Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:17

Dat "verhaal" van jou ken ik ook. Van dat ze eerst dachten dat het Rhino was en dat het toen door het hooi bleek te komen, vreselijk was dat! En dat het zoveel paardenlevens heeft gekost, terwijl de Belgische artsen het direct wisten, erg triest...

Mist

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:32

Uiteindelijk zelfs 15, er stonden namelijk wat oudjes die er nooit meer bovenop zijn gekomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:05

Mist schreef:
pmarena schreef:
Nou sorry hoor :+

Ik vind het gewoon troep , hooi in plastic , dat is mijn goed recht hoor :P

Heb daar al teveel ellende van gezien. 99 van de 100 keer is het toch wat natter , waardoor het sneller problemen geeft in het spijsverteringsstelsel , als het al "fris" uit het plastic komt...want vaak zitten de schimmelplekken erin , en als er een dood beestje in heeft gezeten lijkt het allemaal prima maar is je pak vergeven van de botulisme , waardoor paarden ook verlammingsverschijnselen e.d. krijgen , en niemand begrijpt waar dat vandaan komt....zoals in je voorbeeld ;)

Komt van mijn eigen weide, dus IK bepaal wanneer het in pakken gaat. En van wat jij zegt heb ik nog nooit gehoord, maar als je koeienkuil pakken hebt, die veel natter zijn, zou dit voor kunnen komen.

Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom mensen zo'n pak dan opvoeren. Vroeger, toen ik nog niet zelf hooide, had ik ook wel eens een slecht pak- en dan kunnen ze dat gewoon mee terugnemen

En overigens, het verhaal wat ik verteld heb is bewezen. Mocht je het niet geloven kan ik het krantenknipsel inscannen en plaatsen, dat heb ik nog ergens. Anders kun je DA Parmentier in Schoten (Belgie) bellen. Hij zal het zich nog wel herinneren, ook al is het meer dan 10jr geleden. Maakt best indruk als je 8 paarden kunt inslapen voor eigenlijk niets !!

nog even een link: http://www.gddeventer.com/templates/dis ... d=25222685

Ik heb het idee dat je toon naar mij een beetje vijandig is , klopt dat ? :)

Is nergens voor nodig in ieder geval , en ik zie ook geen reden waarom ik je verhaal na zou moeten gaan , geloof je zo ook wel hoor :P

De conclusie "koeienkuil" is ook nergens voor nodig , ik ben gewoon geen liefhebber van hooi in plastic , want daar heb IK dan wel weer genoeg ellende van gezien , zoals jij jouw dingen hebt gezien :)

Mijn punt is gewoon : op een gegeven moment kan de schuld wel overal gezocht worden , overal kan wel wat aan mankeren.
Het is erg jammer dat er steeds weer vanalles geroepen wordt maar de echte oorzaak blijkbaar nog steeds niet bekend is.

En ondertussen voeren we hooi uit plastic waar botulisme in kan zitten , drinken de paarden regenwater dat van zichzelf al verzuurd is , en dan nog eens over een dubieus dak gaat voordat het via de regenpijp in de drinkbak terecht komt , slootwater / grondwater met verontreinigingen , voer met een verkeerde samenstelling en ingrediënten , het gras op de wei en "gewoon" hooi is ook al niet veilig meer.....buiten worden ze door ziekteverspreidende vogels / muggen / bomen / schimmels belaagd , binnen krijgen ze stalpoten , kolieken , slechte hoeven en kwijnen ze weg....wat moet je dan nog :P

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:52

ik meld me hier ook...

ik heb misschien ook een geval AM op stal staan..getsiederrie wat een ellende!

hier een linkje naar mijn topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1377749

ik heb het hele topic nog niet doorgelezen, maar als er nog iemand is die me tips en ervaringen kan vertellen zou ik dat graag weten=)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:58

Ik denk niet dat je paard AM heeft, maar echt flink spierbevangen is.
Ik denk dat je je beter even kunt melden in het topic wat daar specifiek over gaat, daar zitten flink wat mensen die helaas door ervaring wijs geworden zijn.
[BEH] Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

jessica78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:43

het kunnen best de eikeltjes zijn daar zit ook een giftige stof in ,volgens mij staat er bij het nieuws gedeelte van bokt er iets over .succes met je veulen
laetitia schreef:
Mijn jaarling staat in een kudde met nog 4 andere jaarlingen. Hij staat er iets langer dan 2 maanden.

Er waren 2 kleine scharmienkels van friesjes bij. Beiden van januari, maar ze leken eerder van juni zo klein en iel dat ze waren. De eigenaar hebben we nog nooit gezien...

Vrijdag lag er 1 in de wei en de boer heeft toen de dierenarts gebeld. Toen die kwam zakte het andere friesje ook inelkaar. Ze zijn beide in kritieke toestand naar de Uithof gebracht. Ze denken aan een vergiftiging.

Ik heb net de boer gebeld en 1 is helaas overleden. Ze weten nog steeds niet wat het is geweest. De boer zei natuurlijk dat het niet aan het voedsel lag.

Hij heeft heel veel kuddes lopen en die staan er allemaal nog goed bij, hij voert dagelijks kuil bij en een paar keer per week snijmais. Verder krijgen ze water uit een badkuip.

Ik ben gister op zondag wezen kijken hoe mijn jaarling erbij staat (okal mag je er niet op zondag komen). Hij en zijn kudde genootjes zien er prima uit...maar ik ben absoluut niet gerust.

Dit omdat allebei de friesjes dus in kritieke toestand weggevoerd zijn...zij hadden weinig weerstand maar wie weet wat er bij de andere paarden sluimerend binnenkomt??

Ik heb geen jacobskruid gezien, wel liggen er eikeltjes...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:20

DubbelDun schreef:
Ik denk niet dat je paard AM heeft, maar echt flink spierbevangen is.
Ik denk dat je je beter even kunt melden in het topic wat daar specifiek over gaat, daar zitten flink wat mensen die helaas door ervaring wijs geworden zijn.
[BEH] Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

hai, ik denk dat je haar berichtje (hoefbevangenheid was al uitgesloten) en je eigen berichtje nog eens terug moet lezen :-) je verwijst haar door naar het HB topic omdat je denkt dat haar paard spierbevangen is :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:02

In dat topic wordt ook ingegaan op de symptomen van beginnende HB/SB óók als het door een DA nog niet vast te stellen is.
Zelf zegt ze al dat het paard flink SB was, HB is de eerstvolgende stap als er niets gebeurd.
MIJ lijken de symptomen niet op AM lijken iig, vooral omdat zéér weinig paarden dat overleven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:08

eens met Dubbeldun, ik vind de symptomen ook niet op AM lijken,
AM lijkt meer op koliek of in elk geval paarde gaan er niet krampachtig stil van staan, voor zover ik verslagen heb gelezen blijven ze juist vaak stug doorgaan met hun natuurlijke gedrag, terwijl ondertussen de spieren het begeven,
ze kunnen dan zelfs liggend nog gewoon stug doorgaan met grazen/eten.

plus de donkere urine wat toch behoorlijk kenmerkend is naast de andere symtomen.
en het snelle verloop, en vaak de dodelijke afloop.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:25

Altijd vervelend om te zien dat dit topic weer naar boven is gehaald. Dan slaat de schrik mij weer om het hard.
SHannana, wat vervelend dat je paard zo ziek is. Ik denk echter ook dat het geen AM is ( gelukkig maar). Die donkere urine is echt een sterk kenmerk van de ziekte. Dat was het eerste wat mijn DA controleerde. De waarde in het bloed waren nog goed terwijl in haar urine al de sporen te vinden waren.
Ze gaan zoals marigold al zegt door met eten terwijl letterlijk liggen te vechten tegen de dood.

Hier vallen de bladeren al weer flink van de bomen. Ondanks dat ik aardig veel esdoorns heb omgehaald staan er zeker nog wel 30. Ik heb ze allemaal een stip gegeven met witte verf. Dan kunnen ze in februari alsnog de genade klap krijgen. Op de bladeren zit het schimmel. Paarden staan beperkt buiten met voldoende ruwvoer. Hopelijk blijft het goed gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:34

Ik hou de bomen langs mijn wei ook angstvallig in de gaten. No geen zwarte vlekken te zien gelukkig, wel verderop aan het zelfde pad een boom gezien die het heeft.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:45

Nou....hier volop esdoorns met zwarte vlekken. Rondom de wei staan ook eikenbomen......Paddestoelen zijn ook volop van de partij.
Je doet er niks aan, zou niet weten wat je er tegen kón doen in bosgebieden. We kunnen moeilijk de bomen rooien, paddo's plukken etc. Laten de Universiteiten ed eerst maar eens precies aan kunnen wijzen wat die AM veroorzaakt. Roepen kunnen we allemaal....voorzichtig zijn ook, maar tot die tijd vragen we het ons steeds nog af......wat is het nu precies wat die AM veroorzaakt? We kunnen momenteel ook niet veel meer doen dan dat. Jammer dat er nog steeds niet exact uitslagen zijn van de onderzoeken (of heb ik iets gemist?).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:17

wij gaan morgen blad blazen, gevalletje hopeloos ws, omdat al het blad er nog niet af is, maar dat wat er ligt, word vermoord :D.

misschien over heen gelezen, maar is het al 100% zeker dat het daar van komt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:34

Hier gelukkig maar een paar bomen aan de kant van de weide, voor de rest heel erg open. En geen esdoorns dacht ik.
Ik voer ze beide nog steeds heel goed bij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:45

Karev, het is nog niet zeker dat het daar vandaan komt, maar het lijkt wel zo dat in de meeste gevallen van AM zieke esdoorns in de buurt stonden.
Of een bladblazer echt nut heeft weet ik niet, het lijkt te gaan om sporen die op de zieke bladen op de grond zitten. Als de esdoorn nieuw blad maakt, gaan die sporen omhoog naar het nieuwe blad.
Als jij nu met een bladblazer aan de gang gaat, verspreid je die sporen misschien juist wel, ik weet neit of dat kan, maar dat zou ik me kunnen voorstellen.
Ik zou denk ik de wei zover afzetten dat ze niet bij die bladeren kunnen komen en ze met een hark en kruiwagen weghalen. Dan of in vuilniszakken doen of verbranden. Maar ik denk misschien wel te simpel, gelukkig heb ik er zelf nog niet mee te maken gehad en waar Lou nu staat staan geen esdoorns en zijn geen paddestoelen te vinden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:26

Brrr. zag dit topic weer bovenaan en dacht.. NEE!
Maar gelukkig tot dusver nog geen nieuwe gevallen.. hopen dat het zo blijft!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:31

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:52

Handige info. Bedankt voor de link !!

Overigens kun je het blad ook met een grasmaaier met opvangbak verwijderen.
Je maait dan natuurlijk ook wel je gras, maar je kunt de maaier op zijn hoogste stand zetten.

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:21

ik meld me maar weer..

de merrie heeft wel degelijk donkerdere urine, we dachten eerst van niet maar na een warme plens op te vangen zagen we dat het wel donkerder was dan normaal...

de dierenarts is weer langs geweest, en ze staat nu op spierontspanners die pijnstillend moeten werken. Ze staat nog de hele dag in de stal, ze ziet er verschrikkelijk ongelukkig uit..

ik heb ook niet het idee dat de spierontspanners echt de pijn wat wegnemen, ze ligt het grootste deel van de dag nog in de stal omdat ze niet op haar benen kan staan.

het is zo sneu om te zien, zodra ze je ziet probeert ze op te staan en dan lukt het meestal niet of ze staat wel op, maar dan trillend op haar benen.

maar @ marigold, de eerste dagen ging ze ook gewoon door met haar normale paardenleventje, ze liep wat ongelukkig maar ze ging gewoon door met eten (dit dus ook liggend, als je mijn topic gelezen hebt)

pas 2 dagen daarna ging het zo beroerd dat er een DA op bezoek is geweest.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:34

elke keer als dit topic weer bovenaan staat, slaat de schrik me weer om het hart.
ik hoop echt dat er eens iets gevonden wordt...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:11

Als ik afga op de reactie die eronder staat moeten we dus ook het kopergehalte in de liksteen in de gaten houden bij deze jonge dieren. (+water + clostridium + esdoorn(?) enz)

chinookz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:54

was het niet naar binnengeslagen droes ????

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:58

Anoniem schreef:
elke keer als dit topic weer bovenaan staat, slaat de schrik me weer om het hart.
ik hoop echt dat er eens iets gevonden wordt...

hier net zo, helemaal omdat het bijna een jaar geleden is dat lieve rain ons moest verlaten..
afgelopen week veulen afgespeend, en het zit me helemaal niet lekker ( omdat het daar vorig jaar fout bij is gegaan bij rain)

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:38

Bahbahbah..

Vanavond met voeren zagen we onze shetlanderhengstje van 1,5 jaar staan,
Heel slap, wil niet eten, diaree, kan haast niet lopen,

Veearts is geweest en is vergiftigd door esdoorn blad.. Nooit gezien dat die bomen aan ons land grensd.. Huren land van de boer waar hun boerderij aan grenst, staat nu warm op stal met pijnstillers.

Wie heeft hier ervaring mee?
Ben zo bang om hem te verliezen..