[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:41

CarolShadow schreef:
Aline4: Ik zit nu ook op een mix van Subli Granenminx/Zonder.
In principes doet ze het hier vrij goed op.

Ben de hele dag al aan het denken, en ben eruit gekomen, dat ik haar geen 'bejaarden'voer ga geven.
Ten 1ste om de reden dat als ze nu alles geweekt krijgt, ik het haar wel heel makkelijk maak. Ze heeft alle tanden en kiezen nog, maar hoe meer ik haar geweekt spul ga geven, des te minder de kauwfunctie wordt (dat denk ik althans).

Ten 2e, omdat ze eczeem heeft en ik die seniores priores ook niet echt vertrouw qua specifieke inhoud. (Wil het nog wel helemaal door gaan lichten, omdat Shadow natuurlijk ouder wordt en ik er uiteindelijk toch misschien een keer aan moet)

Ten 3e wil ik het totaal anders gaan doen, als ze dit voer op heeft.(Ben zelf ook niet echt weg van de granen)

Pfff weer een heel gepuzzel......

ap werd snotverkouden toen ik die subli zonder voerde.
de subli structuurmix vind ik wel weer heel erg goed!!

maar kijk anders es naar dat marstall voer?
keuze genoeg en is prima voer.

ik ben er trouwens mee bezig gewest met seniorenvoer.
maar valt me op dat in bijna al die seniorenvoeders dus veel meer suiker zit dan in gewoon voer.
ap krijgt het dus niet.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 17-02-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:49

tug schreef:
ik vindt het ook lang een uur koken, vooral omdat over het algemeen aangenomen wordt dat porties onder de 100 gram ongekookt gevoerd kunnen worden. vroeger werd het ook meer gebroeid dan gekookt,dus kokend/heet water overgieten laten staan tot handwarm of lauw.
ze waren heel explesiet dat de korrel geopend/ontsloten moest zijn en dat dat vers moest gebeuren. dus geen spul uit de supermarkt of van de voerleverancier dat al bewerkt was.

ik heb vroeger juist geleerd dat lijnzaad zo lang mogelijk moet koken vanwege dat blauwzuur wat er in zit.
staat bij mij echte een half uur op te pruttelen en zal het zeker nooit zo geven

maar wat raar dat ze dat dagelijks voorschrijven?
een lijnzaadkuur doe ik wel in het voorjaar dan krijgt ap 3-4x per week een 70 gram gekookte lijnzaad.
ik geef het nu ook omdat er veel selenium in zit ,waar hij dus een tekort van had ;)
maar elke dag?
dat werkt harstikke laxerend toch?

tug heb jij je info over die lijnzaad hier vandaan?
http://www.countrypark.com.au/articles/ ... _horse.htm

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:40

100 gram werkt maar licht laxerend, eerder verzachtend.
bij mijn opa op stal kregen ze de hele winterlang, s'avonds laat bij het afvoeren allemaal een schep gebroeid lijnzaad met zemelen. dan kreeg je nooit koliek, zei hij dan. heb ook op een fokstal gewerkt waar iedere dag lijnzaadpap aan de hoogdrachtige dames gevoerd werd om dezelfde reden.
er zijn meer voedermiddelen waar kleine beetjes blauwzuur voorkomen, er is echter een redelijk veilige marge en er blijkt ook minder in te zitten dan gedacht.
heb net nog even gekeken en ze geven mbt tot blauwzuur aan dat 15 minuten meer dan genoeg is.
in een test beschrijven ze natuurlijk exact wat ze gedaan hebben en hoe. en misschien zijn canadezen wel heel voorzichtige mensen.
volgens een site voor veganisten vond ik zelfs dat je in frankrijk als mens niet eens onbewerkt lijnzaad zou mogen eten. die zijn dus heel erg voorzichtig als het zo is.
kon niet echt duidelijk vinden wat vers lijnzaad meer byzonder maakt versus olie. als het niet om voedingswaarde gaat
je leest wel over bewerkt lijnzaad door paardenvoederleveranciers, ze halen allerlei volgens hun schadelijke stofjes uit het lijnzaad, als je die opzoekt vindt je weinig over giftigheid en schadelijkheid, maar wie het al wel weet mag het zeggen.
en misschien werkt dat gele lijnzaad ook wel en dat heeft geen blauwzuur., maar dat is in canada toen niet getest.
we zoeken verder.

tug

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:15

zammie het was of vers malen of koken, dus gemalen hoefde niet gekookt, als je het maar zelf maalde

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:34

ik heb altijd de lijnzaad uit de supermarkt.
dat is gebroken lijnzaad,zit bij de reformspulletjes dan.

dat equiral voer wat ik net gehaald heb zit ook lijnzaad in

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:47

ja maar volgens de onderzoekers werkte alleen vers gemalen of gekookt, in de supermarkt is wel een mooi maatje, maar het ligt niet echt goed opgeslagen: te warm,te licht en vaak ook nog luchtdicht verpakt. ook liggen er in de reformschappen allerlei gebroken vormen en dat is dus niet vers.
veel echte fouragehandelaars leveren het ook in klein verpakking. ( voor vogels en het maken van visvoer/aas).
je begint dus met onbewerkt heel lijnzaad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:48

zou dat echt zo precies komen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:04

tug schreef:
zammie het was of vers malen of koken, dus gemalen hoefde niet gekookt, als je het maar zelf maalde

Ja, dat had ik begrepen, maar ongekookt (en gemalen) durf ik niet te voeren en als ik het kook, dan blijven de zaden volgens mij heel. Er komt natuurlijk wel slijm los, maar dan gaat het zaad volgens mij niet open. Zie in gedachte een mossel voor me die open, danwel dicht zit. Begrijp je me?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:24

Hulde aan mijzelf :D
-:)
haha
Ik wist dat koelen heel erg goed hielp, had dat al ondervonden. Mijn pony gaat namelijk ook altijd met de staart of de manen onder de koude straal staan (alsof ze het zelf weet), van daaruit heb ik dit dus uitgebreid, en kwam erachter dat het inderdaad erg goed hielp. Begon eerst met wat lange tijd koelen, daarna elke dag even.

Heleboel mensen doen dit juist niet, omdat ze bang zijn de vetlaag weg te spoelen waardoor ze makkelijker gestoken kunnen worden.
Met alleen water is de reiniging lang niet zo grondig, en als die beesten willen steken, steken ze toch wel. Anders zouden we onze paarden jarenlang niet meer poetsen, haha.

Ellepel: Ik ga eens even ronspeuren over dat marstall voer. Is dit beter dan de Subli? Waar heb je dat op gebaseerd als ik vragen mag?
Trouwens, heb je de bewijzen voor me dat in de seniores meer suiker zit? evt. PB.
Stalgenootje voert dit namelijk aan haar pony, die iets met d'r insuline heeft, misschien kan ik haar hierop wijzen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:28

http://www.marstall.nl/

ik kwam de site tegen en ben gaan kijken, zij hebben voer zonder melasse,dat is de naturell
ze hebben speciaal eczem voer.dat wilde ik eigenlijk wel graag gaan proberen

en ze hebben bijvoorbeeld ook speciaal voer voor hoefbevangen paarden, dat is de vito.

alleen kan ik hier slecht een leverancier vinden.

wat subli bereft:
bel hun even op.
zij hebben de site veranderd waardoor de gehaltes overal van nu helemaal niet meer compleet zijn.
dus die kan ik niet meer nakijken.
eerder hadden ze zo'n pdf bestand waar echt alles in stond en nu niet meer,vind ik heel erg jammer

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:45

Zal eens even contact opnemen met Subli :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:46

zo kon ik nergens meer de gehaltes aan selenium vinden ,dus heb ik ze opgebelt.
was wel heel leuk hoor, kreeg een heel aardige vrouw aan de telefoon en heb haast een half uur zitten kletsen over voeding enzo

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:54

Ze hebben de gehele site vernieuwd zie ik!

Die franse lucerne :):) wat stelt dat voor? Heb op paardendrogist.nl ook iets gezien wat het ruwvoer vervangt.
Waar gaat het heen?

Soms heb ik wel het idee, dat degene die 'normale' paarden hebben (dus geen ziektes, aandoeningen of wat ook), lang niet eens weten wat ze eigenlijk hun dieren voeren.

Overal zit zoveel troep in!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:01

Als granen dan zo slecht zijn, waarom doet marstall ook dat erdoor?
Of ben ik nu dom? :+

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:06

waarom zijn granen bijvoorbaat al slecht, het zijn wel heel veel soorten om alles op 1 hoop te gooien. het kan voor jouw paard slecht zijn maar gemiddeld valt het mee.
de term "met granen" mag al vanaf een paar % inhoud. wel handig voor je dat ze het op de zak of in de folder zetten. ipv alleen op die half leesbare etiketten. weet je ook dat jij het niet hoeft te kopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:15

ik heb mijn eigen mening over granen ,ik denk dat een paard dat best verteren kan.
denk dat veel gezondheidsproblemen eerder voortkomen uit verkeerd voerbeleid van eigenaren dan van de granen in paardenvoer.

bij welk soort paarden zijn granen slecht?
zijn dan toch veel paarden met insulineresistentie, en dat zijn toch wel vaak hele dikke dieren.
en dan denk ik hoe komen ze zo dik? vast niet van wat krachtvoer ;)

ik weet dat brokken over het algemeen het laagste zetmeel bevatten,en er zijn wel andere voeders met laag zetmeel.
als je geen granen wilt voeren moet je een vitaminebrokje nemen.
pavo vital is er bijvoorbeeld een en je hebt dus die kruiden van st hippolyt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:55

Zit te denken om i.p.v. de mix zonder/granen. over te gaan op Subli zonder aangevuld met een vitamine-supplement.

Dier wordt niet volop in de sport gebruikt, dus heeft niet bizar veel nodig. Wel een beetje energie, die kan ze dan uit de zonder halen. Daarnaast krijgt ze ook ruwvoer.

Ik zag op paardendrogist.nl het volgende:
De Le Brick

Informatie in link: http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=105&intSubgroepID=139&intProductID=34118

Iemand hier ervaring mee? Of kent het? Of kent iemand die het gebruikt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:07

zit ook suiker in he :P
en gerst en tarwe

maar lijkt me dat dit meer voor paarden is die niet genoeg ruwvoer krijgen.

die van jou krijgt genoeg toch?

hoevel wil je van de subli gaan geven?
gewoon goed hooi, subli, schepje vitamines en dan is het ook klaar toch?
denk dat je niet al teveel andere dingen moet gaan geven.
dan heb je wel en ruwvoer,en subli, en le brick.dan worden het allemaal dingen door elkaar en zit je met alle vitamines denk ik?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:18

Die van mij krijgt als krachtvoer alleen een beetje gepunte haver (wit) en wat gerst met een beetje herbatal erover. En af en toe een klein handje duivenvoer voor zijn gebit. Daar doet hij het prima op. Biks krijgt hij al een hele tijd niet meer in verband met de melasses waarmee de korrel mooi bij elkaar gehouden word en glanzend wordt gehouden. De herbatal krijgt hij om het voer goed te kunnen verwerken in zijn lijf. Het voer van Cavalor (de pianissimo laag in het eiwit gehalte enzo) wordt regelmatig schimmel in gevonden en voer ik mijn paarden dus ook niet meer. Daarbij krijgen ze onbeperkt eifelhooi.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:23

mag ik vragen wat duivenvoer voor toevoeging heeft voor het gebit lennox? :o

het wordt al aardig warmer overdag...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:33

ik weet dat fred van houten weg is van duivenvoer voor je paard :D
hij is paardentandarts en ik heb hem vroeger wel bij mijn paarden gehad.
dacht dat het vooral was omdat paarden goed moeten kauwen, het harde voer is goed voor de tanden en volgens hem werden ze er droger van (spieren dan he)

wat is dat herbatal lennox?
dat ken ik niet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:38

maakt dat in kleine hoeveelheden al zoveel verschil dan? :o (kan zich een sceptische opmerking herinneren over de invloed van brok op gebitsslijtage? )
of is het niet voor de slijtage bedoeld? :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:55

Ik heb jarenlang van alles door elkaar gegeven, daar ben ik sinds 2 jaar vanaf gestapt.
Iedere keer weer dit, dan weer dat, werd er zelf horendol van en pony ook!

Ga over op alleen subli zonder, en dan wil ik haar straks wat extra geven aan vitamines e.d. d.m.v. een supplement.
Wat er al toegevoegd is aan het voer is vaak te weinig om voldoening uit te halen (ben ik van mening)
Daarnaast krijgt ze ook genoeg ruwvoer.

De Le brick leek me wel handig om te benoemen, lijkt mij namelijk wel goed spul.
Niet dat ik het nu direct wil gaan geven ofzo hóór hahaha.

Ok, nog een grote bak voer te gaan en dan stap ik over, vind het ook zonder om wat ik nog heb weg te gooien.

Nu het volgende, er zijn zoveel supplementen te vinden met dit en dat!
Wil dus een supplement om e.e.a. toe te voegen (denkend aan vitamines, mineralen)
Welk supplement bevelen jullie me aan? Gaarne je antwoord toe te lichten.

P.s. De temp gaat inderdaad weer omhoog! Opletten dus! Ga wel een buiten-thermometer aanschaffen en dan de 10 graden vuurrood maken en die hang ik aan de stal van poowniej :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:54

Pff ik weet op de duur niet meer wat te voeren :+

Momenteel krijgt zyta:

- 3 dikke plakken hooi van de eerste snede (moet dat minder of is dat goed?)
- 250gr pavo nature's best
- halve Cavalorschep zemelen.

Ze krijgt geen wortelen meer, geen snoepjes of suikerklontjes, geen appels, niets waar suiker in zit :D

Is dit voldoende of kan ik de nature's best en zemelen best weglaten? Volgens DA mag ze best elke dag een kilo wortelen hebben maar ik heb daar mijn twijfels over.

Ik ga ook eens magnesium proberen. In welke hoeveelheid geef ik dat en mag dat onder zemelen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:07

je hebt van de paardendrogst de bio magnesium, is helemaal niet zo duur en valt te proberen
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25621

ik heb een proefzakje op stal liggen, die bewaar ik .
mocht het dan toch nog es voor gaan komen dat ap wel weer met een dikke manenkam staat dan ga ik dat geven om te kijken of dat verschil maakt.enige wat ik weet is dat je uit moet kijken bij paarden met slechte nierfunctie.
die mogen niet teveel magnesium.
ik heb geen flauw idee wat de hoeveelheden zijn die je aan je dier mag geven

maar waarom voer jij zemelen eigenlijk?
kan je die niet gewoon weglaten en dan een kwart schep meer van de nature's best?

wij voeren 2e snee dacht ik maar is allemaal echt paarden voer wat ze krijgen, we hebben ook verschillende soorten ruwvoer.
de een voor de veulens, de ander voor ap en nog een paard en het wat vettere voor de rest

ap zijn bloed was afgezien van de selenium in orde dus ik ga precies hetzelfde voeren als vorig jaar.
alleen nu krijgt hij dan geen havens coolmix meer maar ander voer.
heb nu die equiral en als dat goed bevalt dan houd ik die
kwa samenstelling scheelt dat niet veel alleen zit hier dan lijnzaad en lucerne in en ontslakkende kruiden
schepje vitaminepoeder van subli erdoor en dan is het wel goed.

moet alleen nog even kijken wat ik met dat seleniumtekort ga doen...
heb ook nog een pot opkikker staan nog bezig met de total supply van pavo.
wil eigenlijk de chevivit hebben,maar die kost weer 50 euro -O-

ja wat zijn er veeeeeeel supplementen he?

ik denk wel dat als je een supplement hebt met bijvoorbeeld pre/probiotica er in en kruiden en veel mineralen dat dat wel extra zou helpen bij een zomereczemer