[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:10

een jong paardje kan al gecastereerd worden zodra de ballen goed uitgedaald zijn. mijn ene hengstveulen zou gelijk worden gedaan met met andere hengst(laatste is jaar ouder) maar dierenarts had tangen te kort mee,andere hengst had erge grote ballen die uitgepeld moesten worden,jonge hengst heeft nog weinig hengsten gedrag en loopt gewoon bij mijn merrie,maar tot op heden niets gebeurt! (merrie is de leider van de groep)

germie

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:28

De mijne is 2 jaar terug op 23 december staand gecastreerd. 75 euro. Daarna kon hij lekker de hele dagen de wei in. Hij was toen 11 maanden oud.

En de verhalen van vruchtbaar na 18 maanden gaan niet op hoor. Als dit namelijk waar was, dan had ik nu geen 2 paarden gehad. Na goed een jaar kunnen ze al bevruchten.
Net als een merrie die in de winter niet hengstig zou worden. Hmm, grote onzin, ik had toch echt een kerstveulen. En de mijne is nu ook hengstig.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:40

germie schreef:
De mijne is 2 jaar terug op 23 december staand gecastreerd. 75 euro. Daarna kon hij lekker de hele dagen de wei in. Hij was toen 11 maanden oud.

En de verhalen van vruchtbaar na 18 maanden gaan niet op hoor. Als dit namelijk waar was, dan had ik nu geen 2 paarden gehad. Na goed een jaar kunnen ze al bevruchten.
Net als een merrie die in de winter niet hengstig zou worden. Hmm, grote onzin, ik had toch echt een kerstveulen. En de mijne is nu ook hengstig.

Oeps een jonge papa, hoe was zijn gedrag erna ?
Hier dacht een paardenboertje zijn merrie te laten dekken door mijn net jaarling geworden hengst.
Dat dacht ik toch niet ! {x)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:53

Hij bleef gewoon leuk, voor en na de castratie. Maar ja, mijn jonge paard heeft nooit gedekt. En hengstengedrag heeft hij nooit vertoond.
Helaas was er dus iemand waar ik m'n paard had staan die wel zin had in een veulentje en doodleuk zijn jaarling hengst bij mijn merrie liet lopen overdag. En daar kwam dus een kerstveulen uit wat ik na bijna een jaar (dus geen 11 maanden zie ik nu) op 23 december het jaar erop heb laten castreren. Gelukkig had de hengst een mooie afstamming waardoor er nu ook een leuke 3-jarige rondloopt.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:42

weet iemand wat het castreren zou kosten voor een shetlander?
:)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:09

hetzelfde als een groot paard,tijd van de dierenarts is gelijk als paard, tangen enz,misschien minder verdoving

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:44

Goedeavond!

Mijn paard is vorige week woensdag in de kliniek gecastereerd. Hij is van 11-04-08.
1 bal is uit zijn lies gehaald, en dicht gehecht. Andere wond is open gelaten (de bal die er gewoon hing)
Ik was 600 euro kwijt, hij heeft er 5 dagen gestaan. (incl stalling, voer, medicijnen).

Nou is mijn vraag;
Ik stap elke dag 2x 20min met hem aan de hand.

Alleen vanaf wanneer mag ik het longeren op gaan pakken?
Ik denk wel dat die volledig uit zijn kneiter zal gaan vanwege stil staan deze week. Normaal gaat die elke dag 2 á 3 uur naar buiten.

En waarmee kan ik zijn koker schoonhouden als het genezen is, is daar een shampoo of olie voor?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:54

voorlopig niet aan de koker komen,ik denk als de hechtingen eruit zijn(of zijn ze oplosbaar?) hij weer gewoon los kan hoor,die van mij gingen een uur na de casteratie op de wei uit hun dak,geen zwelling niets

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:35

Oplosbare hechtingen.
Maar is de wond dan al wel dicht, kans dat er troep in spat is natuurlijk ook veel groter in de bak toch?
Houd zijn stal ook spastiche schoon, 3x per dag mesten en veel opstrooien.

Heb nog nooit een ruin gehad, eigenlijk altijd hengsten.
Maar begreep van de VA in de kliniek dat je bij een ruin 1x in de week de koker moet schoonmaken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:55

Koker schoonmaken? Ik heb al bijna 3 jaar een ruin en heb het nog nooit gedaan. Ik weet dat sommigen het wel doen. Maar het is dus niet nodig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:36

Mijn ruin is 3.5, met 9 maanden gecastreerd omdat hij bij zijn moeder in liep (en loopt). Koker nooit schoongemaakt, hij laat hem regelmatig zelf even luchten.
Hij is overigens op de kliniek gecastreerd. 's Ochtends hakkietjakkie, 's avonds hem weer opgehaald en hem weer bij mammie in wei gezet. Hij moest van de DA juist lopen. Geen gekke dingen met hem doen, maar laten lopen zodat de boel goed doorbloed bleef. Wond is ook gedeeltelijk open gelaten zodat de zooi eruit kon. Nooit geen last, verdikkingen of ontstekingen gehad. Heb nou wel een beer van een paard in de wei staan, hij is nu al 10cm groter dan zijn mams én paps := :+

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:18

Echt zo rot!
Bense was vanmiddag de bak in gespeurt en helemaal uit zijn dak gegaan.
Toen ik hem rustig kon pakken bloedde hij druppjes uit zijn wond. (naar zien was het de bal die onbedekt was, dus gelukkig niet zijn lies hechtingen..maar dat weet ik niet zeker)
Snel afgespoten omdat die door de modder heen gerent was..
VA gebeld en die had mij gerust gesteld maar ik vertrouw het niet..
Hebben nog meer mensen dit meegemaakt?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:10

Een paar drupjes kan niet schadelijk zijn. Maar zou wel zorgen dat je paard zijn energie kwijt kan. Dus zeker niet de hele dag op stal. Gewoon lekker buiten laten, dan is de kans dat hij zo gek doet ook veel kleiner dan dat hij dagen stil heeft gestaan.

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:54

Nou, dat scheelt niet zoveel bij hem.
Als hij overdag vaak 3u naar buiten gaat. Weide of bak heeft die altijd wel uitschieters..
En nu had die natuurlijk op het stappen na 1 week ''stilgestaan'' denk dat zijn achterbenen wel 3 meter boven de grond uitkwamen zo erg ging die uit zijn dak.. Vond het gewoon zielig om te zien, dat arme beest zit gewoon vol energie. Maar blijkbaar niet goed voor de wond want hij ging direct bloeden.

Iemand enig idee na hoelang de wond genezen is?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:56

Tjah van maar 3 uur buiten staan knallen mijn jonge paarden ook uitelkaar.
Ik zou het gewoon goed in de gaten houden, beetje bloed en vocht is niet erg, drijft alleen maar vuiligheid naar buiten. En bewegen is erg goed voor de doorbloeding. Kan hij niet langer naar buiten ?

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:26

Hij is net uit de opfok, we zijn nu dingetjes met hem aan het oppakken.
Maar is nu eerst gecastereerd, als hij genezen is kan hij weer 24/7 het land op.
Dat risico ga ik nu niet nemen, het land is heel slecht nu.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:47

Ik meld mij ook even...
Gisteren is mijn bijna 2 jarige geruind.
Nu loopt hij wel de hele dag op het land,krijgt hij ontstekingsremmers en een soort poeder om bij de voeding te doen.
Ook moet ik regelmatig de wond spoelen,dit is nu enkel het probleem...
Hij begint helemaal panisch te reageren als ik nog maar in de buurt kom met de tuinslang of een emmer.
Ook omdat hij dit bij de vorige eigenaar nooit geleerd heeft.
Zijn er goede manieren waarop ik dit kan aanpakken? Om het voor hem wat minder 'traumatisch' te maken?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:12

Als ik mijn jonge paarden voor het eerst afspuit met water pak ik een tuinslang zonder sproeier of wat dan ook en laat de slang gewoon rustig lopen (geen harde straal) en dan rustig op zijn voorhoef beginnen en dan rustig over de benen naar boven, blijven praten tegen je paard en gerust stellen.

Ik heb vandaag 2 pony's laten castreren bijna 2 jarige en een bijna 1 jarige. Ik heb het advies van mijn dierenarts gekregen om er zo min mogelijk aan te doen, zeker de eerste 24 uur niets aan doen (alleen sprayen tegen vliegen, omdat er toch veel vliegen zijn gekomen in de loop van de dag), Lekker buiten laten lopen, zodat ze beweging hebben. Vanavond was er nog geen zwelling te zien.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:22

Hallo, misschien een hele stomme vraag, maar mijn bijna 3-jarige is eind februari gecastreerd. Ik heb hem die dag ook meteen vanuit de opfok naar zijn nieuwe stal gebracht. Omdat hij nog niet bij de andere paarden en met name de merries in de wei mocht, staat hij in een ander weitje. Kan wel contact maken met de paarden naast hem. Nu zou hij inmiddels best bij een groep in mogen, want als het goed is, is hij niet meer vruchtbaar. Probleem is alleen dat hij tegenover andere paarden nog wel even wil laten zien dat hij 'hengst' is ;) Laatst hadden ze hem in de bak gezet en toen was hij als een gek op de omheining afgestormd waar dus een andere kudde achterstond... Het was zo erg dat ze hem maar snel weer ergens anders hebben neergezet.
Heeft iemand enig idee hoe lang dit kan duren? Ik snap dat ze hem nog niet in een groep willen doen, al is het misschien ook niet verkeerd dat hij eens op zijn plek wordt gezet. En ik vind het zo sneu voor hem dat hij altijd maar alleen staat.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:37

hallo,

ik had een vraagje, onze hengst word over ongeveer 4 a 5 weken gecastreerd
wij hebben nog 2 merries op stal zijn zus en zijn moeder, en een ruintje.
nou is de vraag: hoeveel weken na de castratie kan de hengst nog vruchtbaar zijn,
De dieren arts die is geweest die zegt dat ie na 3 weken al met de merries samen gevoegd kan worden,
terwijl ik gelezen had dat een hengst nog 6 weken vruchtbaar is na de castratie

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:41

@ Enny: Héél lang! Tenminste, het ene paard is er na 1/2 maanden vanaf, de ander na een jaar en de ander nooit (ik verwacht dat die van mij zo'n gevalletje is...). Gezien hij laat is gecastreerd, hoop ik het beste...

Ik zou zeggen, gewoon erbij zetten. Dat vechten ze onderling echt wel uit. Hier ook gehad, die van mij (1.36) vind nog steeds dathij de baas is over paarden van 1.70+.... Springt hij ook om de hals... Helaas blijft hij bezig en hebben we hem tegen zichzelf moeten beschermen want haalde hem bloedend (van schaafwondjes) de wei uit. Hij is op 3.5 jarige leeftijd geruind. Staat nu in andere kudde met pony's en dat gaat wel goed.

@ KittyLuna: Tja, die van mij is met 3 weken ook de kudde ingegaan, hier is het (gelukkig) goed gegaan. Ik zou het zelf aankijken, wil je echt alles voorkomen dan wacht je 6-8 weken. De kans is verder klein dat hij nog bevrucht na 3 weken, maar tis niet onmogelijk.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:47

Pff, dat wordt nog wat dan... En als je nagaat dat toen hij net in de opfok kwam als kleinste van het stel en zich al het eten weg liet pakken... ;) Maar ik zal het er nog eens met de staleigenaar over hebben, hij komt straks iig in een kudde met 2 andere ruinen die ook een stuk groter zijn dan hij :D

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:50

Juangi schreef:
@ Enny: Héél lang! Tenminste, het ene paard is er na 1/2 maanden vanaf, de ander na een jaar en de ander nooit (ik verwacht dat die van mij zo'n gevalletje is...). Gezien hij laat is gecastreerd, hoop ik het beste...

Ik zou zeggen, gewoon erbij zetten. Dat vechten ze onderling echt wel uit. Hier ook gehad, die van mij (1.36) vind nog steeds dathij de baas is over paarden van 1.70+.... Springt hij ook om de hals... Helaas blijft hij bezig en hebben we hem tegen zichzelf moeten beschermen want haalde hem bloedend (van schaafwondjes) de wei uit. Hij is op 3.5 jarige leeftijd geruind. Staat nu in andere kudde met pony's en dat gaat wel goed.

@ KittyLuna: Tja, die van mij is met 3 weken ook de kudde ingegaan, hier is het (gelukkig) goed gegaan. Ik zou het zelf aankijken, wil je echt alles voorkomen dan wacht je 6-8 weken. De kans is verder klein dat hij nog bevrucht na 3 weken, maar tis niet onmogelijk.

oke, ja wij willen echt het zeker voor het onzekere, omdat de merries zus en moeder zijn van hem,
en willen natuurlijk voorkomen dat zij straks wel drachtig lopen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:52

Kitty_luna Ik heb vandaag mijn hengst laten castreren, het advies van mijn veearts was om hem pas na 6 weken samen te zetten met de kudde. Zoals iemand boven mij al zegt de kans is klein maar niet onmogelijk!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:07

haflingertje schreef:
Kitty_luna Ik heb vandaag mijn hengst laten castreren, het advies van mijn veearts was om hem pas na 6 weken samen te zetten met de kudde. Zoals iemand boven mij al zegt de kans is klein maar niet onmogelijk!

Dat advies heb ik toen ook gekregen. Helaas loopt die van mij nog steeds alleen, omdat zijn hengstenhormonen nog wel door zijn lijf gieren ;(