisonenpillen, heb verder al vele soorten kruiden geprobeerd, sputolysine,... De cortisonenpillen geven onmiddellijk verlichting als hij staat te pompen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:48

Het hoesten bij mijn paard is momenteel helemaal weg. Ook met rijden ! Ik ben voorzichtig aan het afbouwen met de pretnisolon nu. Over een week of 2 krijgt hij een bronchoscopie. Wie heeft er ervaring mee ?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:47

Is er iemand die hier ervaring heeft dat een paard juist meer gaat hoesten op vlas en juist niet op stro?

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:18

bertine37 :Ik ben in november 2012 met mijn pony naar de kliniek geweest voor een bronchoscopie. Daaruit bleek toen dat hij (officieel) chronische bronchitis heeft. Pony werd in een roesje gespoten. Had halverwege de scopie even een stress momentje, toen even gewacht tot hij weer rustig werd en daarna rustig verder gekeken. Ik ben heel blij dat we de scopie gedaan hebben, want na een diagnose heb je gewoon zekerheid en kun je aanpassingen doen.

2005 :Mijn pony na bronchoscopie op vlas gezet en over gegaan op geweekt hooi en natuurlijk zo veel mogelijk naar buiten. Werd bij hem vreemd genoeg ook erger, dus staat nu weer op stro en lekker in een buitenbox, dus de hele dag met zijn hoofdje naar buiten over de deur. Het liefst zou ik hem dag en nacht buiten hebben. Ik hoop dat dat in de toekomst mogelijk is. Denk toch dat je daar een paard met bronchitis het grootste plezier mee doet.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:27

Gaat het wel goed nu dan vuri ?
Brr...ik ken bronchoscopieen bij mensen vanuit mijn werk. Ik kijk er niet zo naar uit eerlijk gezegd. Twijfel ook wel of ik het moet doen.
Hij is nu gelukkig al 2 dagen hoestvrij. Hij blijft vanaf nu buiten. Moet over een maand verhuisd worden waar hij 24/7 op het land gaat

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:38

Afgelopen winter ging het best aardig, maar toen de temperatuur omhoog ging werd hij weer steeds benauwder. Veel meer dan een rustig buitenritje van een half uurtje hebben we de hele zomer nog niet kunnen doen. Zodra hij nageefelijk moet lopen word hij ook veel benauwder. Daarom rij ik zoveel mogelijk buiten, want dat kan hij lekker met zijn hoofdje in de lucht lopen en doen we het lekker op zijn tempo.
Ik wil er liever geen medicijnen meer in stoppen, want die heeft hij al zoveel gehad. Ook heeft hij hier uiteindelijk vervelende bij/nawerkingen van gehad. Ik begin in ieder geval nooit meer aan pretnisolon. Het enige wat hij nu sinds 2 weken krijgt is fenegriek.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:40

Ja, rotspul die pretnisolon. Gelukkig heeft hetwel geholpen nu. Ik ga het nu afbouwen en dan kijken hoe hij zich houdt.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:42

Heel wijs. Ik ben me aan het verdiepen in alternatieve geneeswijze, maar weet nog niet precies wat ik wil gaan doen. Eigenlijk weet ik natuurlijk wel dat hij nooit meer de oude gaat worden en we nooit meer fanatiek kunnen trainen en wedstrijden kunnen rijden. Maar ik mis het zo en kan het nog niet opgeven.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:21

Kan hij niet 24/7 naar buiten furi ? Ze kunnen daar echt van opknappen.
Ik moet nu ook gaan verhuizen en dat vind ik niet leuk en ook doodeng eigenlijk.
Ik gebruik bij mijn paard ook veel kruiden en bijv. Echinea. ( pellets) en brandnetel en calendula
Koop het bij http://www.dierenkruiden.nl

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:34

In de zomer zou dat hier in de buurt wel kunnen, maar in de winter is hier in de omgeving niks waar ze dag en nacht naar buiten kunnen. Zijn hier zelfs veel stallen waar je paard helemaal niet buiten word gezet. De keuze om men pony met pensioen te gaan doen is ook aanwezig. Helaas is bronchitis niet het enige wat hij mankeert. Pony heeft weinig plezier meer en ik wil niet egoïstisch zijn.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:45

Ja, zo'n klacht komt zelden alleen.
Ik heb hier ook alleen maar stallen waarbij de paarden nauwelijks buitenkomen in de winter. Ik kies dus nu voor een stal verder weg waarbij dat wel kan. Ik vind het doodeng, dat wel. Hij gaat het land op 20 hectare op 20 paarden. Hij staat nu sind een goede week dag en nacht buiten en het is een wereld van verschil. Geef nog niet te snel op hoor !

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:56

Hallo, zou ik hier ook mee mogen praten?

Na een tijdje kwakkelen met mijn pony, vallen alle puzzelstukjes nu een beetje op zijn plaats geloof ik.. Na een tip van een vriendin en wat zoeken op internet, denk ik dat mijn pony een pollen allergie heeft. Het schudden met het hoofd doet ze op het moment totaal niet, maar de eerste weken van het jaar waarin het weer erg mooi weer is en de lente echt aanbreekt, is ze constant met het hoofd aan het schudden.. Dacht eerst geklier en dat ze misschien last heeft van de eerste vliegen... Nu denk ik dat het komt door de pollen allergie.
De 1e week van juli heeft ze een luchtweginfectie gehad. Het begon met een klein kuchje, maar ineens werd ze van de 1 op de andere dag erg benauwd en heeft ze 2 weken rust gehad met prednison, ab en ventipulmin. Heel toevallig heeft ze vorig jaar, ook de 1e week van juli precies hetzelfde gehad!! Puur toeval, had de da gezegd.. Na 2 weken rust weer wat opgepakt en ging gelukkig weer goed!
Helaas vorige begon ze zaterdag weer te hoesten, niet veel, maar een paar kuchjes.. Vanochtend wedstrijd gehad, wel met het idee dat als het inrijden niet lekker ging met hoesten ik direct zou stoppen, en een paar kuchjes kwamen er uit. Heb haar gisteren direct aan de Bisolvon gezet en Ventipulmin, weet niet of dat zo snel kan werken hoor na een dag.. Ineens bedacht ik me dat vorige week ook de wei waar ze naast staat en de wei bij onze buren wat tegenover haar wei ligt, allebei gemaaid zijn. Hierdoor zouden er natuurlijk ook meer pollen vrij zijn gekomen wat nu voor wat hoesten kan zorgen..
Juist in de winter staat ze meer binnen en krijgt ze veel hooi en dan heeft ze totaal geen last van hoesten, alleen in de zomer dus..
Ook krijgt ze wel eens in de zomer bulten over haar hele lijf, en na wat zoeken op internet kwam ik dus tegen dat ook dit een teken van pollen allergie kan zijn.
Alles op een rijtje dus, denk ik dat ik de conclusie wel kan trekken dat ze een pollen allergie heeft. Maar graag hoor ik jullie mening. Ik ben wel van plan om haar te laten testen bij de da, maar ben eerst zo gewoon eens wat info aan het inwinnen..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:54

Dat klinkt inderdaad als een pollenallergie,
ik geloof dat de paardendrogist.nl een homeopatisch kruidenmiddeltje heeft dat de allergie iets verlicht (puur pollen). Heb het zelf nooit geprobeerd, maar een merrie van een vriendin van mij krijgt van hetzelfde merk een homeopatisch middeltje tegen heftige hengstigheid (puur brons) , en dat werkt erg goed. En is niet zo belastend met allemaal nare chemische zaken.
Aangezien het al 2 jaar achtereen in de eerste week van juli gebeurde kan het goed zijn dat ze allergisch is voor de pollen van bepaalde planten of bomen die in begin juli bloeien.
hier een mooie link:
http://www.hooikoorts.com/upload/File/p ... lender.pdf
Staan er toevallig kastanjes langs je wei?

En dan zijn er ook nog prachtige maskertjes en pollennetjes :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:27

Bedankt voor je reactie Ilse! Wat een handige site! Er staat 1 supergrote kastanje tegenover de wei bij onze buren en een kleine kastanje tussen onze wei en bak, maar die zou sowieso al weggaan.. Nu helemaal!!

Een neusnetje heb ik van het weekend al besteld en ik heb ook NAF Respirator Boost besteld, hoop alles morgen binnen te krijgen.. Ik heb zaterdag een endurance wedstrijd en als ze zo blijft als nu dan kan ik wel starten, maar als ik van de week het idee heb dat het erger wordt, meld ik af. Ben nu allang blij dat ik waarschijnlijk de oorzaak heb gevonden! De Boost schijnt geloof ik wel erg goed te werken, iemand hier ervaringen mee??

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:33

Ik zit een beetje met een dilemma. Mijn paard was ongeveer een maand geleden zeer benauwd, en dat was niet de eerste keer. Hij heeft een stootkuur pretnison en ventipulmin gehad. Ik heb toen besloten dat hij nooit meer op stal komt. Hij stond snachts op stal,op vlas. Hij reageerde gelukkig goed op de medicijnen. Hij isnu 3 dagen van de medicijnen af en hij blijft tot op heden goed. De dierenarts heeft mij echter geadviseerd om een scopie te doen om te zien of hij helemaal vrij is.
Ik denk dat het nu goed gaat omdat hij dag en nacht buiten staat. Het voelt raar om hem nu die scopie te doen terwijl er nu niks aan de hand lijkt. Wat zouden jullie doen ?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:41

Een scopie om te kijken of hij helemaal vrij is? Van wat dan?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:09

Vrij van slijm.
4 weken geleden had hij duidelijk een knisperend geluid bij de longen en zaten zijn longen vol met slijm als gevolg van waarschijnlijk stof op stal. Hij hoestte heel erg.