Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
plutolover schreef:ik heb last van een minimale hoester.
toch ben ik opzoek naar tips.
Miijn haflinger heeft denk zo 6,5 jaar geleden keer last gehad van hoesten. Dit kwam door slechte ventilatie in de stallen en elke dag een plak stro in zijn stallen werdt gegooid. einde van de winter ging hij hoesten. Daarna dierenarts bij gehaald. Daarna geen problemen meer gehad.
Sinds 2 jaar gelden verhuisde ik na een stalling met vlas. Door de vlas begon hij weer te hoesten. (alleen met aandraven met rijden). toen over gegaan op zaagsel en dat ging al vele malen beter. Hem ook een tijdje fenegriek gegeven. maar dat vond meneer niet lekker dus liet hij zijn eten staan.
De hele winter heeft hij last gehad van 2 a 3 keer hoesten tijdens het aandraven. (alleen onder het zadel). Deze zomer ging het een tijdje goed,aangezien hij ook meer buiten staat. Maar nu begint hij weer, het is echt 1 a 2x en ook echt alleen met aandraven onder het zadel. Met longeren heeft hij nergens last van, en ook niet snel buiten adem e.d
Ook hebben verschillende dierenarts na gekeken en allemaal zeiden ze van dat, het in zijn voorste luchtwegen zat en niks ernstig is. Dat t ook gewoon door de stof in de bak kan komen.
Maar ik hou totaal niet van dat hoesten... De bakken zijn helemaal niet stoffig, en ik heb op andere stalling gestaan waar de bakken nog stoffiger waren.
Nu ga ik weer verhuizen en dan komt mijn hafje ook in de winter 2 uur extra na buiten. Maar toch vroeg ik me af bestaat er iets (liefst homeopathisch of natuurlijks) wat dit kan verhelpen?
Kaspar schreef:In hoeverre is een paard met copd/ astma nog bruikbaar?
En in welk jaargetijde/ met welk weerbeeld heeft jullie paard het meeste last van hoesten?
En wat voor medicatie gebruiken jullie om het je paard zo comfortabel mogelijk te maken?