Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:02

Justandy: Hoe zwaar is jouw paard? Waarschijnlijk is half pilletje wel het minimum dat je kunt geven (anders doseert het zo lastig) tenzij je de tabletjes hebt met minder hoge dosis. De meest gebruikte formule qua dosering is gewicht delen door honderd en dan keer 0,02mg.
Ons paard weegt 750kg/100= 7,7 * 0.02= 1,5 mg
Volgens deze berekening mag ons paard dus 1,5 pilletje. Hij doet het ook al heel lang goed op minder, maar op dit moment staat hij even op deze basisdosis.
Ponies zijn over het algemeen wel gevoeliger voor pergolide!! Dus misschien kan je daardoor toch nog minder geven uiteindelijk.

Ons paard krijgt ook monnikspeper, dat geven we via Provarium Breeding want dat is ALLEEN het gemalen kruid zonder extra componenten! Volgens mij is het best lastig om de bessen aan te schaffen, misschien via een "bio natura" shop of zo. Maar dan weet je natuurlijk geen precieze dosering. Het voordeel van Provarium Breeding is dat het goede kwaliteit is en je weet hoeveel je in principe moet geven.
Verder geven wij MSM met glucosamine, Biomag (magnesiumpoeder) en Echinacea druppels van Bloem voor de weerstand en Provarium Breeding dus.

JustAndy

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:36

Mijn pony is ongeveer 450kg. Mijn dierenarts heeft gezegd dat ze misschien zelfs nog wel op een kwart tablet zou kunnen, maar dan moeten we eerst opnieuw bloedonderzoek doen om te kijken of het allemaal aanslaat.

Hebben jullie gewoon de 1mg tabletten en via jullie dierenarts? Ik vind het wel een heel gepruts... krijg de tablet er niet gewoon in. Nu maak ik het fijn tot poeder en dan met een spuit ingeven. Jammer dat in nederland niet de poeder of vloeibare vorm te krijgen is.

Maar dan ga ik de Provarium Breeding maar eens proberen. Ik dacht dat daar nog andere toevoegingen in zaten, maar als dat echt alleen de monninkspeper fijngemalen is is dat wel net zo handig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:44

Provarium is inderdaad echt alleen monnikspeper, dus wel zo handig.

Er zijn tabletten in de markt voor 0,5 mg en 0,25 mg dacht ik. Dus dan zou je later die 0,5 mg kunnen kopen en daar dan een halve van geven.

Wij gaven de tablet altijd in een stuk appel en daarna nog wat andere partjes appel er achteraan. Op een gegeven moment had hij het door en wilde het niet meer. Nu krijgt hij het in een stuk krentebol en dan wat stukjes er achteraan. Gaat zo naar binnen, krentebollen vindt hij lekker en zo doet hij het gelukkig al weer een hele poos en dan weet je zeker dat het binnen is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:46

Rava krijgt de pergolide in een stukje appel en die ligt in haar granenmix en gaat ongemerkt naar binnen.
En je moet idd goed kijken naar de dosering onderdoseren kan ook gevolg hebben dat het net niet werkt of net wel. maar voelt je paard zich niet goed kan je bij geven aan dosering.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:01

JustAndy schreef:
Maar dan ga ik de Provarium Breeding maar eens proberen. Ik dacht dat daar nog andere toevoegingen in zaten, maar als dat echt alleen de monninkspeper fijngemalen is is dat wel net zo handig.

Misschien kun je eens terug lezen in deze discussie op pagina 73, daar heb ik een stukje geschreven over Monnikspeper, het helpt niet om de ACTH waardes omlaag te brengen.
Ik bemoei me verder niet meer hier mee maar wil wel graag dat je de juiste keuze kunt maken.
Ik heb ook een paard met Cushing en ben erg voorzichtig met wel ik wel en niet wil geven en wil mijn paard zeker niet volproppen met allerlei dingen. Mijn paard doet het super gelukkig ze krijgt helemaal geen medicatie, ook geen pergolide omdat ze daar niet tegen kan, het werkte wel! Maar ze stopte met eten, dat kan een bijwerking zijn.
Je hebt trouwens best kans dat Provarium breeding wel werkt bij andere dingen hoor, dat bestrijd ik nergens, maar het werkt niet voor het verlagen van het ACTH en daar gaat het mis met Cushing.
Misschien helpt het gewoon wel bij IR, wie weet en daar wil ik best eens naar gaan zoeken.
Mijn paard gaat goed, niet bevangen en goed op dieet. Helaas wel Cushing vastgesteld door haar te laten testen door de dierenarts in samenwerking met de faculteit in Utrecht.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:20

justandy, wat wordt er onderzocht bij het bloedonderzoek?

Hoe lang geef je al pergolide?

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:01

Tijdens het bloedonderzoek wordt de hoeveelheid cortisol onderzocht. (ACTH waarde) Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in alle shock vergeten ben te vragen hoe het nu precies zit. Dat ga ik doen als ik over 2/3 weken opnieuw bloed moet laten prikken.

Ze krijgt nu ongeveer 5 weken pergolide, waarvan 3wkn 1 tablet daags en nu 2wkn 1/2 tablet daags.

En over die Chaste Berry... bij het ene paard zal het niet helpen, bij de andere wel. Ik vind het het proberen waard!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:06

justandy, welke veranderingen merkte jij als eerst op bij je paardje nadat je pergolide bent gaan geven?

Wanneer zag jij resultaat?

Waarom ben jij na 3 weken meer pergolide gaan geven?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:58

Nanda ze is na 3 weken minder gaan geven.. Waarschijnlijk omdat het al aansloeg, ponies zijn over het algemeen namelijk gevoeliger voor pergolide nog dan paarden.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:44

o ja, minder in plaats van meer :o? .

Wat Zagen jullie dan bij het "aanslaan" van de pergolide?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:06

Als eerste een veel fitter en weer zelfverzekerder paard dat korter en weer donkerder haar kreeg op zijn koppie. Hij kreeg langzamerhand weer kuilen boven zijn ogen en keek rustiger en bewuster je weer aan ipv beetje afwezig en depressief of angstig. Spieren werden losser in nek en lijf, hij ging verharen (eerst zijn hoofd, later ook de rest), hij ging minder drinken, zweten en plassen en ook niet meer omvallen of struikelen door zijn angstaanvallen.

NB hij kreeg er wel Biomag(nesium) bij en dat hielp natuurlijk ook mee voor suikerhuishouding, angsten en spierspanningen.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:41

Ik ben idd minder gaan geven na 3 wkn... ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij m'n pony helemaal geen symptomen gemerkt heb voordat de diagnose gesteld is. Ze werd hoefbevangen en toen ben ik naar de kliniek gegaan. Daar zei de dierenarts dat ze misschien Cushing zou kunnen hebben, omdat ze in plaats van kuiltjes boven de ogen bultjes had. Eigenlijk heeft ze nooit echt kuiltjes gehad en ik heb haar al ruim 16 jaar dus dat was me nooit opgevallen. En ze was eigenlijk zonder reden hoefbevangen. Toen bloed onderzocht en bleek ze wel verhoogde waarden te hebben.

Verder zag ze er voor 22 jaar nog tip top uit in de vacht etc. En daar merk ik dan ook weinig verschil. Ze is nu weer levendiger, maar ik denk dat bij mijn pony het voornamelijk komt doordat haar hoeven weer in orde zijn en ze weer kan rennen en gek doen.

Ik merk alleen dat ze nu wel minder plast. Drinken deed ze sowieso al niet zo veel of extra, maar de stal is wel minder vies/nat.

Maar goed ik denk dat ik bij mijn pony pas met zekerheid kan zeggen of de Pergolide aanslaat als er opnieuw bloedonderzoek gedaan is. Ik ben alleen al erg blij dat ze weer lekker in haar vel zit en ook weer mee kan op buitenrit!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:25

Justandy: onbehandelde paarden met cushing voelen zich misselijk en duizelig. Nu jouw paard dus behandeld wordt zal ze zich fitter en vrolijker voelen omdat ze niet misselijk en duizelig meer is (of minder) en omdat haar hormonenhuishouding beter op orde komt. Daar kunnen ze zich knap slecht en ook onzeker van voelen namelijk met name in de kudde. En natuurlijk daarbij het feit dat haar voeten geen pijn meer doen. Cushing paarden hebben door hun hogere cortisol productie ook meer dorst en plassen meer (waarschijnlijk ook door verstoorde suikerhuishouding) dus als haar hormonen beter op orde komen dan zal ze inderdaad ook minder plassen.

Oudere paarden hebben kuiltjes boven hun ogen, als oudere paarden bobbeltjes boven de ogen hebben dan is dat dus een mogelijk signaal van cushing. Jonge paarden hebben meestal geen kuilen boven hun ogen, maar oudere paarden op een gegeven moment wel, dus dat gaat opvallen als je weet waar je op moet letten.
Super trouwens dat je paardje zo voor uitgaat, dan ben je er waarschijnlijk op tijd bij geweest voordat de andere symptomen zijn ingezet.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:02

Ik ben benieuwd wat ik bij die van mij ga merken. Ik heb nu 2 dagen pergolide gegeven (helft van uiteindelijke dosis).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:11

Aaah Nanda, dat is mooi, ben inderdaad ook benieuwd wat je gaat zien en gaat merken. Is wel fijn om te zien hoor als ze weer zelfverzekerder en meer zichzelf worden! Eerst denk je van "ach ik verbeeld het me" maar onze Willy werd echt weer helemaal het paard dat hij al een behoorlijk tijdje niet meer was.

En de laatste tijd vond ik hem weer wat minder worden en nu krijgt hij dus sinds 1,5 week een hoger dosis en ik vind hem weer rustiger, hij kijkt weer kalm en zijn haren lijken zelfs al weer donkerder te worden. Super als een medicijn zo goed kan werken voor een paard.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:19

.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:39

Hoe is het hier met jullie paardjes? Al verbetering weer voor Rava? En hoe is het met kleine Petertje?
En Nanda, zie jij al resultaat? En Justandy heb je al weer onderzoeksresultaten gehoord?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:57

Geen verbetering, hij zit nu weer op 1 zakje buut per dag ipv een halve.
Krijgt nu wel sinds een paar dagen homeopatische druppels tegen ontstekingen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:18

Goh wat vervelend Lappie-Lap. Geven jullie hem ook nog MSM en echinae voor de weerstand en tegen ontstekingen etc? Hoe is hij er verder onder, houdt hij het nog een beetje vol?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:26

Hij krijgt nu:
1 pergolide per dag
1 zakje buut, 20 druppels van dat ontstekingsspul (weet zo de bloem niet meer :o )
1 scheptje Biomag
3/4 schepje Glucosamine complex

Hij vreet voor de rest wel goed (ook niet mager dus), is ook wel helder en kijkt niet extreem zielig oid. Hij heeft gewoon nog steeds last van z'n lichaam. Z'n geschoren vacht glimt ook mooi.
Ook niet dat je zegt van jeeezuss wat een dikke harde manenkam, hijs niet normaal maar ook niet extreem en boven de ogen is het zo'n beetje vlak niet echt bol of hol.

Ik heb z'n rotstraal (of iets wat erop lijkt) wel mooi onder controle nu. 1x soms 2x per week uitkrabben en simpel spuitbusje v/d epple jeck erop spuiten (staat niet op wat er precies in zit, maar geen teer oid).

edit: zou het bijv. ook helpen als ik een suplementje zou halen wat speciaal voor de spieren is a-la myoplast of muscle build.
Hoewel ik wel bijna uitgedokterd ben eigenlijk :j
Als ie het haalt tot november en dan ineens vanzelf weer beter is, dan moet ik er nog sterk over nadenken om hem nog een heel voorjaar en zomer dit te laten meemaken. Dan beter weer een winter waarin die weer zo fit is dat ie in de rondte galopppeerd en gek kan doen en dan sluss ...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:23

Ja Lappie, dit zijn gewoon geen leuke zomers meer op deze manier, dat snap ik. En een boel zorgen over hoe hij er aan toe is. Ik zorg deze week ook voor een shetje van 30 bij ons op stal die ook cushing heeft en vaak hoefbevangen is. Ben als de dood dat dat gebeurt als ik er voor zorg. Het is zo'n klein lief wit spookje :D ;) :+

Er wordt wel vaker gemeld dat vitamine E- en en selenium heel goed zijn voor paarden die makkelijk bevangen zijn. Ik weet ook zeker dat er mensen zijn die dit hun cushing paarden geven, werkt vlgs mij ook in op spierspanning etc. Dus dat zou in jouw geval zeker een goede aanvulling kunnen geven juist omdat hij strammig is en spierpijn lijkt te hebben..

Hier staat een tekst over de werking als je hier naar het informatietabblad gaat..Er zijn meerdere producten te krijgen met selenium en vitamine E
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25352

Wij waren eerder juist altijd heel bang voor de winter ivm rotstraal en einschuB maar doordat we nu in de loopstal staan is willy er wat dat betreft een stuk beter aan toe. En hoeft hij niet binnen te blijven als het slecht weer is. En zelfs al zou dat wel moeten dan kan hij toch bewegen in onze bewegingsstal.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:48

Rava haar been is gelukkig weer dun ook na de nacht dus gaat goed.
Verder had ze laatst door miscommunicatie zo'n 8 uur met graasmasker op heel kor gras maar toch..

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:55

He allemaal, ben mij nog door dit topic heen aan het worstelen maar met twee kleine kindjes om mij heen gaat dit niet zo vlot.

Wie zin en tijd heeft kan/mag mijn blogs op hyves lezen over onze fjord, we blijven in onzekerheid en niemand is het eens met elkaar. http://www.hyves.nl/?&pageid=8KOMTU9ZPNGG48CGW

Elk advies is welkom. Ondertussen lees ik verder er is hier genoeg geschreven!

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:48

Afbeelding

Afbeelding

Nog even twee foto's van vorige maand.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:02

teriema schreef:
He allemaal, ben mij nog door dit topic heen aan het worstelen maar met twee kleine kindjes om mij heen gaat dit niet zo vlot.

Wie zin en tijd heeft kan/mag mijn blogs op hyves lezen over onze fjord, we blijven in onzekerheid en niemand is het eens met elkaar. http://www.hyves.nl/?&pageid=8KOMTU9ZPNGG48CGW

Elk advies is welkom. Ondertussen lees ik verder er is hier genoeg geschreven!

Hai, welkom, zo te zien heb je een fjord met cushing.. :(:)
Misschien kun je een korte samenvatting dan wel introductie geven want bij je link haal ik jouw blog er niet zo gauw uit? En als je direct al vragen hebt, kun je ze natuurlijk ook stellen, dan denken wij met je mee!