[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:17

De pony van n vriendin heeft ook wel eens kreupel gelopen van de mok. Echt hele dikke koten had ze!(en dan nog geen eens van die hele erge wonden)
Was geen pretje, ook niet om ze te wassen en te smeren, omdat het zo gevoelig was.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:40

Als het dik is en ze er kreupel van zijn, zou ik iig even de VA bellen Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:56

en als het dik is en het "kruip omhoog" (dus een dik been) dan moet je helemaal direct de DA bellen.
Das namelijk echt geen pretje.... Einschuss kan heel erg pijnlijk zijn.

Mijn paard liet zich vallen of stond te gillen zodra hij zn einschuss been moest belasten. Bij mij kwam het alleen niet door de mok, maar door een (onzichtbaar) wondje.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:58

Einschuss kan natuurlijk ook gevaarlijk zijn Lachen Mijn merrie had een been dat tegen de einschuss aan zat door de mok.... Dat hebben we gelukkig op tijd onder controle kunnen krijgen, maar daar wordt je niet vrolijk van inderdaad!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:10

Vanmiddag komt de DA. Ben erg benieuwd wat hij ervan vindt. de mok is wel al een stuk minder en rustiger geworden gelukkig...

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:17

kan mok ook voorkomen op anderen plekken dan op de kootholtens?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:50

Ja, hoger op de benen word het rasp genomen, maar is in feite hetzelfde.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:28

horse_girl schreef:
Ja, hoger op de benen word het rasp genomen, maar is in feite hetzelfde.

Rasp/rap is toch natte mok ?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:35

Volgens mij is rasp niet altijd natte mok, net als dat mok in de kootholtes niet altijd droge mok is. Maar ik heb er niet zoveel ervaring mee, misschien iemand anders wel?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:12

ja ik wil ook graag meer info over rasp, mijn bels heeft het namelijk ook dikke gele/bruin/rode korsten maar foto maken lukt niet, worden niet scherp en wil graag weten wat ertegen helpt

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:25

2 weken geleden heb ik bij mijn paard mok ontdekt..ik heb een middel bij de dierenarts gekocht..weet even niet meer hoe het heet maar er zit een hormoon in en dat begint met een H..maargoed..nu heb ik vandaag gezien dat in het midden van de mok het heel schoon is..gewoon een huid zonder haren..maar aan de buitenkant zitten best wel dikke korsten die ik niet weg kan halen omdat ze te vast zitten..mijn paard trekt zijn voet ook weg als ik ze probeer los te trekken dus hij heeft er last van..(hij loopt niet kreupel oid) ik weet niet wat ik nu moet doen..ik had gehoord dat betadine scrub de korsten losweken..maar het been mag niet meer nat worden, toch?? groetjes, fleur

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:06

De dierenarts zei tegen mij dat ik het met betadine scrub/oplossing moest wassen, maar niet uitspoelen. Goed droogmaken en dan insmeren met mokzalf, wie heeft dit nog meer als advies gekregen ? Ze zei dat als je het uitspoelt het niet kan ontsmetten. Ik vond het een beetje vreemd om het niet uit te spoelen, stalgenoten hadden er ook niet van gehoord maar misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:27

Mn paard heeft sinds een weekje mok. De eerste dag heb ik het met betadineshampoo gewassen. De andere dagen heb ik het droog gehouden, schoongemaakt met een borstel of doek en daarna met mokzalf ingesmeerd. Maar sinds gisteren gaat ie heel erg stampen en draaien in zn stal, als ik ermee klaar ben. En dat gaat dan ook echt een tijd door. Waardoor zou dit komen? Ik heb zelf wel het idee dat het aan het genezen is en dat het minder wordt. Misschien dat het daarom juikt? Of is het beter om over te stappen op een ander middel? Ik heb nu mokzalf van Brugman. (Zo'n paars label)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:05

betadine gewoon die een mens ook gebruikt?

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:16

SusieQ87 schreef:
De dierenarts zei tegen mij dat ik het met betadine scrub/oplossing moest wassen, maar niet uitspoelen. Goed droogmaken en dan insmeren met mokzalf, wie heeft dit nog meer als advies gekregen ? Ze zei dat als je het uitspoelt het niet kan ontsmetten. Ik vond het een beetje vreemd om het niet uit te spoelen, stalgenoten hadden er ook niet van gehoord maar misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft.

nou ja als de dierenarts het zegt zal het wel goed zijn toch??

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:24

Nelleke1 schreef:
betadine gewoon die een mens ook gebruikt?

Ja dat klopt. Je kan het gewoon bij de drogist of de apotheek halen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:31

als je scrub gebruikt zou ik het wel uitspoelen, daar zitten extra bestanddelen in (net als in de shampoo) die niet echt bevoorderlijk zijn.

Pak gewoon de oplossing, en masseer dit in (op een vochtig been gaat het het makkelijkste). De oplossing is gemaakt om er op te laten zitten, de scrub en shampoo niet

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:37

Nelleke1 schreef:
ja ik wil ook graag meer info over rasp, mijn bels heeft het namelijk ook dikke gele/bruin/rode korsten maar foto maken lukt niet, worden niet scherp en wil graag weten wat ertegen helpt

Dit zal geen mok zijn zoals de andere paarden en pony's hier, maar de 'Belgenmok', de CPL.
Je kan als eerste wel eens wassen met betadineshampoo of -scrub en kijken wat dat doet, maar ik vrees dat dat niet genoeg gaat helpen.

Ik heb een aantal bladzijdes hier ook over geschreven (over Sebacil, Ivomec, Dectomec, Cydectin Pour On, etc.)

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:06

Paar berichten geleden had ik een bericht geschreven dat mn paard opeens na een halve week ging stampvoeten. Denk toch dat het door de mokzalf komt, ik ben vandaag begonnen met Sudocreme te smeren. En daar heeft hij veel minder last van.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:49

Ik gebruik ook Sudocreme. Is fijn spul. Mijn paard is 2 dagen mokvrij geweest, maar hij heeft nu weer kleine plekjes.

Wat doen jullie met dit weer (regen)?
Binnen op stal houden of toch buiten in de paddock?

photographer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:57

Mijn paard heeft ook een beetje last van mok
Ik was het nu met betadine shampoo en doe er dan wat mokcrema op.

het schijnt niet echt te helpen.
het zijn 2 kleine plekjes op zijn achterbenen.

is er nog iets anders dat ik kan doen?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:05

ma_rie_tje schreef:
als je scrub gebruikt zou ik het wel uitspoelen, daar zitten extra bestanddelen in (net als in de shampoo) die niet echt bevoorderlijk zijn.

Pak gewoon de oplossing, en masseer dit in (op een vochtig been gaat het het makkelijkste). De oplossing is gemaakt om er op te laten zitten, de scrub en shampoo niet

Staat er dan op het flesje "Betadine oplossing" Ik kan het namelijk niet vinden, is het ook gewoon bij de drogisterij verkrijgbaar ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:48

ja bij mij staat er idd betadine oplossing op Ja

zolang er geen scrub of shampoo op staat zal het wel oplossing zijn.
shampoo zie je ook wel want dat gaat een beetje schuimen als het nat wordt.

iemand een goed middel tegen natte mok?
de droge mok is nu zo goed als weg. maar hij heeft 1 plekje natte mok.
is erg hardnekkig. heb er al vanalles opgesmeerd, maar het wordt niet erger en niet minder

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:58

laetitia schreef:
Ik gebruik ook Sudocreme. Is fijn spul. Mijn paard is 2 dagen mokvrij geweest, maar hij heeft nu weer kleine plekjes.

Wat doen jullie met dit weer (regen)?
Binnen op stal houden of toch buiten in de paddock?

Die van mij gooi ik als t droog is gewoon in de paddock. En zoals vanmorgen was de paddock een grote modderpoel, toen heb ik hem in de bak gezet en gewandeld. Liever een dagje geen paddock, dan nog verder van huis Knipoog. Ligt er natuurlijk ook maar net aan of je andere mogelijkheden hebt om je paard eruit te laten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:15

loulou schreef:
iemand een goed middel tegen natte mok?
de droge mok is nu zo goed als weg. maar hij heeft 1 plekje natte mok.
is erg hardnekkig. heb er al vanalles opgesmeerd, maar het wordt niet erger en niet minder

Toen mijn paard open wonden van de mok had heb ik er onwaarschijnlijke hoeveelheden acederm opgespoten, en verder geen creme omdat het nog open was. De open wonden waren binnen een week weg, en de mok in de kootholtes binnen 2 maanden.
Ze heeft nog wel aan alle vier benen 1 bultkorst precies in de sok Verward op de koot zelf die ik eerst over het hoofd had gezien... Nog maar ff bljiven smeren dus.
Vanavond bij het binnenzetten zat het modder tot aan haar oksels (ehmm of hoe noem je dat bij een paard), en ze was ook aan het stampen met de achterbenen hoewel in de kootholtes niks te zien is. Snertweer!