[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:40

joke165 schreef:
Wat een verschil dan Ellepel. Ik zit vlakbij het Zuidlaardermeer dus wellicht heeft dat ook invloed. Maar ben een paar avonden al compleet lek gestoken en alle paarden heel onrustig (ook niet eczemers).

Ik zit ook aan de rand van het zuidlaardermeergebied en merk dat het plaatselijk erg kan verschillen. Zelfs bij ons op het terrein zijn er "hotspots" die zelfs toen het zo droog nog was druk bevolkt waren, maar ook veel plekken waar ze niet leken te komen. Na de regen van afgelopen week zie ik het aantal muggen meteen omhoog schieten trouwens.

MarliesV

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:02

Isabel, Serenity, fijne duidelijke berichten omtrendt het knoflook voeren.

Hier zijn heel veel muggen op dit moment, haalde gisteren de deken er af om te rijden, meteen gestamp en slaan met het achterbeen richting buik van de muggen.
Vliegenspray helpt daar voor geen meter voor. Hebben jullie nog iets wat wel helpt tegen muggen?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:21

MarliesV schreef:
Isabel, Serenity, fijne duidelijke berichten omtrendt het knoflook voeren.

Hier zijn heel veel muggen op dit moment, haalde gisteren de deken er af om te rijden, meteen gestamp en slaan met het achterbeen richting buik van de muggen.
Vliegenspray helpt daar voor geen meter voor. Hebben jullie nog iets wat wel helpt tegen muggen?

Tjah, het ligt er wel een beetje aan natuurlijk welk moment van de dag. Rondom de schemer ga ik nu sowieso niet bezig, want dat is inderdaad vragen om een chagrijnig paard.

Voor de rest gebruik ik als ondersteunend verjaagmiddel Veerust. Dit spray ik flink op een doek en haal dit over hem heen (we zijn nog steeds niet zoveer dat ik hem in mag sprayen met een spuitbus, dat is 1 van de weinige dingen waar hij nog steeds absoluut niet comfortabel mee is). Als we vrij werken spray ik een vliegendeken (gewoon model, geen hals of buikflap) in met Veerust voordat ik de deken op hem leg. En wanneer de omstandigheden het aanbieden werken we zoveel mogelijk "in de wind". Niet alleen voor hem fijner, ook voor mij. ;) Ik kan me voorstellen dat je de combi vliegendeken (met zadeluitsparing) en zo'n spray ook tijdens het rijden zou kunnen gebruiken.

Van alle sprays en middeltjes die ik door mn handen heb gehad heb ik het idee dan Veerust het beste lijkt te werken. Maar het is wel troep eigenlijk, dus ik gebruik het maar met mate.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:41

Veerust werkt, dat is bekend. Maar wil dat eigenlijk niet op mijn paard hebben. Tectonik enz idem, ooit geprobeerd, maar omdat ik mij daar niet goed bij voel, toch niet doorgezet.

Het lastige is dat ze verder het prima vind, die beesten, maar niet onder haar buik. En daar zit net niets qua deken/verpakking als je gaat rijden.

Huis tuin en keuken middeltjes zijn ook welkom trouwens. (zie mezelf al vermalen knoflook smeren oid haha).

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:45

MarliesV schreef:
Veerust werkt, dat is bekend. Maar wil dat eigenlijk niet op mijn paard hebben. Tectonik enz idem, ooit geprobeerd, maar omdat ik mij daar niet goed bij voel, toch niet doorgezet.

Het lastige is dat ze verder het prima vind, die beesten, maar niet onder haar buik. En daar zit net niets qua deken/verpakking als je gaat rijden.

Huis tuin en keuken middeltjes zijn ook welkom trouwens. (zie mezelf al vermalen knoflook smeren oid haha).

In dat geval, heb je aan mijn sudo-creme ervaring wellicht iets? Ik smeer zijn "hotspots" in met een dikke laag sudo-creme. Helpt bij hem tegen de jeuk en het herstel van de huid, maar vliegen kunnen er daardoor ook even niet zo goed bij. En aangezien het goed blijft zitten en niet super snel intrekt moet dat een trainingsuurtje ook wel overleven.

En klopt, precies de reden waarom ik Veerust met mate gebruik en dus liever op de deken spray dan op het paard zelf. (Los even van dat ik hem dus ook niet in kan sprayen met zo'n can). De kleine vind spray prima, maar die spray ik ook niet in. Het blijft toch troep, ook al werkt het super.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:51

Ik ben ook heel benieuwd hoe de bucas deken ligt op een barok paard, die van mij is megabreed en bijna geen enkele deken past goed, alles te krap. ( Merensmerrie van 1.56)
Nu heeft ze volgens mij niet echt ZE meer, toen ik haar pas had, 7 jaar geleden had ze wel veel jeuk, nu volstaat een vliegendeken op dagen met veel insecten.
Ik heb 4 dekens liggen die dus niet lekker passen en wat vaak gerepareerd zijn :roll: , dus een goeie nieuwe zou wel fijn zijn, maar ja de maat he... hoe hoog is die van jou Serenity? jij had toch 195? ik zou 190 moeten hebben denk ik.

En nog even over kruiden O:) , ik heb toen de 3x3 regel 'geleerd' dwz, niet meer dat 3 kruiden tegelijk, na 3 dagen moet je resultaat zien en na 3 weken stoppen. Na een pauze kun je dan weer beginnen, dus sindsdien doe ik dat maar, paarden zijn best redelijk gezond := .

Vliegenspray maak ik zelf, ook nav de cursus, en als het heel hard nodig is, bv tijdens 't rijden gebruik ik wel gif, nl veerust, ik spoel haar dan nadien wel lekker af met koud/lauw water, geen shampoo's.
En 's avonds is het niet leuk om met haar te rijden, let ze meer op de vliegen dan op mij haha, als het niet anders kan krijgt ze een soort boerka aan, en wordt ze bespoten.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:26

assebassie schreef:
Ik ben ook heel benieuwd hoe de bucas deken ligt op een barok paard, die van mij is megabreed en bijna geen enkele deken past goed, alles te krap. ( Merensmerrie van 1.56)
Nu heeft ze volgens mij niet echt ZE meer, toen ik haar pas had, 7 jaar geleden had ze wel veel jeuk, nu volstaat een vliegendeken op dagen met veel insecten.
Ik heb 4 dekens liggen die dus niet lekker passen en wat vaak gerepareerd zijn :roll: , dus een goeie nieuwe zou wel fijn zijn, maar ja de maat he... hoe hoog is die van jou Serenity? jij had toch 195? ik zou 190 moeten hebben denk ik.

Ik heb inderdaad de 195, en mijn kerel is 3 jaar geleden voor het laatst officieel gemeten op 1.63, dus tel daar een paar cm bij op (niet veel hoor, hij is vooral breder geworden). Als ik het zo inschat, merrie en ietsje kleiner, zou ik in de eerste instantie ook de 190 proberen. Die heeft mijn kerel ook gepast trouwens, maar kreeg ik de nek net niet mee dicht en de schouder lag wat strak, maar was ook echt maar net iets te klein, scheelde niet veel. Daarom uiteindelijk geruild voor de 195.

Foto's gaan waarschijnlijk pas morgen komen, hier heeft het de hele dag af en aan geregend en paard zit onder de modder. Met in het achterhoofd dat ik de deken zo schoon mogelijk wil passen (laken eronder) zodat als het echt helemaal niks is, ik hem kan ruilen, ga ik het er nu niet op wagen. :')

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:45

Groot gelijk, doe rustig aan!!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:21

assebassie schreef:
Groot gelijk, doe rustig aan!!

Haha ja, sowieso ben ik niet het type van haast. :') Maar ik keek net naar buiten en zag ergens in de modder een stukje paard. Dat wordt dus eerst even schrobben ben ik bang. :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:27

vreselijk he.
die paarden zijn allemaal zo blij dat ze hun ultieme vacht verzorging weer kunnen doen.
bij ons zaten ze ook allemaal onder de blub :+

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:32

Mijn paard heel alweer schuur plekken van de deken, en dan heb ik zo’n super dunne van Master. Precies boven op zijn billen zijn de haartjes weer helemaal aan t verschrompelen. Doe het tegenwoordig maar anders, deken oprollen en flink groene klei in de staart smeren..

Afbeelding

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 20:33

Na een aantal verschrikkelijke onweersbuien heb ik de deken afgetrokken. Zondag als het weer wat droger is kijk ik wel weer, door werk heb ik te weinig tijd om te wachten tot ze droog genoeg is voor een regendeken extra dus dan maar helemaal bloot. Minste kans op een ziek paard en ze schuurt gelukkig nog amper.

Ze maakte wel gelijk misbruik van de situatie _O-
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:52

Sudocreme, dat ik daar niet aan gedacht heb, soms is de oplossing misschien wel simpeler dan gedacht.
Gebruik het voor van alles en nog wat. Dat ga ik proberen, baat het niet, schaad het niet.

Hier warm en droog onder alleen de eczeem deken, ondanks de regen. Stal genootje heeft even gecontroleerd. Anders was ik er heen gefietst voor een droge deken voor de nacht maar niet nodig.
Staat gelukkig maar 1 km van huis en werk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:53

zo heb ik zinkzalf van zwitsal.
gebruik dat ook overal voor, fijn spul!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:53

MarliesV schreef:
Sudocreme, dat ik daar niet aan gedacht heb, soms is de oplossing misschien wel simpeler dan gedacht.
Gebruik het voor van alles en nog wat. Dat ga ik proberen, baat het niet, schaad het niet.

Hier warm en droog onder alleen de eczeem deken, ondanks de regen. Stal genootje heeft even gecontroleerd. Anders was ik er heen gefietst voor een droge deken voor de nacht maar niet nodig.
Staat gelukkig maar 1 km van huis en werk.

Ja, sudo-creme is echt iets wat ik standaard in huis heb en vrijwel altijd als eerste uitprobeer als er weer iets is. Geniaal spul. :')

De zinkzalf heb ik ook een tijdje gebruikt inderdaad, maar het resultaat was nagenoeg hetzelfde maar het prijskaartje niet.. :')

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:57

Heb de light van bucas ook besteld. Ben benieuwd of hij mijn Groninger merrie gaat passen. Vooral de borst is vaak te krap en de hals te kort.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:58

MyChoice schreef:
Heb de light van bucas ook besteld. Ben benieuwd of hij mijn Groninger merrie gaat passen. Vooral de borst is vaak te krap en de hals te kort.

Hals te kort? Als in, je krijgt de gespen niet mooi dicht of als in dat de hals langer is dan de halsdeel?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:05

Wanneer ze haar hoofd naar beneden doet bij de zebra vliegendeken is haar hals voor een kwart dekenloos. Op die manier te kort dus.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:33

MyChoice schreef:
Wanneer ze haar hoofd naar beneden doet bij de zebra vliegendeken is haar hals voor een kwart dekenloos. Op die manier te kort dus.

Oh wauw, nu ben ik wel nieuwsgierig naar een foto, bij mij is de hals standaard echt veel te lang en sla ik hem achter de oren dus een paar keer om..

Kan het zijn dat je misschien een grotere maat nodig hebt aangezien ze bij de schouders ook krap zit? Of heb je dan teveel deken aan de achterkant over?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 04:01

Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:15

Dat is wel een flink stuk korter inderdaad.

Hier regent het weer flink, had een beetje gehoopt op een droge ochtend maarja, het is wel goed voor de tuin en het land zullen we maar zeggen.. :Y)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:12

Jullie gaan hard!

Ik heb ook altijd minstens 2 a 3 dekens op voorraad. Soms doe ik 2 jaar met een deken, soms 3 in 1 seizoen :')

Wel altijd via MP, ik vertik het om ze nieuw te kopen _O-

En ik maak ze zelf altijd. Ze zien er niet uit, maar het werkt en paard heeft er geen last van.
Dus ik koop via MP ook rustig 1 die dan wat kapotter is, om hem zelf te maken. Dan zijn ze vaak ook goedkoper.
Heb nu gewoon nog de RSIH. nog 1 van in de kast, die ook al wel ouder wordt. Maar daarna een witte van zelfde model, weet alleen zo ff t merk niet. Hoop dat die ook goed bevalt, want anders wordt het wel een keer nieuw kopen gok ik hahaha..

Voor nu gelukkig al 3e seizoen in met de deken die ze nu op heeft. Wordt nu wel echt laatste seizoen, gaan nu dingen kapot die uiteindelijk niet meer te maken zijn.. hahaha

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:31

Ik maak ze ook zelf inderdaad. Een deken heeft het 3 seizoenen volgehouden maar die is nu echt overleden. Stof is te dun om weer te naaien. Met dekens via marktplaats heb ik ook geen probleem. Alleen mijn pony heeft een dekenmaat die schijnbaar niet veel voorkomt dus weinig te koop. :+

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:21

Haai,
Aan alle pyjama-gebruikers:
Zijn er nu echt Pyjama’s met echt lange nekken?
Ik wil een pyjama aanschaffen maar bij alle foto’s die ik openklik op de website die de klanten zelf gemaakt hebben, zie ik te korte halzen. Paardlief heeft juist extra veel last op de hals.
Help -O-

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:09

Love_Mirra schreef:
Haai,
Aan alle pyjama-gebruikers:
Zijn er nu echt Pyjama’s met echt lange nekken?
Ik wil een pyjama aanschaffen maar bij alle foto’s die ik openklik op de website die de klanten zelf gemaakt hebben, zie ik te korte halzen. Paardlief heeft juist extra veel last op de hals.
Help -O-

Wij hebben een zebra pyama van Master gekocht. En die heeft dus echt een lange hals.