[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:23

Even een belletje naar je veearts of iets anders proberen Deniesj. Bij mijn paard hielp het maagcompositum niet, maar Pronutrin wel. Op zich duurt het bij het maagcompositum wel een tijd voordat je resultaat ziet, tenminste zo is het mij verteld.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:05

Het wat vervelend Deniesje , ik heb geen ervaring met maagcomp. dus ik kon je helaas geen tips geven .
Ik zou ook de dierenarts bellen voor info , nou wat vervelend dat ze meer staat te zuigen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:23

Deniejs, er is van homeopathische middelen wel bekend dat ze de kwaal/symptomen eerst verergeren voordat ze verminderen maar of dit bij maagcompositum ook zo is? Even belletje naar de Groene Os doen denk ik om na te vragen.
http://www.degroeneos.nl/index.php/contact

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:26

Deniesje, wat voor muesli voer je eigenlijk? Want er zijn muesli's en er zijn muesli's. Om het makkelijk te maken... Je paard krijgt genoeg hooi neem ik aan? En hoelang per dag staat ie buiten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:32

En ook de soort hooi kan van belang zijn.
Mijn ouwetje doet het beter of wat 'zachter' hooi als op dat hele grove stengelige.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:16

Ok bij United gaan we nu helemaal de goede kant op Lachen
Het luchtzuigen doet hij bijna alleen maar na het eten en wanneer er mensen voor zijn box staan doet hij het trouwens ook nog.
Behalve Maagcompositum krijgt hij nu ook Thrive (NAV), dit bevoorderd een goede darmpassage en helpt gas/verstoppingskoliek voorkomen.
Hyper! Oftewel we kunnen de luchtband verder gaan afbouwen Clown

Hij heeft nou ook een stubbs rock'n roll bal... daar kan je snoep in doen en door het een bepaalde kant op te rollen valt er af en toe wat uit.
Hij vind dit ding helemaal geweldig, hij is er de hele dag mee bezig. Ik heb er nu meusli in zitten en wat vazuintjes (brokken/snoep).
Maar ik zat me eigenlijk af te vragen of dit wel handig is voor een luchtzuiger... het snoep dan. In vazuintjes zit iig niet zo veel, en hij krijgt er verdeeld over een hele dag ongeveer een handje van Lachen Wat denken jullie?
Zat te twijfelen of ik er misschien lijnzaad brokjes in doe ipv de vazuintjes Verward
*twijfel* *twijfel*

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:14

Die van mij zuigt op eten. Geef 'm een snoepje of een worteltje en hup, hij gaat zuigen. Zo'n voerbal komt er om die reden bij mij dus sowieso niet in. Ik heb verder geen idee wat er in die Vazuintjes zit, maar veel snoepjes lijkt me sowieso geen goed idee voor een paard, zeker niet één met een gevoelig maagje / darmen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:10

c_alsemgeest schreef:
Zat te twijfelen of ik er misschien lijnzaad brokjes in doe ipv de vazuintjes Verward
*twijfel* *twijfel*

Je kan er ook blokjes appel en wortel in doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:21

van appel e.d. gaat hij juist erg zuigen, waarschijnlijk omdat het zuur is.
Vazuintjes zijn brokken gemaakt van kruiden, ik zie hem trouwens helemaal niet zuigen wanneer hij met de bal bezig is... heb hem vandaag ruim een uur zitten te begluren... Knipoog

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:40

JoT schreef:
Deniesje, wat voor muesli voer je eigenlijk? Want er zijn muesli's en er zijn muesli's. Om het makkelijk te maken... Je paard krijgt genoeg hooi neem ik aan? En hoelang per dag staat ie buiten?

Mijn paard krijgt de power plus mix van havens en de reform mix ook van havens. Hij krijgt meer dan voldoende hooi. Helaas hebben wij geen weidegang in de winter. Maar ik kom minstens 2x per dag bij me paard dat hij dan buiten komt.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:52

Ik doe muesli (op het moment Reform muesli van Havens maar ook wel eens Power Plus) in de voerbal van Femcke. Het houdt haar goed bezig en ze gaat er niet meer van luchthappen.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:07

Jamika schreef:
Ik doe muesli (op het moment Reform muesli van Havens maar ook wel eens Power Plus) in de voerbal van Femcke. Het houdt haar goed bezig en ze gaat er niet meer van luchthappen.

Ik heb ook zo'n voerbal, maar sta op vlas...
Dus ik weet niet of dat ik hem dan ook kan gebruiken?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:12

Geen idee eigenlijk, Femcke staat op stro. Nadeel bij ons is wel dat ze een soort potstal systeem hebben, ze staan heel dik in het stro en worden dagelijks opgestrooid maar niet elke dag uitgemest. Op een gegeven moment als er meer mest in de onderlaag zit dan zit ze daar tussen te wroeten naar de muesli en dat vind ik dan weer niet zo fris Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:02

Ik zou een voerbal in combinatie met zaagsel, houtkrullen of vlas niet gebruiken. Volgens mij krijgen ze dan teveel bedding binnen. ook een potstal lijkt me niet zo fris om in te wroeten naar brokjes Haha!
Buiten dat het niet fris is lijkt het me voor het potstal-effect ook niet gewenst.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:47

Gelukkig hebben ze bij ons altijd frisse stallen Haha!
United vind het nog steeds helemaal geweldig.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:30

Goeiemorgen allemaal! Oei, alweer bijna middag Haha!

Met Tes gaat het nog steeds goed, zuigt tijdens het eten beduidend minder. Ze krijgt er nu ook een soort merriebrok bij, alleen geen brok. Ze krijgt pro breed van Cavalor en daar reageert ze eigenlijk nog beter op dan op de muesli die ik al had. Ze vind het lekker en zuigt nauwelijks meer. Ook heb ik droog hooi voor haar geregeld, alleen gaat dat er dus niet zo goed in. De "kuil" is veel lekkerder. Dus nu meng ik het maar een beetje, krijgt ze van beiden wat.

Graag zou ik nog iemand een vraag per pb willen stellen. Gaat om een deskundige vraag ivm luchtzuigende merrie en fokken. Aan wie mag ik die stellen... Ik wil namelijk niet zomaar iemand lastig vallen en ik wil het hier niet openbaar neerzetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:08

@Myrdal : natuurlijk hebben ook paarden hun voorkeur voor wat ze lekker aan hooi vinden. En mij is ook wel opgevallen dat het meest vies stinkende bruine kuil héérlijk opgesmuld wordt. Maar als als kinderen moet je ook paarden tegen zichzelf beschermen. Immers kinderen zouden ook alleen maar zoetigheid en patat eten als je hun zin zou doen Haha!
Anders hooi moeten ze dus gewoon aan wennen. Mixen en afbouwen is goed.

Als je vraag mbt fokken is of luchtzuigen erfelijk doorgeefbaar is dan is het antwoord 'nee'. Wat wél erfelijk is is een 'zwakke maag' en luchtzuigen kán daar dan dus weer het gevolg van zijn.
Maar bij een eenzijdige belasting van de genen (M= Z x gz, H = gz x gz) heb je 25% kans op doorgeven van dit zwakke punt.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:49

Wij hebben al 16 jaar ervaring met luchtzuigers, ons paard van 26 heeft een stijgbeugelriem om zijn hals, en zuigt daardoor geen lucht.(zo kochten we hem, we kenden hem toen al 2 jaar) De b pony deed het ook maar was twintig en had er eigenlijk geen last van!

De 6 jarige is mager zag er slecht uit en zuigt op eten, en ook zonder aanleiding. Een band hielp niets. De veearts kon niets aan hem vinden, nu heb ik iemand gevonden die een studie alternatieve geneeswijzen bij dieren doet.

Zij adviseerde te stoppen met bix geven, onbeperkt hooi te geven. 1 witte boterham per dag verdeeld in 4 porties, 3 x een stukje met Bach druppeltjes en 1 keer een stukje met EKO honing en pepermuntolie, 1 appel per dag in stukken en 2x per dag zijn boeg insmeren met rozemarijnolie. De band afdoen.

Ik stond hier erg sceptisch tegenover, maar dacht; baadt het niet dan schaadt het ook niet (eerst navraag gedaan bij de VA) we zijn nu 3 weken verder, hij zuigt ECHT beduidend minder is vele kilo's aangekomen en zijn vacht glanst! Pling Over drie maanden maken we de balans op en zullen we zien hoe deze aanpak op de langere duur uitpakt. Ik ben ook van mening dat krachtvoer essentieel is.......................

Hoe denken jullie daarover?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:00

@ Fidele Krachtvoer essentieel voor wat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:01

@Fidele : natuurlijk prachtig dat het helpt, maar wil je eea wetenschappelijk onderbouwen dan zul je de olieën/bachdruppels eens achterwege moeten laten en alleen onbeperkt hooi geven (dus ook geen bix), want ik ben er idd van overtuigd dat het voor een groot gedeelte puur door de bix komt.

Wat jij nu dmv de olieën etc doet, doet een ander middels een Gasto-Cure en ik door de Pronutrin, nl het paard een handje helpen door een extra zetje in de goede richting te geven. Ieder paard zal op een andere manier reageren en soms zul je dus meerdere dingen moeten proberen.
Misschien heb ik gewoon geluk gehad dat de Pronutrin bij mij ineens goed aansloeg Haha!

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:33

Fidele schreef:
Hoe denken jullie daarover?

Ben zelf niet zo van de bachbloesems maar een dier liegt niet. Als hij het nu beter doet dan voorheen dan zou je dus kunnen stellen dat het helpt.
Wetenschappelijk of niet, kan jouw het schelen? Als het maar helpt.

Hoop dat deze trend zich doorzet bij je paard!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:38

Fidele, ik ben ook wel eens met Bachdruppels bezig geweest, maar mij werd toen een ander soort Bachdruppels aangeraden. Is een naam voor, maar die weet ik even niet meer. Ben wel benieuwd naar welke druppels jij nu gebruikt. En die honing, pepermuntolie en de rozemarijnolie, waar zijn die dan goed voor? Gewoon even uit nieuwsgierigheid Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:56

DubbelDun schreef:
@Myrdal : natuurlijk hebben ook paarden hun voorkeur voor wat ze lekker aan hooi vinden. En mij is ook wel opgevallen dat het meest vies stinkende bruine kuil héérlijk opgesmuld wordt. Maar als als kinderen moet je ook paarden tegen zichzelf beschermen. Immers kinderen zouden ook alleen maar zoetigheid en patat eten als je hun zin zou doen Haha!
Anders hooi moeten ze dus gewoon aan wennen. Mixen en afbouwen is goed.

Als je vraag mbt fokken is of luchtzuigen erfelijk doorgeefbaar is dan is het antwoord 'nee'. Wat wél erfelijk is is een 'zwakke maag' en luchtzuigen kán daar dan dus weer het gevolg van zijn.
Maar bij een eenzijdige belasting van de genen (M= Z x gz, H = gz x gz) heb je 25% kans op doorgeven van dit zwakke punt.

Nee, dit was niet mijn specifieke vraag, dat wist ik al. Maar wel bedankt voor je moeite Knipoog

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:03

JoT schreef:
Fidele, ik ben ook wel eens met Bachdruppels bezig geweest, maar mij werd toen een ander soort Bachdruppels aangeraden. Is een naam voor, maar die weet ik even niet meer. Ben wel benieuwd naar welke druppels jij nu gebruikt. En die honing, pepermuntolie en de rozemarijnolie, waar zijn die dan goed voor? Gewoon even uit nieuwsgierigheid Lachen

Ik heb een paar jaar geleden iemand van de silverlinde bij tieme gehad en van haar moest ik hetzelfde geven. althans, ik moest hem zuurdesembrood geven met honing en daarnaast kreeg hij nog bachdruppels voor innerlijke rust. ik meende dat de pepermuntolie bedoeld was om de maag rustiger te maken. tieme kreeg een paar olie'tjes onder z'n snufferd en daar mocht hij uit "kiezen". Clown ze had verwacht dat hij de pepermuntolie zou nemen omdat hij last van z'n maag had maar hij vond de sinaasappelsmaak lekkerder. hij is dan ook gek van sinaasappels. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:13

Apart... als ik ergens last van maagzuur van krijg dan is het wel van sinasappels zéker als ik ze op een verkeerd tijdstip eet.